image

Providers geven ex-klanten 6 maanden toegang tot oud e-mailadres

donderdag 23 januari 2020, 09:50 door Redactie, 17 reacties

Nederlandse internetproviders zullen vanaf komende zomer klanten die naar een andere partij overstappen zes maanden lang toegang tot hun oude e-mailadres geven. Dit moet het overstappen naar andere providers eenvoudiger maken. Op dit moment willen veel mensen niet naar een andere provider overstappen omdat ze bang zijn de toegang tot hun e-mailadres te verliezen, zo blijkt uit onderzoek dat het ministerie van Economische Zaken liet uitvoeren.

Providers hebben op verzoek van staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken met elkaar afgesproken om vanaf deze zomer klanten die zijn overgestapt zes maanden toegang tot het oude e-mailadres te bieden. Nu is dat nog één maand. Bovendien wordt wettelijk vastgelegd dat providers zorgen dat de levering van internet, telefonie en tv niet langer dan één werkdag wordt onderbroken. Dit neemt een andere angst weg die in het onderzoek naar boven kwam: veel gebruikers zijn bang om bij een overstap tijdelijk geen internetverbinding te hebben.

De op privacy gerichte internetprovider Freedom Internet, die dit jaar van start wil gaan, stelde eerder al dat het e-mailadres een belangrijke reden is waarom mensen niet overstappen. "Het is nu immers heel lastig voor mensen om van provider te verhuizen, omdat je je e-mailadres niet mee kunt nemen. Bij ons kun je je e-mailadres wél meenemen. Zo kun je nooit meer worden gegijzeld door je provider", aldus Freedom Internet.

Naast een e-mailadres van de eigen internetprovider kiezen veel mensen ook voor een e-mailadres van een partij zoals Google of Microsoft. Zo zou Gmail al meer dan 1,5 miljard gebruikers hebben.

Reacties (17)
23-01-2020, 09:59 door Anoniem
Pro tip: Gebruik dat emailadres-van-je-provider als wegwerpadres en haal ergens anders, desnoods betaald, een provider-onafhankelijk emailadres met bijbehorende inbox. Bijvoorbeeld, regel met de hele familie een domeinnaam en geef iedereen een emailadres op dat domein. Vergeet ook niet dat je met aliassen en forwards ook nog een-en-ander kan, zeker als je het in eigen beheer of via een gespecialiseerde emailprovider doet.
23-01-2020, 10:01 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 23-01-2020, 10:07
Het zou goed zijn als het nog veel langer duurt voordat een provider een e-mail adres mag hergebruiken, dit om identiteitsfraude te helpen voorkomen.

Ook 06 nummers worden vaak snel hergebruikt met hetzelfde risico (te verhelpen met mijn "secure SMS 2FA proposal"; voor e-mail, dat zeer vaak voor "wachtwoord vergeten" wordt misbruikt, heb ik nog geen hapklare oplossing bedacht - maar iets vergelijkbaars is denkbaar).
23-01-2020, 10:05 door Anoniem
Hoe het ook kan: https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/productinformatie/pack/wat-zijn-de-specificaties-van-pack.htm

Dus tot in de eeuwigheid je e-mail adres behouden. Of tot het moederbedrijf besluit om je merk op te heffen.
Welke het eerst komt.
23-01-2020, 10:17 door Anoniem
Ja! Goed idee. Een mail address bij google!
Kunnen ze nog makkelijker mee kijken wat je doet en met wie!

Als je nou zo bang bent niet meer bij je mail te kunnen, dan is het geen slecht idee om mail provider en access provider gescheiden te houden. Zo duur is een eigen domain nou ook weer niet...
23-01-2020, 10:36 door Anoniem
Erik, je hebt gelijk over 06 nummers. Enigszins offtopic, maar ik heb ooit de app Uber gebruikt in het buitenland en daarbij mijn creditcard gekoppeld. App verwijderd maar vergeten de creditcard te verwijderen. Ruim een jaar later nog eens gedownload, en wat denk je? Mijn creditcard stond er nog in en was ook direct bruikbaar. Bij de installatie hoefde ik alleen een SMS code op te geven. Met een beetje geluk krijg je een hergebruikt nummer en kan je een tijdje gratis gebruik maken van Uber ;-)
23-01-2020, 10:53 door Open source gebruiker
Het zou beter zijn dat providers helemaal stoppen met e-mailadressen aan te bieden,
zodat klanten een eigen domeinnaam gaan claimen voor hun e-mail verkeer.
Geen gedoe bij overstappen, ongein uithalen met e-mailadressen wordt minder interessant.
In BE zijn er providers die geen e-mailadressen ter beschikking stellen.
23-01-2020, 11:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ja! Goed idee. Een mail address bij google!
Kunnen ze nog makkelijker mee kijken wat je doet en met wie!

Als je nou zo bang bent niet meer bij je mail te kunnen, dan is het geen slecht idee om mail provider en access provider gescheiden te houden. Zo duur is een eigen domain nou ook weer niet...

Ik dacht altijd dat er iets van wetgeving was, die het verbied om onder de kostprijs te leveren. Om zo niet de markt te vernietigen en uiteindelijk een monopolie te creeeren.
23-01-2020, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem:Vergeet ook niet dat je met aliassen en forwards ook nog een-en-ander kan, zeker als je het in eigen beheer of via een gespecialiseerde emailprovider doet.

Denk er wel aan: je kunt wel het adres bij je provider forwarden naar je zelf beheerde e-mail box waarbij je alle instellingen
kunt veranderen, maar het omgekeerde is niet zomaar mogelijk. Als je denkt "ik hoef alleen maar ergens goedkoop te
regelen dat ik een eigen domein krijg met mailforward naar de provider die ik op dat moment heb" dan kom je in de
problemen als je provider zich houdt aan de letter van de standaards voor bijvoorbeeld DMARC, en de afzender van
je mail heeft een stricte DMARC policy ingesteld.

Heeft je bank bijvoorbeeld DMARC policy "v=DMARC1; p=reject" (vrij gebruikelijk) en forward jij je mail naar bijv XS4ALL
dan zal XS4ALL deze rejecten en komt die dus zelfs niet eens in je spambox. En je kunt bij XS4ALL niet instellen
"DMARC reject policy voor deze mailbox ignoren" of "deze forwarder voor deze mailbox whitelisten".
Regel je het allemaal zelf, dan kun je dat uiteraard wel doen. Dus de omgekeerde forward (van je provider naar je eigen
mailserver) dat kan wel, aangenomen dat je het dan wel goed inricht.
23-01-2020, 11:29 door Anoniem
Door Erik van Straten: Het zou goed zijn als het nog veel langer duurt voordat een provider een e-mail adres mag hergebruiken, dit om identiteitsfraude te helpen voorkomen.
Aanhouden en hergebruiken zijn verschillende dingen. De afkoelperiode gaat pas in als het emailadres niet meer in gebruik is, en daar gaat dit bericht niet over. Wat voor dat afkoelen een redelijke termijn zou zijn weet ik zo snel even niet. Bijvoorbeeld als je het emailadres gebruikt voor je digid dan is een jaar eigenlijk nog te kort.


"Bovendien wordt wettelijk vastgelegd dat providers zorgen dat de levering van internet, telefonie en tv niet langer dan één werkdag wordt onderbroken."
Laatst lag de verbinding er zonder opzeggen of verhuizen of wat ook gewoon een week lang uit. Voorheen-de-staatstelco had het poortje even hergebruikt voor een andere aansluiting. Ik weet niet wie er nu lakser was, de isp of de huisbaas, maar het schoot maar niet op. De techneut zei, toen'ie eindelijk langskwam, dat het hooguit 48 uur mocht duren (voor consumentenaansluitingen), maar dat was dus duidelijk langer. Ook leuk dat'ie bij ons in de gang stond terwijl het probleem dus in de wijkkast zat.

Ook mooi is als je isp besluit je niet langer als klant te willen, maar dan dat meermaals uitstelt en jou vergeet te vertellen. En dan bij de uiteindelijke overzetting je verbinding midden in de nacht voorafgaand aan een feestdag afzet en de alternatieve telco en de kabelbroker zitten allebei te slapen, dus wordt er niets overgezet, dus moet er (herhaaldelijk!) de oude verbinding weer worden aangezet.

Oftewel, "het moet binnen een dag", uhm, dat moet ik ze nog zien doen.


Door Open source gebruiker: Het zou beter zijn dat providers helemaal stoppen met e-mailadressen aan te bieden,
zodat klanten een eigen domeinnaam gaan claimen voor hun e-mail verkeer.
Ik weet niet of dat nu zo'n goed idee is. Het is voor de ISP weinig moeite en best wel een handig kanaal om de eigen klantjes te benaderen. Het probleem ontstaat als mensen weg willen maar het adres ook voor andere dingen gebruikt hebben, en dus nu iedereen verhuiskaartjes moeten sturen.

Wat trouwens makkelijk op te lossen is door alsnog een niet-ISP-emailprovider te regelen en ruim voor je ISP-overstap op dat andere emailadres over te gaan voor alle niet-ISP-zaken.

Ook is het mischien niet zo'n geweldig idee als nog heel veel meer mensen domeintjes gaan claimen alleen voor de email. Het originele idee was wel dat er een organisatie achter een domein zat, niet een individu. Niet dat de paarse broeken dat al niet helemaal kapot gemaakt hebben door voor ieder dingetje, product, campagne, of scheet een nieuw domein te willen, maar dat is geen reden het nog erger te make. En voor portabiliteit is het al voldoende dat je emailadres niet aan je ISP vastzit, ook al heb je maar een enkel adres@emailprovider.tld.

Er zijn providers die voor een paar euro per maand je emailbox laten behouden. Mischien dat als ze echt tech-savvy zijn ze voor een paar euro per jaar een alias cq. forward naar je nieuwe adres laten behouden. Maargoed, ook voor eindgebruikers zijn dat soort truuks vaak al veel te moeilijk.
23-01-2020, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe het ook kan: https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/productinformatie/pack/wat-zijn-de-specificaties-van-pack.htm

Dus tot in de eeuwigheid je e-mail adres behouden. Of tot het moederbedrijf besluit om je merk op te heffen.
Welke het eerst komt.
Afwachten maar, je weet niet wat KPN hiermee gaat doen!
23-01-2020, 12:09 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe het ook kan: https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/productinformatie/pack/wat-zijn-de-specificaties-van-pack.htm

Dus tot in de eeuwigheid je e-mail adres behouden. Of tot het moederbedrijf besluit om je merk op te heffen.
Welke het eerst komt.

Wedden dat KPN dat als een van de eerste dingen gaat slopen?
Vroeger kon dat voor 5 euro per maand, toen werd het 10 euro en nu is het ruim 15 euro.
Net zoals de belminuten en het starttarief, respectievelijk van 3 cent naar 13 cent per minuut en van 0 naar 13 cent per gesprek

Een eigen mailserver/domein is goedkoper ;-)
23-01-2020, 12:53 door Anoniem
altijd gescheiden houden,. nooit een email van een provider gebruikt omdat je dan vrijer bent, en op dat email adres krijg je mogelijk de dreigbrieven van BREIN ook binnen.
23-01-2020, 14:37 door Briolet
Door Anoniem: …Als je denkt "ik hoef alleen maar ergens goedkoop te
regelen dat ik een eigen domein krijg met mailforward naar de provider die ik op dat moment heb" dan kom je in de
problemen als je provider zich houdt aan de letter van de standaards voor bijvoorbeeld DMARC, en de afzender van
je mail heeft een stricte DMARC policy ingesteld.…

Dat valt wel mee als de afzender het netjes doet en de mail via dkim ondertekent. Zo'n ondertekening overleeft de forward. Ik heb het tot nu toe alleen bij de Duitse DHL en DuitsePost gezien (Ze gebruiken beiden dezelfde mailserver) dat ze een strikte DMARC policy hebben, maar de mail niet dkim ondertekenen. Dan moet de spf blijven kloppen, wat bij een forward nooit het geval is.
Als die mail niet aankomt, vind ik het een foute configuratie van de afzender.

Zonder DMARC, maar met wel een policy die een spf fail bounced, is de kans groter dat de mail niet aankomt. Verder bestaat er voor forwarders het ARC protocol om mail goed te kunnen forwarden.
23-01-2020, 15:18 door Anoniem
Door Open source gebruiker: Het zou beter zijn dat providers helemaal stoppen met e-mailadressen aan te bieden,
zodat klanten een eigen domeinnaam gaan claimen voor hun e-mail verkeer.
Geen gedoe bij overstappen, ongein uithalen met e-mailadressen wordt minder interessant.
In BE zijn er providers die geen e-mailadressen ter beschikking stellen.
Het hoeft niet per sé een eigen domeinnaam te zijn. Voor niet technisch onderlegde mensen is dat ook weer gedoe, zeker als je het veilig (DKIM/SPF/DMARC) wil inrichten. Wat je nodig hebt, is een e-mail oplossing die onafhankelijk is van je provider.

Kijk naar GMail en Hotmail/Outlook. Half Nederland gebruikt ze en op zich voldoen ze uitstekend. Qua privacy kan je hier vraagtekens bij zetten. Het begint ermee dat mensen moeten beseffen dat gratis diensten niet bestaan. Als het op internet gratis is, dan betaal je meestal met data. Wil je veilig, betrouwbaar met behoud van privacy mailen, neem dan een betaalde maildienst die onafhankelijk van je provider is. Die heb je al voor een paar tientjes per jaar.

Sowieso ben ik terughoudend met contentdiensten afnemen bij je internetprovider. Dat leidt heel snel tot koppelverkoop en vender locking. Een provider moet een snelle en betrouwbare netwerkverbinding leveren. Content koop ik bij onafhankelijke partijen in. Maar goed, ik heb die luxe omdat ik glasvezel heb. Zit je bij Ziggo, dan wordt eigenlijk de content al door je strot geduwd.
23-01-2020, 16:11 door Joep Lunaar
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe het ook kan: https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/productinformatie/pack/wat-zijn-de-specificaties-van-pack.htm

Dus tot in de eeuwigheid je e-mail adres behouden. Of tot het moederbedrijf besluit om je merk op te heffen.
Welke het eerst komt.

Wedden dat KPN dat als een van de eerste dingen gaat slopen?
Vroeger kon dat voor 5 euro per maand, toen werd het 10 euro en nu is het ruim 15 euro.
Net zoals de belminuten en het starttarief, respectievelijk van 3 cent naar 13 cent per minuut en van 0 naar 13 cent per gesprek

Een eigen mailserver/domein is goedkoper ;-)

Bij Freedom(.nl) kun je nu al e-mail afnemen; daarvoor gebruiken zij de diensten van Soverin(,net een Amsterdams bedrijf) dat een e-maildienst van hoge kwaliteit met veel nadruk op privacy levert voor 36,= jaar (voor de eerste mailbox, extra boxen kosten minder) en zowel Freedom als Soverin staan je gebruik van een eigen domein toe. Minder duur dan een Pack bij XS4ALL als je slechts enkele mailboxen nodig hebt.
23-01-2020, 16:23 door Open source gebruiker
Door Anoniem:
Door Open source gebruiker: Het zou beter zijn dat providers helemaal stoppen met e-mailadressen aan te bieden,
zodat klanten een eigen domeinnaam gaan claimen voor hun e-mail verkeer.
Geen gedoe bij overstappen, ongein uithalen met e-mailadressen wordt minder interessant.
In BE zijn er providers die geen e-mailadressen ter beschikking stellen.
Het hoeft niet per sé een eigen domeinnaam te zijn. Voor niet technisch onderlegde mensen is dat ook weer gedoe, zeker als je het veilig (DKIM/SPF/DMARC) wil inrichten. Wat je nodig hebt, is een e-mail oplossing die onafhankelijk is van je provider.

Kijk naar GMail en Hotmail/Outlook. Qua privacy kan je hier vraagtekens bij zetten. Het begint ermee dat mensen moeten beseffen dat gratis diensten niet bestaan. Wil je veilig, betrouwbaar met behoud van privacy mailen, neem dan een betaalde maildienst die onafhankelijk van je provider is. Die heb je al voor een paar tientjes per jaar.

Net om die redenen die je zelf opnoemt is het handiger als je zelf een domeinnaam registreert, host bij een bedrijf waar je het beste gevoel bij hebt.
Aan die domeinnaam koppel je dan e-mailadressen voor je huisgenoten, familieleden, etc. Ook voor een paar tientjes per jaar.
23-01-2020, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Kijk naar GMail en Hotmail/Outlook. Half Nederland gebruikt ze en op zich voldoen ze uitstekend. Qua privacy kan je hier vraagtekens bij zetten. Het begint ermee dat mensen moeten beseffen dat gratis diensten niet bestaan. Als het op internet gratis is, dan betaal je meestal met data.

Dat is toch een verhaaltje wat je in een kleinere kring hoort (en wat daar steeds maar herhaald en herhaald wordt) maar
wat zowel kwa feiten als kwa gevolgen die dat dan kan hebben in die kringen nogal overschat wordt.
Natuurlijk, men scant je mailtext op keywords om jou de bijpassende advertenties te kunnen tonen. En legt dit wellicht
zelfs vast in je profiel, zodat men dit ook weer kan doen op andere plekken en momenten.
Maar in hoeverre dat je privacy aantast is maar de vraag. Je bent het toch vooral zelf die die advertenties ziet, en
wellicht kan de plaatser van de advertentie zien dat je die geladen hebt en daar weer wat info bij koppelen zoals een
IP adres, maar zeer waarschijnlijk niet je naam enzo.
Door een adblocker te plaatsen ben je van de meeste effecten al verlost.
En al zou de hoster van die mailservice de profieldata gaan verkopen, dan nog kijken ze wel uit dat ze daar geen
directe persoonsinformatie zoals namen en (IP)adressen bij doen. Het gaat hooguit om "typische profielen" en om
geaggregeerde data.

Als je je daar zorgen over maakt dan ga je het nog heel moeilijk krijgen in deze tijden. Ik denk dat de meeste mensen
het niets uitmaakt dat dit gebeurt en ze dus prima bij gmail/hotmail/outlook terecht kunnen.
Bedenk ook dat die "aantasting van de privacy" waar sommigen van wakker liggen juist minder relevant wordt
naarmate dit soort dingen op grotere schaal gebeurt. De meer opvallende schendingen verdwijnen vanzelf in de
ruis van de vele informatie die vergaard wordt. En daarmee verdwijnt ook het probleem.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.