image

Schade helpdeskfraude gehalveerd naar 3 miljoen euro

dinsdag 28 januari 2020, 14:02 door Redactie, 0 reacties

De schade door oplichters die zich voordoen als Microsoftmedewerkers is vorig jaar gehalveerd ten opzichte van 2017. Dat laat het Openbaar Ministerie vandaag weten. Bij helpdeskfraude, ook bekend als Microsoftfraude en tech support scam, doen oplichters zich voor als medewerkers van Microsoft.

De oplichters bellen mensen op of maken gebruik van advertenties, malafide websites en pop-ups die stellen dat er problemen met de computer zijn. De oplichters proberen het slachtoffer vervolgens software te laten installeren waarmee het systeem op afstand kan worden overgenomen. Het doel is om slachtoffers te laten betalen voor het verhelpen van niet bestaande problemen. Ook komt het voor dat de oplichters geld van de bankrekening stelen.

In 2018 tekenden een coalitie van overheid en bedrijfsleven, waaronder Microsoft, TeamViewer, KPN, VodafoneZiggo en verschillende Nederlandse banken, een intentieverklaring om helpdeskfraude te bestrijden. Zo paste TeamViewer de software aan om misbruik tegen te gaan en werden winkels waar slachtoffers giftcards kunnen kopen voor het betalen van de oplichters gewezen op deze vorm van fraude.

Werden in 2017 slachtoffers nog voor 6 miljoen euro opgelicht, vorig jaar was dat gehalveerd naar 3 miljoen euro. Volgens het Openbaar Ministerie komt helpdeskfraude waarbij mensen thuis worden gebeld steeds minder voor. Tegenwoordig maken de oplichters gebruik van websites die zich voordoen als de helpdesk van bekende socialmedia- en softwarebedrijven.

"Wanneer slachtoffers nietsvermoedend deze helpdesk raadplegen, gaat de misleiding verder. Omdat daders lang niet altijd meer gebrekkig Engels spreken en degene die belt ook daadwerkelijk lijkt te helpen, worden zij gemakkelijk in vertrouwen genomen. Dit leidt, ondanks de afname, tot grote aantallen slachtoffers en hoge schadebedragen", aldus het OM. Volgens het Openbaar Ministerie is het probleem lastig aan te pakken doordat de daders vaak vanuit Indiase callcentra opereren.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.