Door fast: Door Anoniem:
Alleen - waarom kom je juridisch advies vragen over rechten/plichten bij een wanbetaler op een IT nerd forum, als je blijkbaar ruim voldoende ervaring hebt met normale incasso trajecten ?
Ehmz... LEES jij wel? ik vraag niks over incasso....... ik zal de eerste post hier nog een keer herhalen......
Mijn vraag: mag ik om de man te dwingen de rekeningen te betalen:
1: Zijn exchange blokkeren, hij kan dan niet verder dan 2 weken mail terug kijken en natuurlijk niets ontvangen of versturen.
2: Zijn laptop blokkeren van internet buiten mijn site en de sites van de bank.
3: De cruciale computer blokkeren van het internet en belemmeren dat er nog data gelezen wordt via USB devices? Waardoor de computer onbruikbaar wordt voor het werk waar hij voor dient.
Ja - ik lees over een slechte/wanbetaler . En ik lees veel later dat je zegt ruime ervaring te hebben om daarmee om te gaan - door incasso uit handen te geven aan een deurwaarder. Dan vraag ik me al af waarom je gewoon niet dat traject in gaat.
En ik _blijf_ me afvragen waarom iemand die (al) ervaring heeft wanbetaling op een IT nerd forum komt vragen naar de juridische grenzen van services blokkeren bij een wanbetaler.
Was je werkelijk van plan iets te doen of iets te laten omdat een anoniem/pseudoniem op zo'n forum zegt dat iets mag of niet mag ?
Vraag dat aan een jurist - En neem daarbij je leveringsvoorwaarden mee en het contract met de slechte betaler, en diens status (zakelijk/particulier) - dat kan uitmaken. Stel eventueel de vraag aan die deurwaarder, als je er weer eens contact mee hebt - ook al is dat geen jurist, ze hebben een stuk juridische kennis, en een hele hoop dingen voorbij zien komen - meer dan de posters hier.
Als ik voor je google vind ik
https://blog.iusmentis.com/2013/07/08/mag-ik-een-hosted-dienst-afsluiten-bij-wanbetaling/https://www.ictrecht.nl/blog/mag-u-clouddiensten-op-zwart-zetten-wanneer-een-afnemer-niet-betaalthttps://www.ictrecht.nl/blog/wat-te-doen-met-een-niet-betalende-klantWat je mag is dus oa afhankelijk van wat er in je leveringsvoorwaarden staat, en ook wat "in verhouding" staat qua wanbetaling vs impact op de klant.
Dat kun jij enigszins inschatten - wij niet. Net als de impact op de relatie met je klant - kun/wil je 'm kwijt met dit soort gezeik, of kun je 'm niet missen. Het is vooral ook een zakelijke keuze .