Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Juridische vraag: blokkeren computer

14-02-2020, 18:33 door fast, 17 reacties
Laatst bijgewerkt: 14-02-2020, 18:45
Als zelfstandige verkoop ik hardware, software en diensten. Een nieuwe klant besteld bij mij de nodige hardware en laat zijn harddisk in zijn laptop vervangen door een SSD, daarnaast besteld hij antivirus voor deze laptop en voor een cruciale computer die een productiemachine aanstuurt. Ook sluit hij een abonnement af voor Exchange op een van mijn servers. Alles is geleverd en geïnstalleerd naar zijn tevredenheid, echter blijkt het zeer moeilijk om de rekeningen betaald te krijgen.

Mijn vraag: mag ik om de man te dwingen de rekeningen te betalen:
1: Zijn exchange blokkeren, hij kan dan niet verder dan 2 weken mail terug kijken en natuurlijk niets ontvangen of versturen.
2: Zijn laptop blokkeren van internet buiten mijn site en de sites van de bank.
3: De cruciale computer blokkeren van het internet en belemmeren dat er nog data gelezen wordt via USB devices? Waardoor de computer onbruikbaar wordt voor het werk waar hij voor dient.
Reacties (17)
14-02-2020, 18:51 door ZiZi
Door fast: Als zelfstandige verkoop ik hardware, software en diensten. Een nieuwe klant besteld bij mij de nodige hardware en laat zijn harddisk in zijn laptop vervangen door een SSD, daarnaast besteld hij antivirus voor deze laptop en voor een cruciale computer die een productiemachine aanstuurt. Ook sluit hij een abonnement af voor Exchange op een van mijn servers. Alles is geleverd en geïnstalleerd naar zijn tevredenheid, echter blijkt het zeer moeilijk om de rekeningen betaald te krijgen.

Mijn vraag: mag ik om de man te dwingen de rekeningen te betalen:
1: Zijn exchange blokkeren, hij kan dan niet verder dan 2 weken mail terug kijken en natuurlijk niets ontvangen of versturen.
2: Zijn laptop blokkeren van internet buiten mijn site en de sites van de bank.
3: De cruciale computer blokkeren van het internet en belemmeren dat er nog data gelezen wordt via USB devices? Waardoor de computer onbruikbaar wordt voor het werk waar hij voor dient.
Wat zeggen je algemene voorwaarden over niet betalen van facturen? Daar staan je mogelijke juridische oplossingen in beschreven.

Zomaar dingen uitschakelen zou ik niet zo maar doen, je kunt zomaar aansprakelijk gesteld worden voor eventueel schade claims. Maar ook dit zal je vast wel beschreven hebben in je algemene voorwaarden?

Maar waarschijnlijk waar het op neerkomt, incassoburo inschakelen.

offtopic: Je hebt wel de juiste licenties voor Exchange? Ja mag namelijk niet zomaar licenties eigen licenties doorbelasten richting klanten.
14-02-2020, 18:54 door Anoniem
Door ZiZi: Maar waarschijnlijk waar het op neerkomt, incassoburo inschakelen.
Zelfs dat niet zomaar. Eerst netjes twee keer aanmanen. En duidelijk zeggen dat er incassokosten bovenop komen.
14-02-2020, 19:06 door [Account Verwijderd]
Je mag nooit zomaar zijn computers blokkeren, diensten mogen meestal eenzijdig gestop worden na de nodige aanmaningen.
Kijk maar naar gas,licht en telefonie etc. Water volgens mij weer niet omdat het een eerste levensbehoefte is.

Praat even met je eigen jurist i.p.v. te vertrouwen op goedwillende, edoch meestal niet juridisch onderlegde, betweters zoals ik.
14-02-2020, 19:49 door karma4
Door ZiZi: ..Maar waarschijnlijk waar het op neerkomt, incassoburo inschakelen. ...
Beter even goed overleggen met andere ondernemers waar je zonder kosten ruggespraak mee kunt houden.
Een incassobureau heeft geen wettelijke basis en er zitten rare gevallen tussen. Een deurwaarder heeft wel wettelijke mogelijkheden, die wordt door een incassobureau ingeschakeld als het escaleert en er wat te halen valt.

Hoe dan ook het kost je geld. Een vraag: is er een reden dat die persoon zo slecht van betalen is?
14-02-2020, 19:57 door Anoniem
Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.
14-02-2020, 20:11 door fast - Bijgewerkt: 14-02-2020, 20:18
Door ZiZi:

offtopic: Je hebt wel de juiste licenties voor Exchange? Ja mag namelijk niet zomaar licenties eigen licenties doorbelasten richting klanten.
T gaat over hosted exchange ;)

Door karma4:Een vraag: is er een reden dat die persoon zo slecht van betalen is?
Nee er is geen rede, het lijkt erop dat de beste man gewoon een hele slechte betaler is. Telefoon niet opnemen, heeft mijn nummer zelfs een tijd geblokkeerd, tot ik vanaf een ander nummer belde en hem er mee confronteerde. Telkens zeggen dat het onderweg is etc. Je kent het wel.....

Door karma4:Een incassobureau heeft geen wettelijke basis en er zitten rare gevallen tussen.
Ik doe ook geen zaken met een incassobureau, ik ga altijd gelijk naar een gerechtsdeurwaarder... incassobureaus kunnen niks anders dan een beetje dreigen. Dat kan ik zelf ook nog wel.

Door Covid-19: Je mag nooit zomaar zijn computers blokkeren, diensten mogen meestal eenzijdig gestop worden na de nodige aanmaningen.
Ik denk ook dat ik daar mee begin, Exchange stoppen, hij heeft daar tenslotte nog geen cent voor betaald.....
14-02-2020, 22:16 door ZiZi
Door Anoniem:
Door ZiZi: Maar waarschijnlijk waar het op neerkomt, incassoburo inschakelen.
Zelfs dat niet zomaar. Eerst netjes twee keer aanmanen. En duidelijk zeggen dat er incassokosten bovenop komen.
Zeker weten? Er zit namelijk hier een groot verschil tussen zakelijk en consumenten. Bij Consumenten heb je gelijk, zakelijke gezien is dat echter niet noodzakelijk en kan een stuk gemakkelijker.

https://v-cs.nl/hoeveel-herinneringen-voor-incasso/
Betalingsherinnering sturen aan bedrijven
Is uw klant een andere onderneming, en dus een zakelijke klant? Dan bent u niet verplicht om u aan de wettelijke regels van de Wet Incassokosten te houden. Zodra de betalingstermijn verstreken is, mag u direct een incassotraject starten. Desalniettemin is het vaak wel gebruikelijk om eerst een betalingsherinnering te sturen. Een andere optie is ook om eerst persoonlijk contact met uw klant op te nemen, omdat er vaak een (langdurige) zakelijke relatie aan vooraf gaat.

https://florijnincasso.nl/blog/wet-incassokosten-zakelijke-debiteur-florijn-incasso/[/ur]https://www.bierensgroup.com/nl/kennisbank/aanmaning/hoeveel-aanmaningen-moet-je-sturen-voordat-je-een-incassobureau-inschakelt/Het kan wel altijd gemakkelijker en netter om een herinnering te sturen. Zoals ik kan vinden, niet noodzakelijk. En zeker geen meerdere aanmalingen.
15-02-2020, 04:24 door Anoniem
Een paar tips over de Spiegelegie Van Der Verkoop:

1. Een klant vindt het vreselijk leuk als jij komt met oplossingen. Tot hij ze heeft. Met de lichtsnelheid gelooft hij daarna dat hij het allemaal zelf heeft bedacht en vraagt zich af waarom hij jou dan nog zou moeten betalen. Vooral omdat hij het ook nog allemaal zelf heeft moeten bedenken, dus eigenlijk zou je hém juist moeten betalen.

2. Een klant vindt per definitie niet leuk dat jij slim bent. De klant blijft liever in de waan dat hij juist jou ontdekt en uitgevonden heeft. En enkel aan echte vrienden die het verdienen je nummer doorgeeft.

3. Je maakt je klant het meest gelukkig door die in de waan te laten dat je een soort van geadopteerde Spaanse zwerfhond bent uit een asiel, die onder de teken zat. Maar dat hij je een hele nieuwe kans in het leven heeft gegund. Om je dat besef zelf ook bij te brengen stelt hij de betaling zo lang mogelijk uit.

Om op jouw 1,2,3 vragen terug te komen, niet doen. Want data van een ander is niet van jouw. Je kunt best een buurman aanspreken dat hij zijn kudtfiat niet meer half voor je oprit zet. Maar banden lekprikken magnie. Over de klep pissen is weer een juridische vraag want dat mogen de zeemeeuwen ook, en die chiwawa van de andere buurvrouw ook, mits die langere pootjes had.

De oplossing?

Mijn 1.2.3. puntjes nog eens doorlezen. Maar nu zoals je zelf dacht in situaties waar je zelf de klant was. Bij je SSD leverancier bijvoorbeeld. Of bij de slager, die terwijl je duidelijk liet merken dat het deze keer echt niet iets meer mocht zijn, tòch dat extra plakje droge gerookte ham op dat kartonnetje legde alsof je toch achterlijk was. En hoe je daar dan zelf weer mee omging.

Prik je de banden van je klant door, dan haal je je gelijk. En je genoegen. Maar je geeft de pap in de mond van je klant om bevestigd te zien dat je niet te vertrouwen bent. Die dan weer een mooi verhaal heeft op alle verjaardagen hoe hij heel slim geld heeft uitgespaard en daarmee ook een onbetrouwbare op zijn nummer heeft gezet. En dan kun je een hele rij social media influencers inhuren, maar het gaat je meer kosten dan het oplevert.

Wat veel helpt in zulke gevallen is "to play hard to get". Even geen tijd voor die klant. Want even heel druk met een andere klant. Een geransomwared ziekenhuis bijvoorbeeld. En ik moet nu gaan want er vallen daar hartlongmachines uit. De klant even aan herinneren dat om zelf in de waan van briljant te blijven, hij jou nodig blijft hebben. Dan komen ze dat ongemak heel snel afkopen met de nog openstaande rekeningen. En betalen ze de lunch ook nog.

Of zoals mijn moeder zei: met azijn kun je geen vliegen vangen. Waarop ik dacht, met shit wel. Daar vliegen ze allemaal gelijk op af. Maar moet wel good shit zijn. Met bad shit krijg je later zelf last.
15-02-2020, 16:32 door Anoniem
Door fast:

Door karma4:Een incassobureau heeft geen wettelijke basis en er zitten rare gevallen tussen.
Ik doe ook geen zaken met een incassobureau, ik ga altijd gelijk naar een gerechtsdeurwaarder... incassobureaus kunnen niks anders dan een beetje dreigen. Dat kan ik zelf ook nog wel.

Een gerechtsdeurwaarder heeft een nog mooier briefhoofd dan een incassoburo, maar mag zonder vonnis net zo veel of net zo weinig als jij, ik en een incassoburo.

Alleen in zijn officiële rollen (betekenen van dagvaarding, betekeken van vonnis en uitvoeren van vonnis) heeft de deurwaarder meer bevoegdheden.

Niet iedereen weet dat, natuurlijk. Net zo goed als een hoop mensen niet weten dat een incassoburo niet meer kan dan brieven schrijven. Aan de andere kant - zeuren werkt, en brieven van een incassoburo zijn wel een indicatie dat de schuldeiser het niet wil laten zitten, en waarschijnlijk ook de stap naar de rechter wel wil zetten.
En ja, vast schrikken mensen nog meer van een briefhoofd "Deurwaarderskantoor & Incassoburo grijp&plukse" dan van alleen "Incassoburo mecenten" . Maar zonder (positief) vonnis blijft het gewoon een stevige brief.

Alleen - waarom kom je juridisch advies vragen over rechten/plichten bij een wanbetaler op een IT nerd forum, als je blijkbaar ruim voldoende ervaring hebt met normale incasso trajecten ?
16-02-2020, 23:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Alleen - waarom kom je juridisch advies vragen over rechten/plichten bij een wanbetaler op een IT nerd forum, als je blijkbaar ruim voldoende ervaring hebt met normale incasso trajecten ?

Heb je de eerst post wel gelezen? de vraag gaat niet over incasso.... de vraag is of ik zijn mail kan uitschakelen, en zijn computer(s) mag blokkeren....
16-02-2020, 23:52 door fast
Door Anoniem:
Alleen - waarom kom je juridisch advies vragen over rechten/plichten bij een wanbetaler op een IT nerd forum, als je blijkbaar ruim voldoende ervaring hebt met normale incasso trajecten ?

Ehmz... LEES jij wel? ik vraag niks over incasso....... ik zal de eerste post hier nog een keer herhalen......

Mijn vraag: mag ik om de man te dwingen de rekeningen te betalen:
1: Zijn exchange blokkeren, hij kan dan niet verder dan 2 weken mail terug kijken en natuurlijk niets ontvangen of versturen.
2: Zijn laptop blokkeren van internet buiten mijn site en de sites van de bank.
3: De cruciale computer blokkeren van het internet en belemmeren dat er nog data gelezen wordt via USB devices? Waardoor de computer onbruikbaar wordt voor het werk waar hij voor dient.
17-02-2020, 01:20 door Anoniem
Door fast:
Door Anoniem:
Alleen - waarom kom je juridisch advies vragen over rechten/plichten bij een wanbetaler op een IT nerd forum, als je blijkbaar ruim voldoende ervaring hebt met normale incasso trajecten ?

Ehmz... LEES jij wel? ik vraag niks over incasso....... ik zal de eerste post hier nog een keer herhalen......

Mijn vraag: mag ik om de man te dwingen de rekeningen te betalen:
1: Zijn exchange blokkeren, hij kan dan niet verder dan 2 weken mail terug kijken en natuurlijk niets ontvangen of versturen.
2: Zijn laptop blokkeren van internet buiten mijn site en de sites van de bank.
3: De cruciale computer blokkeren van het internet en belemmeren dat er nog data gelezen wordt via USB devices? Waardoor de computer onbruikbaar wordt voor het werk waar hij voor dient.

Ja - ik lees over een slechte/wanbetaler . En ik lees veel later dat je zegt ruime ervaring te hebben om daarmee om te gaan - door incasso uit handen te geven aan een deurwaarder. Dan vraag ik me al af waarom je gewoon niet dat traject in gaat.

En ik _blijf_ me afvragen waarom iemand die (al) ervaring heeft wanbetaling op een IT nerd forum komt vragen naar de juridische grenzen van services blokkeren bij een wanbetaler.
Was je werkelijk van plan iets te doen of iets te laten omdat een anoniem/pseudoniem op zo'n forum zegt dat iets mag of niet mag ?

Vraag dat aan een jurist - En neem daarbij je leveringsvoorwaarden mee en het contract met de slechte betaler, en diens status (zakelijk/particulier) - dat kan uitmaken. Stel eventueel de vraag aan die deurwaarder, als je er weer eens contact mee hebt - ook al is dat geen jurist, ze hebben een stuk juridische kennis, en een hele hoop dingen voorbij zien komen - meer dan de posters hier.

Als ik voor je google vind ik
https://blog.iusmentis.com/2013/07/08/mag-ik-een-hosted-dienst-afsluiten-bij-wanbetaling/
https://www.ictrecht.nl/blog/mag-u-clouddiensten-op-zwart-zetten-wanneer-een-afnemer-niet-betaalt
https://www.ictrecht.nl/blog/wat-te-doen-met-een-niet-betalende-klant

Wat je mag is dus oa afhankelijk van wat er in je leveringsvoorwaarden staat, en ook wat "in verhouding" staat qua wanbetaling vs impact op de klant.
Dat kun jij enigszins inschatten - wij niet. Net als de impact op de relatie met je klant - kun/wil je 'm kwijt met dit soort gezeik, of kun je 'm niet missen. Het is vooral ook een zakelijke keuze .
17-02-2020, 07:45 door The FOSS - Bijgewerkt: 17-02-2020, 07:49
Door fast:
Door Anoniem:
Alleen - waarom kom je juridisch advies vragen over rechten/plichten bij een wanbetaler op een IT nerd forum, als je blijkbaar ruim voldoende ervaring hebt met normale incasso trajecten ?

Ehmz... LEES jij wel? ik vraag niks over incasso....... ik zal de eerste post hier nog een keer herhalen......

Mijn vraag: mag ik om de man te dwingen de rekeningen te betalen:
1: Zijn exchange blokkeren, hij kan dan niet verder dan 2 weken mail terug kijken en natuurlijk niets ontvangen of versturen.
2: Zijn laptop blokkeren van internet buiten mijn site en de sites van de bank.
3: De cruciale computer blokkeren van het internet en belemmeren dat er nog data gelezen wordt via USB devices? Waardoor de computer onbruikbaar wordt voor het werk waar hij voor dient.

Ik ben geen jurist maar ik vermoed dat een duidelijke ingebrekestelling met een duidelijike aankondiging van bovenstaande stappen na een bepaalde termijn het minste is wat je moet doen. Met een ouderwetse aangetekende brief (of in de vorm van een dagvaarding?), zodat achteraf niet kan worden geklaagd dat er financiële schade is ontstaan omdat cruciale systemen niet meer werken. Maar pas op met voortdurende verplichtingen! [*] Wat je het beste kan doen? Overleggen met een ICT-jurist.

[*] https://www.kadv.nl/news/pas-op-met-voortdurende-verplichtingen/
17-02-2020, 09:17 door Anoniem
Door The FOSS: Ik ben geen jurist maar ik vermoed dat een duidelijke ingebrekestelling met een duidelijike aankondiging van bovenstaande stappen na een bepaalde termijn het minste is wat je moet doen.
The FOSS schrijft al wat ik op het punt stond te gaan antwoorden: je begint, als je er informeel niet uitkomt, met een ingebrekestelling per aangetekende brief, met een duidelijke deadline waarbinnen de ander nog over de brug kan komen. Daarna verbreek je het contract en geef je de afhandeling van openstaande schulden over aan een deurwaarder.

Ik ben, voor alle duidelijkheid, evenmin een jurist, maar...
Door fast: Ik doe ook geen zaken met een incassobureau, ik ga altijd gelijk naar een gerechtsdeurwaarder...
...als je werkelijk "altijd gelijk" naar een deurwaarder stapt dan heb je kennelijk vaker met dit bijltje gehakt en verbaast het me dat je deze vragen nog stelt. Ik zou verwachten dat je van de eerdere trajecten al geleerd zou hebben dat zoiets met een ingebrekestelling begint.

En neem ook ter harte wat anderen al hebben geschreven, bijvoorbeeld op 14-02-2020, 19:57. Als je antwoord zoekt waar je juridisch enig houvast aan wilt ontlenen dan zijn juristen de juiste mensen om de vraag aan te richten. Op deze website is er een rubriek waar een jurist vragen beantwoordt, en die heeft voor zover ik weet nog nooit gereageerd op iemand die zelf "juridische vraag" aan een forumposttitel toevoegt maar alleen op vragen die via het daarvoor bestemde e-mailadres zijn ingediend. Dat roept bij mij de vraag op die je zelf al aan iemand stelde: LEES je wel?
17-02-2020, 09:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door The FOSS: Ik ben geen jurist maar ik vermoed dat een duidelijke ingebrekestelling met een duidelijike aankondiging van bovenstaande stappen na een bepaalde termijn het minste is wat je moet doen.
The FOSS schrijft al wat ik op het punt stond te gaan antwoorden: je begint, als je er informeel niet uitkomt, met een ingebrekestelling per aangetekende brief, met een duidelijke deadline waarbinnen de ander nog over de brug kan komen. Daarna verbreek je het contract en geef je de afhandeling van openstaande schulden over aan een deurwaarder.
Dit is netjes, maar wetterlijk bij B2B niet verplicht. B2C is een ander verhaal, maar dit gaat gewoon met een overeenkomst tussen 2 bedrijven, en is dus gemakkelijk.
17-02-2020, 12:23 door Briolet
Zoals Zizi schrijft, moet je eerst naar je eigen algemene voorwaarden kijken. Wij hebben er b.v. een eigendomsvoorbehoud in staan, totdat de factuur betaald is. Dat maakt het juridisch iets gemakkelijker je eigen goederen terug te krijgen als er niet betaald wordt. (Maar bij een faillissement krijg je de goederen nog steeds niet automatisch terug)

Ik jouw geval zou er in de voorwaarden expliciet moeten staan dat het contract pas ingaat na het voldaan zijn van de rekeningen. Op die manier sta je juridisch sterker als je de service blokkeert.
20-02-2020, 14:24 door Anoniem
misschien standaard opnemen dat de eerste 4 weken Hosted exchange als test zijn en deze stopgezet wordt na de test periode en dat de overeenkomst (en dienst ) pas in gaat als de eerste volledige betaling binnen is. heb je in iedergeval iets afgedekt voor klanten die helemaal niet van plan zijn te betalen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.