Google heeft locatiegegevens van gebruikers in 131 landen gebruikt om de impact van de coronamaatregelen te meten en de resultaten zijn openbaar gemaakt. Volgens het techbedrijf gaat het om geaggregeerde geanonimiseerde data waarmee de afgenomen of toegenomen drukte bij winkels, supermarkten, parken, bedrijven en woningen inzichtelijk wordt gemaakt.
Volgens Google moet de data overheden helpen bij het maken van beslissingen in de strijd tegen het coronavirus. "Om de privacy van mensen te beschermen wordt er geen persoonlijke identificeerbare informatie, zoals de locatie, contacten of bewegingen van individuen, beschikbaar gesteld", zegt Karen DeSalvo van Google Health.
DeSalvo merkt op dat de gegevens afkomstig zijn van gebruikers die Locatiegeschiedenis hebben ingeschakeld. De optie staat standaard uitgeschakeld. Verschillende Europese consumentenorganisaties hebben echter bij hun nationale privacytoezichthouders geklaagd over hoe Google probeert om gebruikers van nieuwe Androidtelefoons de locatiegeschiedenis in te laten schakelen. Gebruikers die de optie hebben ingeschakeld kunnen die via hun Google-account weer uitschakelen.
In het geval van Nederland (pdf) laten de cijfers zien dat de drukte op trein- en busstations sterk is afgenomen, alsmede de bezoeken aan winkels, restaurants, musea en bioscopen. Ook ziet Google minder mensen naar kantoor gaan. Het aantal mensen dat thuiszit is wel toegenomen. Google is van plan om de cijfers de komende weken steeds bij te werken. De rapportages zullen voor "een beperkte tijd" beschikbaar blijven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.