De Canadese fabrikant van bluetooth-sloten Tapplock heeft met de Amerikaanse markttoezichthouder FTC een schikking getroffen over het misleiden van klanten. Tapplock beweerde dat aangeboden sloten veilig waren en klantgegevens goed werden beschermd.
Beveiligingsonderzoekers lieten echter zien dat de beveiliging van beide ernstig te wensen overliet. De bluetooth-sloten van Tapplock zijn zowel via vingerafdrukken als een smartphone-app te bedienen. In 2018 demonstreerden onderzoekers dat het slot binnen twee seconden via een smartphone was te openen. Daarnaast bleek dat het slot ook fysieke kwetsbaarheden bevatte waardoor het eenvoudig was te openen.
Tevens claimde Tapplock dat klantgegevens goed waren beveiligd. De Tapplock-app verzamelt allerlei persoonlijke informatie, waaronder gebruikersnamen, e-mailadressen, profielfoto's en de locatie van het bluetooth-slot. Een onderzoeker liet wederom in 2018 zien dat hij de gegevens van alle Tapplock-gebruikers kon opvragen. De app maakt voor het bedienen van het slot gebruik van een programmeerinterface (API). Via de API was het mogelijk om van alle gebruikers hun gegevens op te vragen. Alleen het hebben van een geldig token was voldoende. Dit was eenvoudig te verkrijgen door een account aan te maken.
Volgens de FTC heeft Tapplock klanten misleid door te stellen dat de sloten veilig waren en het gegevens van klanten goed beschermde. Verder bleek dat Tapplock geen beveiligingsprogramma of andere maatregelen had genomen om kwetsbaarheden in de sloten te ontdekken. De FTC en Tapplock hebben over deze claims nu een schikking getroffen. De Canadese slotenfabrikant zal een uitgebreid beveiligingsprogramma implementeren dat elke twee jaar door een externe partij moet worden goedgekeurd. Daarnaast mag Tapplock geen misleidende uitspraken over de genomen security- en privacymaatregelen meer doen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.