image

Rutte: belangrijke stap in ontwikkeling van corona-app gezet

dinsdag 21 april 2020, 20:46 door Redactie, 36 reacties

Afgelopen weekend is met de appathon en uitgevoerde onderzoeken een belangrijke stap gezet om tot een corona-app te komen, zo liet premier Rutte vanavond tijdens een persconferentie over de coronamaatregelen weten. Zowel voor, tijdens als na de appathon waren er zeer kritische geluiden van experts. Een securitytest van de door de overheid geselecteerde apps leverde meerdere kwetsbaarheden op. Volgens de Landsadvocaat voldoen de apps niet aan alle eisen van de AVG en liet de Autoriteit Persoonsgegevens weten dat het de apps niet kon beoordelen.

Toch is er volgens Rutte niets misgegaan. "Ik geloof van niet hoor. Ik zie wel dat iedereen er heel heftig mee bezig is, maar volgens mij gaat het juist goed, want dit is natuurlijk een ingewikkeld vraagstuk met heel grote zorgen." De premier merkte op dat er dit weekend heel hard gewerkt is om te kijken hoe het zit en daar is heel veel informatie uitgekomen.

"Wat we nu gaan doen is ervoor zorgen dat we precies preciseren wat de epidemiologische eisen zijn voor de GGD, het samenbrengen van de juiste mensen in een team om te werken aan een oplossing, open source als eis met verder waarborgen voor informatieveiligheid, privacy, nationale veiligheid en de grondrechten, de gedragswetenschappelijke begeleiding. Dus er wordt nu een volgende stap gezet", liet Rutte weten. "Deze stap was nodig. Dit heeft ons veel informatie opgeleverd en dat wordt verder getrechterd en we gaan nu de volgende stap zetten."

Ondanks de kritiek en aangetroffen problemen wordt er niet opnieuw begonnen. "We bouwen het in stappen op en een belangrijke stap is nu gezet. Dat is de trechtering. De bijeenkomst van dit weekend waar specialisten er verder naar gekeken hebben. Maar we zijn er gewoon nog niet, maar dat wisten we ook", reageerde de premier op vragen.

Dat er vragen over de privacy en veiligheid zijn snapt Rutte naar eigen zeggen. De apps zijn namelijk nog niet af. “We doen het natuurlijk heel transparant en open met alles en iedereen, zoals we deze hele crisis met 17 miljoen mensen te lijf gaan en niks achterhouden, dus dat doen we hier ook niet. Maar uiteindelijk wat je wilt is niet heel ingewikkeld. Dat is wat de GGD normaal doet", waarbij de premier naar het contactonderzoek wees.

Vanwege de schaal kan de GGD dit nu niet doen en moet er volgens de premier een app komen die dit ondersteunt. "Die moet je ontwikkelen", merkte Rutte op. "Niemand wil dat ik in die app kan kijken of Hugo de Jonge, of wie dan ook, dus moet je dat regelen. Iedereen wil dat het onderliggende materiaal voor iedereen inzichtelijk is. Dus dat zijn we allemaal aan het doen. Maar je hebt hem wel nodig denk ik, om uiteindelijk dat GGD-onderzoek op deze schaal te kunnen doen." Op de vraag of het ook zonder app zou kunnen antwoordde Rutte dat dit lastig is: "Mijn beeld is dat die app heel erg belangrijk is."

Reacties (36)
21-04-2020, 20:54 door Anoniem
Ik wil wel dat Hugo de Jonge in mijn App kan kijken. Hugo de Jonge, kijk in mijn App! <3
21-04-2020, 21:01 door Anoniem
Foute conclusie. Hij had nu heel hard bakzeil moeten halen. Maar hij gaat stug doorrrr. Waarvan akte.
21-04-2020, 21:36 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Foute conclusie. Hij had nu heel hard bakzeil moeten halen. Maar hij gaat stug doorrrr. Waarvan akte.

Mee eens, maar ik geloof nu wel dat de conclusie getrokken kan worden dat er 1) nog niets vast ligt en 2) dat de verplichting nu denk ik wel van de mat af is. Maar goed, ik kan het fout hebben natuurlijk. /s
21-04-2020, 21:57 door Anoniem
Nâh,
wacht dan eerst die API-app van Google en Apple af in mei zou ik zeggen, voordat iedereen tijd verspilt om het wiel te ontwikkelen en te perfectioneren waar Google en Apple nu vast al wel mee bezig zijn.
https://www.security.nl/posting/653514
21-04-2020, 22:03 door Remmilou
Door donderslag:
Door Anoniem: Foute conclusie. Hij had nu heel hard bakzeil moeten halen. Maar hij gaat stug doorrrr. Waarvan akte.

Mee eens, maar ik geloof nu wel dat de conclusie getrokken kan worden dat er 1) nog niets vast ligt en 2) dat de verplichting nu denk ik wel van de mat af is. Maar goed, ik kan het fout hebben natuurlijk. /s
Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt.
Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...
21-04-2020, 22:10 door Anoniem
"Wat we nu gaan doen is ervoor zorgen dat we precies preciseren wat de epidemiologische eisen zijn voor de GGD

Hoort de GGD niet aan te geven wat de epidemiologische eisen zijn. Of in ieder geval wat zij nodig hebben aan data (conform de AVG). Zij zijn de experts.

En horen die eisen er niet te zijn voordat je met een app-keuze traject gaat beginnen?
Het lijkt erop alsof de overheid (weer eens) achterste voren werkt.

De overheid/politiek heeft de afgelopen week dus geld, mankracht en moeite verspild van de participerende bedrijven.

Rutte komt over alsof de noodzaak van deze app op een onderbuikgevoel gebaseerd is ("ik denk", "mijn beeld is"), ipv harde feiten afkomstig van "mensen in witte jassen".

Op zijn minst is het hele traject tot nu toe weer een communicatie blunder van je welste van het kabinet:
Of ze zijn nu zich aan het indekken omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen, en zijn nu het scenario aan het bijstellen. (ze zijn wakker geschrokken)
Of ze hebben en verkeerd beeld geschetst bij de start van het traject. (misleiding van burgers en bedrijven)
21-04-2020, 22:20 door [Account Verwijderd]
Door Remmilou:
Door donderslag:
Door Anoniem: Foute conclusie. Hij had nu heel hard bakzeil moeten halen. Maar hij gaat stug doorrrr. Waarvan akte.

Mee eens, maar ik geloof nu wel dat de conclusie getrokken kan worden dat er 1) nog niets vast ligt en 2) dat de verplichting nu denk ik wel van de mat af is. Maar goed, ik kan het fout hebben natuurlijk. /s
Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt.
Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...
Daar lijkt het wel een beetje op ja. Wie het weet die mag het zeggen. Ze zijn nu niet echt goed in duidelijk communiceren, dat is wel gebleken in de periode die achter ons ligt.
21-04-2020, 22:52 door Anoniem
De app is een klein tussenstapje tot de tijd dat het menselijk lichaam dient als hardware voor quantumtoepassingen. (Van wifi/bluetooth naar telepatische implementatie oa...) En met wat uitbreidingen van de donorwet is je eigen lichaam staatsbezit voor 'algemeen belang'.
Vergezocht? Welnee, gewoon even afwachten. Dat duurt nog geen15 jaar. Gezien de haast die men nu maakt met die corona-app. Oorlogen en epidemieën zullen altijd een valse aanleiding blijven geven voor de machtszieken, om de meest mensonterende zaken te introduceren.
21-04-2020, 22:55 door Anoniem
Door Anoniem: Foute conclusie. Hij had nu heel hard bakzeil moeten halen. Maar hij gaat stug doorrrr. Waarvan akte.

Rutte gaat altijd stug door totdat er iemand opstapt.
21-04-2020, 23:22 door The FOSS
Door Remmilou: Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...

Nou... Weet je wat ook zomaar zou kunnen? Dat versoepeling v.d. maatregelen inderdaad gewoon niet mogelijk is zonder hulp v.e. app. Noem je dat chantage? Ik noem het harde werkelijkheid!
21-04-2020, 23:48 door botbot
Door The FOSS:
Door Remmilou: Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...

Nou... Weet je wat ook zomaar zou kunnen? Dat versoepeling v.d. maatregelen inderdaad gewoon niet mogelijk is zonder hulp v.e. app. Noem je dat chantage? Ik noem het harde werkelijkheid!

Nou weet je wat ze ook zouden kunnen doen, zorgen dat er genoeg testen zijn. Bij de farmaceut die het kan maken de receptuur eisen, wat kan onder huidige wetgeving omdat het een risico voor de algemene volksgezondheid is, en zorgen dat deze receptuur open source aan de buitenkant van de voordeur van iedereen die het zou kunnen maken wordt gespijkert. Ik hoorde er van we week 1 op BNR nieuwsradio die vertelde dat hij, als hij beschikking zou hebben over de receptuur tot 250.000 tests per maand kan maken. Dan heb je die hele goedvergeten app niet nodig. Gewoon 7,5. miljoen Nederlanders testen, iedereen met besmetting 2 weken binnen houden zorgen dat zij aan alle kanten ondersteund worden en dan is die hele corona zooi direct op een R-waarde van 0,05. Maar dat doen ze niet. Ze zijn tot eergister ofzo "in gesprek" geweest met de farmaceut in kwestie. En ze hebben een overeenkomst. Dus reken maar dat er op veel te kleine schaal geproduceert gaat worden bij belanghebbende samenwerkende partijen met betreffende farmaceut en directe vriendjes via lobbisten gaan producren. Ze hadden goddomme drie maanden geleden de voordeur daar moeten opentrappen, dat recept moeten pakken en dat moeten opensourcen. Dan hadden we hier nu wekelijks iedere Nederlander kunnen testen. Dan hadden we doeltreffende doelgerichte maatregelen kunnen nemen. Neeee wat wij gaan doen is aanklooien op cijfers van het RIVM om te vertellen wat ze gaan doen en hun achter de feiten aanhobbelende beleid niet hoeven toe te geven. Volgens jaar verkiezingen he. Het RIVM die zich baseert op cijfers van praktisch geen testen. Alleen de mensen die halfdood in het ziekenhuis worden afgeleverd. Nee, een app, daaar moeten we werk van maken. Niet het maken van testen. Niet iedere werknemer in de vitale branch verplicht testen. Niet gewoon iedereen testen. Waarom lukt dat in Zuid Korea wel? Waarom kunnen wij die testen niet hier maken. Er staan bedrijven voor in de rij. Maar men wilde eerst nog even 2 maanden overleggen met de belanghebbenden die hun geld willen zien. Ondertussen liggen hier de ondernemers op hun rug te huilen omdat ze niet aan het werk kunnen, liggen ouders thuis te ruzien omdat ze met 3 krijsende kninderen thuis zitten te thuiswerken, en zitten de oudjes weg te kwijnen in eenzaamheid. Waarom? Omdat er niet getest wordt. Nee een App. Een app die door geen enkele veiligheids en privacy test komt. Jaaaa. We doen wat. In plaats van hun eigen falen toe te geven en goddomme te zorgen dat die testen hier gemaakt worden.
22-04-2020, 00:40 door Anoniem
Een app is niet nodig. Totaal onzinnig zelfs, want gebaseerd op wensdenken, aannames en het totaal ontbreken van te verifieren medische feiten, zoals: testen, testen, testen!

Een kabinet dat vooruitgang boekt op basis van medische feiten zal meer bereiken. Want, meetbaar, ook in vergelijking met andere landen die het beter doen dan wij momenteel. Maar ja, dat is kennelijk niet belangrijk hier, laten we er een woorden en definities discussie van maken! Ja maar, zout korreltje hier, zout korreltje daar, zo moet u dat niet interpreteren, oh? hoe dan wel? Enzovoorts, enzovoorts.

Woorden gaan ons redden (wat dit kabinet betreft), niet daadkracht en meetbare feiten en bijbehorende vooruitgang.

Helaas heeft dit huidige kabinet andere prioriteiten (gegeven de tot nu toe behaalde resultaten, op basis van wat de rest van de wereld juist op andere wijze aanpakt).
.
Oh, en of u ondertussen wilt negeren wat er ondertussen alsnog doorgedrukt wordt, aan wetten en maatregelen en wat niet meer, want het kabinetsbeleid in tijden van crisis ter discussie stellen in natuurlijk Not Done.

Als dat zo is, waarom drukt het kabinet er van alles door in tijden van crisis?

Dus je mag geen commentaar hebben, want crisis? Terwijl er van alles doorgedrukt wordt wat los staat van die crisis?

Dit is geen kabinet, volksvertegenwoordigers, dit zijn opportunisten.

Conclusie, gegeven dat dit kabinet ongeveer totaal anders doet dan de rest van de wereld, deze crisis wordt misbruikt om er snel eigenbelang doorheen te drukken. De rest is bijzaak.

In tijden van nood leert men wiens ware vrienden kennen.
22-04-2020, 07:03 door Anoniem
Door The FOSS: Nou... Weet je wat ook zomaar zou kunnen? Dat versoepeling v.d. maatregelen inderdaad gewoon niet mogelijk is zonder hulp v.e. app. Noem je dat chantage? Ik noem het harde werkelijkheid!
Men werkt wel vanuit die aanname, en chantage lijkt me inderdaad niet het juiste woord. Maar het is nog maar zeer de vraag of die app goed genoeg gaat zijn, daar hebben zo langzamerhand heel wat wetenschappers hun kanttekeningen bij geplaatst, inclusief kanttekeningen over menselijk gedrag die zelfs als de technische werking perfect is nog roet in het eten kunnen gooien.

Het is mogelijk dat je gelijk hebt dat het harde werkelijkheid is dat het zonder de app niet gaat lukken, maar dat het net zo'n harde werkelijkheid blijkt te zijn dat het met de app evenmin gaat lukken. Dan heeft het er alle schijn van dat men nu op één paard aan het wedden is terwijl nog verre van zeker is dat dat paard kansrijk is. Dat vind ik eng.

In Nieuw-Zeeland heeft men een elegante lowtechbenadering gekozen om het contactonderzoek makkelijker te maken. Men heeft iedereen opgeroepen een dagboek bij te houden van de contacten. In Singapore is een app gebruikt maar die is lang niet zo succesvol als de eerste berichten erover suggereerden. Helemaal niet zoveel mensen gebruiken hem, en men heeft de epidemie daar geruime tijd weten te onderdrukken door contactonderzoek op de ouderwetse, arbeidsintensieve manier te doen. Helaas bleek dat niet voldoende te zijn, men heeft daar nu ook tot een lockdown besloten.

Een mogelijke harde werkelijkheid is dat het helemaal niet voldoende bij te benen is met alleen testen en contactonderzoek. Ik hoor de regering nog niet over wat dan nodig is om er in economische zin goed doorheen te komen. Misschien zijn ze er op de achtergrond druk mee mezig, maar misschien opereren ze werkelijk op de naïeve, ad hoc-achtige manier die uit de hele gang van zaken rond die app spreekt, en dan houd ik mijn hart vast.

Er zijn helaas signalen dat men inderdaad erg in de incidentenpolitiek blijft hangen. Kijk naar de maatregelen. Rutte heeft in een toespraak een ruimhartige steun voor zo'n beetje alles en iedereen aangekondigd, maar de werkelijkheid is dat er heel gedetailleerd per sector wordt ingevuld of en langs welke weg dat uitgevoerd wordt. Behalve dat er de nodige mensen en bedrijven zijn die tussen wal en schip vallen en helemaal niet geholpen worden levert dat ook een enorme complexiteit in de uitvoering op en dus een reëel risico dat het ambtelijke apparaat het domweg niet gaat trekken. In Spanje kiest men voor een maatregel die veel simpeler is: een basisinkomen.

Het knelt hoe we tegen economie aankijken: als het geheel van transacties dat we onderling uitvoeren, maar dan alleen de financiële transacties. We zien nu hoe sterk we leunen op de bereidheid van mensen om zich in te zetten. Op IC's draait men al geruime tijd twaalfuursdiensten, grote aantallen vrijwilligers hebben zich aangemeld om in ziekenhuizen bij te springen, om boodschappen te bezorgen bij mensen die de deur niet uit mogen of kunnen, noem maar op. En bij betaald werk blijken juist sectoren waar zwaar op bezuinigd is en niet geweldig betaald wordt de kern te zijn van wat de samenleving draaiende houdt. Er is veel te veel naar geld gekeken en veel te weinig naar waarde.

Allerlei bedrijven en mensen komen in de problemen omdat we alleen die dynamiek van (financiële) transacties als uitgangspunt hanteren. Een flink deel ervan valt nu stil maar iedereen is ervan afhankelijk dat het door blijft gaan. Alleen verdampen de bedrijfpanden en inventaris niet, die worden niet aangetast door het virus. De huizen waarin we wonen verdampen niet. De mensen die het werk steeds deden blijven voor het grootste deel gewoon in leven. Als je de hele zaak een tijdje op pauze zou kunnen zetten of op een laag pitje kon laten draaien zonder dat meteen alles in de soep loopt, om het gewoon weer op te starten als het weer verantwoord is, dan zou er economische schade zijn in de zin dat de activiteit een stuk lager is geweest en dus alle kengetallen die daaruit voortkomen ook, maar in termen van je vermogen om het weer op te starten zou de schade veel beperkter zijn. Alles is er gewoon nog, de spullen en de mensen die nodig zijn om snel weer op gang te komen zijn er gewoon nog. De grote klap zit in de organisatiestructuren en relaties tussen organisaties die wegvallen als het nu faillissementen gaat regenen. Als die simpelweg een tijdje op pauze gezet kunnen worden of trager kunnen draaien en weer op gang kunnen komen als de crisis voorbij is valt de schade reuze mee.

We hebben een visie op de economie nodig die niet alleen de meest essentiële onderdelen ervan de waardering geeft die ze verdienen, maar die het ook mogelijk maakt om de minder essentiële onderdelen wanneer nodig op een lager pitje te laten draaien of stil te zetten zonder dat meteen alles als een kaartenhuis instort. Vergelijk het met wat je in huis hebt aan spullen. Je hebt een stofzuiger, een wasmachine, gereedschap, keukengerei, en het meeste daarvan gebruik je helemaal niet voortdurend en vaak zelfs maar heel incidenteel. Onze rijkdom zit niet in het voortdurend gebruiken van wat we hebben, maar in het beschikbaar hebben ervan als we het willen gebruiken. Ik denk dat we de hele economie meer op beschikbaarheid en minder op voortdurend gebruik moeten inrichten.

En ik denk dat we dat keihard nodig gaan hebben voor iets anders dan de coronacrisis. De mileucrisis die gaande is dreigt zo groot te worden dat wat we nu meemaken in verhouding niet meer is dan een vingeroefening voor omgaan met veranderende omstandigheden.

We hebben een premier die de indruk wekt een uitstekende crisismanager te zijn maar die geen boodschap heeft aan visie. Visie is wel degelijk wat we nodig hebben, want het is overduidelijk dat de oude visies in hun voegen kraken en ernstige vastlopers op aan het leveren zijn.

Misschien is de harde werkelijkheid wel dat niet een app onze samenleving kan redden maar dat daar een rake visie voor nodig is op hoe het ook kan.
22-04-2020, 07:52 door Anoniem
De minister-presdident heeft gisteren aan damage-control gedaan. Niet willen toegeven dat er denkfouten gemaakt zijn, maar alles met de mantel der liefde toedekken.
Communicatief zeer zwak allemaal.

De exercitie van de afgelopen 2 weken is verspilde tijd en moeite geweest. Als ze niet eens de eisen al helder hebben, waarom dat een app-selectie uitvoeren.
Als dit allemaal zo nieuw is, waarom dan niet voorsorteren op bestaande procedures en die voor zover mogelijk opschalen, totodat je je nieuwe uitvinding wel goed werkend hebt. Hij deint toch alelen maar "ter ondersteuning". Daar koop je in ieder geval tijd mee.


Uit het artikel:
https://www.security.nl/posting/653533/Overheid+laat+experts+nieuwe%2C+open+source+corona-app+ontwikkelen

"De overheid gaat een team van allerlei experts samenstellen dat de komende weken een nieuwe open source corona-app moet gaan ontwikkelen. De zeven apps die tijdens de afgelopen appathon werden gepresenteerd zijn afgevallen."

Als het niet om te janken was, zou je er van gaan lachen.

Het is tijd om Yes Minster en Yes Prime Minister maar weer eens te kijken. Zo leerzaam over de manier waarop politici en ambtenaren denken en acteren.
22-04-2020, 08:10 door linux4 - Bijgewerkt: 22-04-2020, 08:11
@botbot: Helemaal met je eens! Dat is de enige juiste manier. Een app kan nooit maar dan ook nooit bepalen of je besmet bent of niet, als al die app voorstanders dat nu eens even goed begrijpen.

Maar de farmacie industrie is gewoon al tientallen jaren maffia die over de ruggen van (zieke) burgers zich verrijkt.

Waarom denken sommigen steeds dat je alle wereldproblemen met een app op kunt lossen.
22-04-2020, 08:11 door Anoniem
Door The FOSS:
Door Remmilou: Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...
Nou... Weet je wat ook zomaar zou kunnen? Dat versoepeling v.d. maatregelen inderdaad gewoon niet mogelijk is zonder hulp v.e. app. Noem je dat chantage? Ik noem het harde werkelijkheid!
Nou, daar geloof ik dus even helemaal niets van. Er zijn genoeg andere middelen. Alleen heeft het politieke smaldeel zich in het hoofd gehaald dat ze "een app" willen, net als andere politieke kliekjes in de rest van Europa, want er zijn landjes waar ze het ook al gedaan hebben. Ik noem dat dus krampachtig met de muziek meelopen. Het moet en het zal, of het nu nuttig is, of zoals al heel erg duidelijk, eigenlijk helemaal niet. Dit is een schijnvertoning.

Je kan natuurlijk best doorgaan met "harde werkelijkheid" roepen tot je het zelf gelooft, maar dat maakt het nog niet zo. En ik geloof je dan nog steeds niet.
22-04-2020, 08:27 door Anoniem
Door botbot:
Door The FOSS:
Door Remmilou: Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...

Nou... Weet je wat ook zomaar zou kunnen? Dat versoepeling v.d. maatregelen inderdaad gewoon niet mogelijk is zonder hulp v.e. app. Noem je dat chantage? Ik noem het harde werkelijkheid!

Nou weet je wat ze ook zouden kunnen doen, zorgen dat er genoeg testen zijn. Bij de farmaceut die het kan maken de receptuur eisen, wat kan onder huidige wetgeving omdat het een risico voor de algemene volksgezondheid is, en zorgen dat deze receptuur open source aan de buitenkant van de voordeur van iedereen die het zou kunnen maken wordt gespijkert. Ik hoorde er van we week 1 op BNR nieuwsradio die vertelde dat hij, als hij beschikking zou hebben over de receptuur tot 250.000 tests per maand kan maken. Dan heb je die hele goedvergeten app niet nodig. Gewoon 7,5. miljoen Nederlanders testen, iedereen met besmetting 2 weken binnen houden zorgen dat zij aan alle kanten ondersteund worden en dan is die hele corona zooi direct op een R-waarde van 0,05. Maar dat doen ze niet. Ze zijn tot eergister ofzo "in gesprek" geweest met de farmaceut in kwestie. En ze hebben een overeenkomst. Dus reken maar dat er op veel te kleine schaal geproduceert gaat worden bij belanghebbende samenwerkende partijen met betreffende farmaceut en directe vriendjes via lobbisten gaan producren. Ze hadden goddomme drie maanden geleden de voordeur daar moeten opentrappen, dat recept moeten pakken en dat moeten opensourcen. Dan hadden we hier nu wekelijks iedere Nederlander kunnen testen. Dan hadden we doeltreffende doelgerichte maatregelen kunnen nemen. Neeee wat wij gaan doen is aanklooien op cijfers van het RIVM om te vertellen wat ze gaan doen en hun achter de feiten aanhobbelende beleid niet hoeven toe te geven. Volgens jaar verkiezingen he. Het RIVM die zich baseert op cijfers van praktisch geen testen. Alleen de mensen die halfdood in het ziekenhuis worden afgeleverd. Nee, een app, daaar moeten we werk van maken. Niet het maken van testen. Niet iedere werknemer in de vitale branch verplicht testen. Niet gewoon iedereen testen. Waarom lukt dat in Zuid Korea wel? Waarom kunnen wij die testen niet hier maken. Er staan bedrijven voor in de rij. Maar men wilde eerst nog even 2 maanden overleggen met de belanghebbenden die hun geld willen zien. Ondertussen liggen hier de ondernemers op hun rug te huilen omdat ze niet aan het werk kunnen, liggen ouders thuis te ruzien omdat ze met 3 krijsende kninderen thuis zitten te thuiswerken, en zitten de oudjes weg te kwijnen in eenzaamheid. Waarom? Omdat er niet getest wordt. Nee een App. Een app die door geen enkele veiligheids en privacy test komt. Jaaaa. We doen wat. In plaats van hun eigen falen toe te geven en goddomme te zorgen dat die testen hier gemaakt worden.

Gaat ie lekker? :)

De antwoorden zijn simpel. De farmaceut met het recept zit in Zwitserland. Daar kun je als Nederlandse overheid geen voordeuren intrappen. Daarnaast, onze laboratoria kunnen helemaal geen 17miljoen testen per maand aan.
In Zuid Korea wordt wel iedereen getest? Het is maar welk nieuws medium je gelooft. Dat is wat de Koreaanse staats tv zegt, maar we weten dat we dat altijd met een paar korreltjes zout moeten nemen.

Ik heb sterkt mijn twijfels of de app het effect heeft waar ze op hopen en als de privacy voldoende gewaarborgd kan worden. Maar een contactenonderzoek is van belang, dat is een simpel feit. Dat de GGD daar niet de capaciteit voor heeft lijkt mij ook vrij logisch. Dus je kijkt naar de manieren waarop je het kan vereenvoudigen en een digitale wijze is dan de logische stap. Daarnaast is een contactenonderzoek van de GGD ook slechts beperkt. Stel; jij bent besmet en gaat naar de supermarkt, pompstation of weet ik veel wat. Hoe gaat de GGD achterhalen met welke kassière jij contact hebt gehad? Daar zou een app wel bij kunnen helpen.De GGD is ook nog eens enkele dagen bezig met het contacten onderzoek, je telefoon enkele minuten.

De virologische dagstaten van het RIVM laat zien dat we nu 6800 tests per dag doen, dat zijn er over 365 dagen 'slechts' 2.482.000, dus voordat we die 7,5 miljoen testen halen die jij noemt... En als je de R waarde van 0,05 wil garanderen moet je ook niet eenmalig 7,5 mensen testen, maar regelmatig.

En tussen het produceren van de test en de daadwerkelijke test capaciteit zit ook een groot verschil. En dan is het kosten aspect nog niet eens meegenomen.

Kortom; in mijn optiek is de overheid niet zo gek bezig en moeten wij ons berusten in het feit dat wat we allemaal zo snel mogelijk willen (versoepeling van de regels) er echt wel komt, maar dat het een kwestie is van volhouden.
22-04-2020, 08:52 door The FOSS
Door botbot:
Door The FOSS:
Door Remmilou: Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...

Nou... Weet je wat ook zomaar zou kunnen? Dat versoepeling v.d. maatregelen inderdaad gewoon niet mogelijk is zonder hulp v.e. app. Noem je dat chantage? Ik noem het harde werkelijkheid!

... Nee, een app, daaar moeten we werk van maken. Niet het maken van testen. Niet iedere werknemer in de vitale branch verplicht testen. Niet gewoon iedereen testen. Waarom lukt dat in Zuid Korea wel?

In Zuid-Korea hebben ze in 2015 (?) een MERS-uitbraak gehad dus die stonden helemaal op scherp. Wij waren relatief onvoorbereid. Bovendien hebben we mogelijk te maken met een andere, gemuteerde variant van het virus [1]. En ik las iets over TB-vaccinaties die wij niet meer doen en die mogelijk invloed op het verloop van de ziekte hebben [2]. Kortom, vergelijkingen tussen landen zijn lastig.

[1] https://metro.co.uk/2020/04/21/coronavirus-mutated-30-strains-deadliest-raging-across-europe-12586269/
[2] https://www.livescience.com/coronavirus-protection-using-tuberculosis-vaccine.html
22-04-2020, 09:06 door eL-Prova
Is de app het probleem? Nee ik denk van niet. De grens van zelfcontrole wordt overschreden waarom zoveel mensen tegen zijn. Zoals is aangegeven gaat deze app je verre van wat brengen. Er worden scenarios aangedragen afgelopen dagen waarom zo'n contactonderzoek helemaal geen zin heeft.

(Voorbeeld stond volgens mij hier al op de site) Stel iedereen heeft de app, je bent in supermarkt geweest en je loopt naar huis, besmet persoon zorgt dat jij besmet raakt. Iedereen die in de winkel is krijgt dan plots een notificatie? En de mensen waar zij mee in contact waren ook weer?

Ja de techniek kan ondersteunen, maar laten we ons ook bewust zijn dat we denken dat het leven maakbaar is. We hebben op dit moment niet eens de kennis over waar het virus vandaan komt, wie wel en niet besmet raken en waarom.
Testen zijn moment opnames die teveel geld kosten en schijnveiligheid geven. We zullen resistent moeten worden en zover we dit niet waren letten op onze hygiene.

Het is - laten we het positief houden - jammer dat onze MP en zijn team zich zo laten leiden door een app. Maar als we deze grens gaan passeren, geeft dit inzicht in onze persoonlijke wandel en contacten. Ik vind het zelf niet eens interessant wat ik vorige week heb gedaan, waarom zou ik dit dan moeten vastleggen. Daarnaast komt de vraag, welk "legitiem" doel wordt daarop gekozen om wederom je te laten volgen. En verhoog die frequentie en je hebt op een bepaald moment constante stroom aan precieze handel en wandel van een persoon. Ons recht als persoon om wie we zijn wordt geregeerd door monitoring.

Laat ik hopen dat ik geen doomdenker ben, maar dit zijn rare stappen die worden gezet. En mijn vraag blijft toch, wie heeft/hebben de touwtjes in hadden om dit ten koste van alles er door te blijven drukken.
22-04-2020, 09:27 door Anoniem
Door eL-Prova:Ja de techniek kan ondersteunen, maar laten we ons ook bewust zijn dat we denken dat het leven maakbaar is. We hebben op dit moment niet eens de kennis over waar het virus vandaan komt, wie wel en niet besmet raken en waarom.
Testen zijn moment opnames die teveel geld kosten en schijnveiligheid geven.

Dat is simpelweg niet waar, tests kosten niet teveel geld. De schade is enorm en je mag geld uitgeven om schade te voorkomen. De beschikbaarheid van tests is een productiekwestie. Zodra het mogelijk is zou iedereen die dat wil wekelijks getest kunnen worden. Dat is geen schijnveiligheid zoals die vermaledijde app.

Waar het virus vandaan komt is geen argument voor het bestrijden van deze crisis. Dat soort argumentaties zijn drogredeneringen.
22-04-2020, 09:27 door Tintin and Milou
Door Remmilou:
Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...
Dit is geen chantage, maar werkelijkheid. Mocht je het nog niet door hebben, we hebben echt nog wel een maand of 6, als het niet langer is, met maatregelen te maken.

Door donderslag:
Daar lijkt het wel een beetje op ja. Wie het weet die mag het zeggen. Ze zijn nu niet echt goed in duidelijk communiceren, dat is wel gebleken in de periode die achter ons ligt.
Communicatie kon iets beter, maar was ook niet heel slecht, maar zeker niet perfect.

Door The FOSS:
Door Remmilou: Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...

Nou... Weet je wat ook zomaar zou kunnen? Dat versoepeling v.d. maatregelen inderdaad gewoon niet mogelijk is zonder hulp v.e. app. Noem je dat chantage? Ik noem het harde werkelijkheid!
Ik ben het niet vaak met je eens. Maar nu 100%.

Door botbot:
<veel goede tekst>.
Testen is leuk, maar dat is een onderdeel. Zelfs met 250K testen per maand, heb je nog steeds jaren nodig om iedereen te testen. Zelfs als je de capaciteit verviervoudigd.
En dan weet je alleen wie eventueel positief besmet is. Je moet dan nog steeds de contact tracing uitvoeren voor iedere besmetting. Dat kost heel veel tijd en energie. Nog afgezien je misschien niet eens iedereen kent of herinnert.

Contact tracing is juist een belangrijk onderdeel van de oplossing. Een App kan hierin heel veel tijd en snelheid aan geven. Het is zeker niet perfect, maar kan wel enorm helpen.

In Korea hebben ze ervaring met MERS, maar ook met SARS. De bevolking loopt hier heel vaak met mondkapjes.
En daar zet men ook heel erg in... Op apps....En de bevolking luistert daar veel beter naar de overheid.

Vergeet niet dat dit nog maanden gaat duren, en dat de zomer er aan komt. Een nieuwe uitbraak ligt op de loer, en gaan we dit allemaal nog maanden volhouden? Zowel sociaal als economisch?
Corona heeft een hele grote impact op beide, en voorlopig is het er nog.
22-04-2020, 10:02 door Anoniem
De bevolking loopt hier heel vaak met mondkapjes.
Heeft het ook niet met luchtvervuiling te maken?

Ik ben het niet vaak met je eens. Maar nu 100%.
Hoe kun je daar 100% mee eens als het nog niet eens zeker is dat het überhaupt werkt?

Maar van de NOS site:
De NOS is voor mij de grootste propaganda machine, en die zullen zich wel sterk maken dat die app geïnstalleerd wordt.
Zolang het maar vrijwillig is, anders maar een simple telefoon, maar zeker geen Bluetooth.
22-04-2020, 10:05 door Anoniem
Door Tintin and Milou: In Korea hebben ze ervaring met MERS, maar ook met SARS. De bevolking loopt hier heel vaak met mondkapjes.
En daar zet men ook heel erg in... Op apps....En de bevolking luistert daar veel beter naar de overheid.

Mondkapjes is het vieste wat je je longen aan kan doen! Het is vochtig, warm, en vol met bacteriën en virussen.
Als het mondkapje boven niet goed aansluit, lekt ook nog eens alle lucht er langs en is het niet effectief.

Ik hoop dat het kabinet in Nederland naar het RIVM blijft luisteren en niet zulke stomme maatregelen gaat invoeren als in andere Europese landen.
22-04-2020, 10:10 door Anoniem
Ik verbaas me over het verschil aan verwachtingen, ook bij de IT-experts.
Het gaat fout bij de perceptie zoals ook in dit artikel wordt aangegeven: "...de door de overheid geselecteerde apps".
De overheid heeft géén apps geselecteerd maar leveranciers die een idee, een concept hebben hoe de app te bouwen. Hiervoor hebben de 7 leveranciers een pitch gehouden, documenten, powerpoint en filmpjes opgeleverd die inzicht verschaft en als voorbeeld een prototype van de app. Leverancier Accenture, had al een app gebouwd uit een ander project en nam die als voorbeeld mee, andere leveranciers benutte hergebruik waardoor zo ook een voorbeeld app konden tonen, een prototype ter illustratie. Hiermee ontstaat blijkbaar de indruk dat die apps af zijn, met eventueel kleine aanpassing en klaar voor productie. Niets is minder waar.
We zitten in een ontwikkelproces, niet in een product aanschaf proces.
In het weekend werden vragen tussen leverancier en opdrachtgever behandeld, dit leverde veel info op. Volgende stap is oa. GGD gaat specificaties in detail uitwerken. Het weekend was slechts een iteratie stap in het ontwikkelproces, er volgen nog velen.
22-04-2020, 10:44 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Door Remmilou:
Maar van de NOS site:
Hij denkt dat het kabinet zonder een app niet tot vergaande versoepeling van de maatregelen kan overgaan."
De druk wordt opgevoerd via chantage...
Dit is geen chantage, maar werkelijkheid. Mocht je het nog niet door hebben, we hebben echt nog wel een maand of 6, als het niet langer is, met maatregelen te maken.
Er is niets, maar dan ook echt helemaal niets, inherent in die "werkelijkheid" die een app "noodzakelijk" zou maken.

Wat wel blijkt te werken elders in de wereld (Zuid Korea, Duitsland) is Heel Erg Veel Testen. Laat onze lieve overheid inclusief Rutte en De Jonge nou precies ingezet hebben op "zo min mogelijk testen". En dan komen met "zonder app geen leven", nee, hallo, dat is chantage. Rotten met die app. Testen zul je. NU.
22-04-2020, 11:06 door Anoniem
Mondkapjes is het vieste wat je je longen aan kan doen! Het is vochtig, warm, en vol met bacteriën en virussen.
Nu krijg ik nog meer respect voor die beroepen waar mondkapjes verplicht zijn. Als longarts moet je toch wel weten
wat hij zijn longen aandoet maar je bent wel verplicht om beschermings materiaal te dragen.

Ik heb trouwens voor mijn werk ook mondkapjes moeten dragen en weet dat het niet prettig is om met die dingen rond te
lopen. Maar vochtig en warm komt mij niet bekent voor mischien als je buiten bent en dat verschild volgens mij van werelddeel. Maar het Is wel belangrijk dat je aan de regels houden.

Maar wat denk je zelf, als verplegend personeel geen beschermings kleding draagt maar wel een app, zouden er dan
wel of niet veel maar veel meer mensen besmet zijn.
22-04-2020, 11:54 door Legionnaire
Laat ze het geld ergens anders voor gebruiken.

Want zowel een app/software en/of hardware is nooit en te nimmer volledig dicht te timmeren.

Ik en nog nooit een waterdichte app/hardware tegen gekomen. Het is gewoon niet te doen.

Gezien de meeste gebruikers er geen bal verstand van hebben en allerlei "lekke" apps op hun mobiel hebben, samen met een besturingssysteem die niet up to date is, maar ondanks blijft het mobieltje zo lek als een mandje.

Ze vertrouwen blindelings op de mooie verkooppraatjes van de "aanbieders/providers", want men heeft de ballen verstand van wat ze aanschaffen en maar blazen en pochen dat ze er alles vanaf weten.

En nu wil men ook nog gebruik maken van Bluetooth, wat volgens Rutten en kompanen zeer veilig is, want Bluetooth heeft maar een kort bereik van ongeveer 10m en is daardoor veilig.

Dus niet! Een mobiel overnemen via Bluetooth is een koud kunstje en daarnaast hebben we eens een test gedaan en we haalden dik 200m in een open vlakte en in de binnenstad was het bereik bijna 50m.

Dit was puur het testen van het bereik en dus niet muziek streamen via Bluetooth, dan is het bereik wel ongeveer 10m.

Laat ze lekker aanklooien, ik kijk wel uit welke apps ik gebruik op mijn IPhone en daarnaast maak ik alleen gebruik van 4G en nooit de WiFi verbinding thuis of een hotspot…

Ik zou zeggen test het eens...4G of WiFi en je zult merken dat via 4G je mobiel sneller is met streamen en veel stabieler.

Waarom...WiFi is constant aan het scannen en van kanaal aan het wisselen, want alle SSID in de lijst loopt hij ook steeds af en is er constant communicatie tussen alle WiFi routers in de buurt, ondanks dat het een beveiligd netwerk is, daarnaast heeft iedereen alle andere hardware in de buurt met WiFi verbonden en je loopt elkaar te storen...4G daartegen is een rechtstreekse verbinding met de mast in je omgeving, dus is niet constant aan het scannen en ik ken iemand die thuis en daar buiten er gebruik van maken...allemaal op de WiFi of gebruik maken van de overvloed aan hotspots buitens huis.

Probeer het eens en laat eens weten wat jullie bevindingen zijn...
22-04-2020, 13:03 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
De bevolking loopt hier heel vaak met mondkapjes.
Heeft het ook niet met luchtvervuiling te maken?
Zeker. Maar ze weten dus wel hoe ze het moeten gebruiken.

Ik ben het niet vaak met je eens. Maar nu 100%.
Hoe kun je daar 100% mee eens als het nog niet eens zeker is dat het überhaupt werkt?
Ik ben het eens met zijn statement.

Door Anoniem:
Door Tintin and Milou: In Korea hebben ze ervaring met MERS, maar ook met SARS. De bevolking loopt hier heel vaak met mondkapjes.
En daar zet men ook heel erg in... Op apps....En de bevolking luistert daar veel beter naar de overheid.

Mondkapjes is het vieste wat je je longen aan kan doen! Het is vochtig, warm, en vol met bacteriën en virussen.
Je moet mondkapjes ook niet hergebruiken, zeker niet als particulier.

Als het mondkapje boven niet goed aansluit, lekt ook nog eens alle lucht er langs en is het niet effectief.
Om bestem te raken inderdaad niet, maar om iemand te besmetten, werkt het wel effectief.

Ik hoop dat het kabinet in Nederland naar het RIVM blijft luisteren en niet zulke stomme maatregelen gaat invoeren als in andere Europese landen.
De meeste adviseren en verplichten het juist u wel. Net zoals meerdere landen in de wereld.
Voornamelijk om verspreiding tegen te gaan. En de kans is groot dat dit straks ook gewoon een advies gaat worden als een maatregel die noodzakelijk is om de huidige maatregelen te versoepelen. En mits er voldoende mondkapjes verkrijgbaar zijn.
22-04-2020, 15:22 door Anoniem
De minister president doet aan koorddansen en loopt m.i. op zeer dun ijs.

We waren weer helemaal niet voorbereid op deze pandemie, zie de tekorten aan beschermingsmiddelen
en test-capiciteit. Laboratoria, die maar op halve kracht moet draaien vanwege tekort aan duiding en contactonderzoekers.
En wie zal dit betalen, oh zoete lieve ...., waarschijnlijk weer wij met z'n allen, de slachtoffers.

Hoe zit het met de immuniteit tegen dit steeds veranderende virus, het is toch zo alweer tot COVID-2020 geworden.
Er zitten al minimaal zes varianten over de wereld verspreid. En wij hebben niet eens de minst leuke toegelaten.

Die binnen zitten, zitten nu binnen. Die buiten lopen, lopen nu buiten, daar helpen geen appje aan.

J.O.
22-04-2020, 15:54 door Legionnaire
Door Anoniem: De minister president doet aan koorddansen en loopt m.i. op zeer dun ijs.

We waren weer helemaal niet voorbereid op deze pandemie, zie de tekorten aan beschermingsmiddelen
en test-capiciteit. Laboratoria, die maar op halve kracht moet draaien vanwege tekort aan duiding en contactonderzoekers.
En wie zal dit betalen, oh zoete lieve ...., waarschijnlijk weer wij met z'n allen, de slachtoffers.

Sinds 2016 werd er al voorspeld dat er een nieuwe virus zou uitbreken.
China moet stoppen met die exotische dieren markten, gezien het constant daar vandaan komt.
Beschermingsmiddelen waren en zijn er genoeg en gezien Nederland geld zat heeft, hebben de Chinezen ons ook veel geleverd, maar door een fout van het door Nederland gemaakte ontwerp, zijn er toen veel afgekeurd.
Daarnaast is er nu in Amsterdam een winkel geopend die mondkapjes verkoopt en een enorme voorraad heeft.
En een mondkapje heeft voor ons burgers absoluut geen zin.


Hoe zit het met de immuniteit tegen dit steeds veranderende virus, het is toch zo alweer tot COVID-2020 geworden.
Er zitten al minimaal zes varianten over de wereld verspreid. En wij hebben niet eens de minst leuke toegelaten.

De virus kan niet veranderen in een andere vorm, dat is al lang bekend...het is net als een griepvirus.
Het zal niet lang meer duren en er is een vaccin...net als de griepprik, een prikje en klaar.

Die binnen zitten, zitten nu binnen. Die buiten lopen, lopen nu buiten, daar helpen geen appje aan.
Dat appje is ook BS...geeft dat geld aan het ziekenhuispersoneel...

J.O.
22-04-2020, 16:12 door Legionnaire
Door Anoniem: Ik verbaas me over het verschil aan verwachtingen, ook bij de IT-experts.
Het gaat fout bij de perceptie zoals ook in dit artikel wordt aangegeven: "...de door de overheid geselecteerde apps".
De overheid heeft géén apps geselecteerd maar leveranciers die een idee, een concept hebben hoe de app te bouwen. Hiervoor hebben de 7 leveranciers een pitch gehouden, documenten, powerpoint en filmpjes opgeleverd die inzicht verschaft en als voorbeeld een prototype van de app. Leverancier Accenture, had al een app gebouwd uit een ander project en nam die als voorbeeld mee, andere leveranciers benutte hergebruik waardoor zo ook een voorbeeld app konden tonen, een prototype ter illustratie. Hiermee ontstaat blijkbaar de indruk dat die apps af zijn, met eventueel kleine aanpassing en klaar voor productie. Niets is minder waar.
We zitten in een ontwikkelproces, niet in een product aanschaf proces.
In het weekend werden vragen tussen leverancier en opdrachtgever behandeld, dit leverde veel info op. Volgende stap is oa. GGD gaat specificaties in detail uitwerken. Het weekend was slechts een iteratie stap in het ontwikkelproces, er volgen nog velen.

Als Microsoft Developer, is het maken van een app de grootse tijd- en geldverspilling.
Bill Gates zei het ook al, het is en blijft software en krijg je nooit waterdicht, zeker niet als je ook nog bluetooth moet gebruiken.
Want als het zo makkelijk te maken zou zijn, had Microsoft het allang uitgebracht.
Daar lopen de alle beste Developers ter wereld en die 3e rang Ontwikkelaars hier proberen gewoon een graantje mee te pikken.
Geef mij een paar uur en ik maak ook zo'n app...peanuts.
Aangezien je persoonlijke gegevens moet invoeren en ook nog een enorme beveiligingsprobleem moet gebruiken, namelijk Bluetooth.
De minister en de ontwikkelaars lopen te roepen dat Bluetooth maar een bereik heeft van 10m, maar dat geldt alleen als je muziek gaat streamen via Bluetooth.
Bluetooth heeft op een open vlakte een bereik van rond de 200m en in een drukke stad 50m en ik kan dus op het terras heel makkelijk je mobiel overnemen, want Bluetooth is zo lek als een vergiet.
Weg met die prutsers en doe het geld aan het ziekenhuispersoneel en andere vitale beroepen.
22-04-2020, 16:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Mondkapjes is het vieste wat je je longen aan kan doen! Het is vochtig, warm, en vol met bacteriën en virussen.
Nu krijg ik nog meer respect voor die beroepen waar mondkapjes verplicht zijn. Als longarts moet je toch wel weten
wat hij zijn longen aandoet maar je bent wel verplicht om beschermings materiaal te dragen.

Ik heb trouwens voor mijn werk ook mondkapjes moeten dragen en weet dat het niet prettig is om met die dingen rond te
lopen. Maar vochtig en warm komt mij niet bekent voor mischien als je buiten bent en dat verschild volgens mij van werelddeel. Maar het Is wel belangrijk dat je aan de regels houden.

Maar wat denk je zelf, als verplegend personeel geen beschermings kleding draagt maar wel een app, zouden er dan
wel of niet veel maar veel meer mensen besmet zijn.

Het kan vochtig worden aan de binnenzijde als je afsluitende mondbescherming draagt zoals een "chirurgisch" doekje, Bij een kap die niet op de mond ligt met een respirator is dat minder het geval. Die beschermingsmiddelen dienen verschillende doelen. Bij het model chirurgisch doekje (ook bij artsen en verplegers in gebruik) dient het voor de bescherming van de patient en niet zozeer de drager. Een uitzondering is dat de 'R' variant wel tegen vocht beschermd. Denk daarbij aan bloed en andere vloeistoffen.

Bij een mondkapje is het doel het beschermen van de drager. Als er een ventiel op zit kan de drager makkelijker uitademen. Kapjes met ventiel werken niet zo goed ter bescherming van anderen.

Iedereen weet inmiddels dat het mondkapje aan FFP2 of FFP3 moet voldoen (of de equivalenten in de VS of China).
22-04-2020, 16:42 door Legionnaire
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Mondkapjes is het vieste wat je je longen aan kan doen! Het is vochtig, warm, en vol met bacteriën en virussen.
Nu krijg ik nog meer respect voor die beroepen waar mondkapjes verplicht zijn. Als longarts moet je toch wel weten
wat hij zijn longen aandoet maar je bent wel verplicht om beschermings materiaal te dragen.

Ik heb trouwens voor mijn werk ook mondkapjes moeten dragen en weet dat het niet prettig is om met die dingen rond te
lopen. Maar vochtig en warm komt mij niet bekent voor mischien als je buiten bent en dat verschild volgens mij van werelddeel. Maar het Is wel belangrijk dat je aan de regels houden.

Maar wat denk je zelf, als verplegend personeel geen beschermings kleding draagt maar wel een app, zouden er dan
wel of niet veel maar veel meer mensen besmet zijn.

Het kan vochtig worden aan de binnenzijde als je afsluitende mondbescherming draagt zoals een "chirurgisch" doekje, Bij een kap die niet op de mond ligt met een respirator is dat minder het geval. Die beschermingsmiddelen dienen verschillende doelen. Bij het model chirurgisch doekje (ook bij artsen en verplegers in gebruik) dient het voor de bescherming van de patient en niet zozeer de drager. Een uitzondering is dat de 'R' variant wel tegen vocht beschermd. Denk daarbij aan bloed en andere vloeistoffen.

Bij een mondkapje is het doel het beschermen van de drager. Als er een ventiel op zit kan de drager makkelijker uitademen. Kapjes met ventiel werken niet zo goed ter bescherming van anderen.

Iedereen weet inmiddels dat het mondkapje aan FFP2 of FFP3 moet voldoen (of de equivalenten in de VS of China).

Het mondkapje wordt gebruikt in het ziekenhuis om besmetting te voorkomen, maar zoals in China wordt een mondkapje gedragen door iemand die ziek is en anderen niet wil aansteken.
Dus net omgekeerd.
Daarnaast moet je heel goed weten hoe je een mondkapje op en af moet doen en ook niet zomaar ergens neer kunt leggen, vooral met COVID19.
Een mondkapje heeft voor ons totaal geen meer waarde, gezien het een moleculaire virus is en makkelijk langs een mondkapje gaat.
je zou als ware een duikmasker op moeten zetten, die je gezicht volledig afsluit. Dan heeft het zin.
Maar kom je thuis, pak je de masker per ongeluk verkeerd vast en bingo...
22-04-2020, 20:38 door Anoniem
Een mondkapje heeft voor ons totaal geen meer waarde, gezien het een moleculaire virus is en makkelijk langs een mondkapje gaat.
Maar is het niet zo dat het virus wordt verspreid via druppels, en wat is dan de uitwerking van mondkapjes?
En inderdaad je moet een mondkapje met verstand gebruiken.

Weet iemand hoelang een corona virus overleefd en dan in de buitenlucht op bijvoorbeeld plastiek, en overleefd
het min 0°. Iemand beweerde dat het corna virus maar 3 uur op plastiek "overleefd". Ik lees veschillende verhalen
hierover, en wil wel eens weten wat wel en niet waar is.
22-04-2020, 20:50 door Anoniem
Bij genoeg testen wordt contact tracing onbelangrijk.

Als er, bij wijze van spreken, om de 10 meter een flitspaal zou staan, dan wordt er niet meer te hard gereden.
Als de pakkans 99,9% zou zijn, dan zouden de misdaadstatistieken gigantisch dalen.

Contact tracing heeft als extra nadeel dat je een heleboel moet gaan optuigen om dat allemaal op te volgen, na te pluizen, en te monitoren. Zo'n taak wordt aan ambtenaren gegeven, dus tig miljoen en zoveel maanden later, heb je dan een bende aan dossierschuivers, en efficient en effectief nog weinig.

Een app gaat ook niet helpen, je wilt zekerheid, geen aannames en veronderstellingen, want dan krijg je zoiets als het weerbericht, een hoop blabla, maar zelden accuraat waar het jezelf en je naasten betreft. Misschien wel in het algemeen, gemiddeld, maar veel mensen leven in de details van de werkelijkheid van hun directe omgeving, niet die van gemiddelden die voor een regio gelden. Voorbeeld: in deze regio heeft u 0,0001% kans om zomaar neergestoken te worden. Leuk gemiddelde, maar voor de persoon in kwestie is het of 0% niet, of 100% wel, niets daartussen.

Bij genoeg testmomenten heb je dat allemaal niet.
Het staat of valt met de snelheid, en wijdverspreidheid, van testen.
Zoiets als een alcoholcontrole, maar dan vaker en op meer plaatsen tegelijkertijd.
En dat is slechts een snelle indicatie, om te bepalen wie nauwkeuriger getest dient te worden.
Het voordeel daarvan is dat als iemand besmet wil blijven rondlopen, deze om de zoveel tijd flink oponthoud tegenkomt, omdat die weer doorverwezen wordt naar nauwkeurigere testen, en dat gaat tot extra maatregelen leiden.

Volledig dekkend is dat natuurlijk niet gelijk, maar je gaat wel besmette personen (die dat niet eens door hoeven te hebben) met meer zekerheid sneller scheiden van de niet besmette personen, en je gaat de weerbarstige personen die besmet koppig blijven rondlopen het steeds lastiger maken om tijd genoeg over te houden anderen te besmetten.

Al met al leidt dat tot een steeds lagere R < 1.
24-04-2020, 16:09 door Anoniem
Door Legionnaire:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Mondkapjes is het vieste wat je je longen aan kan doen! Het is vochtig, warm, en vol met bacteriën en virussen.
Nu krijg ik nog meer respect voor die beroepen waar mondkapjes verplicht zijn. Als longarts moet je toch wel weten
wat hij zijn longen aandoet maar je bent wel verplicht om beschermings materiaal te dragen.

Ik heb trouwens voor mijn werk ook mondkapjes moeten dragen en weet dat het niet prettig is om met die dingen rond te
lopen. Maar vochtig en warm komt mij niet bekent voor mischien als je buiten bent en dat verschild volgens mij van werelddeel. Maar het Is wel belangrijk dat je aan de regels houden.

Maar wat denk je zelf, als verplegend personeel geen beschermings kleding draagt maar wel een app, zouden er dan
wel of niet veel maar veel meer mensen besmet zijn.

Het kan vochtig worden aan de binnenzijde als je afsluitende mondbescherming draagt zoals een "chirurgisch" doekje, Bij een kap die niet op de mond ligt met een respirator is dat minder het geval. Die beschermingsmiddelen dienen verschillende doelen. Bij het model chirurgisch doekje (ook bij artsen en verplegers in gebruik) dient het voor de bescherming van de patient en niet zozeer de drager. Een uitzondering is dat de 'R' variant wel tegen vocht beschermd. Denk daarbij aan bloed en andere vloeistoffen.

Bij een mondkapje is het doel het beschermen van de drager. Als er een ventiel op zit kan de drager makkelijker uitademen. Kapjes met ventiel werken niet zo goed ter bescherming van anderen.

Iedereen weet inmiddels dat het mondkapje aan FFP2 of FFP3 moet voldoen (of de equivalenten in de VS of China).

Het mondkapje wordt gebruikt in het ziekenhuis om besmetting te voorkomen, maar zoals in China wordt een mondkapje gedragen door iemand die ziek is en anderen niet wil aansteken.
Dus net omgekeerd.
Daarnaast moet je heel goed weten hoe je een mondkapje op en af moet doen en ook niet zomaar ergens neer kunt leggen, vooral met COVID19.
Een mondkapje heeft voor ons totaal geen meer waarde, gezien het een moleculaire virus is en makkelijk langs een mondkapje gaat.
je zou als ware een duikmasker op moeten zetten, die je gezicht volledig afsluit. Dan heeft het zin.
Maar kom je thuis, pak je de masker per ongeluk verkeerd vast en bingo...
Het virus gaat niet door de huid. Was je je handen wanneer dit nodig is dan is het risico op besmetting nog steeds erg laag.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.