Privacy - Wat niemand over je mag weten

gov.au wil voertuigdata

26-05-2020, 12:04 door Erik van Straten, 12 reacties
Afgelopen week heeft de Australische NIC (National Transport Commision) een openbare discussie gestart met de publicatie van het document "Government access to vehicle-generated data": https://www.ntc.gov.au/sites/default/files/assets/files/NTC%20Discussion%20Paper%20-%20Government%20access%20to%20vehicle-generated%20data.pdf.

Het uitgebreide document geeft een inkijkje in welke data door moderne voertuigen wordt verzameld en welke dingen een overheid daarmee zou kunnen doen. Voor zover dit al niet speelt in Nederland, ongetwijfeld binnenkort ook te zien (of onzichtbaar achter de schermen) in het Nederlandse theater.

Bron met achtergronden: https://www.governmentnews.com.au/government-wants-access-to-car-data/, daaruit ook:
The EU has a Memorandum of Understanding on the exchange of vehicle generated data, but Australia has no formal framework for such access and no incentive for car makes to provide it, the NTC says.

Even Googlen naar EU has a Memorandum of Understanding on the exchange of vehicle generated data leverde twee mogelijk interessante documenten op:

In een document uit 2017 zie ik passages waar ik uit opmaak dat al snel sprake kan zijn van geanonimiseerde data en dus de GDOR niet geldt:
What EU legislation says about car data
Legal Memorandum on connected vehicles and data
https://www.fiaregion1.com/wp-content/uploads/2017/06/20170516-Legal-Memorandum-on-Personal-Data-in-Connected-Vehicles-www.pdf

Hier komr het woord "vehicle" enkele keren in voor:
EUROPEAN COMMISSION - Brussels, 19.2.2020 - COM(2020) 66 final
COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS
A European strategy for data
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-european-strategy-data-19feb2020_en.pdf

Wellicht heeft iemand links naar meer to-the-point informatie over hoe het er voor staat in de EU, en met name in NL, v.w.b. de ontwikkelingen op dit gebied?
Reacties (12)
26-05-2020, 12:36 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 26-05-2020, 12:36
Door Erik van Straten: Wellicht heeft iemand links naar meer to-the-point informatie over hoe het er voor staat in de EU, en met name in NL, v.w.b. de ontwikkelingen op dit gebied?

In Europa heet dat eCall [0] en is sinds 2 jaar verplicht in nieuwe auto's. Het gevaar zit met name in de 'Added Value Service' (op afstand zien hoe ver je auto opgeladen is etc.) waar veel gegevens mee verzameld worden door fabrikanten. In Nederland heeft Tijmen Wisman (VU) hier wel eens onderzoek naar gedaan, zie bijvoorbeeld https://www.academia.edu/download/45907925/eCall_and_the_quest_for_the_effective_protection_of_the_right_to_privacy.pdf

[0] https://en.wikipedia.org/wiki/ECall
26-05-2020, 13:07 door Erik van Straten
@iatomory: dank voor jouw bijdrage, maar mijn vraag gaat vooral over door de overheid verzamelde data. Als zij van elke auto precies weet waar deze zich bevindt, hoef bijv. je geen dure infrastructuur uit te rollen voor rekeningrijden. Flinke en vooral landurige snelheidsovertredingen behoren dan ook snel tot het verleden, want dan is trajectcontrole in heel Nederland een eitje.
26-05-2020, 13:13 door Bitje-scheef
Door Erik van Straten: @iatomory: dank voor jouw bijdrage, maar mijn vraag gaat vooral over door de overheid verzamelde data. Als zij van elke auto precies weet waar deze zich bevindt, hoef bijv. je geen dure infrastructuur uit te rollen voor rekeningrijden. Flinke en vooral landurige snelheidsovertredingen behoren dan ook snel tot het verleden, want dan is trajectcontrole in heel Nederland een eitje.

Nee want dat is niet nauwkeurig genoeg en tevens niet onafhankelijk gedetecteerd.
26-05-2020, 13:37 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 26-05-2020, 13:38
@Erik: Wat is het verschil? Of de overheid nu zelf de gegevens verzameld of via wetgeving verplicht autofabrikanten deze gegevens af te staan, beide komen er op neer dat de overheid toegang heeft.
26-05-2020, 14:52 door Erik van Straten
Door iatomory: @Erik: Wat is het verschil? Of de overheid nu zelf de gegevens verzameld of via wetgeving verplicht autofabrikanten deze gegevens af te staan, beide komen er op neer dat de overheid toegang heeft.
In jouw eerste bijdrage schreef je niet dat autofabrikanten data aan de overheid moeten afstaan, en de eerste link die je gaf geeft een 404. https://www.academia.edu/25578091/eCall_and_the_quest_for_effective_protection_of_the_right_to_privacy werkt wel maar toont een klein deel en om de PDF helemaal te zien moet ik inloggen (ik heb dat niet geprobeerd, noch een account aamgemaakt).

Volgens https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall gaat het om noodoproepen (112-achtig) na een ongeluk. Het Australische discussiestuk gaat véél verder dan verkeersongelukken, uit de PDF waar ik bovenaan deze pagina naar verwijs:
Categorisation of vehicle-generated data*
> Movement/location data: Precise geographic location of vehicle (location, timestamp, heading).

> Events/actions: Operational functioning of the vehicle including, but not limited to, anti-lock braking systems (ABS), electronic stability control (ESC) sensor activation, windscreen wiper or hazard light activation.

> Driving behaviour: Information about either the physical state of the driver (for example, eye movement) or how a person drives a vehicle (speed, acceleration, seatbelt status, harsh braking, lane departure events). This information may be directly from a vehicle’s systems or derived information.

> Crash analysis: Data stored and recorded on either the event data recorder (EDR) or data storage system for automated driving (DSSAD) for road safety and user information purposes. This could also include other sensor data not currently stored on board but stored remotely by vehicle data servers.

> Crash response: Crash data messages triggered by airbag deployments and sent to public authorities for emergency crash response (eCall – or automated crash notification systems)

> Asset sensing: Data about how the car perceives its remote environment including infrastructure and other road users. For example, radar/LIDAR/machine vision, tyre pressure or information packets derived from this data. This could be used to indicate potholes or road surface deterioration.

> V2X messages: Data packets generated by vehicles in a structured format that can be consumed by other vehicles or devices, or infrastructure. Primarily the:
- cooperative awareness message (CAM) - location data
- decentralised event notification message (DENM) - hazard warnings
- signal request message (SRM) - request for a green light
- signal phase and timing, MAP (road geometry messages), vehicle signage.

> Automated driving: It is unclear what data would be produced specifically by automated driving systems, or how this would be reported. We speculate that it could include safety reporting obligation requirements, vehicle handover requests or data relating to the vehicle’s operational design domain.

* This data categorisation was developed from the data categorisation presented in ‘Who owns your smart car data’ (Zhang, 2018), with further development by the NTC in consultation with other data practitioners.
eCall is dus maar één van de databronnen.
27-05-2020, 06:32 door Anoniem
Door Erik van Straten: @iatomory: dank voor jouw bijdrage, maar mijn vraag gaat vooral over door de overheid verzamelde data. Als zij van elke auto precies weet waar deze zich bevindt, hoef bijv. je geen dure infrastructuur uit te rollen voor rekeningrijden. Flinke en vooral landurige snelheidsovertredingen behoren dan ook snel tot het verleden, want dan is trajectcontrole in heel Nederland een eitje.
Als je naar de marketing documentatie van het eCall chipje kijkt (ooit eens gedaan, geen linkje bij de hand, maar meer als hint van 'zoek daar eens naar', dan zie je dan 1 van de features is 'road pricing'. Dat wordt het publiek natuurlijk niet verteld. Want rekening rijden blijft een teer punt. eCall wordt door onwetenden omarmd. 'Want het is voor de veiligheid', dus altijd goed!

Feitelijk een paard van Troje. Over 8 jaar hebben voldoende auto's gewoon af-fabriek zoiets en wordt gewoon rekening rijden ingevoerd. Zonder enig poortje. En de onderbouwing zal wel milieu-gedram zijn.
27-05-2020, 12:32 door Anoniem
Als je naar de marketing documentatie van het eCall chipje kijkt (ooit eens gedaan, geen linkje bij de hand, maar meer als hint van 'zoek daar eens naar', dan zie je dan 1 van de features is 'road pricing'. Dat wordt het publiek natuurlijk niet verteld. Want rekening rijden blijft een teer punt. eCall wordt door onwetenden omarmd. 'Want het is voor de veiligheid', dus altijd goed!

Feitelijk een paard van Troje. Over 8 jaar hebben voldoende auto's gewoon af-fabriek zoiets en wordt gewoon rekening rijden ingevoerd.

En degenen zonder deze chip zijn verplicht om een kastje op de voorruit te plaatsen dat net zelfde doet.
In België is rekeningrijden ingevoerd voor vrachtwagens en die hebben allemaal een bakje tegen de voorruit. Met of zonder chip je ontkomt er niet aan.
28-05-2020, 11:18 door Anoniem
plus.

Elke auto connected.

Ook ecall geeft toegang tot de microfoons ! van het voertuig !!


Wie gaat het eerlijk aan zijn kinderen vertellen dat ze geen vrijheden meer hebben ?
29-05-2020, 09:37 door Anoniem
Wie gaat het eerlijk aan zijn kinderen vertellen dat ze geen vrijheden meer hebben ?

Door e-Call voel ik me zo zonder vrijheden, in de auto. Drama queen. Geef eens drie praktijk voorbeelden van schending van de privacy door onze overheid, middels e-Call, waarbij gesprekken blijken te zijn opgenomen, en te zijn gebruikt door onze overheid. Wedden dat het je nog niet eens lukt om 1 voorbeeld te vinden.....
29-05-2020, 09:43 door Anoniem
Ook ecall geeft toegang tot de microfoons ! van het voertuig !!

Wat verstuurt ecall....

Voertuig locatie: De geografische breedte- en lengtegraad, alsook de laatste locaties van het voertuig in vergelijking tot de huidige ligging.
Besturingsgegevens: was het een automatische of handmatige activering, een test of een werkelijke oproep of de betrouwbaarheid van de positie.
De tijd van het ongeval en de rijrichting.
Voertuig Identificatie Nummer (VIN): 17-cijferig voor een eenduidige identificatie in overeenstemming met ISO 3779
Type van aandrijving: benzine, diesel, elektrisch of LPG
Het aantal passagiers op basis van het aantal veiligheidsgordels

De doelstellingen van het eCall systeem

In totaal verloren 25.500 mensen hun leven op de wegen in 2016 in Europa. Daarnaast waren er 135.000 mensen zwaargewond geraakt. Ondanks dat deze getallen al jaren aan het zakken zijn, in Duitsland waren er maar liefst 3.177 sterfgevallen op de wegen in heel 2017. Europese wegen zijn daarom nog ver verwijderd van de zogeheten “Vision Zero” wat streeft naar een wereld zonder verkeersdoden en zwaargewonden. Dit is wat de Europese Unie motiveerde om de verplichte automatische noodoproepsystemen al in 2015 in te voeren. Doordat instanties voor gegevensbescherming en activisten protesten hielden werd er vertraging opgelopen. Met deze uitvoering hoopt de EU het volgende te bereiken:

- Het aantal sterfgevallen in Europa moet met circa 2.500 per jaar omlaag.
- Een effectievere en snellere zorg bij ongevallen in het verkeer.
- Het verminderen van de ernst van verwondingen bij ongevallen met circa 15 procent.
- Het verminderen van de reactietijd met 50 procent in landelijke gebieden en met 40 procent in stedelijke gebieden.

Indien jij een zwaar ongeluk krijgt, en eCall draagt eraan bij dat hulpdiensten sneller ter plekke zijn, en jouw leven redden. Ga je dan piepen over je privacy. Of doemscenario's bedenken (die feitelijk weinig van doen hebben met de doelstelling en werking van eCall) ?
29-05-2020, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem:Indien jij een zwaar ongeluk krijgt, en eCall draagt eraan bij dat hulpdiensten sneller ter plekke zijn, en jouw leven redden. Ga je dan piepen over je privacy.

Dat is het probleem helemaal niet en er is ook niemand die schrijft dat die functie van eCall het probleem zou zijn. Het probleem is dat eCall al veel eerder ingeschakeld gaat worden dan het moment dat je een zwaar ongeluk krijgt. En dat er terechte zorgen zijn dat de microfoon en communicatie apparatuur op afstand gehackt kunnen worden. En dat je auto extra telemetrie gaat verzamelen zodat de fabrikant beter kan voorstellen wanneer onderhoud nodig is. Want nu je auto toch al verplicht 'connected' moet zijn, is het heel makkelijk voor fabrikanten om daar eigen diensten aan toe te voegen. Dat is het privacy probleem, niet dat er een melding gemaakt wordt bij een ongeluk. Dat zijn allemaal punten waar de eCall wetgevging niets over zegt en men het (bewust) heeft nagelaten goede privacy waarborgen in te bouwen.
29-05-2020, 18:19 door The FOSS
Door Bitje-scheef:
Door Erik van Straten: ... Als zij van elke auto precies weet waar deze zich bevindt, hoef bijv. je geen dure infrastructuur uit te rollen voor rekeningrijden. Flinke en vooral landurige snelheidsovertredingen behoren dan ook snel tot het verleden, want dan is trajectcontrole in heel Nederland een eitje.

Nee want dat is niet nauwkeurig genoeg en tevens niet onafhankelijk gedetecteerd.

GPS niet nauwkeurig genoeg voor snelheidsmeting? Juist wel: "GPS isn't perfect, but it's a lot more accurate than a vehicle speedometer," says Richard Langley, professor of geodesy and precision navigation at the University of New Brunswick. - https://www.theglobeandmail.com/globe-drive/culture/commuting/whats-more-accurate-the-cars-speedo-or-the-gps/article4348596/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.