Ook ecall geeft toegang tot de microfoons ! van het voertuig !!
Wat verstuurt ecall....
Voertuig locatie: De geografische breedte- en lengtegraad, alsook de laatste locaties van het voertuig in vergelijking tot de huidige ligging.
Besturingsgegevens: was het een automatische of handmatige activering, een test of een werkelijke oproep of de betrouwbaarheid van de positie.
De tijd van het ongeval en de rijrichting.
Voertuig Identificatie Nummer (VIN): 17-cijferig voor een eenduidige identificatie in overeenstemming met ISO 3779
Type van aandrijving: benzine, diesel, elektrisch of LPG
Het aantal passagiers op basis van het aantal veiligheidsgordels
De doelstellingen van het eCall systeem
In totaal verloren 25.500 mensen hun leven op de wegen in 2016 in Europa. Daarnaast waren er 135.000 mensen zwaargewond geraakt. Ondanks dat deze getallen al jaren aan het zakken zijn, in Duitsland waren er maar liefst 3.177 sterfgevallen op de wegen in heel 2017. Europese wegen zijn daarom nog ver verwijderd van de zogeheten “Vision Zero” wat streeft naar een wereld zonder verkeersdoden en zwaargewonden. Dit is wat de Europese Unie motiveerde om de verplichte automatische noodoproepsystemen al in 2015 in te voeren. Doordat instanties voor gegevensbescherming en activisten protesten hielden werd er vertraging opgelopen. Met deze uitvoering hoopt de EU het volgende te bereiken:
- Het aantal sterfgevallen in Europa moet met circa 2.500 per jaar omlaag.
- Een effectievere en snellere zorg bij ongevallen in het verkeer.
- Het verminderen van de ernst van verwondingen bij ongevallen met circa 15 procent.
- Het verminderen van de reactietijd met 50 procent in landelijke gebieden en met 40 procent in stedelijke gebieden.
Indien jij een zwaar ongeluk krijgt, en eCall draagt eraan bij dat hulpdiensten sneller ter plekke zijn, en jouw leven redden. Ga je dan piepen over je privacy. Of doemscenario's bedenken (die feitelijk weinig van doen hebben met de doelstelling en werking van eCall) ?