image

Massaclaim om datalek kan easyJet miljarden euro's kosten

dinsdag 26 mei 2020, 14:29 door Redactie, 6 reacties

Een Brits advocatenkantoor heeft wegens een datalek een massaclaim tegen easyJet ingediend wat de luchtvaartmaatschappij miljarden euro's zou kunnen gaan kosten. Vorige week meldde easyJet dat het slachtoffer van een aanval was geworden en de gegevens van negen miljoen klanten waren gestolen.

Het gaat om e-mailadressen en reisgegevens, waaronder naam, vertrek-, aankomst- en reserveringdata. Van 2200 klanten werden ook de creditcardgegevens gestolen. Onder de negen miljoen slachtoffers bevinden zich ook 200.000 Nederlanders. Advocatenkantoor PGMBM, dat eerder wegens een datalek tegen British Airways een massaclaim indiende, richt nu de pijlen op easyJet.

Volgens PGMBM heeft easyJet vier maanden gewacht met het informeren van klanten. Daarnaast gaat het om gevoelige informatie die de aanvaller wisten buit te maken. "Met name het lekken van de persoonlijke reispatronen kan een beveiligingsrisico voor individuen vormen en is een grove schending van de privacy", aldus het advocatenkantoor. Dat denkt een schadevergoeding tot 2.000 euro per slachtoffer te kunnen claimen. In het geval easyJet betaalt gaat dertig procent van de vergoeding naar PGMBM.

Reacties (6)
26-05-2020, 15:48 door karma4
Amerikaanse toestanden, het advocatenkantoor waar het echte geld binnen gehaald wordt.
26-05-2020, 21:21 door johanw
Door karma4: Amerikaanse toestanden, het advocatenkantoor waar het echte geld binnen gehaald wordt.
Zij zijn ook degenen die het risico lopen. Hier ontkomen bedrijven veel te vaak aan claims omdat het voor een particulier toch veel te duur is om tegen een groot bedrijf te procederen. In dit geval dus niet.
27-05-2020, 01:06 door Anoniem
Via TheRegister.co.uk:

It wasn't just a few credit cards: Entire travel itineraries were stolen by hackers, Easyjet now tells victims
https://www.theregister.co.uk/2020/05/22/easyjet_hack_victim_notification/
27-05-2020, 07:33 door karma4
Door johanw:
Door karma4: Amerikaanse toestanden, het advocatenkantoor waar het echte geld binnen gehaald wordt.
Zij zijn ook degenen die het risico lopen. Hier ontkomen bedrijven veel te vaak aan claims omdat het voor een particulier toch veel te duur is om tegen een groot bedrijf te procederen. In dit geval dus niet.
Advocaten lopen geen risico het verdiend goed 30% of 50% van de claim. Ze de advocaten hebben 300 miljoen op het oog, het enige wat ze daarvoor riskeren zijn een paar krantenkoppen en hun naam. Patenttrollen hebben geen positief imago.
27-05-2020, 08:10 door Bitje-scheef
Weinig risico en goede publiciteit (of de zaak nu wel of niet lukt) voor de advocaten. Anders zitten ze toch maar duimen te draaien.
27-05-2020, 10:07 door hw28
Even rekenen:
Per slachtoffer: 2000 Euro minus 30% is 1400 schadevergoeding.
Het advocatenkantoor: 30% van 2000 Euro voor 2200 cases is 1,3 miljoen. Ik ga er even vanuit dat alleen de klanten waarvan creditcard gegevens zijn gestolen meedoen. Als iedereen (9 miljoen klanten) meedoen, is het bedrag voor de advocaat natuurlijk nog vele malen hoger (en is Easyjet out of business).

Als Easyjet inderdaad zolang gewacht heeft tot ze (gedwongen werden?) de klanten te informeren dan is een straf inderdaad op zijn plaats. Maar de balans is wel een beetje zoek.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.