Poll
image

Belangrijkste reden voor keuze browser:

dinsdag 30 juni 2020, 12:21 door Redactie, 15 reacties
Security
29.17%
Privacy
34.49%
Features
7.75%
Performance
16.32%
Kun je kiezen dan?
12.27%
Reacties (15)
30-06-2020, 14:20 door Anoniem
Er mist een optie: Reputatie van de maker...
30-06-2020, 14:58 door Anoniem
Ooit begonnen met Mozilla 1.01 dacht ik en nooit meer verandert, wel geprobeerd alleen altijd teruggegaan naar de browser(s) van Mozilla.

Eerste reden was dat het anders was en aanpasbaar, nu privacy en de aanpasbaarheid.
30-06-2020, 16:15 door Anoniem
Mijn antwoord: kun je kiezen dan? Dan bedoel ik niet kiezen tussen browsers maar kiezen tussen het belang van een aantal opties in deze poll. Ik vind security en privacy zeer belangrijk, maar denk dat privacy niet lukt als de security niet deugt en dat die enorm kunnen worden opgeschroefd met een aantal goede add-ons. De mogelijkheid om die toe te voegen zijn een onmisbare feature. Ik zie daarom niet in hoe ik kan kiezen tussen de opties privacy, security en features.
30-06-2020, 16:45 door Anoniem
Als er privacy in de browser zit, dan heb je gelijk ook de veiligheid die je nodig hebt. Dus 2 vliegen in 1 klap als browser op privacy richt.

Maar wat een nutteloze poll is dit toch... Wat hebben we eraan als mozilla toch niet mee leest.
30-06-2020, 20:03 door Anoniem
Door Anoniem: Als er privacy in de browser zit, dan heb je gelijk ook de veiligheid die je nodig hebt. Dus 2 vliegen in 1 klap als browser op privacy richt.

Maar wat een nutteloze poll is dit toch... Wat hebben we eraan als mozilla toch niet mee leest.

Ik zou bijna denken dat je bij Safari beter zit eigenlijk.
01-07-2020, 11:45 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-07-2020, 11:46
Keuze? Als iOS gebruiker ben je sowieso afhankelijk van Safari. Daarnaast maken Microsoft Edge, Opera, Brave en Google Chrome allemaal gebruik van dezelfde Blink engine. Afgezien van enkele UI aanpassingen en extra toeters en bellen zit daar niet veel verschil in, ondanks dat vele graag heel hard roepen dat ze toch wel heel anders zijn dan de rest. De echt verschillende (grote) browsers zijn Firefox, Safari en Chrome. Los van een verzameling aan kleine alternatieve browsers als Lynx, GNOME Web, Konqueror, etc.

De enige keuze die ik zie, als linux gebruiker, is tussen Firefox en Chrome. Dan kies ik zelf graag voor een browser die privacy wél belangrijk vind, boven het monopoly Chrome/Blink. Immers is vrij duidelijk welke kant Google op gaat, kijkend naar bijvoorbeeld het WebExtensions manifest V3 (waarbij adblockers in de ban worden gedaan). Geef mij maar een browser die tenminste nog probeert de gebruiker centraal te stellen, al lukt dat ook niet altijd bij Firefox. Zelf merk ik niet dat ik inlever op Performance of Features, maar daar kunnen we over verschillen van mening.
01-07-2020, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als er privacy in de browser zit, dan heb je gelijk ook de veiligheid die je nodig hebt. Dus 2 vliegen in 1 klap als browser op privacy richt.

Maar wat een nutteloze poll is dit toch... Wat hebben we eraan als mozilla toch niet mee leest.

Ik zou bijna denken dat je bij Safari beter zit eigenlijk.

Gebaseerd op wat...?
01-07-2020, 21:37 door Briolet
Door Anoniem: Er mist een optie: Reputatie van de maker...

Ik mis wel meer opties. b.v. goede systeem integratie. Mijn browser gebruikt b.v. de wachtwoord manager van het systeem. Alle andere browsers zijn er mee gestopt. .b.v. chrome gebruikte vroeger wel de wachtwoord manager van de mac, maar tegenwoordig heeft Google besloten dit zelf te beheren. Opera idem.
02-07-2020, 16:13 door Reinder
Door iatomory: Keuze? Als iOS gebruiker ben je sowieso afhankelijk van Safari. Daarnaast maken Microsoft Edge, Opera, Brave en Google Chrome allemaal gebruik van dezelfde Blink engine. Afgezien van enkele UI aanpassingen en extra toeters en bellen zit daar niet veel verschil in, ondanks dat vele graag heel hard roepen dat ze toch wel heel anders zijn dan de rest. De echt verschillende (grote) browsers zijn Firefox, Safari en Chrome. Los van een verzameling aan kleine alternatieve browsers als Lynx, GNOME Web, Konqueror, etc.

De enige keuze die ik zie, als linux gebruiker, is tussen Firefox en Chrome. Dan kies ik zelf graag voor een browser die privacy wél belangrijk vind, boven het monopoly Chrome/Blink. Immers is vrij duidelijk welke kant Google op gaat, kijkend naar bijvoorbeeld het WebExtensions manifest V3 (waarbij adblockers in de ban worden gedaan). Geef mij maar een browser die tenminste nog probeert de gebruiker centraal te stellen, al lukt dat ook niet altijd bij Firefox. Zelf merk ik niet dat ik inlever op Performance of Features, maar daar kunnen we over verschillen van mening.

Ik gebruik op mijn Linux systeem (Ubuntu) meestal Firefox, maar er is ook de Brave browser. Doet het ook goed, geen klachten, out of the box wat meer prive en draait Chromium. Als sites het niet lekker doen door de addons die ik in Firefox heb zitten (ublock, ghostery etc) dan pak ik meestal Brave. Chromium is ook fijn om geinstalleerd te hebben, daar kan je de "open new window with a temporary profile" optie gebruiken nog naast de normale incognito modus.
Onderliggend is het Chromium. Heb daarnaast
03-07-2020, 14:20 door _R0N_
Door Anoniem: Er mist een optie: Reputatie van de maker...
Dat is wel de slechtste reden die je kunt bedenken.
03-07-2020, 16:41 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Er mist een optie: Reputatie van de maker...
Dat is wel de slechtste reden die je kunt bedenken.

Daar denken andere heel anders over R0N. Reputatie is een heel belangrijk onderdeel van het besluitproces voor bijv. het afsluiten van contracten met (IT-)dienstverleners. Als organisatie moet je een keuze kunnen verantwoorden. Waarom kies je voor Google Drive i.p.v. Owncloud/Filecloud voor de opslag van bijv. persoonsgegevens? Als dat alleen de kosten zijn, snijd je jezelf als organisatie in de vingers wanneer er een nieuw privacy schandaal openbaart bij Google. Je had kunnen weten dat Google vaker slecht in het nieuws komt en dus geen betrouwbare partij kan zijn voor de opslag van persoonsgegevens.

Ik hoor je nu denken, dit gaat over de keuze van een browser, totaal iets anders. Maar ook daar: Google Chrome of Firefox? Firefox heeft goede reputatie. Chrome niet. Altans binnen ons security.nl kliekje.
03-07-2020, 20:44 door Anoniem
Gemak, flexibiliteit (features),
en voldoende security en privacy. Niet per se altijd het allermeeste, omdat je vaak zelf ook op nog andere manieren
de security verder kan verhogen als je de kennis en het materiaal (en/of SW) hebt.
04-07-2020, 12:03 door Anoniem
Daarom ook soms een niche-browser gebruiken, zoals de Duitse privacy browser Cliqz Internet met DNS sec validatie, Beaker browser of Chameleon. Dit omdat je ook wel eens weg wil blijven van het 'algemene' Chromium-clone geweld van Google, Brave (de Brendan-Eich-clone), Edge en Firefox, die allemaal door dezelfde Amerikaanse engine & tracking-hoepeltjes moeten springen.

Experimenteer eens met Bluehell Firewall extensie in de browser, want er komt steeds minder ruimte binnen de huidige afgedwongen propriety-mono-cultuur. Dork-listers en resource engineers worden al scheef aangekeken, net als de gebruikers van tor in een bepaald daglicht worden geplaatst. Laat ze maar, ze komen zichzelf nog wel eens goed tegen (laten we hopen dan, dat heet karma).

luntrus
04-07-2020, 17:21 door Anoniem
Security lijkt me niet echt meer een keuze wat browsers betreft. Alle moderne browser hebben sandboxing en andere moderne beveiligingsprincipes ingebouwd zitten. Gescheiden content- en renderingsprocessen, etc. De laatste die overstag moest, was Firefox en die hebben sinds Quantum het moderne niveau weer behaald.

Natuurlijk heb je browsers als dat eigenwijze Pale Moon en co. die lekker dat oude XUL-framework blijven gebruiken, met alle gevolgen voor je veiligheid van dien. Maar tussen de moderne browsers in, zou ik zeggen dat ze allemaal redelijk gelijk opgaan.
05-07-2020, 08:56 door Anoniem
Door Anoniem: Daarom ook soms een niche-browser gebruiken, zoals de Duitse privacy browser Cliqz Internet met DNS sec validatie, Beaker browser of Chameleon. Dit omdat je ook wel eens weg wil blijven van het 'algemene' Chromium-clone geweld van Google, Brave (de Brendan-Eich-clone), Edge en Firefox, die allemaal door dezelfde Amerikaanse engine & tracking-hoepeltjes moeten springen.

Experimenteer eens met Bluehell Firewall extensie in de browser, want er komt steeds minder ruimte binnen de huidige afgedwongen propriety-mono-cultuur. Dork-listers en resource engineers worden al scheef aangekeken, net als de gebruikers van tor in een bepaald daglicht worden geplaatst. Laat ze maar, ze komen zichzelf nog wel eens goed tegen (laten we hopen dan, dat heet karma).

luntrus

Cliqz lijkt te zijn gestopt per 29 april 2020.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.