image

Ervaren computergebruikers zijn beginners zat

vrijdag 6 februari 2004, 11:27 door Redactie, 33 reacties

Na elke grote virusuitbraak verschijnen weer de artikelen waarin onervaren en domme computergebruikers er, vooral van de ervaren gebruikers, flink van langs krijgen. Ook in het geval van de MyDoom wormen is er al de nodige discussie over de doorsnee internetter gevoerd. Hoewel de ervaren gebruikers zelf geen virussen oplopen, krijgen ze wel met de gevolgen dat sommige computeraars minder goed opletten te maken. Als oplossing komt men met het invoeren van een digitaal rijbewijs, het straffen van mensen die bijlages openen of het direct afsluiten van geinfecteerde computers. De grote vraag blijft natuurlijk of er dit keer wel wat zal veranderen, aangezien dit soort artikelen bij de volgende SoBig of MyDoom worm weer gebruikt kunnen worden.

Reacties (33)
06-02-2004, 12:11 door Anoniem
Ik heb juist de ervaring dat het vooral in het bedrijfsleven mensen met een
HBO opleiding zijn en toch door hun werk ook een redelijke internet
ervaring hebben.
06-02-2004, 12:15 door Anoniem
Door Anoniem
r
??

rijbewijs zwaar overdreven. en wie moet dat gaan controleren. ??
06-02-2004, 14:11 door Anoniem
Door Anoniem
Ik heb juist de ervaring dat het vooral in het bedrijfsleven mensen met
een
HBO opleiding zijn en toch door hun werk ook een redelijke internet
ervaring hebben.

Opleidings niveau heeft vaak niets te maken met hun computer kennis.
06-02-2004, 14:13 door Anoniem
Het invoeren van een computer rijbewijs is een goed idee. Dan mag men
ook niet dronken achter de computer en wordt handfree bellen bij de
computer verplicht. Ook de snelheid van de computer moet worden
begrenst, en als de computer toch te snel is, dan zijn vast en zeker nog
wat overbodige agenten die een bon kunnen gegeven. En wat denken we
van een flitspaal voor te snelle computers, of een spitsstrook tegen de file.
06-02-2004, 14:45 door Anoniem
Maak er dan meteen maar een puntenrijbewijs van.
06-02-2004, 15:19 door Anoniem
Domme discussie......een virus is een virus, die krijg je binnen of je nou
ervaren bent of amateur bent. Risico's loop je altijd zolang er ervaren
bedenkers zijn van dit soort troep. Ik als amateur zou m'n God niet weten
hoe ik een virus moet programmeren.
06-02-2004, 15:34 door Anoniem
Ik vindt een rijbewijs een goed idee. Ze hoeven niet alles
te weten maar een basis kennis is genoeg om een gebruiker
zichzelf en ander te laten beschermen,

Mensen weten bijvoorbeeld allemaal dat ze een virusscanner
moeten hebben .. maar hoe update werkt bijv..

Als je weet waar je mee bezig bent en kennis hebt van de
spullen waarmee je werkt dan ken je ook de gevaren er van en
dat is heel belangrijk en daar voorkom je veel problemen mee.
06-02-2004, 15:41 door Anoniem
Computers lijken op mensen, onveilige sex en wisselende contacten zijn
gevaarlijk voor de mens. Dit zelfde geldt voor computers, onveilig op
internet of veel wisselende contacten ( CD roms’ floppy’s etc ) zijn
gevaarlijk en kunnen virussen veroorzaken.
06-02-2004, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem
Domme discussie......een virus is een virus, die krijg je binnen of je nou
ervaren bent of amateur bent. Risico's loop je altijd zolang er ervaren
bedenkers zijn van dit soort troep. Ik als amateur zou m'n God niet weten
hoe ik een virus moet programmeren.

Klik jij ook altijd op JA/OK als je een vraag krijgt.......
06-02-2004, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem
Domme discussie......een virus is een virus, die krijg je
binnen of je nou
ervaren bent of amateur bent.

Domme opmerking. Ik krijg bergen virussen binnen, dat
betekent nog niet dat ik ze vrijwillig ga activeren. Dat
deed ik ook al niet toen ik nog een onervaren
computergebruiker was.

Het risico om onvrijwillig met Mydoom besmet te raken is nihil.

Mensen die virussen als MyDoom verspreiden, en die dus
volledig vrijwillig die shit activeren en bovendien nog eens
even lekker een tijdje laten draaien, horen gewoon bestraft
te worden. Dat zijn geen slachtoffers maar daders.
06-02-2004, 16:57 door Anoniem
Opleiding of cursussen zeggen niets over je praktijk ervaringen. De mens
leer van fouten. Iedereen maakt fouten en dat is precies wat ons in leven
houd. Als je echt alle virussen wilt oplossen moet je eerst jezelf
oplossen. God is uniek en heeft nooit iets fouts gedaan. Vreemd dat hij
de schaper van de mens wordt gezien. En de mens doet altijd alles fout
volgens de bijbel. De mens verwijst naar de mens. Dat heet gewoon "de
natuur".
06-02-2004, 17:22 door Anoniem
Als oplossing komt men met het invoeren van een digitaal
rijbewijs, het straffen van mensen die bijlages openen of het direct
afsluiten van geinfecteerde computers.
Dappere stellingen, maar slaat nergens op:
mbt. digitaal rijbewijs: verplicht ? Hoe wil men dat controlleren, en met
zo'n rijbewijs maak je geen fouten ? Als ik een rijbewijs heb en ik laat
iemand anders op mijn computer, hoe zou men dat dan ontdekken ?
mbt. straffen: door welke autoriteit ? Rechtbank , politie ?
mbt. afsluiten van computer: wie bepaalt dat ? Ook weer een rechtbank,
politie ? ISP: kunnen ze 1x doen, ben ik meteen weg.
Kortom: stoere praat zonder werkelijke oplossingen te bieden van
mensen die kennelijk last hebben van het gedrag van anderen. Het komt
een beetje fascistisch over, op zijn minst onverdraagzaam.
06-02-2004, 19:52 door Anoniem
Het hoort gewoon bij je werk vaardigheden. Als je niet met een windows
pc kan omgaan, hoor je niet in het bedrijfsleven thuis. Sommige collega's
zijn te lui en te ongeinteresseerd om nog iets bij te leren. Ik merk dat ook
op andere terreinen merk je het, ook bij de kern vaardigheden. Een
afspraak maken in Outlook is vaak al te moeilijk. Gewoon even zoeken en
nadenken doen ze niet, het is toch makkelijker om een collega van z'n
werk te houden.
06-02-2004, 19:58 door Anoniem
het is toch makkelijker om een collega van z'n werk te houden.
..op z'n minst gezelliger !
06-02-2004, 23:01 door Anoniem
Jongens toch ,

er bestaat al zoiets als een computer license ... Al jaren zelfs , enkel dat
het enkel aantoond dat je met een PC kan werken , makkelijk voor
bedrijven enz .

Zelf ben ik admin en op mijn netwerk in het bedrijf is het simpel .

Alles wat door de mailserver komt gaat door een filter ( geen VS ) , alle
attachments met xls , pdf , doc mogen erdoor en de rest wordt gedropt :D
Ja , dat is lastig , geen filmpjes , geen fototjes , enkel werken .

Het probleem op de meeste bedrijven is dat de admins gewoon
incompentent zijn , ze doen geen updates , installeren geen patches en
voeren al helemaal geen beleid op de client PC's .

Op ons bedrijf kan je gewoon niks installeren , geen instellingen
aanpassen , niks ..... Ik heb nooit last van trojans , virussen op dit
netwerk .

Ik verwacht niet de bedrijfsleden dat ze freaks zijn zoals ik :) gewoon
kunnen werken met de PC is genoeg , ik doe de beveiliging dat is mijn
job .

1 ding haat ik wel , diskettes , CD's die mensen meebrengen , in hun
contract staat dat het niet mag maar ja ... Ze kiezen er zelf voor en worden
idd ontslagen als ze iets besmetten , daar zorg ik voor ...

Freaks design computers , Admins control and make the network secure ,
employes just do their work on it .
06-02-2004, 23:39 door Anoniem
floppy drive verwijderen is niet zo moeilijk, waar heb je dat ding voor
nodig sysadmin?
geen vrusjes in doc. etc????
07-02-2004, 00:41 door Anoniem
Waarom zou een ISP een besmette pc niet mogen afsluiten?
Stuur desbetreffende klant een verwijder tool en plug uit het netwerk.
Klaar.
En als ze gaan zeuren hebben ze pech, hadden ze maar voorzichtiger
moeten zijn.
07-02-2004, 11:33 door Anoniem
Ervaren gebruikers, waren ook eens beginners...
07-02-2004, 11:46 door Anoniem
"Waarom zou een ISP een besmette pc niet mogen afsluiten? "
Dat zullen ze eerst toch wel als voorwaarde moeten stellen, kan in ieder
geval niet ad-hoc. Een ISP heeft heel wat verfijndere methoden om een
besmetting te bestrijden, bijv. de e-mail scannen. Afsluiten kunnen ze 1x
doen, dan ga ik naar een andere provider. Dat zal dus niet zo snel
gebeuren. Dus klinkt heel stoer op de vrijdagmiddag-borrel, maar verder
inhoudsloos.

Gelukkig houden de meeste ICTers zich met apparaten e.d. bezig, want
ze geven telkens weer blijk van dictatoriale/ egocentrische/
onverdraagzame trekjes.
07-02-2004, 11:50 door Anoniem
"Ze kiezen er zelf voor en worden idd ontslagen als ze iets besmetten ,
daar zorg ik voor ... "
Ja, sure, jij gaat zowel over de ICT als over PZ : opgeblazen
eigenbeeld ?
08-02-2004, 02:54 door Anoniem
ik word idd ook ziek van al die dwaze koeien die zich
helemaal niet aan een pc zouden moeten wagen. je word
opgebeld voor de meest idiote triviale dingen.
vroeger waren het veelal alleen techies die zich op het
internet waagden.
vroeger was alles beter ;p
08-02-2004, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem
Het invoeren van een computer rijbewijs is een goed idee. Dan mag men
ook niet dronken achter de computer en wordt handfree bellen bij de
computer verplicht. Ook de snelheid van de computer moet worden
begrenst, en als de computer toch te snel is, dan zijn vast en zeker nog
wat overbodige agenten die een bon kunnen gegeven. En wat denken we
van een flitspaal voor te snelle computers, of een spitsstrook tegen de file.
wat een onzin.als ik mijn vrouw wil wippen word er dan ook op gelet dat ik
in het goede gaatje zit.wat een onzin....e.dovens
08-02-2004, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem
Ervaren gebruikers, waren ook eens beginners...
volkomen duidelijk,zoals iedereen ook kind/baby is geweest!!
08-02-2004, 20:51 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Ervaren gebruikers, waren ook eens beginners...
volkomen duidelijk,zoals iedereen ook kind/baby is geweest!!
Sommige mensen werken al 20 jaar met computers, maar zijn nog
steeds volkomen ontoerekeningsvatbaar achter een PC. Laten we eerlijk
zijn, er is een categorie computeranalfabeten/digibeten die het nooit
zullen leren.
08-02-2004, 21:04 door Anoniem
Door Anoniem
ik word idd ook ziek van al die dwaze koeien die zich
helemaal niet aan een pc zouden moeten wagen. je word
opgebeld voor de meest idiote triviale dingen.
vroeger waren het veelal alleen techies die zich op het
internet waagden.
vroeger was alles beter ;p
Waarom doe je dat werk dan nog ? Dan ga je toch iets leukers doen.
Sommige mensen werken al 20 jaar met computers, maar zijn nog
steeds volkomen ontoerekeningsvatbaar achter een PC. Laten we eerlijk
zijn, er is een categorie computeranalfabeten/digibeten die het nooit
zullen leren.
Ja, en het beste is dat je daar gewoon mee leert leven. t'Is niet altijd
rozengeur en maneschijn in het leven. Ik heb ook wel eens last van
anderen maar een beetje verdraagzaamheid doet wonderen, ik heb er
geen problemen mee.
09-02-2004, 09:00 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
ik word idd ook ziek van al die dwaze koeien die zich
helemaal niet aan een pc zouden moeten wagen.
Waarom doe je dat werk dan nog ? Dan ga je toch iets leukers doen.
Sommige mensen werken al 20 jaar met computers, maar zijn
nog steeds volkomen ontoerekeningsvatbaar achter een PC.
Ja, en het beste is dat je daar gewoon mee leert leven.

Mee eens. Ook ik verbaas me weleens over wat mensen doen en ik
klaag er ook wel over. Maar uiteindelijk hoort het er gewoon bij. Iedereen
in een serviceverlenend beroep maakt het mee. Wat denk je de
schoonmakers dagelijks tegenkomen. Hoe moeilijk is het om alles
netjes weg te gooien of om het even bij je te houden als de
dichtsbijzijnde vuilnis bak vol is? En wat denk je dat mensen op de
gemiddelde wc voor viezigheid achterlaten zonder opruimen? Dan vind ik
het opruimen van een computervirus toch een heel stuk prettiger.
09-02-2004, 10:02 door Anoniem
Laten we nu gewoon alle abbonementen in prijs verhogen met 1 of 2 euro
en vanaf dan zorgen de ISP's voor een fatsoenlijke virusscanner zodat de
email gescanned aankomt bij de (on)ervaren gebruikers.
Het klinkt allemaal leuk maar de ervaren gebruiker gaat wel eens nat en
heeft wel eens een virus, daar ontkom je tegenwoordig helaas iet meer
aan. het enige voordeel voor de ervaren gebuiker is dat hij/zij het sneller
(h)erkent en kan oplossen.
09-02-2004, 13:47 door Anoniem

Het klinkt allemaal leuk maar de ervaren gebruiker gaat wel
eens nat en
heeft wel eens een virus, daar ontkom je tegenwoordig helaas
iet meer
aan. het enige voordeel voor de ervaren gebuiker is dat
hij/zij het sneller
(h)erkent en kan oplossen.
Nope, nooit last van :P
Kwestie van als Sysadim een virusscanner in je Linux mail
server integreren, los je 99% van je virus problemen mee op.
Ik laat de gebruikers persoonlijk vrij en heb nooit last
van virussen in het bedrijf.

Maar eerlijk is eerlijk, waarom dat sommige onervaren
gebruikers zo eindeloos irritant zijn is omdat ze gewoon
maar wat aankloten en je dan thuis gaan bellen omdat ze een
virus hebben.
Ik bedoel, het is een van de twee, of je let op wat je doet,
of je zeikt gewoon niet en laat dat virus gewoon in je pc
als je het eenmaal hebt opgelopen.
Zeg ook rustig het volgende: Virus? Maakt niet uit joh, kan
geen kwaad. Ben maar gerust!

-Irri windows users-
10-02-2004, 11:00 door Anoniem
Wat mij persoonlijk zwaar steekt (en dat merk ik dagelijks in mijn omgeving,
zowel prive als zakelijk) is dat er veel mensen zijn waarbij het iq schijnbaar
op een dusdanig niveau is blijven steken dat zodra ze zien dat ze snel rijk
worden, een grote leuter kunnen fabriceren, een droomvrouw van 18 (blond
grote melkklieren en 24 uur per dag geil) en alles wat maar blinkt en hun
uitnodigt om even de meegestuurde attachment te openen hier klakkeloos
gehoor aan geven.
Dat irriteert mij , ik krijg dus echt dagelijks een 20 tal attachments die ik
liever niet open.
Hoe simpel moet je zijn om een file die ikbengeenvirus.doc.exe te openen
en dan verbaasd zijn als niet Word of Wordpad geopend word maar je
systeem vanaf dat moment veranderd wordt in de wereldomroep (qua
broadcasts tenminste) :-)

Tja virussen komen en gaan maar regelmatig lezen en nadenken is een
hele grote stap in de goede richting zodra deze worden toegepast op alle
popups en attachments.
De rest mag dan door een goede en up to date virusscanner worden
geregeld (tja en je moest eens weten hoeveel er met een norton virusscan
van 2000 werken (omdat die toevallig op een cd'tje stond) die nog nooit een
update heeft gezien
10-02-2004, 14:29 door Anoniem
Er zijn altijd mensen die gedreven worden door naiviteit en
nieuwsgierigheid.
Zelfs als je je mail begint met:
'Attachment niet openen want het bevat een kwaad virus en het kan schade
toebrengen aan je computer.'
Dan zijn er nog steeds 'sukkels' die het attachment toch openen.
10-02-2004, 14:37 door Anoniem
veel mensen zijn waarbij het iq schijnbaar op een dusdanig niveau is
blijven steken dat
Da's een fact-of-life, daar doe je niets aan. Het gemiddelde iq is per definitie
100, ik heb toch minstens 160 dus ergens loopt er iemand rond met een iq
van 40 ;-))
10-02-2004, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem
Het invoeren van een computer rijbewijs is een goed idee. Dan mag men
ook niet dronken achter de computer en wordt handfree bellen bij de
computer verplicht. Ook de snelheid van de computer moet worden
begrenst, en als de computer toch te snel is, dan zijn vast en zeker nog
wat overbodige agenten die een bon kunnen gegeven. En wat denken we
van een flitspaal voor te snelle computers, of een spitsstrook tegen de file.

humor
10-02-2004, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem
veel mensen zijn waarbij het iq schijnbaar op een dusdanig niveau is
blijven steken dat
Da's een fact-of-life, daar doe je niets aan. Het gemiddelde iq is per definitie
100, ik heb toch minstens 160 dus ergens loopt er iemand rond met een iq
van 40 ;-))

hahahahahhaha
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.