De Australische en Britse privacytoezichthouders zijn een gezamenlijk onderzoek gestart naar het gezichtsherkenningsbedrijf Clearview. Klanten van het bedrijf kunnen iemands foto uploaden, waarna Clearview die vergelijkt met foto's die het van het internet heeft verzameld. Vervolgens krijgen klanten die foto's te zien en de website waar ze zijn gevonden.
Clearview verzamelde foto's van Facebook, LinkedIn en andere websites en socialmediaplatformen voor het trainen van een gezichtsherkenningssysteem. Dit systeem bevat een database die drie miljard verzamelde afbeeldingen zou bevatten. De Australische Information Commissioner (OAIC) en de Britse Information Commissioner's Office (ICO) onderzoeken nu hoe Clearview persoonlijke informatie van personen verwerkt, waarbij de nadruk ligt op het "scrapen" van data en biometrische gegevens van het internet.
Volgens de privacytoezichthouders onderstreept het onderzoek de noodzaak van gezamenlijke handhavingssamenwerking om de persoonlijke data van Australische en Britse burgers in een "geglobaliseerde dataomgeving" te beschermen. De OAIC en ICO zullen ook andere privacytoezichthouders benaderen die soortgelijke zorgen over Clearview hebben geuit.
Deze week maakte staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken nog bekend dat honderden Nederlandse overheidsinstanties geen gebruik maken of hebben gemaakt van de diensten van Clearview.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.