Het zal weinig mensen ontgaan zijn, de grote aanval op Twitter waardoor woensdagavond Nederlandse tijd opeens allerlei Twitteraccounts van grote bedrijven en bekendheden met miljoenen volgers werden overgenomen. Maar wat waren de aanvallers eigenlijk van plan? Hoe kwamen ze binnen en wie zit erachter de aanval? Dat zijn enkele vragen die we in dit artikel voor zover mogelijk proberen te beantwoorden.
Hoeveel en welke accounts werden door de aanvallers overgenomen?
Dat er sprake van een grote aanval was werd duidelijk toen opeens accounts van onder andere Bill Gates, Elon Musk en Jeff Bezos lieten weten dat wie een bedrag aan een opgegeven bitcoin-adres overmaakte, het dubbele bedrag zou terugkrijgen. In tegenstelling tot verschillende accountkapingen in het verleden, waarbij het aanvallers lukte om één account over te nemen, ging het nu om tientallen accounts.
Volgens Twitter waren 130 Twitteraccounts het doelwit van de aanval en zijn voor 45 accounts wachtwoordresets uitgevoerd. In naam van deze accounts konden de aanvallers hun malafide tweets versturen. Het ging onder andere om accounts van de Amerikaanse presidentskandidaat Joe Biden, Bill Gates, Elon Musk, Jeff Bezos, Mike Bloomberg, Kanye West, Barack Obama, Wiz Khalifa, Warren Buffet, Kim Kardashian, Floyd Mayweather, Benjamin Netanyahu, Changpeng Zhao, Charlie Lee, Uber, Cash App, Apple en cryptobeurzen/crypto-gerelateerde accounts van Bitfinex, Binance, Gemini, Bitcoin, Coinbase, CoinDesk en Ripple.
Hoe wisten de aanvallers binnen te komen?
In plaats van het compromitteren van een gebruiker waren de accounts via de interne systemen van Twitter overgenomen. Exacte details over hoe de aanvallers toegang tot de interne systemen wisten te krijgen zijn nog niet door Twitter geven. Kort na de aanval sprak het bedrijf over een social engineering-aanval tegen medewerkers die toegang tot interne systemen en tools hebben. Dit werd herhaald in een uitgebreidere uitleg over de aanval. Via social engineering zouden de aanvallers inloggegevens van een "klein aantal" medewerkers hebben weten te bemachtigen.
Via deze inloggegevens kregen ze toegang tot interne tools die normaliter alleen toegankelijk zijn voor de helpdesk van Twitter. Helpdeskmedewerkers kunnen via deze tools gebruikers helpen die problemen met hun account hebben. Sommige bronnen lieten aan Vice Magazine weten dat de aanvallers een Twittermedewerker hadden betaald om toegang tot het interne systeem te krijgen, maar dat is niet door Twitter bevestigd.
Eén van de accounts waar de aanvallers geen toegang toe kregen was het account van de Amerikaanse president Donald Trump. The New York Times meldde op basis van bronnen dat het account van Trump vanwege incidenten uit het verleden extra is beveiligd. Zo besloot een Twittermedewerker in 2017 het account van de Amerikaanse president te verwijderen.
Het is inmiddels duidelijk dat de aanvallers nadat ze toegang tot de interne tools hadden gekregen eerst de e-mailadressen van de accounts wijzigden en vervolgens de tweefactorauthenticatie van het account uitschakelden. Zo konden ze een wachtwoordreset aanvragen die naar het nieuw ingestelde e-mailadres ging.
Vice Magazine deelde een screenshot van de vermeende beheertool waar de aanvallers toegang toe wisten te krijgen. De knoppen "Trends Blacklist" en "Search Blacklist" zorgden voor de nodige vragen bij Twitteraars. Twitter stelt in een reactie dat het zoekresultaten filtert op de kwaliteit van accounts en tweets en dat materiaal dat voor een slechte zoekervaring kan zorgen automatisch uit de zoekresultaten wordt verwijderd. Verschillende gebruikers vragen zich echter af waarom er knoppen zijn die suggereren dat dit ook handmatig kan worden gedaan. Twee jaar geleden bleek dat Twitter 600.000 accounts, naar eigen zeggen door een bug, "oneerlijk had gefilterd", waardoor die niet in de auto-complete en zoekresultaten verschenen.