ING en Ahold Delhaize zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuwe digitale betaalmethode voor zowel fysieke winkels als webshops, zo laat het Financieele Dagblad deze morgen weten. De "digitale betaalpas" zal vandaag worden gepresenteerd en is vooral gericht op personen die vaak bij dezelfde winkel kopen en bij het afrekenen niet allerlei persoonlijke gegevens willen achterlaten.
De betaalmethode maakt gebruik van "tokenization", waarbij een token de gevoelige gegevens van de klant vervangt. Winkels ontvangen van ING een uniek klantnummer, maar weten verder nagenoeg niets van de klant. Zaken als rekeningnummer worden niet gedeeld. Dit moet onder andere voorkomen dat bij een datalek persoonsgegevens van klanten op straat komen te liggen.
Het onderliggende systeem is ontwikkeld door Mastercard, dat al langer "tokenization solutions" aanbiedt. In het vierde kwartaal van dit jaar zal ING de tokens bij een beperkte groep van duizend rekeninghouders gaan testen. Wanneer de proef een succes is zal het systeem breder worden ingezet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.