image

Bluetoothgroep wil contactonderzoek via wearables mogelijk maken

woensdag 19 augustus 2020, 15:27 door Redactie, 13 reacties

Op dit moment werken de meeste corona-apps alleen met smartphones, maar als het aan de Bluetooth Special Interest Group (SIG) ligt kunnen straks ook allerlei wearables voor contactonderzoek worden ingezet. Het gaat dan bijvoorbeeld om smartwatches fitnesstrackers of bluetooth-armbanden voor kinderen en ouderen. Op deze manier kan ook van groepen waar het smartphonegebruik laag is worden bijgehouden met wie ze contact hebben gehad.

De Bluetooth Special Interest Group (SIG) werkt nu aan een specificatie die ervoor moet zorgen dat bestaande contactonderzoekssystemen voor smartphones, zoals die van Apple en Google, straks ook met wearables werken. Ergens in de komende maanden moet er een eerste voorlopige versie van de specificatie verschijnen. De Bluetooth SIG telt meer dan 35.000 aangesloten bedrijven, waarvan er meer dan 130 zijn betrokken met het toevoegen van de mogelijkheid voor contactonderzoek aan wearables.

In juni kwam de Singaporese overheid nog met een corona-wearable. Een bluetooth-apparaatje speciaal gericht op ouderen zonder smartphone. De wearable is compatibel met de corona-app van de Singaporese overheid en houdt contacten in de buurt bij. Contactdata wordt versleuteld op het apparaatje opgeslagen en na 25 dagen verwijderd. In het geval van een besmetting zullen de autoriteiten de data op het toestel uitlezen en voor contactonderzoek gebruiken.

Reacties (13)
19-08-2020, 15:33 door Anoniem
Binnenkort een uitgewerkte specificatie, over enkele maanden verplicht om te dragen.
19-08-2020, 17:02 door Anoniem
En kunnen we dat dan ook (echt!) uit zetten?
19-08-2020, 20:46 door Anoniem
Door Anoniem: En kunnen we dat dan ook (echt!) uit zetten?
Er kan een verbinding tussen een app op je phone en de wearable worden gemaakt via Bluetooth, dus dat betekent dat je Bluetooth alleen gebruikt voor synchroniseren van je data (bijvoorbeeld als je gesport hebt). Dan zie je in de app na afloop wat je sportprestaties zijn. Daarna zet je Bluetooth in je phone gewoon weer uit en is data exfiltratie niet meer mogelijk.

De vraag is wat er gebeurt tijdens dit synchroniseren, want dan kan de data gewoon via je app naar de fabrikant verdwijnen. Overigens kunnen bepaalde opties in de app sowieso worden uitgezet. Maar of dat ook kan in het geval van wat SIG heeft voorgesteld, dat weet ik niet.
19-08-2020, 20:51 door Anoniem
Ja, die grappige lieden in Singapore weten niet zo goed als alhier hoe met een serieuse pandemie om te gaan. Zij hebben (gecorrigeerde voor grondgebied en inwoneraantal) per slot van rekening wel één tiende van de besmettingsdruk van Nederland en nog duidelijker: een mortaliteitsquote (covid-19doden/met covid-19 besmette personen) van minder dan een promille. Nee, wij met een quote van ruim 10 procent doe het echt veel beter (NOT)!
Ook die rampzalige coronamelder app, waarvan al behoorlijk lang duidelijk is dat-ie niet goed KAN werken, is een duidelijk signaal dat wij het hier echt, gelooft u het nu maar, véél beter doen en weten (NOT)!
19-08-2020, 21:56 door Anoniem
Door Anoniem: En kunnen we dat dan ook (echt!) uit zetten?
Gewoon een hamer gebruiken!
20-08-2020, 00:11 door Anoniem
Ja, dat hebben de promoters van de Agenda 2030 binnen de IT-platforms al tussen 2018-2020 al op de agenda's geplaatst. Met de zalvende teksten dat er veel aandacht uit moet gaan aan het inmasseren van het vertrouwen en overwinnen van wantrouwen bij het publiek.
En hoe magisch dat ze zoiets belangrijk vinden als het bij voorbaat toch vooral prachtig heil en leefbare steden zou gaan brengen.
Alsof toen al duidelijk moest zijn dat die heil en leefbare steden binnen een jaar op de helling zouden komen te staan.
Maar geen enkele reden tot zorgen beste mensen.
Er is bij die plannen bij voorbaat kennelijk alleen aanleiding tot zorgen waar u dus gerustgesteld over kan worden.
20-08-2020, 06:12 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem: En kunnen we dat dan ook (echt!) uit zetten?
Gewoon een hamer gebruiken!

Dan krijg je (a) de rekening; (b) een strafblad voor moedwillige vernieling van staatseigendom.
20-08-2020, 09:24 door Anoniem
Zullen we gewoon iederen van RFID chip voorzien? Dat is pas makkelijk en handig...
20-08-2020, 09:26 door User2048
Volgens de overheid is het niet erg dat de Corona-app niet werkt op oudere smartphones, als er maar een bepaald percentage van de bevolking meedoet. Waarom hebben we dan toch wearables nodig om meer mensen te volgen?
20-08-2020, 10:46 door Anoniem
Door Toje Fos:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En kunnen we dat dan ook (echt!) uit zetten?
Gewoon een hamer gebruiken!

Dan krijg je (a) de rekening; (b) een strafblad voor moedwillige vernieling van staatseigendom.
Waarom dat? De overheid heeft niets over jouw privé apparatuur te zeggen!
20-08-2020, 12:49 door Anoniem
Door Toje Fos:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En kunnen we dat dan ook (echt!) uit zetten?
Gewoon een hamer gebruiken!

Dan krijg je (a) de rekening; (b) een strafblad voor moedwillige vernieling van staatseigendom.

Het voorwerp in een vel aluminiumfolie wikkelen.
20-08-2020, 17:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, die grappige lieden in Singapore weten niet zo goed als alhier hoe met een serieuse pandemie om te gaan. Zij hebben (gecorrigeerde voor grondgebied en inwoneraantal) per slot van rekening wel één tiende van de besmettingsdruk van Nederland en nog duidelijker: een mortaliteitsquote (covid-19doden/met covid-19 besmette personen) van minder dan een promille. Nee, wij met een quote van ruim 10 procent doe het echt veel beter (NOT)!
Ook die rampzalige coronamelder app, waarvan al behoorlijk lang duidelijk is dat-ie niet goed KAN werken, is een duidelijk signaal dat wij het hier echt, gelooft u het nu maar, véél beter doen en weten (NOT)!

> dat-ie niet goed KAN werken,

Waar doel je precies op? De technologie achter de app kan prima werken. Doel je op de hoeveelheid gebruikers?
20-08-2020, 17:49 door karma4 - Bijgewerkt: 20-08-2020, 17:52
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ja, die grappige lieden in Singapore weten niet zo goed als alhier hoe met een serieuse pandemie om te gaan. .....

> dat-ie niet goed KAN werken,

Waar doel je precies op? De technologie achter de app kan prima werken. Doel je op de hoeveelheid gebruikers?
Aftstand duur geloof ik wel. Het gaat niet om de bijzondere gevallen maar de grote lijn.

Hij, de corona app, kan niet werken als ondersteuning bij bco omdat apple/google dat verboden hebben. Apple en google kunben alles weten maar de overheid ggd niet. Het enige wat rest is een vrijwillige melding als de app zegt dat je bij iemand langdurig in de buurt geweest bent. Weg herkenning van haarden en daar uit mogelijke oorzaken. Nog even en het medisch consult moet via apple/google want jouw huisarts, ziekenhuis zijn onbetrouwbaar.

De matrix in wording. Met chinese toestanden via het ap de nieuwe norm. Vergelijk het met oosterse culturen waar algemeen belang makkelijker geaccepeteerd wordt als iets wat voor de grote ik gaat.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.