image

Hof VS verklaart grootschalige opslag telefoongegevens door NSA onwettig

donderdag 3 september 2020, 09:58 door Redactie, 13 reacties

Een Amerikaans hof van beroep heeft de grootschalige opslag van telefoongegevens van Amerikaanse burgers door de NSA onwettig verklaard (pdf). Het surveillanceprogramma werd in 2013 onthuld door klokkenluider Edward Snowden. De Amerikaanse geheime dienst bleek gegevens van miljarden telefoongesprekken van Amerikaanse burgers te verzamelen.

Het programma werd, zonder toestemming van rechters, na de aanslagen van 11 september 2001 ingesteld. Een soortgelijk programma kreeg in 2006 goedkeuring van de speciale Amerikaanse FISA-rechtbank en werd meerdere keren verlengd. Tot de onthullingen van Snowden ontkenden inlichtingenfunctionarissen dat de NSA opzettelijk gegevens van Amerikaanse burgers op Amerikaans grondgebied verzamelde.

Nadat Snowden het bestaan van het programma had geopenbaard stelden overheidsfunctionarissen dat het een belangrijke rol speelde bij het bestrijden van binnenlands extremisme. Zo zou het programma essentieel zijn geweest bij het opsporen van vier verdachten, maar dat was niet het geval, zo stelt het hof. Volgens het 9th Circuit Court of Appeals was het programma in strijd met de Foreign Intelligence Surveillance Act en mogelijk ook met de Amerikaanse grondwet. Het hof hekelde onder andere dat gegevens van miljoenen Amerikanen jarenlang op een dagelijkse basis werden verzameld.

Het programma werd in 2015 stopgezet nadat het Amerikaanse Congres de USA FREEDOM Act goedkeurde. Onder deze wet worden gegevens over telefoongesprekken, zoals wie met wie belt en op welk moment, nog steeds verzameld, alleen dan door telecommaatschappijen die de gegevens ook zelf opslaan. In het geval inlichtingendiensten toegang tot de data willen moeten ze hiervoor een gerechtelijk bevel hebben. Ook dit programma zou inmiddels door de NSA zijn stopgezet.

De American Civil Liberties Union noemt de uitspraak een overwinning voor de privacyrechten van burgers. Snowden stelt dat nooit had verwacht een dergelijke uitspraak, waarbij de activiteiten van de NSA onwettig worden verklaard en hij als klokkenluider wordt bedankt voor het onthullen ervan, in zijn leven mee te maken.

Image

Reacties (13)
03-09-2020, 10:05 door Anoniem
Dit zou moeten inhouden, dat een deel van de beschuldigingen jegens hem worden ingetrokken. Immers, hij deed zijn plicht als burger om onwettig handelen aan te tonen, zodat er passende maatregelen genomen konden worden. Ben benieuwd...
03-09-2020, 10:33 door Anoniem
Door Anoniem: Dit zou moeten inhouden, dat een deel van de beschuldigingen jegens hem worden ingetrokken. Immers, hij deed zijn plicht als burger om onwettig handelen aan te tonen, zodat er passende maatregelen genomen konden worden. Ben benieuwd...
Dan vinden ze wel weer wat nieuws.
03-09-2020, 10:44 door Bitje-scheef
En nu compensatie voor de benadeelden en Edward Snowden ?
Ik pak vast chips en cola.
03-09-2020, 10:48 door Erik van Straten
Door Anoniem: Dit zou moeten inhouden, dat een deel van de beschuldigingen jegens hem worden ingetrokken.
Wat mij betreft alle beschuldigingen zodat hij een normaal leven kan gaan leiden op een plek naar zijn keuze.
03-09-2020, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem: Dit zou moeten inhouden, dat een deel van de beschuldigingen jegens hem worden ingetrokken. Immers, hij deed zijn plicht als burger om onwettig handelen aan te tonen, zodat er passende maatregelen genomen konden worden. Ben benieuwd...
Dat zou het inderdaad moeten inhouden, of in het verlengde liggen.

Maar onderschat inlichtingendiensten niet. Het is een wereld van schijn en bedrog, waar ze integere mensen frustreren met manipulatieve acties om hun eigen corruptie te verhullen.

Als je dit wereldje een keer van dichtbij hebt gezien, dan merk je op dat het een bepaald soort mensen aantrekt: in de volksmond gezegd moet je 'NSB-bloed' hebben om daar te kunnen functioneren. Walgelijk als je sommigen in de ogen kijkt; ze rollen en draaien in hun eigen verraad.

Denk maar eens aan die klokkenluidster bij J&V. Op tv wordt ze door Grapperhaus geprezen dat ze misstanden aankaart. Op de achtergrond wordt de Rijksrecherche op haar gezet en worden al haar gesprekken afgeluisterd. Terwijl ze niets fout deed.

De film "Das Leben den Anderen" geeft een goed beeld hoe triest het in werkelijkheid is.

Je moet het van dichtbij een keer meegemaakt hebben om je hier bewust van te worden.
03-09-2020, 11:36 door bollie
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: Dit zou moeten inhouden, dat een deel van de beschuldigingen jegens hem worden ingetrokken.
Wat mij betreft alle beschuldigingen zodat hij een normaal leven kan gaan leiden op een plek naar zijn keuze.

Helemaal mee eens
03-09-2020, 11:51 door Anoniem
Als het goed is, zou Trump gratie verlenen aan Edward Snowden.
En terecht.
Ik heb er alleen verder niks meer over gehoord of gelezen.
Bericht is van 18-08-2020.

https://www.ad.nl/buitenland/trump-gaat-zeer-belangrijk-persoon-gratie-verlenen~a20b354d/
03-09-2020, 11:59 door Anoniem
Door bollie:
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: Dit zou moeten inhouden, dat een deel van de beschuldigingen jegens hem worden ingetrokken.
Wat mij betreft alle beschuldigingen zodat hij een normaal leven kan gaan leiden op een plek naar zijn keuze.

Helemaal mee eens
Als hij zijn leven hem lief is, zou ik in Rusland blijven!
03-09-2020, 12:07 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: Dit zou moeten inhouden, dat een deel van de beschuldigingen jegens hem worden ingetrokken.
Wat mij betreft alle beschuldigingen zodat hij een normaal leven kan gaan leiden op een plek naar zijn keuze.

Het is zelfs nog erger. Als hij wordt berecht, is dat vermoedelijk onder de Espionage Act van 1917 (https://en.wikipedia.org/wiki/Espionage_Act_of_1917). Een bekend probleem met deze wet is dat het een precedent is geworden dat alles wat met motief te maken heeft als ontoelaatbaar ontlastend bewijs in de rechtbank wordt beschouwd tot een oordeel is uitgesproken (hoewel rechters het gewoonlijk wel toelaten als verzachtende omstandigheid). Dit ondanks dat sectie 1a begint met: "whoever, for the purpose of obtaining information respecting the national defence with intent or reason to believe that the information to be obtained is to be used to the injury of the United States, or to the advantage of any foreign nation", en volgende artikelen naar deze bedoeling of reden tot aannemen terugverwijzen.

Hier zie je dus een hele gemene angel. Snowden kan heel begrijpelijk opvoeren dat zijn motief was dat de praktijken om te beginnen al onwettig waren, en kan zijn mening intussen staven met een gerechtelijk vonnis dat het met hem eens is. Oftwel dat hij dus niet de bedoeling had tot beschadiging ofwel bevoordelen van een ander land. Zijn bedoeling was een totaal andere. Evenwel dat bewijs kan hij dus niet opvoeren......
03-09-2020, 12:26 door Anoniem
In rusland loopt ie het ernstig het risico dat ie vergiftigd wordt met een Amerikaanse/Chechische cloon van russische zenuwgas.
Allemaal om de russen de framen en de aandacht af te leiden... Immers, we luisteren geen AMERIKANEN meer af... Nee, dat doen de Britten voor ze. En de britten luisteren Nederlanders af, en de nederlanders duitsers, en duitsers fransen, en fransen weer duitsers...

Zo luistert niemand zijn eigen burgers (zogenaamd) af en houden ze zich aan de wet... maar onder water verandert er geen ene bal.
03-09-2020, 13:18 door Anoniem
Door Bitje-scheef: En nu compensatie voor de benadeelden en Edward Snowden ?
Ik pak vast chips en cola.

Dat is wel een interessante. Een lange tijd geleden heb ik eens iets gelezen over de werkwijze van de rechtbanken waar Amerikaanse aftapzaken achter gesloten deuren werden behandeld. Het kan een FISA court zijn geweest. Bij een zo'n privacyvraagstuk zei de rechter simpelweg: "Wat is jouw schade wanneer de Amerikaanse overheid informatie aftapt? Maak dat maar inzichtelijk."

En dat is zó lastig om te doen. Dat maakte die "sleepnetdiscussie" in Nederland ook zo moeizaam. Wat is de prijs van privacy? Hoe word ik benadeeld als de AIVD een sleepnet uitgooit in een wijk waar mijn achter-achterbuurman verdacht wordt van ronselen voor de jihad? Is daar een bedrag aan te hangen? Een percentage, als in "ik lever hiermee 3% van mijn privacy in"? Hoe zou die compensatie eruit moeten zien?

Kortom, wie zijn hier de benadeelden en waar wil je precies compensatie voor hebben? Een gevoel dat een sleepnet oproept? Wil je de kosten van therapie vergoed hebben, waarbij je die therapie moet kunnen koppelen aan de angstgevoelens die zijn veroorzaakt door die sleepnet? Don't hold your breath.
03-09-2020, 17:12 door Anoniem
Terwijl de Five Eyes landen hebben afgesproken om elkaar niet als tegenstanders te bespioneren, hebben lekken door Snowden onthuld dat sommige van de Five Eyes leden elkaars burgers in de gaten houden en gegevens delen om te voorkomen dat ze binnenlandse wetten overtreden die hen verbieden om hun eigen burgers te bespioneren.

https://www.privacytools.io/providers/#ukusa
05-09-2020, 13:47 door Anoniem
Volgende stap van het NSA: we gaan dit wissen. Controle: NONE. Iedereen in de desbetreffende commissies gelooft het NSA. Inclusief de EU. Wie gelooft dat niet - Snowden, Schrems en zijn fans - waaronder ikzelf.
Wie is de volgende om zijn medische gegevens in de cloud te zetten? Juist - de overheid dwingt ons!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.