image

Bedrijf gebruikt dna om compositietekening verdachten te schetsen

zondag 13 september 2020, 11:11 door Redactie, 14 reacties

Het Amerikaanse bedrijf Parabon heeft een technologie ontwikkeld waarmee het aan de hand van dna-materiaal een compositietekening van de verdachte kan schetsen. De techniek wordt Snapshot genoemd en is gebaseerd op algoritmes die via dna-materiaal en gezichtsfoto's zijn getraind. De Amerikaanse politie zou al meerdere zaken dankzij de technologie hebben opgelost, aldus het bedrijf.

Manfred Kayser, hoogleraar forensische moleculaire biologie van de Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam, noemt Snapshot in het gerenommeerde wetenschappelijke blad Nature problematisch. De werking van de technologie is namelijk niet door Parabon openbaar gemaakt. Wetenschappers hebben tal van onderzoeken over de relatie tussen bepaalde specifieke genetische varianten en fysieke kenmerken gepubliceerd, maar onderzoekers weten nog steeds niet hoe deze individuele eigenschappen een uniek menselijk gezicht vormen, aldus Kayser.

Kayser ontwikkelde in 2011 een test genaamd IrisPlex (pdf) om aan de hand van dna-materiaal de oogkleur te voorspellen. Sindsdien is de test uitgebreid om ook haarkleur en textuur vast te stellen. De Nederlandse politie besloot Kaysers technieken te gebruiken nadat die in de wetenschappelijke literatuur waren behandeld, zo laat Nature weten.

Parabon is het niet met de kritiek van Keyser en andere wetenschappers eens. Het feit dat het bedrijf de werking van de technologie niet openbaart wil niet zeggen dat er iets mis mee is, zegt oprichter Steven Armentrout. "We houden ons niet bezig met het schrijven van onderzoeksrapporten. De resultaten spreken voor zichzelf", aldus Armentrout, die hiermee op de tevredenheid van politiekorpsen doelt.

Begin dit jaar presenteerde minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid een ontwerpbesluit dat justitie de mogelijkheid moet geven om uit de dna-sporen van een verdachte of slachtoffer zijn huidskleur af te leiden. Op dit moment mag al worden afgeleid wat de kleur van de ogen en haren zijn, alsmede ras en geslacht.

Reacties (14)
13-09-2020, 11:28 door spatieman
ojee, nog effe en via een covid onderzoek kan de persoon herleid worden die verantwoordelijk is voor een massa infectie.
Hmm,,, klinkt goed, maar ook scarry as freaking hell..
13-09-2020, 11:53 door Anoniem
Door spatieman: ojee, nog effe en via een covid onderzoek kan de persoon herleid worden die verantwoordelijk is voor een massa infectie.
Hmm,,, klinkt goed, maar ook scarry as freaking hell..
Je bent in de war. Dat artikel gaat over het DNA van mensen (bijvoorbeeld gevonden in dadersporen), terwijl het onderzoek wat jij bedoelt gaat over het DNA (of RNA) van het Covid virus.
Men kan door bepaalde mutaties terug te volgen, als men meerdere Covid virus samples heeft, zo ongeveer bepalen via welk traject iemand besmet geraakt is.
Maar uit dat DNA kun je uiteraard geen gezichtsfoto maken. Het is immers geen DNA van een mens, maar van een virus.
13-09-2020, 13:21 door Anoniem
Gek dat Grapperhaus de leugen detector niet gaat invoeren. Die Grapperhaus kan je alles wijs maken, alleen gelden
blijkbaar wetten niet voor hem, familie en vrienden kring, schandalig dat zo iets in een '"beschaafd land'"nog kan.

En de misdaad aan pakken daar is hij blijkbaar niet het juiste persoon voor als je regelmatig kranten leest.
13-09-2020, 14:16 door Anoniem
Door spatieman: ojee, nog effe en via een covid onderzoek kan de persoon herleid worden die verantwoordelijk is voor een massa infectie.
Hmm,,, klinkt goed, maar ook scarry as freaking hell..

Je kan dan beter het RNA van SARS-CoV-2 gebruiken. Voor zover bekend verandert het DNA van een besmet persoon niet als je Covid-19 hebt.
13-09-2020, 14:27 door Anoniem
Ultieme crowd control oplossing, surveillance on steroids. AI driven hell on earth.
Willen we hier naar toe?

Na DNA vergaren, komt het Internet van Living Things. Wil u tot cel worden in het lichaam van het Gobale AI Beest?
Wil u nog iets van uw individualiteit overhouden, eigen beslissingen kunnen nemen of ingebed worden in een systeem waar men voor u en zonder u besluit wat goed voor u is en u tot expressie moet brengen. Mens als Cyborg?

Vraag aan "the Matrix" hier: Hoe lang gaat het nog duren tot deze New Brave World over onze oren en ogen getrokken wordt?

#sockpuppet
13-09-2020, 15:04 door Anoniem
Door spatieman: ojee, nog effe en via een covid onderzoek kan de persoon herleid worden die verantwoordelijk is voor een massa infectie.
Hmm,,, klinkt goed, maar ook scarry as freaking hell..


Scary as freaking hell,ja dat noemen ze een dna-database,waar jij keurig als burger als digitaal nummer in
wordt bewaard,en er zijn wel meer dna databases in nederland.

Een overheids-instantie-of hackers of criminelen kunnen dan toegang krijgen
tot jou dna,en vervolgens deze Kayser snapshot techniek toepassen,oh we weten wie jij bent en hoe je eruit ziet.

de mogelijkheden zijn dus enorm,en willen wij dat als burgers,ik in ieder geval niet.

Right,omdat het je rechten verder aantast en je privacy,

Argument:wij sporen verdachten en criminaliteit via hun dna en maken een schets
van hoe ze eruit kunnen zien.

Opsporen helemaal mee eens,maar hoe bescherm je de burgers tegen deze
techniek die geen verdachte zijn?

Een veilge digitale omgeving creeren met dna databases (hahaha,en corruptie dan dat speelt ook nog een rol).

Burgers hadden kunnen protesteren hiertegen
en gaan stemmen op de partijen die voor je rechten,vrijheden,privacy vecht,

Burgers kunnen hier verandering aanbrengen,niet de tech-bedrijven en de overheid.

The Matrix
13-09-2020, 18:08 door Anoniem
Stel je eens voor dat Nazi Duitsland dit 80 jaar geleden zou hebben. Dan hadden ze iedereen die maar 1% Joods was vermoord. Triest dat mensen zich hiermee bezig houden.
13-09-2020, 21:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Scary as freaking hell,ja dat noemen ze een dna-database,waar jij keurig als burger als digitaal nummer in
wordt bewaard,en er zijn wel meer dna databases in nederland.

Een overheids-instantie-of hackers of criminelen kunnen dan toegang krijgen
tot jou dna,en vervolgens deze Kayser snapshot techniek toepassen,oh we weten wie jij bent en hoe je eruit ziet.
Een dergelijke reactie zou je verwachten op facebook maar toch niet op security.nl!
Daar zou je verwachten dat de mensen het artikel lezen en snappen dat dit NIET het maken van een database van
iedereens DNA en bijbehorende foto is (en dan DNA opzoeken en foto tonen), maar het dmv training maken van een
algortihme wat op basis van een willekeurig DNA sample kan voorspellen hoe die persoon eruit ziet.
Het maakt dus helemaal niet uit of jij erin zit, jouw privacy wordt helemaal niet geschonden.

de mogelijkheden zijn dus enorm,en willen wij dat als burgers,ik in ieder geval niet.
Wat weet je daar van? kan heel goed zijn dat "wij als burgers" dat in meerderheid WEL willen en jij als lid van een kleinere groep niet.

Right,omdat het je rechten verder aantast en je privacy,
Onzin. Het heeft niks met je privacy te maken.

Argument:wij sporen verdachten en criminaliteit via hun dna en maken een schets
van hoe ze eruit kunnen zien.

Opsporen helemaal mee eens,maar hoe bescherm je de burgers tegen deze
techniek die geen verdachte zijn?
Door geen criminaliteit te plegen, isse siempel!

Burgers hadden kunnen protesteren hiertegen
en gaan stemmen op de partijen die voor je rechten,vrijheden,privacy vecht,
Heel veel burgers snappen dat "hun vrijheid" ophoudt waar de vrijheid van hun medemens begint.
M.a.w. dat "vrijheid" niet betekent dat je je maar naar willekeur kunt misdragen en dan vervolgens niet kunt worden opgespoord "want je privacy".

Burgers kunnen hier verandering aanbrengen,niet de tech-bedrijven en de overheid.
Maar het is maar zeer de vraag of burgers dat wel willen! Ik niet, in ieder geval. Ik vind het heel goed dat als er iemand op straat is overvallen en er blijven DNA sporen van de dader achter, die dader vervolgens gepakt wordt. Als ie privacy had willen hebben dan had ie zich maar normaal (in een samenleving) moeten gedragen!
14-09-2020, 06:43 door Anoniem
Creepy yes. Maar hoort bij vooruitgang en dat gaan we niet tegenhouden. Issues m.b.t. privacy dienen absoluut gewaarborgd worden.


Dit is bv ook vooruitgang: https://techxplore.com/news/2020-09-energy-storage-gravity.html

En stemmen op de huidige politiek? Het lijkt wel een stel kinderen die over leven en dood gaan.
14-09-2020, 09:10 door Anoniem
Gelukkig kunnen met een COVID test die iedere bang gemaakte burger met plezier af nam om op vakantie te kunnen naar bijv griekenland, of misschien wel om te mogen werken in een 'kritische omgeving' nooit een DNA database aangelegd worden.
Immers, die wangslijm en neusslijm staafjes zullen alleen maar gebruikt worden om corona vast te stellen, toch?
Ook als die staafjes naar bijv Duitsland gestuurd worden..
Net zoals de Duitsers ons niet afluisteren zodat de AIVD virtuele schone handen houdt en zich virtueel aan de wet houdt?
14-09-2020, 13:02 door Eric-Jan H te D
.
Hoogstens kan hier een gemiddelde schets uit voortkomen waar tientallen zo niet honderdtallen mensen aan voldoen.

De dader heeft een beitel gebruikt. Kom we pakken alle timmerlieden op.

En hebben we niet 96% van ons DNA gemeen met de Orang-Oetang. Dus als de schets op onze neef de aap lijkt moet je niet verbaasd zijn.
14-09-2020, 14:07 door Anoniem
@ anoniem van 18:08 van gisteren,

En u denkt dat het fascisme heden ten dage niet meer bestaat? Het oorspronkelijk gedachtengoed van de Frankisten.
Denkt u echt dat het op 10 mei 1945 overwonnen was? Waar kwam het oorspronkelijk vandaan en waarom manifesteerde het zich in Europa? En het manifesteert zich nu globaal en anders. Het komt nooit op precies dezelfde wijze terug.

#sockpuppet
14-09-2020, 14:26 door [Account Verwijderd]
Kayser ontwikkelde in 2011 een test genaamd IrisPlex (pdf) om aan de hand van dna-materiaal de oogkleur te voorspellen. Sindsdien is de test uitgebreid om ook haarkleur en textuur vast te stellen. De Nederlandse politie besloot Kaysers technieken te gebruiken nadat die in de wetenschappelijke literatuur waren behandeld, zo laat Nature weten.
De vraagtekens blijven wel opkomen, want hoe kun je bij het vaststellen van de oogkleur opeens een verdachte gaan traceren? Als je bijvoorbeeld weet dat 17% van de wereldbevolking blauwe ogen heeft, dan kom je uit op 1,3 miljard 'verdachten'. Dat gaat lekker zoeken zo!
14-09-2020, 15:36 door Anoniem
Dus gezicht uit DNA. Met gezichtsherkenning met dank aan veesboek een naam erbij. Klinkt ideaal!
Bij je volgende ID kaart geen vingerafdruk maar DNA afstaan. Want dat is goed tegen criminaliteit. En de privacy is gewaarborgd. Echt waar!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.