Privacy - Wat niemand over je mag weten

Schending AVG?

19-09-2020, 23:59 door Anoniem, 10 reacties
Hallo,

Een bedrijf waar ik een aankoop heb gedaan heeft me pas benaderd op Whatsapp met het telefoonnummer dat ik heb opgegeven bij de aankoop. Ik vroeg me af, mogen zij dit doen, aangezien ik hier geen toestemming voor heb gegeven?

Gr
Reacties (10)
20-09-2020, 11:45 door Anoniem
Je moet iets duidelijker zijn wat er precies in dat bericht staat. Is dat reclame voor andere producten of was het de bedoeling je te contacteren omdat er iets mis was gegaan met de bestelling (bijvoorbeeld)?

Omdat het telefoonnummer een persoonsgegevens is, moet er een wettelijke grondslag zijn voor de verwerking daarvan. Toestemming is een van die wettelijke grondslagen, maar niet de enige. Zonder duidelijkheid over wat het doel was van dat bericht en/of de privacy verklaring van het bedrijf is het een beetje gissen of hier sprake zou zijn van een overtreding.

En los daarvan speelt wellicht de telecommunicatiewet (spamverbod e.d.) ook nog een rol.
20-09-2020, 11:59 door Anoniem
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internet-telefoon-tv-en-post/direct-marketing
Onder dat verhaaltje staat de vraag of een bedrijf direct marketing mag sturen per e-mail, sms of app. Lees het antwoord daarop, het beantwoordt je vraag.

Hint: dit was de eerste hit (advertenties niet meegerekend) op de zoekopdracht "AVG direct marketing na aankoop" op startpage.com.
20-09-2020, 13:29 door MathFox
Ja, een bedrijf mag bestaande klanten benaderen; bij reclame moet een afmeldlink zitten.
20-09-2020, 13:35 door quikfit
Ik zelf zou er niet zo blij mee zijn,als het over een probleem gaat wat betreft een levering kunnen ze bellen...verder zou ik geen contact met ze willen hebben via sociale media. Maar hoe dat wettelijk zit weet ik niet.

Met vriendelijke groet Quikfit.
22-09-2020, 19:43 door Anoniem
Bedankt voor de reacties.

Door Anoniem: Hint: dit was de eerste hit (advertenties niet meegerekend) op de zoekopdracht "AVG direct marketing na aankoop" op startpage.com.

Door Anoniem: Je moet iets duidelijker zijn wat er precies in dat bericht staat. Is dat reclame voor andere producten of was het de bedoeling je te contacteren omdat er iets mis was gegaan met de bestelling (bijvoorbeeld)?

Het gaat niet om marketing. Een bedrijf dat een retour van een bestelling had toegezegd, besloot op zijn woorden terug te komen om onduidelijke redenen (ik heb recht op de retour maar daar gaat dit topic niet over). Ik had het geld al terug omdat het via Amazon was. Om ervoor te zorgen dat Amazon het bericht niet kon lezen, besloot het bedrijf bedreigingen naar mijn Whatsapp account te sturen. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, en ik vroeg me dus af of het een normale zaak is om klanten via Whatsapp te benaderen, en of überhaupt toegestaan is. Een SMS bericht zou ik logischer vinden.
23-09-2020, 06:21 door Anoniem
En wat is het verschil tussen watshap en SMS? Behalve dat in het ene geval de NL-Roverheid mee leest en in het andere geval veesboek...
Daarnaast ben je zelf zo onhandig geweest om een telefoonnummer te geven.
23-09-2020, 09:50 door Anoniem
Door Anoniem: Een bedrijf dat een retour van een bestelling had toegezegd, besloot op zijn woorden terug te komen om onduidelijke redenen. Ik had het geld al terug omdat het via Amazon was. Om ervoor te zorgen dat Amazon het bericht niet kon lezen, besloot het bedrijf bedreigingen naar mijn Whatsapp account te sturen.

Ik zou een klacht over die leverancier zijn praktijken bij Amazon indienen. Met de betreffende dreigingen.
Het klinkt alsof die leverancier de regels van Amazon overtreed.
23-09-2020, 10:49 door MathFox - Bijgewerkt: 23-09-2020, 10:50
Door Anoniem: Een bedrijf dat een retour van een bestelling had toegezegd, besloot op zijn woorden terug te komen om onduidelijke redenen (ik heb recht op de retour maar daar gaat dit topic niet over). Ik had het geld al terug omdat het via Amazon was. Om ervoor te zorgen dat Amazon het bericht niet kon lezen, besloot het bedrijf bedreigingen naar mijn Whatsapp account te sturen.
Normaal gesproken mag een bedrijf waar je zaken mee doet (of nog zaken mee hebt af te wikkelen) je via ieder gebruikelijk communicatiekanaal benaderen. Whatsapp mag, het sturen van bedreigingen niet; en dan maakt het ook niet uit via welk kanaal die bedreigingen verstuurd zijn. Je moet zelf maar eens kijken of het ernstig genoeg is om de politie in te schakelen; een klacht indienen bij Amazon of de keurmerkorganisatie is ook een mogelijkheid.
23-09-2020, 11:09 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: En wat is het verschil tussen watshap en SMS? Behalve dat in het ene geval de NL-Roverheid mee leest en in het andere geval veesboek...
Daarnaast ben je zelf zo onhandig geweest om een telefoonnummer te geven.

Wat is een whatshap, een roverheid, een veesboek?
In de algemene woordenlijst Nederlandse taal (2019) komt dit gebrabbel niet voor.

Controleer je tekst op onzin alvorens dit hier neer te plempen. Er wordt al genoeg kolder gepost hier, dit voegt niets toe aan het nut van dit topic.
28-09-2020, 13:20 door Anoniem
Dank voor de reacties. Ik was inderdaad van plan een klacht in te dienen bij Amazon. Ik vroeg me er gewoon bij af of een bedrijf een klant überhaupt mag benaderen via Whatsapp, aangezien dat bij mij nog nooit was gebeurd.

Gr
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.