image

Werkgevers bezorgd over quarantaine-advies CoronaMelder-app

woensdag 14 oktober 2020, 09:26 door Redactie, 19 reacties

Werkgevers maken zich zorgen dat het quarantaine-advies van de CoronaMelder-app tot onnodige uitval van personeel kan leiden. Dat laten werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland weten. Gebruikers van de corona-app die in de buurt van een besmet persoon zijn geweest kunnen een melding ontvangen om tien dagen in quarantaine te gaan.

"De vraag is of dat handig is, want voor je het weet, zit straks half Nederland thuis en zijn er geen onderwijzers, treindienstleiders of vrachtwagenchauffeurs meer", aldus de ondernemingsorganisaties. VNO-NCW en MKB-Nederland zien liever dat gebruikers van de app het advies krijgen om zich te laten testen, ongeacht of er klachten zijn. Minister De Jonge van Volksgezondheid stelde eerder dat een waarschuwing van CoronaMelder geen reden voor een test is wanneer er geen klachten zijn.

De ondernemingsorganisaties vinden dat alle gebruikers zich bij een melding moeten kunnen laten testen en alleen bij een positieve test thuisblijven. "Alleen zo voorkomen we dat straks half Nederland onbedoeld plat komt te liggen en ondernemers tegen enorme kosten aanlopen, omdat mensen tien dagen thuis zitten." Het advies van de app moet dan ook worden aangepast, zo pleiten ze. Tevens willen VNO-NCW en MKB-Nederland dat werkgevers een vergoeding krijgen voor mensen die in quarantaine zitten, maar niet vanuit huis kunnen werken.

Bij vakbond FNV zijn er ook zorgen. "Je kan dit beleid niet zomaar invoeren zonder dat de testcapaciteit op orde is", zegt vicevoorzitter Kitty Jong tegenover de NOS. "En zonder dat naar werkgevers en werknemers duidelijk is gemaakt hoe we het gaan doen met z'n allen. De eindverantwoordelijkheid wordt door de overheid op de verkeerde plek gelegd." Ook Jong vreest dat dat gezonde mensen tien dagen thuis komen te zitten.

Reacties (19)
14-10-2020, 09:33 door Anoniem
Vertaling: "Belangenorganisatie spreekt uit eigen belang."
14-10-2020, 10:06 door Anoniem
Maar die corona-app is heel belangrijk. Want je doet het voor iemand anders. Echt waar hoor!
14-10-2020, 10:20 door soeperees
Door Anoniem: Vertaling: "Belangenorganisatie spreekt uit eigen belang."

Nee, ze hebben groot gelijk! Dat Nederland de testcapaciteit niet op orde heeft is schandalig. Testen zonder verschijnselen heeft praktisch geen zin, maar in quarantaine gaan zonder verschijnselen kennelijk wel.
14-10-2020, 10:48 door jh81
lijkt me logisch.
"U bent mogelijk besmet!! blijf thuis!!"

uhuh.. ik ga ook mogelijk morgen dood! Beter stop ik nu met werken zodat ik nog even van wat mogelijk mijn laatste dag is kan genieten!
14-10-2020, 11:17 door Anoniem
Door soeperees:Nee, ze hebben groot gelijk! Dat Nederland de testcapaciteit niet op orde heeft is schandalig. Testen zonder verschijnselen heeft praktisch geen zin, maar in quarantaine gaan zonder verschijnselen kennelijk wel.
Isolatie van besmette personen en quarantaine van nauwe contacten zijn de twee meest belangrijke maatregelen om te nemen. Maar op de een of andere manier denkt meer dan 20% van de mensen daar anders over. Het is een wonderlijke tijd. Net zo wonderlijk als het idee dat je die quarantaine tijd kunt verkorten door je te laten testen.

De zorgen over de app zijn in deze dus niet wezenlijk anders dan de zorg over wat je moet doen als je gebeld zou worden door de GGD in het kader van bron- en contactonderzoek. (Mits de app net zo 'betrouwbaar' is, voor iemand mij daar weer gelijk op zou aanvallen.)
14-10-2020, 11:26 door Anoniem
Minister De Jonge van Volksgezondheid stelde eerder dat een waarschuwing van CoronaMelder geen reden voor een test is wanneer er geen klachten zijn.

Één woord: superverspreiders.

De wijsheid is niet groter dan het verstand waar het doorheen moet.
14-10-2020, 11:31 door Anoniem
Mensen moeten al thuis werken, dus wat is nu het probleem van deze werkgevers? Geef ze desnoods ander werk. Help mee om het virus te bestrijden en ga niet zitten klagen.
14-10-2020, 11:56 door Anoniem
Door soeperees:
Door Anoniem: Vertaling: "Belangenorganisatie spreekt uit eigen belang."

Nee, ze hebben groot gelijk! Dat Nederland de testcapaciteit niet op orde heeft is schandalig. Testen zonder verschijnselen heeft praktisch geen zin, maar in quarantaine gaan zonder verschijnselen kennelijk wel.

Testen zónder verschijnselen heeft zeker wel zin. Een groot deel van de mensen blijkt wel besmet te zijn zonder het zelf door te geven danwel er last van te hebben.
Juist door ook deze mensen op te sporen ben je vervolgens instaat om via contactonderzoek, alle gevallen boven water te halen en zo de besmettingsketens/R-getal te beperken.

Dan helpt het inderdaad niet om deze mensen die blijkbaar of geen symptomen of niet besmettelijk zijn toch een kleine week op te laten sluiten in huis. Zeker als je veel en laagdrempeling gaat testen, kun je de mensen mét symptomen binnen laten blijven, en is de rest hoogstwaarschijnlijk of niet besmet of niet besmettelijk. 't Blijft een risico afweging, geen zekerheid.
14-10-2020, 11:59 door Anoniem
Door soeperees:
Door Anoniem: Vertaling: "Belangenorganisatie spreekt uit eigen belang."

Nee, ze hebben groot gelijk! Dat Nederland de testcapaciteit niet op orde heeft is schandalig. Testen zonder verschijnselen heeft praktisch geen zin, maar in quarantaine gaan zonder verschijnselen kennelijk wel.

<p modus="ironic">
Een bijkomstig effect van de CoronaMelder app is dus dat meer werknemers (met of zonder klachten) ter preventie thuis zitten, waardoor de kans op overdracht van het virus op de werkvloer navenant afneemt.
</p>
14-10-2020, 12:23 door Anoniem
Gebruikers van de corona-app die in de buurt van een besmet persoon zijn geweest kunnen een melding ontvangen om tien dagen in quarantaine te gaan.


en

Minister De Jonge van Volksgezondheid stelde eerder dat een waarschuwing van CoronaMelder geen reden voor een test is wanneer er geen klachten zijn.

Dit is ook tegenstrijdig.
De ene hand weet niet wat de andere aan het doen is.
14-10-2020, 12:52 door SPer
Klagen bij het ministerie zou ik zeggen.Begrijp trouwens niet wat dit met security te maken heeft ?
14-10-2020, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem: Testen zónder verschijnselen heeft zeker wel zin. Een groot deel van de mensen blijkt wel besmet te zijn zonder het zelf door te geven danwel er last van te hebben.
Dat er ook asymptomatische personen rondlopen kan ik mij goed voorstellen. En dat je die groep kan vinden door ook te testen zonder klachten, lijkt mij evident. Echter heb je ook te maken met de incubatietijd van het virus. En of testen in die incubatietijd nut heeft, daar heb ik mijn twijfels over. Met andere woorden: als je 2 dagen na een nauw contact/Coronamelder melding al gaat testen, dan lijkt het mij dat een deel van de mensen die dan negatief test eigenlijk wel besmet is. (Maar wellicht dat dat een verkeerde veronderstelling is van mij over hoe de tests werken.) Een coronatest is dus geen alternatief voor de quarantaine periode.
14-10-2020, 13:23 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 14-10-2020, 13:27
Door SPer: [Ik] Begrijp trouwens niet wat dit met security te maken heeft ?
Beschikbaarheid van resources, waaronder personeel, valt voor veel organisaties onder security. Daarnaast spelen (deels vermeende) privacy-aspecten een rol, en zo'n app is een ICT-dingetje.

Overigens vermoed ik dat werkgevers zich meer zorgen moeten maken over werknemers die liegen dat de CoronaMelder app op hun smartphone hen verzocht heeft om 10 dagen in zelfisolatie te gaan, dan dat werknemers daadwerkelijk door hun app gewaarschuwd worden; de kans daarop is namelijk zeer klein.
14-10-2020, 14:33 door Erik van Straten
Door Anoniem: Echter heb je ook te maken met de incubatietijd van het virus. En of testen in die incubatietijd nut heeft, daar heb ik mijn twijfels over. Met andere woorden: als je 2 dagen na een nauw contact/Coronamelder melding al gaat testen, dan lijkt het mij dat een deel van de mensen die dan negatief test eigenlijk wel besmet is. (Maar wellicht dat dat een verkeerde veronderstelling is van mij over hoe de tests werken.) Een coronatest is dus geen alternatief voor de quarantaine periode.
Dat klopt denk ik op één aspect na: als een PCR-test negatief uitvalt, is de kans dat je al besmettelijk bent minimaal. Dus zou je, tot zeg 1 à 2 dagen vóórdat je zinvol getest kunt worden, in principe niet strikt in quarantaine hoeven, en (mits je nog totaal geen symptomen hebt), bijv. nog even boodschappen kunnen inslaan.

Maar ik ben geen deskundige. Carl Moons, epidemioloog van het UMC Utrecht en voorzitter van de begeleidingscommissie die het ministerie van Volksgezondheid adviseert over ‘slimme digitale oplossingen tegen Covid-19’, zoals de corona-app, zegt hierover in https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/21/gewaarschuwde-gebruiker-van-coronamelder-moet-ook-zonder-klachten-test-kunnen-krijgen-a4013016 onder meer:
Drie á vier dagen na de app-waarschuwing testen is het effectiefst, denkt Moons. De meeste mensen hebben dan nog geen klachten, maar het virus is dan al wel detecteerbaar.

Overigens zullen de actuele test-doorlooptijden (van test-aanvraag bij symptomen tot upload-moment na positieve uitslag), nu te vaak vele dagen, ertoe kunnen leiden dat gebruikers al besmettelijk zijn op het moment dat hun app ze waarschuwt. Mede omdat de incubatietijd niet voor iedereen even lang is, wijzen genoemde commissie en experts in andere landen (zoals Marcel Salathé) er dan ook op dat mensen, die door hun app gewaarschuwd worden, zich zo snel als zinvol moeten laten testen (evt. meerdere keren indien negatief), snel de uitslag moeten krijgen, en -na positief te zijn getest- zo snel als mogelijk de gegevens uit hun app moeten uploaden. Zodat mogelijk besmet geraakte mensen worden gewaarschuwd vóórdat zij zelf besmettelijk worden.
14-10-2020, 15:59 door User2048
Door Anoniem: Mensen moeten al thuis werken, dus wat is nu het probleem van deze werkgevers? Geef ze desnoods ander werk. Help mee om het virus te bestrijden en ga niet zitten klagen.
Het gaat over mensen die niet thuis kunnen werken. Een vrachtwagenchauffeur kan zijn werk niet vanachter de keukentafel doen en een verpleegkundige ook niet. Allerlei belangrijke processen dreigen stil te vallen, zoals bevoorrading, OV, zorg. Niet alleen doordat mensen ziek zijn, maar ook door het advies om voor de zekerheid thuis te blijven.
14-10-2020, 17:19 door MathFox - Bijgewerkt: 14-10-2020, 17:22
Door User2048:Het gaat over mensen die niet thuis kunnen werken. Een vrachtwagenchauffeur kan zijn werk niet vanachter de keukentafel doen en een verpleegkundige ook niet. Allerlei belangrijke processen dreigen stil te vallen, zoals bevoorrading, OV, zorg. Niet alleen doordat mensen ziek zijn, maar ook door het advies om voor de zekerheid thuis te blijven.
Dus zegt de werkgever, jij hebt een grote kans om Covid te hebben en te verspreiden; kom lekker naar kantoor om je collega's te besmetten.
Mondkapjes en ontsmettingsmiddel beschermen wel iets, maar geen 100%, pas wanneer een werknemer thuis blijf is het besmettingsrisico 0.
14-10-2020, 19:56 door Anoniem
Door MathFox:Dus zegt de werkgever, jij hebt een grote kans om Covid te hebben en te verspreiden; kom lekker naar kantoor om je collega's te besmetten.
Mondkapjes en ontsmettingsmiddel beschermen wel iets, maar geen 100%, pas wanneer een werknemer thuis blijf is het besmettingsrisico 0.

Het gaat een probleem worden als steeds meer van het niet-thuis-kunnen-werken personeel thuis komt te zitten. Zoiets geeft behoorlijk druk op allerlei sectoren, wat uiteindelijk ook impact gaat hebben op de rest.

Maasstad Ziekenhuis: "Het ziekteverzuim onder het personeel is gestegen van vier naar zeven procent, ruim honderd personeelsleden zijn besmet met het coronavirus en de reguliere zorg is al met 35 procent afgeschaald."

Overzicht van beroepen: https://www.nationaleberoepengids.nl/beroepen-per-sector
Daar zitten de nodige bij die je niet thuis kunt doen, bijvoorbeeld: loods, meldkamer centralist, verkeersleider en CV-ketel monteur. Maar zonder voldoende beschikbare vaklieden moet er afgeschaald worden, en dan gaan de wachttijden oplopen.

Niet alleen in de zorg, maar ook schepen die lading willen lossen, noodknop meldingen afhandelen, verkeersomleidingen instellen en een kapotte CV repareren. Even aannemende dat iedere beroepsgroep het mee gaat maken dat een stijgend percentage collega's thuis zitten. Met een verhoogd risico dat bedrijven op de fles gaan, en er daardoor meer mensen thuis zitten, maar niet ergens anders aangenomen worden, want die hebben al loonkosten genoeg, door hun eigen thuiszitters.

Er zijn mensen die denken dat kaas uit de supermarkt komt, en dat internet het gewoon altijd moet doen, die gaan wat meemaken als het percentage thuiszitters stijgt.
15-10-2020, 21:20 door Anoniem
Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat als mensen met klachten thuis blijven er helemaal geen probleem is. Leg maar eens uit hoe iemand die geen klachten heeft iemand op 1,5 meter kan besmetten.

Dus, als werkgevers gewoon accepteren dat iemand met klachten thuis blijft, ongeacht welk virus het veroorzaakt, dan zijn mondkapjes, peperdure apps en massaal testen allemaal overbodig.

Misschien moet men gewoon boetes uitdelen op het pubiekelijk niezen en hoesten, net zoals men bij wildplassen doet. Dan bekeur je mensen op het verspreiden van het virus en blijft men vanzelf wel thuis als men klachten heeft. Dat is meteen een stuk duidelijker dan de warboel aan deels onredelijke regels die er nu ligt.
16-10-2020, 19:03 door Anoniem
Door Anoniem: ...Misschien moet men gewoon boetes uitdelen op het pubiekelijk niezen en hoesten, net zoals men bij wildplassen doet. Dan bekeur je mensen op het verspreiden van het virus en blijft men vanzelf wel thuis als men klachten heeft. Dat is meteen een stuk duidelijker dan de warboel aan deels onredelijke regels die er nu ligt.

Mensen kunnen besmettelijk zijn terwijl ze zelf klachtenvrij zijn, en mensen kunnen hoesten omdat ze keel/longaandoeningen hebben, of niezen omdat ze een vorm van hooikoorts hebben, dus op grond daarvan bekeuringen uitdelen gaat mij te ver.
Aanpakken van personen die provocerend luid schreeuwen, of zingen, of hoesten, of niezen, of spugen, op centimeters van je gezicht, is wel aan te bevelen. Overigens ook als Corona voorbij is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.