image

1566 Nederlanders maakten via CoronaMelder melding van besmetting

woensdag 14 oktober 2020, 17:27 door Redactie, 20 reacties

Sinds de praktijktest met CoronaMelder op 17 augustus begon hebben 1566 Nederlanders via de app melding gemaakt van een besmetting met het coronavirus, zodat hun contacten konden gewaarschuwd. Dat heeft minister De Jonge van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer laten weten.

Mensen die van de app gebruikmaken en met corona besmet zijn kunnen ervoor kiezen om dit via de app te melden. Dit wordt samen met een medewerker van de GGD gedaan. Vervolgens ontvangen alle contacten een melding Het gaat dan om personen bij wie de patiënt minstens vijftien minuten dicht in de buurt is geweest.

In de melding staat de datum van het contact en wordt aangeraden om tien dagen in quarantaine te gaan. Wie binnen die tien dagen klachten ontwikkelt wordt aangeraden om zich te laten testen. Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland maken zich zorgen dat het quarantaine-advies van de CoronaMelder-app tot onnodige uitval van personeel kan leiden. Ze pleitten ervoor om iedereen die een melding krijgt te laten testen. De corona-app was gisterenochtend 2,87 miljoen keer gedownload.

Reacties (20)
14-10-2020, 18:07 door Anoniem
Het gaat dan om personen bij wie de patiënt minstens vijftien minuten dicht in de buurt is geweest.

Het gaat dan om telefoons welke minstens vijftien minuten dicht in de buurt van een andere telefoon zijn geweest.
14-10-2020, 18:21 door Anoniem
Sinds augustus zijn er ongeveer 140.000 mensen nieuw besmet (geregistreerd) [1]. Vanaf diezelfde periode is de corona-app 2.87 miljoen keer gedownload (16% bevolking).

Redenerend van het aantal nieuwe besmettingen, zouden er 22.0000 meldingen (16% van 140.000 mensen) gedaan kunnen worden, maar er zijn slechts 1566 meldingen gemaakt. Het meldingspercentage is dus slechts 7%.

Ook te zien op [1] is dat het aantal overledenen in de periode april niet in verhouding is met het aantal overledenen in de afgelopen maand. Grootte discrepantie is daar te zien.

Meten is weten, maar als de cijfers niet kloppen is dieper onderzoek nodig.

[1] https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/cfc2084c995c40e7ae72254029bf6251
14-10-2020, 19:59 door Anoniem
Door Anoniem: Sinds augustus zijn er ongeveer 140.000 mensen nieuw besmet (geregistreerd) [1]. Vanaf diezelfde periode is de corona-app 2.87 miljoen keer gedownload (16% bevolking).

Redenerend van het aantal nieuwe besmettingen, zouden er 22.0000 meldingen (16% van 140.000 mensen) gedaan kunnen worden, maar er zijn slechts 1566 meldingen gemaakt. Het meldingspercentage is dus slechts 7%.

Ook te zien op [1] is dat het aantal overledenen in de periode april niet in verhouding is met het aantal overledenen in de afgelopen maand. Grootte discrepantie is daar te zien.

Meten is weten, maar als de cijfers niet kloppen is dieper onderzoek nodig.

[1] https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/cfc2084c995c40e7ae72254029bf6251
Het probleem is dat er juist niet is gemeten in de beginperiode van de uitbraak van Covid-19. De testcapaciteit was ronduit onvoldoende. Hierdoor zijn de cijfers van maart/april 2020 behoorlijk vertekend en kun je die niet vergelijken met de cijfers van nu.

Daar komt nog bij dat volgens een onderzoek gedaan door NU.nl, dat er veel te weinig ziekenhuisopnames van Coronapatiënten zijn gemeld door het Ministerie van Volksgezondheid. Het gevolg is dat het aantal dagelijkse ziekenhuisopnames op woensdag 14 oktober 2020 in één klap ruim is verdubbeld ten opzichte van dinsdag 13 oktober 2020. Hierdoor zijn we beland in een z.g. statistische valstrik: we bekijken de cijfers wel, maar dit zegt maar weinig over de echte aantallen en ook t.o.v. elkaar.
14-10-2020, 20:11 door Anoniem
Heb de applicatie toch even getest. Continue GPS aan met gevolg dat andere apps en Google zelf je overal kunnen volgen¹. Daarnaast gaat de data via kpn, onbetrouwbaar bedrijf. Gelijk weer gewist.

¹ wordt aangeven in de app maar of iedereen dit begrijpt, denk het niet.
14-10-2020, 20:18 door Anoniem
Door Anoniem: Sinds augustus zijn er ongeveer 140.000 mensen nieuw besmet (geregistreerd) [1].

Deze cijfers kloppen niet, de getallen in het gebied waar de app actief was lagen anders.
14-10-2020, 22:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Sinds augustus zijn er ongeveer 140.000 mensen nieuw besmet (geregistreerd) [1].

Deze cijfers kloppen niet, de getallen in het gebied waar de app actief was lagen anders.

En niet elke downloader heeft de app actief gehouden. En niet elke actieve app bevond zich in het proefgebied.
14-10-2020, 22:33 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat dan om personen bij wie de patiënt minstens vijftien minuten dicht in de buurt is geweest.

Het gaat dan om telefoons welke minstens vijftien minuten dicht in de buurt van een andere telefoon zijn geweest.
Goed en belangrijk onderscheid, gelukkig houden de meeste mensen die ik ken hun telefoon krampachtig in hun buurt dus over het hele plaatje zal het nog steeds een goede indicatie zijn.

Door Anoniem: Sinds augustus zijn er ongeveer 140.000 mensen nieuw besmet (geregistreerd) [1]. Vanaf diezelfde periode is de corona-app 2.87 miljoen keer gedownload (16% bevolking).

Redenerend van het aantal nieuwe besmettingen, zouden er 22.0000 meldingen (16% van 140.000 mensen) gedaan kunnen worden, maar er zijn slechts 1566 meldingen gemaakt. Het meldingspercentage is dus slechts 7%.

Ook te zien op [1] is dat het aantal overledenen in de periode april niet in verhouding is met het aantal overledenen in de afgelopen maand. Grootte discrepantie is daar te zien.

Meten is weten, maar als de cijfers niet kloppen is dieper onderzoek nodig.

[1] https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/cfc2084c995c40e7ae72254029bf6251
Ik ben bang dat de mensen die deze app volgen en installeren voor een groot deel ook al een beetje bang zijn voor het virus en dus voorzichtiger. Ik kan me dus goed voorstellen dat deze getallen kunnen kloppen. De vraag is hoe we de rest van de mensen kunnen interesseren voor de app zodat we een zo groot mogelijk bereik krijgen voor de waarschuwing van een gevonden besmetting.

De besmetting/ziekenhuis/IC verhouding is tweezijds te verklaren.
Enerzijds testen we nu meer ten opzichte van de eerste golf, waardoor we beter zicht hebben op het aantal besmettingen. Het kan dus zijn dat de cijfers nu een hoger aantal besmettingen aangeeft, maar dat er in de praktijk minder besmet zijn. Desalniettemin is de explosieve stijging reden voor onrust.
Anderzijds is het zo dat we nu veel meer weten met betrekking tot effectieve behandelingen, waardoor minder besmette mensen hoeven te sterven (zo hoorde ik Diederik Gommers in een NPO filmpje over de 2e golf over een halvering in het aantal sterfgevallen per besmetting door betere kennis en behandelwijzen)
14-10-2020, 22:34 door Anoniem
Door Anoniem: Heb de applicatie toch even getest. Continue GPS aan met gevolg dat andere apps en Google zelf je overal kunnen volgen¹. Daarnaast gaat de data via kpn, onbetrouwbaar bedrijf. Gelijk weer gewist.

¹ wordt aangeven in de app maar of iedereen dit begrijpt, denk het niet.
Waarvoor gebruikt de app GPS? Alleen bluetooth is toch voldoende?
14-10-2020, 22:39 door Anoniem
En dat dan allemaal op basis van een rammelende PCR test die alleen deeltje nucleine zuur/RNA van een Sars virus heeft gevonden. De test zegt niets over de hoeveelheid virussen, of er überhaupt sprake is van een infectie en of het virus actief geweest is. Positieve test kan ook veroorzaakt worden door verkeerd behandelen van test materiaal door de tester waardoor de swab vervuilt is geraakt. En neem aan dat niet iedere tester na een test gedaan te hebben nieuwe beschermmaterialen gebruikt waardoor het mogelijk kan zijn dat voorgaande personen virusmateriaal (RNA) op de beschermende kleding, handschoen, geschiktsmasker ed.. hebben achter gelaten. Dergelijk materiaal kan dus bij een volgend test persoon terecht komen in neus of keelholte waardoor deze ineens positief getest wordt. Kortom, vele artsen in zowel binnen als buitenland zetten stevige vraagtekens bij de PCR test in hoeverre je überhaupt mag spreken van een besmetting bij een zo geringe hoeveelheid materiaal. De test veroorzaakt enorm veel false positives maar ook false negatives, en die zijn zorgwekkender. Iemand kan dus negatief getest zijn maar is in feite positief zonder dat deze persoon bijbehorende klachten heeft. Jawel, niet iedereen die zich laat testen heeft echte klachten, er zit heel veel waardeloos mensspul tussen die zich zonder klachten laten testen omdat ze naar oma of naar een feestje willen.
En dan te bedenken dat er op basis van deze twijfelachtige test miljoenen Nederlanders gevangen worden gezet in hun eigen huis. Je zou er haast een Godwin bij willen halen maar laat ik dat maar niet doen.
14-10-2020, 22:40 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 14-10-2020, 23:08
Aanvulling: na posten zie ik dat meer mensen hebben zitten puzzelen en rekenen, wellicht is mijn bijdrage toch interessant i.v.m. de data uit Zwitserland en Duitsland.

Slechts 1566 sinds 17 Augustus? Da's erg weinig, rekening houdend met:
1) Het aantal downloads (1 miljoen op 24 augustus volgens [1], en vóór de landelijke introductie afgelopen zaterdag waren dat er 1,5 miljoen: [2]);
2) En met het feit dat men sinds 21 augustus, na een app-waarschuwing en (nog) zonder symptomen, in heel Nederland getest kon worden ([3]);
3) En dat er in de periode van 26 augustus (ik reken de eerste ruime week niet mee) t/m 13 oktober 121.474 Nederlanders positief getest zijn (bron: RIVM; met verreweg het grootste deel in de laatste weken met in die periode vermoedelijk die 1,5M downloads).

Dat laatste punt betekent dat slechts 0,13% van de positief geteste Nederlanders data uit hun app heeft geüpload. Natuurlijk met de meeste besmettingen in het westen en de meeste apps in het oosten van Nederland, maar toch; de kans dat een gezond iemand met app, tot afgelopen dinsdag, een besmettelijk persoon tegenkwam met app en gegevens geüpload, was zeer klein (tenzij het om een besmette huisgenoot gaat). Ik ben heel benieuwd naar de cijfers van de huidige en komende weken.

Vergelijking met Zwitserland
In Zwitserland hebben, in één week (van maandag 5 t/m zondag 11 oktober), 1344 mensen ([5], na positief te zijn getest) data uit hun SwissCovid app geüpload, op totaal ca. 5760 positief geteste Zwitsers in die week ([4]), ruim 23% dus. Nb. het totale aantal positief geteste mensen in een periode stijgt tot enkele dagen daarna vaak nog wat op webpagina [4], waardoor het percentage van ruim 23% iets lager kan uitvallen, maar veel lager dan 23% verwacht ik niet. Aangezien dit bij ca. 1,6 miljoen actieve gebruikers ([5]) is (bijna 19% van een bevolking van ca. 8,6 miljoen) is 23% erg hoog. Oorzaken daarvoor zouden kunnen zijn, en/of:
1) Dat recentelijk relatief veel symptomatische mensen worden getest die vaker dan gemiddeld de SwissCovid app op hun smartphone hebben (wellicht vooral jongeren, waaronder studenten?);
2) Het aantal actieve SwissCovid apps groter is dan 1,6 miljoen (bij ruim 2,4 miljoen downloads) t.g.v. een onbetrouwbare meetmethode, bijv. doordat apps op sommige typen smartphones in de spaarstand gaan en daardoor niet elke dag de server raadplegen (dit zou goed kunnen want het aantal actieve gebruikers fluctueert nogal);
3) Veel asymptomatische, door hun app gewaarschuwde, mensen zich laten testen - en deze app dus echt zou werken!

In dat derde geval moet er iets flink zijn veranderd t.o.v. eerdere resultaten - waarbij maar 26 van 5491 positief geteste Zwitsers daadwerkelijk door hun SwissCovid app waren gewaarschuwd ([6]). En dat lijkt mij stug.

Vergelijking met Duitsland
In Duitsland hebben de afgelopen week 2369 ([7]) positief geteste Corona-Warn-App gebruikers gegevens geüpload, slechts 9,6% [8] van het totale aantal in diezelfde week positief geteste Duitsers (24712, [9]). De Duitse app is vermoedelijk minder dan 19 miljoen keer gedownload (op een bevolking van ca. 86M, waarbij sprake zou zijn van ca. 400.000 downloads door niet-Duitsers) maar kende veel problemen (de score in de Play Store is gezakt naar 2,9 en veel mensen geven aan de app te hebben gedeïnstalleerd). Aangezien geschat wordt dat 15% van de Duitsers (12,9M) met een werkende Corona-Warn-App rondloopt, is die 9,6% wel erg laag, vooral als je naar de Zwitserse cijfers kijkt. De oorzaak dat die 9,6% zo laag is (flink lager dan de geschatte 15% Duitsers met app) zou kunnen komen doordat die schatting van 15% te hoog is en/of de problemen in Duitsland met het verkrijgen van een vrijschakelcode om te kunnen uploaden na positief te zijn getest.

De Duitse GGD'en geven hierbij aan dat het "sehr, sehr selten" voorkomt dat een Duitser om een test vraagt na een oproep daartoe door haar/zijn Corona-Warn-App. Het overgrote deel van de Duitsers dat app-data uploadt, doet dat dus na zich te hebben laten testen i.v.m. symptomen, BCO of terugkeren in Duitsland uit een risico-land.

[1] https://twitter.com/EdoPlantinga/status/1298146463189479424
[2] https://www.nu.nl/tech/6083207/coronamelder-op-eerste-landelijke-dag-ongeveer-700000-keer-gedownload.html
[3] https://www.nu.nl/tech/6071688/iedereen-die-waarschuwing-krijgt-van-corona-app-kan-zich-bij-ggd-laten-testen.html
[4] https://www.corona-data.ch/
[5] https://www.experimental.bfs.admin.ch/expstat/de/home/innovative-methoden/swisscovid-app-monitoring.html
[6] https://security.nl/posting/670694
[7] https://github.com/micb25/dka/blob/master/plots_de/plot_num_users_per_week.png
[8] https://github.com/micb25/dka/blob/master/plots_de/plot_rki_cwa_per_week.png
[9] https://github.com/micb25/dka/blob/master/plots_de/plot_rki_cases_per_week.png
14-10-2020, 23:42 door Briolet
Ik zie dat de meeste mensen hier appels met peren aan het vergelijken zijn. En dan doel ik op het vergelijken met de landelijke downloads en de ingevoerde meldingen in het testegebied. In andere regio's kon je nog geen besmettingen melden via de app.
15-10-2020, 10:06 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 15-10-2020, 10:21
Aanvulling 10:21: ik heb onderstaande bijdrage gekopieerd naar https://www.security.nl/posting/674076/CoronaMelder%3A+nog+meer+FP%3F#posting674309.

Door Briolet: Ik zie dat de meeste mensen hier appels met peren aan het vergelijken zijn. En dan doel ik op het vergelijken met de landelijke downloads en de ingevoerde meldingen in het testegebied. In andere regio's kon je nog geen besmettingen melden via de app.
Je hebt gelijk. Je kon je aanvankelijk wel in heel Nederland laten testen op basis van slechts een melding uit de app, maar anders dan in het testgebied kreeg je, bij een positief resultaat, waarschijnlijk (weet ik niet) uitsluitend in het testgebied een vrijschakelcode om te kunnen uploaden.

Blijft het feit dat, bij ca. 1,5 miljoen downloads, in die lange periode, slechts 1566 positief getesten in het testgebied data hebben geüpload. Je mag hierbij m.i. toch wel aannemen dat verreweg het grootste deel van die downloads is gedaan door mensen in dat testgebied. En aangezien de laatste paar weken de besmettingen in het testgebied ook opliepen, is 1566 erg laag.

Bizar vind ik dat Hugo de Jonge schrijft, ik citeer (opmaak door mij): "Het aantal mensen dat sinds de start van de praktijktest melding gemaakt heeft van besmetting en daarmee andere mensen heeft gewaarschuwd dat zij mogelijk ook besmet zijn ligt op 1566." Hoe weet hij zo zeker dat er minstens één app-gebruiker is gewaarschuwd? Waarom verzwijgt de Jonge hier essentiële gegevens, nl. hoeveel mensen na een melding door hun app zijn getest en hoeveel daarvan positief waren? Ik neem aan dat hij dit, zeker tijdens een test, bij heeft laten houden?

Ja dus: in zijn kamerbrief van 8 oktober schrijft de Jonge dat in week 40 het percentage van positieve testen na notificatie 10,5% bedroeg - dit wordt dus wel degelijk bijgehouden [1]. Echter die cijfers zeggen niets want in week 40 kon je, ook in het testgebied, alleen worden getest als je symptomen had!

En waarom vergelijkt de Jonge die resultaten uit week 40 met BCO-resultaten uit de weken 27 t/m 37 [1]? Waarom verzwijgt de Jonge de app-resultaten uit die periode?

Ik wil graag, middels harde bewijzen, overtuigd worden van het nut van dit soort apps - en zal dan ook onomwonden mijn ongelijk toegeven. Feit is dat ons, en de Tweede Kamer, relevante informatie wordt onthouden, precies op dezelfde manier als voor hun apps verantwoordelijke ministers in andere landen dat doen. We worden belazerd waar we bij staan; precies zoals prof. Bart Jacobs op 12 juni al zei [2]:
"De minister heeft vrij snel ingezet op bluetooth en deze app, daarom dendert de trein voort", zegt Jacobs. "Ik denk dat hier persoonlijk politiek prestige aan verbonden is."

Ik doe er veel inderzoek naar, maar heb in nog geen enkel land ook maar een flintertje bewijs gezien dat dit soort apps redelijk bijdragen aan het bestrijden van de Covid-19 epidemie. Integendeel, de aanwijzingen en bewijzen dat hun bijdrage verwaarloosbaar is, stapelen zich op - maar halen amper de publiciteit.

Waarschijnlijk gaan, van de mensen die onterecht vertrouwen op deze app, er -na een waarschuwing door die app- er meer dan 9 op de 10 onnodig thuiszitten - dus schadelijk is CoronaMelder zeker. Bewijs dat deze apps averechts werken heb ik niet, maar ik ga er indertussen wel van uit dat dit zo is. Uit een onderzoek in opdracht van VWS [3] verwachtte 40% van de mensen dat zij zich met een app veiliger zouden voelen:
> Dan hoef ik me in de supermarkt ook niet zo strikt aan de 1,5 meter afstand te houden.
> Voorheen zou ik geen kleine fietspaden nemen, maar na deze informatie kan ik dat volgens mij makkelijk doen.
> Ik ben nu minder bang om iemand op 1 meter afstand te passeren, maar bij een sociale binnenactiviteit moet ik wel meer opletten.
Er zijn, vrees ik, veel mensen die niet nadenken en ervan uitgaan dat de app hen beschermt tegen besmet raken. Aangezien de werkelijke kans dat je door de app gewaarschuwd wordt, zeker bij een lage uptake, is dit m.i. levensgevaarlijk.

Kortom, laat de Jonge met ongemanipuleerde testresultaten bewijzen dat deze app werkt. En als hij niet werkt, haal hem dan offline; de kans op onnodig thuiszitten en een toename van het aantal besmettingen door CoronaMelder, is veel te groot.

[1] https://www.security.nl/posting/674076/CoronaMelder%3A+nog+meer+FP%3F
[2] https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2337085-kritiek-verstomt-niet-corona-app-is-prestigeproject-van-hugo-de-jonge.html
[3] https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/07/31/gebruikservaring-coronamelder/Rapport%2BGebruikservaring%2BCoronaMelder.pdf
15-10-2020, 10:28 door Anoniem
Ik vraag me af waar die terroristen zijn gebleven. Zijn die uitgestorven?
15-10-2020, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af waar die terroristen zijn gebleven. Zijn die uitgestorven?
Nou, net als de files......."de file is opgelost."
15-10-2020, 14:11 door Briolet - Bijgewerkt: 15-10-2020, 14:26
Door Erik van Straten:
Door Briolet: Ik zie dat de meeste mensen hier appels met peren aan het vergelijken zijn…
Je hebt gelijk. Je kon je aanvankelijk wel in heel Nederland laten testen op basis van slechts een melding uit de app, maar anders dan in het testgebied kreeg je, bij een positief resultaat, waarschijnlijk (weet ik niet) uitsluitend in het testgebied een vrijschakelcode om te kunnen uploaden.

Blijft het feit dat, bij ca. 1,5 miljoen downloads, in die lange periode, slechts 1566 positief getesten in het testgebied data hebben geüpload. …

Jij mag dat dan weinig vinden, maar ik vind dat niet als weinig klinken. Ik heb even op het corona dashbord naar de posietieve tests van de 5 veiligheidsregio's gekeken die aan de test meededen (drente, ijsselland, twente, noord, oost en midden Gelderland.) Dit zijn allemaal regio's met een laag besmettingsaantal t.o.v. het landelijk aantal.

In de laatste week tel ik er 4632. De week ervoor zal het een stuk minder geweest zijn. En in de weken ervoor waren er in oost Nederland nog veel minder besmettingen. Samen misschien 7000 positieve tests. Dan heeft toch iets van 20% van de besmette personen dit via de app doorgegeven. Ik vind dat een te verwachten waarde als je kijkt naar het percentage mensen dat de app geïnstalleerd heeft.

Een probleem bij het beoordelen van de werkzaamheid bij de huidige opzet van de app is dat hij volledig anoniem is. Het is onmogelijk om te zien wie een melding krijgt over een besmetting. Alleen van de mensen die zich daarna bij de ggd melden, krijg je te horen dat ze gewaarschuwd zijn. Er zullen echter ook veel zijn die deze melding in het geheel niet melden en zich hopelijk wel een beetje afzonderen in de twee week erna.
15-10-2020, 14:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het gaat dan om personen bij wie de patiënt minstens vijftien minuten dicht in de buurt is geweest.

Het gaat dan om telefoons welke minstens vijftien minuten dicht in de buurt van een andere telefoon zijn geweest.
Goed en belangrijk onderscheid, gelukkig houden de meeste mensen die ik ken hun telefoon krampachtig in hun buurt dus over het hele plaatje zal het nog steeds een goede indicatie zijn.

Door Anoniem: Sinds augustus zijn er ongeveer 140.000 mensen nieuw besmet (geregistreerd) [1]. Vanaf diezelfde periode is de corona-app 2.87 miljoen keer gedownload (16% bevolking).

Redenerend van het aantal nieuwe besmettingen, zouden er 22.0000 meldingen (16% van 140.000 mensen) gedaan kunnen worden, maar er zijn slechts 1566 meldingen gemaakt. Het meldingspercentage is dus slechts 7%.

Ook te zien op [1] is dat het aantal overledenen in de periode april niet in verhouding is met het aantal overledenen in de afgelopen maand. Grootte discrepantie is daar te zien.

Meten is weten, maar als de cijfers niet kloppen is dieper onderzoek nodig.

[1] https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/cfc2084c995c40e7ae72254029bf6251
Ik ben bang dat de mensen die deze app volgen en installeren voor een groot deel ook al een beetje bang zijn voor het virus en dus voorzichtiger. Ik kan me dus goed voorstellen dat deze getallen kunnen kloppen. De vraag is hoe we de rest van de mensen kunnen interesseren voor de app zodat we een zo groot mogelijk bereik krijgen voor de waarschuwing van een gevonden besmetting.

De besmetting/ziekenhuis/IC verhouding is tweezijds te verklaren.
Enerzijds testen we nu meer ten opzichte van de eerste golf, waardoor we beter zicht hebben op het aantal besmettingen. Het kan dus zijn dat de cijfers nu een hoger aantal besmettingen aangeeft, maar dat er in de praktijk minder besmet zijn.

De ontzettend beperkte testcapaciteit in maart/april is absoluut een reden dat het aantal 'positief getesten' veel lager lag.


Desalniettemin is de explosieve stijging reden voor onrust.
Anderzijds is het zo dat we nu veel meer weten met betrekking tot effectieve behandelingen, waardoor minder besmette mensen hoeven te sterven (zo hoorde ik Diederik Gommers in een NPO filmpje over de 2e golf over een halvering in het aantal sterfgevallen per besmetting door betere kennis en behandelwijzen)

Ik denk dat de verklaring wat botter is : een fors deel van degenen die in de eerste golf overleden zijn, waren mensen die feitelijk toch al dicht bij overlijden zaten, en waarbij Corona dan de laatste druppel was. De meeste omgewaaide bomen heb je bij de _eerste_ flinke storm van het seizoen. (we hebben na de eerste golf een tijd _onder_ sterfte gehad )
15-10-2020, 14:32 door Anoniem
Door Briolet:
Door Erik van Straten:
Door Briolet: Ik zie dat de meeste mensen hier appels met peren aan het vergelijken zijn…
Je hebt gelijk. Je kon je aanvankelijk wel in heel Nederland laten testen op basis van slechts een melding uit de app, maar anders dan in het testgebied kreeg je, bij een positief resultaat, waarschijnlijk (weet ik niet) uitsluitend in het testgebied een vrijschakelcode om te kunnen uploaden.

Blijft het feit dat, bij ca. 1,5 miljoen downloads, in die lange periode, slechts 1566 positief getesten in het testgebied data hebben geüpload. …

Jij mag dat dan weinig vinden, maar ik vind dat niet als weinig klinken. Ik heb even op het corona dashbord naar de posietieve tests van de 5 veiligheidsregio's gekeken die aan de test meededen (drente, ijsselland, twente, noord, oost en midden Gelderland.) Dit zijn allemaal regio's met een laag besmettingsaantal t.o.v. het landelijk aantal.

Kijk even naar de bevolkingsdichtheid, ook zonder APP waren er al veel minder besmettingen dat in Brabant en daarna de Hollanden, Utrecht en Limburg.
15-10-2020, 20:29 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 15-10-2020, 20:31
Door Briolet: Dit zijn allemaal regio's met een laag besmettingsaantal t.o.v. het landelijk aantal.

In de laatste week tel ik er 4632. De week ervoor zal het een stuk minder geweest zijn.
Ik vermoed dat je opnieuw grotendeels gelijk hebt op dit punt.

Uit https://www.rtvoost.nl/nieuws/1319190/CoronaMelder-app-in-IJsselland-code-al-86-keer-geactiveerd-ook-GGD-Twente-tevreden van 9 oktober:
In totaal hebben tot 1 oktober in alle vijf testregio's 503 mensen via de app aangegeven dat ze besmet zijn met het coronavirus.
De toename met 1063 (1566 - 503) sinds 1 oktober lijkt mij echter alleen mogelijk als die 1566 tot (of zelfs t/m) afgelopen dinsdag (13 oktober) is, dus sinds afgelopen zaterdag data van mensen uit heel Nederland. Hoe dan ook heb je gelijk dat de gegevens lastig te vergelijken zijn omdat gedurende het grootste deel van de testperiode er relatief weinig positieve tests waren in de 5 testregio's (bijv. uit https://www.rtvoost.nl/nieuws/1317019/GGD-Twente-We-zijn-de-grip-op-het-coronavirus-kwijt blijkt dat pas na 1 oktober het aantal besmettingen in Twente zeer snel steeg).

Dus 2-0 voor jou! Echter, waarom reageer je niet op wat ik verder schreef?

Door Briolet: Alleen van de mensen die zich daarna bij de ggd melden, krijg je te horen dat ze gewaarschuwd zijn.
Oh? Die resultaten heb ik nog nergens gezien, een linkje graag!

Door Briolet: Er zullen echter ook veel zijn die deze melding in het geheel niet melden
Waarom zou je je ergens melden als jouw app aangeeft dat je je niet kunt laten testen maar wel in zelfisolatie moet gaan?

Door Briolet: en zich hopelijk wel een beetje afzonderen in de twee week erna.
Geloof je dat zelf? Ook bij de tweede melding als je al een keer 10 dagen in zelfisolatie bent geweest zonder zelf ziek te worden en zonder dat bekenden, met wie je kort daarvoor contact hebt gehad, ziek worden?
16-10-2020, 01:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik denk dat de verklaring wat botter is : een fors deel van degenen die in de eerste golf overleden zijn, waren mensen die feitelijk toch al dicht bij overlijden zaten, en waarbij Corona dan de laatste druppel was. De meeste omgewaaide bomen heb je bij de _eerste_ flinke storm van het seizoen. (we hebben na de eerste golf een tijd _onder_ sterfte gehad )
Dat kan je wel vergeten. Slechts een klein deel van de Nederlandse bevolking (16% op 12 mei 2020 volgens M de Hond, https://www.dagelijksestandaard.nl/2020/05/maurice-de-hond-16-van-nederland-heeft-inmiddels-het-coronavirus-gehad/) heeft corona gehad. Dat betekent dat nu nog 84% (plus nog een beetje) van het dorre hout uit 2019 nog leeft.
16-10-2020, 11:47 door Briolet
Door Erik van Straten:
Door Briolet: Alleen van de mensen die zich daarna bij de ggd melden, krijg je te horen dat ze gewaarschuwd zijn.
Oh? Die resultaten heb ik nog nergens gezien, een linkje graag!

Daar is geen linkje voor nodig. Zoals de app werkt, weet alleen de eigenaar van de telefoon dat hij een waarschuwing gehad heeft. De ggd kan dat niet weten. De enige manier waarop de ggd er van gaat horen is als deze persoon zich zelf bij de ggd meldt, of als deze persoon via een andere route betrokken wordt bij het bron & contact onderzoek.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.