image

Europese Commissie onderzoekt uitbreiding opslag passagiersgegevens

maandag 19 oktober 2020, 11:44 door Redactie, 13 reacties

De Europese Commissie onderzoekt of de Europese PNR-richtlijn (Passenger Name Record), die luchtvaartmaatschappijen verplicht om passagiersgegevens aan de overheid te verstrekken, ook naar andere vormen van transport kan worden uitgebreid. Een plan dat op instemming van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid kan rekenen, die eerder al keek om het PNR-systeem naar hogesnelheidstreinen uit te breiden.

Vrijwel alle EU-lidstaten hebben de PNR-richtlijn tot nationale wetgeving verwerkt. In Nederland zorgt de wet ervoor dat gegevens van vliegtuigpassagiers met vertrek of aankomst in Nederland vijf jaar lang worden bewaard in een database van de eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL). Het gaat dan om reserverings- en check-in-gegevens, zoals naam- en adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen, geboortedata, reisdata, ID-documentnummers, bestemmingen, medepassagiers en betaalgegevens.

De eenheid Pi-NL kan zowel de passagiersgegevens als het resultaat van de verwerking met Europol en vergelijkbare eenheden van andere lidstaten delen. Ook kunnen het Openbaar Ministerie, de politie, de bijzondere opsporingsdiensten, de Koninklijke marechaussee en de Rijksrecherche bij de eenheid Pi-NL informatie opvragen.

De Europese Commissie heeft de richtlijn geëvalueerd en is over het algemeen positief dat die helpt bij de bestrijding van terrorisme en misdrijven (pdf). Exacte cijfers worden niet gegeven. Wel meldt de commissie dat bij 0,59 procent van alle passagiers van wie de gegevens werd verzameld het PNR-systeem aangaf dat verder onderzoek was vereist. Van 0,11 procent werd de gegevens vervolgens doorgestuurd naar de betreffende autoriteiten.

"Deze cijfers staven de conclusie dat de Richtlijn past in het principe van evenredigheid, in de zin dat de impact op bonafide passagiers tot een minimum wordt beperkt. Het toenemende aantal vorderingen vanuit bevoegde instanties laat hierbij zien dat opsporingsdiensten in Europa steeds beter gebruik maken van PNR-gegevens in hun onderzoek", stelt Grapperhaus in zijn reactie op de evaluatie.

Uitbreiding

De Commissie is naar aanleiding van de evaluatie niet van plan om wijzigingen in de PNR-richtlijn door te voeren. Wel gaat het onderzoeken of de richtlijn verder moet worden uitgebreid. Het gaat dan om reserveringen en gegevens van luchtvaartreizigers die via touroperators en reisbureaus worden verwerkt. Deze data ontbreekt namelijk nu.

Tevens zijn er al bepaalde landen die naast de gegevens van vliegmaatschappijen ook data van andere vervoersvormen opslaan. Het uitbreiden van de PNR-regel om ook gegevens van bijvoorbeeld internationale treinreizigers verplicht op te slaan roept grote juridische, praktische en operationele vragen op die eerst moeten worden onderzocht, aldus de Europese Commissie, die een dergelijk onderzoek ook heeft aangekondigd.

Reacties (13)
19-10-2020, 12:07 door Anoniem
Waarom eigenlijk?
19-10-2020, 12:16 door Anoniem
De Europese Commissie heeft de richtlijn geëvalueerd en is over het algemeen positief dat die helpt bij de bestrijding van terrorisme en misdrijven.
Ik kan mij niet voorstellen dat de opslag mijn reisgegevens helpen bij de bestrijding van terrorisme en misdrijven.
Met beiden heb ik namelijk nooit iets te maken gehad.

Dus blijft de vraag waarom ik die gegevens nog steeds moet afgeven.
19-10-2020, 12:21 door Anoniem
Ik heb het document wat doorgekeken, maar nergens vind ik cijfers hoeveel terroristen e.d. zijn opgepakt dankzij dit PNR-systeem. Wie dus meer weet, graag een reactie op dit forum.
19-10-2020, 12:44 door Anoniem
Wel gaat het onderzoeken of de richtlijn verder moet worden uitgebreid. Het gaat dan om reserveringen en gegevens van luchtvaartreizigers die via touroperators en reisbureaus worden verwerkt. Deze data ontbreekt namelijk nu.
Tevens zijn er al bepaalde landen die naast de gegevens van vliegmaatschappijen ook data van andere vervoersvormen opslaan. Het uitbreiden van de PNR-regel om ook gegevens van bijvoorbeeld internationale treinreizigers verplicht op te slaan roept grote juridische, praktische en operationele vragen op die eerst moeten worden onderzocht, aldus de Europese Commissie, die een dergelijk onderzoek ook heeft aangekondigd.

Zucht.

Rupsje-nooit-genoeg heeft nog steeds honger.

Het is nooit: "we fluiten de nationale overheden terug die verder gaan dan de eueropese wetgeving", maar: "we gaan onderzoeken of we de rest van de EU dit ook kunnen laten doen".

Waarom dan niet ook meteen alle reisbewegingen van alle automobilisten en ov-gebruikers (vooraf!) registreren. Dan is het sleepnet helemaal sluitend.
Tot die tijd blijven er altijd gaten in de verzameling zitten waar veiligheidsdiensten of Amerikanen om zitten te springen.

Wordt er ook gekeken naar welk nut de dataverzameling tot nu toe opgeleverd heeft. (Oh wacht, dan weten we natuurlijk hoe de veilogehdisdiensten "werken").
19-10-2020, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom eigenlijk?
Het is ook onzin.

Er zit gewoon iemand op een post die dit soort onzin bedenkt en zichzelf erg belangrijk maakt. Maar het gaat nergens over.

Puur geldverkwisting.
19-10-2020, 13:07 door buttonius - Bijgewerkt: 19-10-2020, 13:24
Van 0,11 procent werd de gegevens vervolgens doorgestuurd naar de betreffende autoriteiten.
...
"Deze cijfers staven de conclusie dat de Richtlijn past in het principe van evenredigheid, in de zin dat de impact op bonafide passagiers tot een minimum wordt beperkt.
Die 0.11 procent betekent dat van elke ca. 900 aangemaakte PNRs er 1 (eentje) doorgestuurd wordt naar "betreffende autoriteiten". En Grapperhaus vindt dat dit voldoet aan het principe van evenredigheid.
Veel gekker kunnen we het niet maken, toch? Grapperhaus zou loterijen moeten organiseren...
19-10-2020, 13:30 door Reinder
Door buttonius:
Van 0,11 procent werd de gegevens vervolgens doorgestuurd naar de betreffende autoriteiten.
...
"Deze cijfers staven de conclusie dat de Richtlijn past in het principe van evenredigheid, in de zin dat de impact op bonafide passagiers tot een minimum wordt beperkt.
Die 0.11 procent betekent dat van de ca. 900 aangemaakte PNRs er 1 (eentje) doorgestuurd wordt naar "betreffende autoriteiten". En Grapperhaus vindt dat dit voldoet aan het principe van evenredigheid.
Veel gekker kunnen we het niet maken, toch? Grapperhaus zou loterijen moeten organiseren...

Kijk, heel erg veel meer terroristen of zware criminelen zijn er natuurlijk ook niet, dus dat het maar 1 op de 900 is, vind ik an sich niet een sterk argument er tegen. Je moet ook door de metaaldetector voordat je het vliegtuig in mag, dat is ook niet omdat de helft van de mensen een verboden wapen bij zich heeft. Dat het binnen de korste keren wel weer misbruikt zal gaan worden om belasting te innen terwijl het ons verkocht is als een anti-terrorisme maatregel vind ik meer zorgwekkend.
19-10-2020, 13:56 door Anoniem
Dit vind ik vele malen gevaarlijker:
While the PNR Directive only allows the processing of PNR data for the fight against terrorism and serious crime, several Member States have also pointed out that the use PNR data could constitute a valuable tool to protect public health and prevent the spread of infectious diseases, for example by facilitating contact tracing as regards persons who have been sitting near an infected passenger. This issue has gained even more prominence since the emergence of the COVID-19 pandemic, with more Member States indicating that there is a need to allow for the use of PNR data to tackle such health-related emergencies.
https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-security/20200724_com-2020-305-review_en.pdf

Deze wet gaat gruwelijk misbruikt worden dankzij deze pandemie... Belachelijk!!!!
19-10-2020, 14:43 door Anoniem
Tja waarom zo lang,moet dat bewaard worden?,het is buiten proportioneel ze zolang te bewaren.
1 jaar is genoeg,bovendien wordt er teveel informatie bewaard. waarom moet onze overheid weten waar je zit,in welk hotel bijvoorbeeld.
Het is toch alleen belangrijk voor je contactpersonen zoals familie?.
Ach ze hebben weer een of andere hobby,om zo genaamd terreur nog beter te kunnen bestrijden,de Europese landen.
Net of al die gegevens helpen,ze willen dolgraag weten waar je je beweegt op deze aardbol.
Het enige waarvoor ze helpen,is dat stel dat het vliegtuig neerstort (wat niet te hopen is),dat de overheden dan weten welk vluchtnummer wie er in zat. Daarmee zouden ze dan de nabestaanden makkelijker kunnen berichten.
19-10-2020, 16:42 door Anoniem
Door Anoniem: Het enige waarvoor ze helpen,is dat stel dat het vliegtuig neerstort (wat niet te hopen is),dat de overheden dan weten welk vluchtnummer wie er in zat. Daarmee zouden ze dan de nabestaanden makkelijker kunnen berichten.

En dat wisten de luchtvaartmaatschappijen vroeger al, want tickets en boardingpasses waren én zijn op naam.
Dus om die reden is dit systeem niet nodig.
19-10-2020, 20:33 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Dit vind ik vele malen gevaarlijker:
While the PNR Directive only allows the processing of PNR data for the fight against terrorism and serious crime, several Member States have also pointed out that the use PNR data could constitute a valuable tool to protect public health and prevent the spread of infectious diseases, for example by facilitating contact tracing as regards persons who have been sitting near an infected passenger. This issue has gained even more prominence since the emergence of the COVID-19 pandemic, with more Member States indicating that there is a need to allow for the use of PNR data to tackle such health-related emergencies.
https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-security/20200724_com-2020-305-review_en.pdf

Deze wet gaat gruwelijk misbruikt worden dankzij deze pandemie... Belachelijk!!!!

Gruwelijk misbruikt. och och toch.

Staten over de hele wereld zouden maar wat blij zijn geweest met deze mogelijkheden ten tijde van de Spaanse griep pandemie van juli 1918 t/m maart 1919.

P.s.
Het is niet 'dankzij' maar te wijten aan.
Voorbeeld:
Dankzij de vaccinaties zal het aantal sterfgevallen te wijten aan een besmetting met het covid-19 virus begrijpelijkerwijze reduceren.
19-10-2020, 22:58 door Anoniem
Deze wet gaat gruwelijk misbruikt worden dankzij deze pandemie... Belachelijk!!!!
Je bedoelt... Anders was big brother niet zo actief? Ook hoor. Maar dan had het wat meer weerstand opgeleverd.
Want als je niks te verbergen hebt...
20-10-2020, 08:52 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom eigenlijk?

Dat is de vraag. Zowel bij Corona als bij opsporing zie je een tunnelvisie op datastuwmeren en gadgets (apps, 'slimme' camera's, scanners, etc.). De argumentatie is erg slecht: "Er is een probleem, er moet iets gedaan worden. Dit is iets, dus moet het gedaan worden.", en de werkelijk meetbare waarde plus de nadelige gevolgen blijft iets dat bewezen moet worden. Wel blijkt uit de toeslagenaffaire dat de menselijke omgang met datastuwmeren bepaald nog veel punten van verbetering behoeft (iets wat overigens als een maatregel moet steunen op "heb je soms iets te verbergen...?" nauwelijks een verrassing kan zijn, want dan is het respect sowieso vanaf de eerste seconde zoek). Intussen blijven duurdere maar in de praktijk bewezen, minder sexy, oude methoden (meer capaciteit) grotendeels op de plank liggen en/of worden wegbezuinigd.

De EU zou zich hier momenteel niet aan moeten willen wagen. Het is gegarandeerd een impopulaire maatregel en men kan er donder op zeggen dat Brussel de schuld krijgt ook al heeft geen enkele lidstaat er een veto over uitgesproken (of ze hebben het zelfs agressief gepromoot). Dat kan de Euroscepsis alleen maar doen toenemen.

Met betrekking tot treinen vraag ik me af hoe men dit voor zich ziet. Treinreizen zijn niet populair, ze zijn duur door de kunstmatige prijsverschillen (nagenoeg geen belasting op vliegtuigbrandstof, hoge heffingen op infra) en behalve het TGV netwerk op sommige afstanden toch nog langzamer deur tot deur. Behalve de argumentatie van groener (interessant voor mensen die daar genoeg om geven om wat meer te betalen), is het argument voornamelijk de vrijheid. NS had daar enkele jaren geleden pakkende reclames voor: Je hebt een impuls om in Parijs te lunchen, je loopt naar het station, tapt een kaartje, stapt in en bent er in 3 uur. Met een dergelijke registratieplicht kunnen die mooie reclames de prullenbak in.

Blijft over de heilige koe voor een lekker spontaan dagje of weekendje uit. Ook die wordt de laatste tijd groener, Tesla heeft met de model Y voor het eerst een auto aangekondigd waarvan de nieuwprijs onder die van een benzineslurper in dezelfde klasse zit. Je hebt natuurlijk wel een enorm ruimtebeslag, parkeerproblemen, meer files en meer auto-ongevallen, maar ja, wie mensen de trein uit jaagt moet er wat voor over hebben...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.