image

Macs en virussen, hoe veilig zijn Apple gebruikers?

donderdag 19 februari 2004, 10:58 door Redactie, 17 reacties

De continue dreiging van virusaanvallen is iets waar Windows gebruikers bijna elke dag aan herinnerd worden. Buiten het ontvangen van geinfecteerde e-mails, zijn Mac gebruikers echter immuun voor dit probleem. Althans, nu nog wel, want uiteindelijk zal iemand het gebrek aan virussen voor Mac OS X als een uitdaging zien, zo laat Brian Mann van NAI weten. Voorlopig zijn er geen specifieke Mac OS X wormen of virussen bekend. Toch zijn de experts in dit artikel over virussen en Macs het erover eens dat Mac OS X niet onfeilbaar is en dat men continu alert moet zijn.

Reacties (17)
19-02-2004, 14:41 door Anoniem
Een Mac virus zou een Unix virus moeten zijn en Unix is oud, erg oud voor
een computer leeftijd....En er is er nog steeds geen virus.
19-02-2004, 14:46 door Anoniem
Mac OSX is er al meer dan 2 jaren, maar nog geen virus te bekennen. Het
is een UNIX based systeem, en nog open source ook. Eventuele security
leaks (die zijn er wel af en toe) zijn dus binnen 48 uur te dichten.

Dus kom maar op met die virussen! Ik open graag al die MyDoom mailtjes
om ze door te sturen naar mijn Windows collega's :)
19-02-2004, 16:20 door Anoniem
Inderdaad, wereldfaam zal een OSX virusmaker er niet mee bereiken en dat
is volgens mij toch vaak waar het om draait bij dat soort gasten. Het gaat om
de kick.
19-02-2004, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem
Inderdaad, wereldfaam zal een OSX virusmaker er niet mee bereiken en dat
is volgens mij toch vaak waar het om draait bij dat soort gasten. Het gaat om
de kick.

De eerste Internet worm was een Unix worm, en het eerste virus dat ik ooit
onder ogen kreeg was op de Mac; het spiegelde de functies van de muis.
19-02-2004, 20:21 door Anoniem
Laten we de ”virusmakers” vooral NIET uitdagen. NIET de goden verzoeken
en al helemaal GEEN slapende honden wakker maken.
19-02-2004, 22:06 door Anoniem
Door Anoniem
Een Mac virus zou een Unix virus moeten zijn en Unix is oud, erg oud voor
een computer leeftijd....En er is er nog steeds geen virus.

Droom lekker verder.
19-02-2004, 23:18 door Anoniem
Van alle mogenlijke softwaretoepassingen die er zijn, is dus
niet één virus Mac-compatible?
19-02-2004, 23:59 door Anoniem
Door Anoniem
Van alle mogenlijke softwaretoepassingen die er zijn, is dus
niet één virus Mac-compatible?
Zijn er virusscanners voor de Mac?
20-02-2004, 12:52 door Anoniem
ja, Norton Antivirus
20-02-2004, 14:30 door Anoniem
Tja, het Mac-platform is gewoon niet interessant genoeg om aan te vallen
om dat het geen enkele significante schade zal berokkenen. Hoeveel
bedrijven draaien er nou op Mac? Een te verwaarlozen percentage. No glory
dus voor een Mac-virusschrijver. Zolang Mac een minimale rol speelt in
platformland zal het zo blijven. Daarnaast denk ik ook nog eens dat de
meeste virusschrijvers de Apple-religie aanhangen en hun eigen geliefde
platform niet in diskrediet zouden willen brengen.
20-02-2004, 14:57 door Anoniem
wakker de veiligheid van Mac niet aan ,laat het
systeem voor de mensen die een betrouwbaar
systeem willen .Het is al erg genoeg dat bij Microsoft
via internet zonder optimale beveiliging niet te
werken valt! De aanschaf van de beveiligings
programma's maakt de onkosten zo hoog dat een
Mac eigenlijk niet duur is.
Jos
20-02-2004, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem
Tja, het Mac-platform is gewoon niet interessant genoeg om aan te vallen
om dat het geen enkele significante schade zal berokkenen. Hoeveel
bedrijven draaien er nou op Mac? Een te verwaarlozen percentage. No glory
dus voor een Mac-virusschrijver.

Precies! En waar halen de virusschrijvers een Mac vandaan? De meesten
hebben geen toegang to zulke niche systemen.


Daarnaast denk ik ook nog eens dat de
meeste virusschrijvers de Apple-religie aanhangen en hun eigen geliefde
platform niet in diskrediet zouden willen brengen.

Waar haal je dat idee nou vandaan? De meeste virusschrijvers hebben
helemaal geen interesse in dat platform.
20-02-2004, 19:25 door Anoniem
Hoe is het dan toch mogelijk dat ik een bericht krijg van een PC-klant met de
mededeling dat ik het W97M.Melissa.gen@mm virus in een Word document
naar hem heb gestuurd?
20-02-2004, 22:45 door Anoniem
Door Anoniem
Hoe is het dan toch mogelijk dat ik een bericht krijg van een PC-klant met de
mededeling dat ik het W97M.Melissa.gen@mm virus in een Word document
naar hem heb gestuurd?
Omdat een virus altijd een afzender kiest uit
het adresboek van degene waar het virus aangekomen is...
21-02-2004, 04:07 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Hoe is het dan toch mogelijk dat ik een bericht krijg van een PC-klant met de
mededeling dat ik het W97M.Melissa.gen@mm virus in een Word document
naar hem heb gestuurd?
Omdat een virus altijd een afzender kiest uit
het adresboek van degene waar het virus aangekomen is...

Omdat je Office voor Mac gebruikt (waar macro virussen natuurlijk nog
steeds hun gang kunnen gaan)?

Als je het bericht krijgt dat je Melissa hebt gestuurd dan is de kans groot dat
dat waar is. Melissa vervalst in ieder geval geen afzenderadressen. Het is
een virus dat werkt onder Outlook (MAPI). Het virus kan zowel zichzelf
versturen als gewoon met een besmet document meereizen.

Sommige virusscanners cleanen niet goed. Als je documenten van anderen
hebt doorgestuurd die niet door je virusscanner werden gevonden, kunnen
andere anti-virus pakketten die wat nauwkeuriger kijken toch nog sporen
van het virus vinden.
21-02-2004, 10:59 door Anoniem
Inderdaad, als je een Word-bestand hebt doorgestuurd of verstuurd, dan kan
daar een Macro-virus in hebben gezeten. Macro-virussen zijn de enige
virussen die onder Mac OS X schade aan kunnen richten. Het betreft hier
alleen Excel- en Word-bestanden.

Voor de Mac zijn meerdere Anti-virussen: VirusBarrier X, Norton Antivirus,
Sophos Antivirus en Virex. Vooral het feit dat Windows-virussen tegenwoordig
ook eruit gepikt worden door deze programma's maakt het voor fabrikanten
aantrekkelijk genoeg om deze pakketten aan te bieden, bovendien zijn er
blijkbaar toch klanten voor.

Het merendeel van de reclamebedrijven draaien trouwens op Macs. Verder
denk ik dat er op een gegeven moment wel enige roem te halen is voor de
virusschrijver die het eerste echte Mac OS X-virus schrijft. Maar ja, niet alleen
is Mac OS X behoorlijk veilig, daar komt nog bij dat het verspreiden van het
virus voor het grootste deel via Windows-pc's zal moeten gaan, aangezien er
te weinig Mac OS X-gebruikers zijn om het virus echt goed te verspreiden. Je
zult dus een virus moeten schrijven dat op beide systemen kan draaien of dat
uit 2 componenten bestaat. Maar we zullen hier verder maar niet over na
gaan denken.... ;-)

We wachten af. Op dit moment zitten we prima en laten we dat vooral zo
houden...
22-02-2004, 11:50 door Anoniem
De meeste virusschrijvers zijn bang voor een Mac, bang om een virus op te
lopen
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.