Deze minister is gewoon Ollongren die nog niet heel lang terug een paar maanden er tussenuit ging en al die tijd een bestuurlijk staatsrechtelijke dubbelrol door een ander liet vervullen.
Zo iemand neemt het net even minder nauwkeurig.
Vervolgens viel tijdens haar afwezigheid minister Bruins nog flauw die daar zijn conclusies trok.
Maar minister Ollongren kwam terug maar heeft nauwelijks breeduit stilgestaan en gedeeld wat ze in haar periode van afwezigheid dan wijzer was geworden.
Getuigd al niet echt van kracht als minister zijnde.
Wat en of ze meer luistert naar de door haar geprefeerde omstanders lakeien, degenen die ze welgevallig zijn dan degenen die ze achter de schermen kan wegzetten / overrulen is nu wel de vraag.
Haar terugkomst aan het firmament is staatsrechtelijk-bestuurlijk dus al opmerkelijk creatief naar de hand gezet.
Ze is ook niet / nauwelijks transparant geweest of ze misschien op beslissingen van haarzelf moest terugkomen.
Toch wel apart voor een weldenkend iemand die als minister een paar maanden van het toneel was.
Wat doet ze vervolgens met de welgemeende dringende adviezen omtrent het tellen via software en andere digitalisering slagen in verkiezingen????
Niet doen!!!!!
Niet ook tellen achteraf openbaar maken maar vooraf 100% transparant houden.
Waarom?
Leest ze ALLE lessen die de kiesraad heeft aangereikt dan niet?
Is onze minister dan wel een computer programmeur en tegelijk ook nog ervaringsdeskundige bij alle gemeentes en wijken waar wordt gestemd?
Nee dus.
Dan zou ze snappen dat dit onvolwassen keuzes zijn die ze nastreeft.
Door schade en schande zijn de uitglijers die zijn gedocumenteerd bij eerdere verkiezingen nog enigszins beperkt geweest.
En de minister gaat NIET over de wijze waarop de verkiezingen georganiseerd en gerund moeten worden.
Ze doorbreekt als een eigenwijze kwibus nu de scheiding der zorgvuldig opgebouwde machten.
De driehoek verhoudingen die naar goed gebruik in de top van de overheid, zbo's en ministeriële gedeelde dossiers worden nu enorm ernstig geweld aangedaan.
Namelijk in de fundamenten waarop een regering tot stand komt.
Dit kan niet waar zijn.
Dit zijn keuzes met een gedrag van een kind die aanhoort maar niet wil luisteren en lezen.
En ja, dit is een lichte variant van het kader dat op wereld-toneel al uitgebreid en te na werd nageplozen in podium-discussies en lezingen.
Ollonggren heeft haar inspiratie wel degelijk op het World Economic Forum opgedaan, waar ze tussen 2010 en 2016 over digitalisering en overheid beweerden dat digitale verkiezingen er gewoon zouden en ook moesten komen. En al helemaal als de wereld in brand zou staan en iedereen gedwongen binnen moest schuilen, dan zat er niets anders op om meer door computers te laten opknappen.
In een reactie op het rapport van de experts stelt ze dat gemeenten een eigen verantwoordelijkheid hebben om er zeker van te zijn dat de gebruikte computers integer zijn voordat de optelsoftware daarop wordt geïnstalleerd.
Dus als je de hete aardappel van je eigen keus bij andere partijen neerlegt, dan is het geregeld?
@Anoniem, Vandaag 19:00 uur. Ben het eens met je relevante opmerkingen.
De Kiesraad is hier ook een voorstander van en heeft in zijn advies bij de wijziging van de tijdelijke wet verkiezingen covid-19 dit ook bepleit", laat de minister weten.
Maar meld dan even het hele verhaal erbij mevrouw Ollongren! De kiesraad heeft al geconcludeerd dat langdurig testen in verkiezing processen van software onveilig is gebleken.
De kiesraad heeft na vele jaren testen voor de goede verstaander eerder al schriftelijk aangegeven dat het toch gebruiken van die digitale middelen onverstandig is!
En logisch ook. Het is hopeloos gedateerd en dat is meermalen gerapporteerd.
Zo zijn meerdere bestanden die als onderdeel van de OSV software code zijn gepubliceerd inmiddels achterhaalde versies!
Er zijn Xml-electronical election bestanden die zijn opgemaakt door minimaal 2 Amerikanen die dateren van 2006-2007, maar niet hun updates van 2009 en 2014 behelzen. Ook is onduidelijk hoe de bevindingen uit congressional hearings rondom die xml bestanden in 2014 en 2019 zijn verwerkt door de software makers van de OSV software.
Daarnaast hebben ze er ook een OASIS CIQ pakket in opgenomen.
OASIS lijkt daar jaren geleden al opvolgers onder andere pakket-naam te hebben gelanceerd.
Daarnaast zijn de stemmer-gebonden definitie bestanden die aan stem-biljet id's worden gelinkt, als je ze inkijkt, nogal Orwelliaans van ontwerp en opzet.
Huiver.
"Ik ondersteun dit initiatief van de Kiesraad.............
Wat een verhulling van de feiten!
En nou zijn bepaalde mensen binnen de kiesraad, kan ik van henzelf spijtig betuigen, weliswaar gelukkig vrij onkreukbaar maar wel heel plooibaar.
Als er druk van buitenaf op hen wordt uitgevoerd dan vinden ze dat ze water naar de zee moeten gaan dragen.
Maar misbruik die goedheid dan vervolgens niet op deze wijze.
Dat misbruik is echter wel ontstaan door drammers die geen last hebben van voortschrijdend inzicht van anderen.
Die willen eerst zelf andere in hun verkiezing-opvattingen meesleuren terwijl ze zelf niet de ervaringen van het organiseren ervan hebben en wat achter de schermmen alle checks en balances en de utivoeringwijze noodzakelijk en onvermijdelijk maakt.
Het is bijna alsof je als journalist van een Hilversums station bij een 3-sterren restaurant gaat eten, maar wel op voorwaarde dat ze even een kwart van het menu aan jouw wensen aanpassen omdat dat volgens jou als journalist nou eenmaal meer van deze tijd zou zijn.
Diverse media planden deels overbodig vroeg geprogrammeerde TV-uitzendingen in en praatten en analyseerden zichzelf helemaal slap.
Daarbij was merkbaar toenemend meer gedram en geklaag dat het tegenwoordig toch godgeklaagd was dat het stemmen tellen eventueel meer 4 uur na sluiting van de stem-hokjes zou vergen. Stel je toch eens voor!
Maar de praktijk ervaring van de Nederlandse verkiezingen wijzen uit dat dit nou eenmaal meerdere handmatige controles vergt.
Ook heeft de VNG heeft er flink voor gelobbyd bij de minister, dit heeft de VNG helemaal zelfs niet eens onder stoelen of banken gestoken. Of de insteek daarvoor op bestelling in onderonsjes tot stand kwam weten we niet.
Wel weten we dat het VNG / Grote gemeente kantoor in Den Haag CS bijvoorbeeld meerdere vervente D66 najagers zijn, getuige hun eigen openlijk associaties met D66.
Oftewel, de minister verhult met duffe praat dat de kiesraad, die zelf hoeder is voor eerlijke verkiezingen, van alle kanten kapot-werd gedramd. Net zo lang totdat het stemmen tellen via weinig-zeggende tussenstappen als "testen" salonfähig en betrouwbaar konden worden verklaard. Natuurlijk met jubel en loftuitingen uit de media dat deze keer de verkiezingen toch maar weer gewoon "goed" waren verlopen, met veranderingen die verklaarbaar minder grondig controleerbare verkiezing processen veroorzaken.
En zoiets is in een aantal opzichten echt alles behalve de 2e kamer GOED INFORMEREN.
Een doodzonde als minister.