image

Consumentenbond start telefonische hulplijn voor slachtoffers cybercrime

dinsdag 24 november 2020, 13:39 door Redactie, 3 reacties

De Consumentenbond is een telefonische hulplijn voor slachtoffers van cybercrime gestart, zoals helpdeskfraude, phishing, malware, WhatsAppfraude of gecompromitteerde accounts. De eerste vijf minuten dat slachtoffers met de Cyberhulplijn bellen zijn gratis, daarna moet worden betaald.

Afhankelijk van het soort probleem wordt er direct een oplossing geboden. Het gaat dan bijvoorbeeld om phishingmails of gekaapte socialmedia-accounts. Wanneer de Consumentenbond het probleem niet kan oplossen wordt het slachtoffer naar een externe expert doorverbonden. Die kan het slachtoffer, met zijn toestemming, software laten installeren om de computer op afstand over te nemen.

Leden van de Consumentenbond betalen, na de eerste vijf minuten, 1,20 euro per minuut. Niet-leden zijn 1,49 euro per minuut kwijt. Volgens de Consumentenbond duurt een gemiddeld consult 15 minuten en kost 22 euro. Voor de Cyberhulplijn wordt samengewerkt met Sparklab, een innovatielab van Nationale-Nederlanden.

Reacties (3)
24-11-2020, 13:55 door Anoniem
Ben je eerst opgelicht door helpdeskfraude vervolgens word je opgelicht door de Consumentenbond leuk hoe dat gaat haha
24-11-2020, 15:44 door Anoniem
Tja, wat kan hier fout gaan?
We zullen zien.
25-11-2020, 01:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ben je eerst opgelicht door helpdeskfraude vervolgens word je opgelicht door de Consumentenbond leuk hoe dat gaat haha
LOL!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.