De Consumentenbond is een telefonische hulplijn voor slachtoffers van cybercrime gestart, zoals helpdeskfraude, phishing, malware, WhatsAppfraude of gecompromitteerde accounts. De eerste vijf minuten dat slachtoffers met de Cyberhulplijn bellen zijn gratis, daarna moet worden betaald.
Afhankelijk van het soort probleem wordt er direct een oplossing geboden. Het gaat dan bijvoorbeeld om phishingmails of gekaapte socialmedia-accounts. Wanneer de Consumentenbond het probleem niet kan oplossen wordt het slachtoffer naar een externe expert doorverbonden. Die kan het slachtoffer, met zijn toestemming, software laten installeren om de computer op afstand over te nemen.
Leden van de Consumentenbond betalen, na de eerste vijf minuten, 1,20 euro per minuut. Niet-leden zijn 1,49 euro per minuut kwijt. Volgens de Consumentenbond duurt een gemiddeld consult 15 minuten en kost 22 euro. Voor de Cyberhulplijn wordt samengewerkt met Sparklab, een innovatielab van Nationale-Nederlanden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.