Een 44-jarige Indiase man die eigenaar van verschillende malafide callcenters in India was is in de Verenigde Staten veroordeeld tot een gevangenisstraf van twintig jaar. Ook moet hij zijn slachtoffers een schadevergoeding van negen miljoen dollar betalen, zo meldt het Amerikaanse ministerie van Justitie.
De callcenters hielden zich van 2013 tot en met 2016 met allerlei soorten fraudes bezig. Zo deden de medewerkers zich voor als de Amerikaanse, Australische en Canadese belastingdienst, alsmede de Amerikaanse immigratiedienst. Slachtoffers werd gedreigd met arrestaties, gevangenisstraffen, boetes of uitzettingen als ze het geld dat ze aan de overheid "verschuldigd" waren niet zouden betalen.
Het geld dat slachtoffers betaalden werd opgenomen en witgewassen. De eigenaar van de callcenters erkende dat slachtoffers voor meer dan 25 miljoen dollar zijn opgelicht. De schade zou echter lager liggen dan de 65 miljoen dollar die de openbaar aanklager claimde. De Indiër werd in september 2018 in Singapore aangehouden en vorig jaar april aan de Verenigde Staten uitgeleverd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.