Amnesty International maakt zich zorgen over de overname van Fitbit door Google en heeft de Europese Commissie opgeroepen om bij het eerder ingestelde onderzoek ook naar de mensenrechten te kijken. Volgens Amnesty kan de overname de dominantie van Google en het "surveillance-gebaseerde" businessmodel van het techbedrijf verder vergroten.
Door dit businessmodel heeft Google een machtspositie verkregen over de primaire kanalen waarmee mensen het internet gebruiken en is het een poortwachter geworden, aldus een brief die de mensenrechtenbeweging naar Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager stuurde (pdf).
"De dominantie van Google (en Facebook) over de essentiële platformen vormt een uitzonderlijk risico voor de mensenrechten van mensen", stelt Eve Geddie van Amnesty. Door de overname van Fitbit kan Google de dataverzameling verder uitbreiden op het gebied van wearables en gezondheid. "De schaal waarop het businessmodel van Google inbreuk op ons privéleven maakt is een ongekende inmenging van onze privacy en heeft in feite de essentie van privacy ondermijnd."
Afgelopen augustus werd bekend dat de Europese Commissie een onderzoek is gestart naar de overname van Fitbit door Google. De Commissie is bang dat de overname de marktpositie van Google in de online advertentiemarkt verder zal versterken doordat het techbedrijf nog meer data zal ontvangen om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Volgens Amnesty moet de Commissie bij het onderzoek ook kijken naar de mogelijke impact van de overname op de mensenrechten, en dan met name het recht op privacy. Alleen als Fitbit en Google maatregelen hebben getroffen om op de korte en lange termijn de mensenrechten te beschermen mag de overname worden goedgekeurd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.