Lekker vervolg van de aankondiging van Sander Dekker om even geen groen licht te geven voor uitbreiding van personeel bij het AP!!!
Zo ondermijnt hij andermaal onderzoeken door Zelfstandige Bestuursorganen.
Dat deed die man ook al toen hij zich in de gemeente politiek mengde.
Hij beriep zich toen op een bepaalde autoriteit / ervaring als lid van college B&W inzake een lopende fractie voorzitterschap verkiezing bij een politiek concurrerende lijst.....
Nu stelt Sander Dekker met z'n eerdere beslissing om geen personeel-uitbreiding bij de AP te steunen, en die te verdagen naar NA de 2e kamer verkiezingen op Maart 2021, dus een potentieel belangrijk onderzoek kalt.
Sinds wanneer is privacy en overtreding van integriteit een geld kwestie of menskracht????
"De geschatte menskracht om onderzoek te doen naar de mogelijke overtreding, staat niet in verhouding tot de mogelijke overtreding”, aldus de toezichthouder tegenover de gemeente. De overtreding werd zonder tussenkomst van de Autoriteit Persoonsgegevens beëindigd door de gemeente.
De AP is er JUIST om de belangen van individuen te onderzoeken, niet om de belangen van overheden verder te laten prevaleren.
Daarvoor is het juist een primair als ZBO met een onderzoekende en regulerende ONAFHANKELIKE en niet taak-uitvoerende bestuurlijke organisatie opgericht.
Wat een afschuwelijke omdraaiing van verantwoordelijkheden en prioriteiten door de AP.
@Annoniem, 12:59 uur:
We vergeten voor het gemak maar even dat er mensen rond lopen met meerdere ID bewijzen die meerdere gemeentes aflopen om een uitkering aan te vragen.
Ik wil dat juist liever niet vergeten. Goed om dat punt aan de orde te stellen.
Ik heb wel berichten gelezen dat sommige met meer dan 20 ID bewijzen rond lopen, en dan is het wel erg makkelijk geworden om 10000den euro's op te halen aan een uitkering.
Speelden dergelijke concrete klaplopers gevallen ook bij Gemeente Nissewaard rond 2014???
Ik vraag dit niet om dergelijk gedrag en handelen te downplayen.
Sterker, zo'n casus die u aanhaalt kan in principe natuurlijk vaker plaats vinden / hebben gevonden.
Als er een redelijk vermoeden is bij ambtenaren die uit hoofde van uitvoering van hun taken aanlopen tegen merkwaardig gebruik van meerdere verschillende ID bewijzen voor door 1 en dezelfde persoon dan worden die ambtenaren wel geacht dit te melden bij de afdeling burgerzaken / de burgemeester.
Het zou denk ik als een extra probleem voor algehele goede verlening van diensten door gemeenten en douanes aan burgers kunnen worden gezien.
De balans tussen voorkomen van fraude en niet inbreken op iemand anders z'n persoonlijke onschendbaarheid lijkt me door dergelijke kwesties denk ik voldoende grond voor juist wel extra onderzoek door de AP.
Al zouden die zich op ander terrein moeten toespitsen dan de uitkering aanvragen door die betreffende vermoedelijk met ID bewijs frauderende personen.
Er zitten namelijk veel essentiëlere vragen aan vast.
Ondermeer,
1) kan een gemeente iemands identiteit voldoende vaststellen als iemand zich rücksichtlos van allerlei verschillende ID bewijzen kan bedienen? In hoeverre bemoeilijkt dat fraude detectie kans bij aanvraag van uitkeringen?
2) Wiens privacy van de ID bewijzen waren bij het vaststellen van gebruik van al die verschillende ID bewijzen authentiek, welke zijn gefingeerd / gestolen of anderszins frauduleus ingezet?
3) Moet een gemeente niet ook met de Marechaussee / speciale recherche optrekken en nader onderzoek doen inzake de frauduleuze gevallen van gebruik van ID bewijzen?
In uw voorbeeld zou dit tot kunnen oplopen tot 19 fraude gevallen, met mogelijk verknippen / stelen van gegevens van x-maal onderliggende ID bewijzen.
Het lijkt me namelijk niet dat een uitkering afdeling van een gemeente bestuurlijk zelf gemachtigd is tot nader onderzoek van ID bewijs fraude.
Volgens mij ontbreekt daartoe bevoegdheden op preventief doeleinde en algemene opsporing oogmerk.
Dus hoe waarborgt de AP daarbij dat waar iemands ID bewijs frauduleus door een derde wordt gebruikt de privacy-inbreuk door de fraudeur jegens de toehoorder toetst en vaststelt??
Door dit alles acht de AP het niet doeltreffend en doelmatig om nader onderzoek te doen"
Dat heeft meer de reuk van uitgeoefende druk of gebrek aan ruggesteun voor degene die binnen de AP hiervoor aan de boek moet. Het gaat immers in meerdere opzichten juist om bredere algemeen en zwaarwegend maatschappelijke belangen.
Eind 2018 liet staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken weten dat het afnemen van de vingerafdrukken van bijstandsontvangers onwenselijk en in strijd met de privacywetgeving is. "Toestemming van de bijstandsgerechtigde kan geen grondslag zijn voor verwerking van vingerafdrukken, omdat in deze verhouding tussen overheid en burger immers sprake is van een afhankelijkheidsrelatie en het dus geen in vrijheid gegeven toestemming betreft", aldus Van Ark destijds.
Bij de aanvraag van een uitkering moest er een vingerafdruk worden afgestaan. Weigeraars werden onder druk gezet en dreigden een strafkorting te krijgen. "Toestemming van de bijstandsgerechtigde kan geen grondslag zijn voor verwerking van vingerafdrukken, omdat in deze verhouding tussen overheid en burger immers sprake is van een afhankelijkheidsrelatie en het dus geen in vrijheid gegeven toestemming betreft", schrijft Van Ark.
Toestemming van de bijstandsgerechtigde kan geen grondslag zijn voor verwerking van vingerafdrukken, omdat in deze verhouding tussen overheid en burger immers sprake is van een afhankelijkheidsrelatie en het dus geen in vrijheid gegeven toestemming betreft.
In Nederland is de AVG nader uitgewerkt in de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG). In artikel 29 UAVG is geregeld dat dit verwerkingsverbod niet van toepassing is indien de verwerking noodzakelijk is voor authenticatie of beveiligingsdoeleinden. Deze bepaling geldt ook in de verhouding tussen gemeente en bijstandsgerech- tigde, waarbij toestemming niet aan de orde is. De regeling in de AVG en UAVG verzet zich dus tegen het gebruik van vingerafdrukken van een bijstandsgerechtigde voor andere doelen dan authenticatie en beveiligings- doeleinden, zoals een aanwezigheidscontrole in het kader van de bijstands- verplichtingen.
Dat was destijds dan een vingerwijzing/reminder door staatssecretaris van Ark over de geldende beperkingen aan adres van de betreffende gemeente.
Zijn er meer gemeenten die biometrische gegevens verzamelen van bijstandsgerechtigden?
Antwoord 3
Het Ministerie van SZW beschikt, behoudens de situatie bij werkleerbedrijf Voorne-Putten Werkt, niet over de informatie of, en zo ja in welke mate, het voorkomt dat gemeenten biometrische gegevens verzamelen van bijstandsge- rechtigden.
Afgaande op de inbreng van Annoniem, 12:59 uur zou de huidige staatssecretaris of haar collega's van kabinet Rutte III inmiddels op de hoogte moeten zijn van meer gevallen met frauduleus ID bewijs gebruik.
Bijkomend rijst voor al die onderhavige gevallen natuurlijk ook of de authentieke toehoorders van de betreffende ID bewijzen in hun privacy zijn benadeeld door de fraudeurs.
Dat nagaan lijkt me nog niet zondermeer het gedrag van een knevelende overheid, waar Grapperhaus inzake de AVG en toen aanstaande (nu huidige generatie paspoorten) voor waarschuwde te willen vermijden.
Daarvoor was volgens Ferd Grapperhaus een actief en zelfstandig - zonder redelijk vermoeden van fraude of ernstig strafbare handelingen - rechercheren door ambtenaren met opsporing bevoegdheden.