image

Politie houdt 20-jarige verdachte aan voor bankhelpdeskfraude

zondag 6 december 2020, 09:33 door Redactie, 8 reacties

De politie heeft afgelopen vrijdag een 20-jarige man uit Zwijndrecht aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude. De politie ontving vrijdag bericht van een man die zogenaamd door zijn bank was gebeld. In werkelijkheid ging het om fraudeurs die vertelden dat criminelen hadden geprobeerd om geld van zijn rekening te stelen.

De man zou daarom een nieuwe betaalpas krijgen en zijn oude moeten doorknippen. Een medewerker van een postbedrijf zou de doorgeknipte betaalpas komen ophalen. De man vertrouwde het niet en belde zijn bank. Die liet weten dat het hier niet om een echte bankmedewerker ging, waarop de man vervolgens de politie belde.

Agenten gingen daarop naar de woning van de man en zagen na enige tijd een verdachte in de kleding van een postbedrijf, die na een korte achtervolging werd aangehouden. Tijdens het fouilleren van de verdachte vonden agenten de betaalpas van een slachtoffer die eerder op de dag was opgelicht en waarmee al duizenden euro's waren opgenomen.

Reacties (8)
06-12-2020, 09:41 door Open source gebruiker
" De man vertrouwde het niet en belde zijn bank. Die liet weten dat het hier niet om een echte bankmedewerker ging, waarop de man vervolgens de politie belde. "
Deze actie had je ook van de bank mogen verwachten lijkt mij,
Mooi dat dit geboefte gearresteerd is.
07-12-2020, 07:33 door Anoniem
Mensen moeten ook blijven opletten hoor. Er wordt voldoende voor gewaarschuwd en je moet vandaag de dag nou eenmaal heel erg wantrouwend zijn als het om 'bankpasfraude' gaat.
07-12-2020, 07:36 door ronvm - Bijgewerkt: 07-12-2020, 07:37
En toch ligt de verantwoordelijkheid niet alleen maar bij de bank. Mensen kunnen zelf ook nadenken en niet zomaar hun pas meegeven aan iedere mafklapper die zich voordoet als... Altijd legitimatie vragen als je iets niet vertrouwd. Hier wordt zo vaak voor gewaarschuwd, maar inderdaad perfect dat deze niksnut opgepakt is. Ik ben alleen bang dat wanneer hij weer vrij komt hij weer net zo hard verder gaat.
07-12-2020, 08:21 door Anoniem
Door ronvm: En toch ligt de verantwoordelijkheid niet alleen maar bij de bank. Mensen kunnen zelf ook nadenken en niet zomaar hun pas meegeven aan iedere mafklapper die zich voordoet als... Altijd legitimatie vragen als je iets niet vertrouwd. Hier wordt zo vaak voor gewaarschuwd, maar inderdaad perfect dat deze niksnut opgepakt is. Ik ben alleen bang dat wanneer hij weer vrij komt hij weer net zo hard verder gaat.
Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de bank nee, maar ‘legitimatie vragen’ is zo overrated. Alsof een simpel pasje niet nagemaakt kan worden. De kwetsbare groep die hier slachtoffer is ziet het verschil tussen een fake-ID id of ‘echt’ document niet hoor. Laat staan dat we allemaal weten hoe een medewerkerspas van de Rabo/ING/bankx eruit ziet.
07-12-2020, 09:40 door Anoniem
Door Open source gebruiker: " De man vertrouwde het niet en belde zijn bank. Die liet weten dat het hier niet om een echte bankmedewerker ging, waarop de man vervolgens de politie belde. "
Deze actie had je ook van de bank mogen verwachten lijkt mij,
....
Hoezo? Leg uit?
07-12-2020, 10:00 door Open source gebruiker
Door Anoniem:
Door Open source gebruiker: " De man vertrouwde het niet en belde zijn bank. Die liet weten dat het hier niet om een echte bankmedewerker ging, waarop de man vervolgens de politie belde. "
Deze actie had je ook van de bank mogen verwachten lijkt mij,
....
Hoezo? Leg uit?

Kan jij zelf niet bedenken dat de bank de politie had kunnen bellen toen zij door de klant gebeld werden, omdat de klant het niet vertrouwde.

Ik vermoed dat een melding van een bank serieuzer genomen wordt dan van een particulier.
07-12-2020, 11:23 door Anoniem
Door Open source gebruiker:
Kan jij zelf niet bedenken dat de bank de politie had kunnen bellen toen zij door de klant gebeld werden, omdat de klant het niet vertrouwde.

Ik vermoed dat een melding van een bank serieuzer genomen wordt dan van een particulier.

Eigen initiatief bij het opsporen van criminaliteit waar je zelf niet rechtstreeks bij betrokken bent dat wordt in Nederland
door een bepaalde (helaas grote) groep niet op prijs gesteld...
09-12-2020, 08:44 door Anoniem
Wat ik niet begrijp is dat dit al lang jaren aan de gang is (en met name de laatste maanden veel voorkomt) en mensen er toch nog intrappen. Waarom zou een medewerker van bank X je bellen om te vertellen dat je rekening op het punt staat om gehackt te worden en je je geld naar een rekening bij bank Y moet overboeken. Als bank X zijn beveiliging niet op orde heeft, dan zouden ze meteen in het nieuws komen en hun site plat gooien. En echt niet alle klanten opbellen en het geld overmaken naar een andere bank.

Vertrouw je het niet, zoek dan het nummer van de bank op en bel ze rechtstreeks op (en niet het nummer van de site waar de vriendelijke bankmedewerker je op attendeerd of what ever).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.