image

Hoekstra: internetbankieren reden voor verdwijnen bankkantoren

vrijdag 18 december 2020, 11:36 door Redactie, 28 reacties

De populariteit van internetbankieren onder Nederlanders is de reden voor het verdwijnen van fysieke bankkantoren, zo stelt minister Hoekstra van Financiën. De minister reageerde op Kamervragen van het CDA over de Rabobank die de helft van alle filialen sluit. Telde Nederland in 2009 nog bijna 3200 bankkantoren, dat waren er vorig jaar nog 1260.

Volgens Hoekstra is er geen relatie tussen de diversiteit van het Nederlandse bankenlandschap en het feit dat er steeds minder bankfilialen zijn. "Wel is relevant dat Nederlandse consumenten en bedrijven veel en graag gebruik maken van digitale bankdiensten. In de afgelopen jaren is het gebruik van digitaal bankieren sterk toegenomen, waardoor er over het algemeen minder vraag is onder consumenten en bedrijven om naar een fysiek loket te gaan om bankzaken te regelen", aldus de minister.

Hoekstra voegt toe dat het, om de kosten te drukken, niet onlogisch is dat banken hierop inspelen door locaties samen te voegen of te sluiten. CDA-Kamerleden Slootweg en Amhaouch vroegen de minister of er sprake is van een 'race to the bottom', waarin uiteindelijk geen persoonlijke dienstverlening, op loopafstand van iemands woon- of werkadres, aanwezig is. Daarop laat Hoekstra weten dat klanten nog steeds persoonlijke gesprekken voeren met banken. "Maar dan vaker thuis via de telefoon of videogesprek, in plaats van een fysiek bankkantoor. Voor het overgrote gedeelte van consumenten leidt het sluiten van fysieke bankkantoren niet tot een slechtere dienstverlening", schrijft de minister.

Hoekstra zegt dat hij het desondanks belangrijk vindt dat mensen die wel gebruik willen maken van fysieke dienstverlening, hier voldoende toegang toe hebben. "Het sluiten van fysieke punten, of dit nu bankkantoren zijn of geldautomaten, mag er niet toe leiden dat mensen buiten de boot vallen", merkt Hoekstra op. Banken moeten voor deze groepen zorgen dat er voldoende mogelijkheden zijn om zelfstandig te kunnen bankieren. "Dit hoeft niet per se in de vorm van het lokale bankkantoor, maar kan ook op andere manieren, bijvoorbeeld door bankmedewerkers die bij klanten thuis langs komen", stelt de minister.

Afsluitend meldt Hoekstra dat hij binnen het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), een organisatie van aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer waaronder banken, aandacht zal blijven vragen voor een goede toegankelijkheid van fysieke bancaire dienstverlening voor mensen die daar behoefte aan hebben.

Reacties (28)
18-12-2020, 11:38 door Anoniem
Het is natuurlijk zo dat het internetbankieren gepromoot is om kosten te besparen en dus kantoren te kunnen sluiten. Corona was trouwens ook een mooi excuus voor banken om kantoren te sluiten.
18-12-2020, 11:46 door Anoniem
Is te verwachten.

De laatste keer dat ik binnen een bank bankzaken moest regelen is al zeker meer dan 5 jaar geleden.

En ik heb dit jaar nog een huis gekocht
18-12-2020, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem: Corona was trouwens ook een mooi excuus voor banken om kantoren te sluiten.
Lees net dat het percentage Corona-patiënten met 24% is gestegen die nu op de Intensive Care Units liggen. In de ziekenhuizen is het percentage gestegen tot maar liefst 20%. En dan heb je nog steeds mensen die Corona als een soort bedrog willen voorstellen. Ik bedoel maar!
18-12-2020, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Corona was trouwens ook een mooi excuus voor banken om kantoren te sluiten.
Lees net dat het percentage Corona-patiënten met 24% is gestegen die nu op de Intensive Care Units liggen. In de ziekenhuizen is het percentage gestegen tot maar liefst 20%. En dan heb je nog steeds mensen die Corona als een soort bedrog willen voorstellen. Ik bedoel maar!

Het gaat hier niet erom of Corona bedrog is. Het gaat erom dat banken momenteel filialen permanent sluiten en medewerkers ontslaan met de maatschappelijke gevolgen van Corona als excuus.

En probeer me a.u.b. niet te intimideren met je cijfertjes. Cijfers worden altijd op een manier geselecteerd en gepropageerd om het publiek te beïnvloeden. Achter cijfers gaat een heleboel schuil en je moet moeite doen om cijfers echt te begrijpen (hoe wordt het gemeten, wat beïnvloedt de uitkomsten, is er sprake van een andere voorselectie, etc). Jij loopt hier alleen maar met wat cijfers te strooien om mensen bang te maken. Waarschijnlijk ben je zelf ook bang gemaakt.
18-12-2020, 13:31 door Briolet
Door Anoniem:Het gaat hier niet erom of Corona bedrog is. Het gaat erom dat banken momenteel filialen permanent sluiten en medewerkers ontslaan met de maatschappelijke gevolgen van Corona als excuus. .

Dat zullen vooral filialen zijn die toch al op de nominatie van sluiting stonden. Corona heeft deze sluiting alleen vervroegd. Net zo als dat Corona het sluiten van de nerts-fokkerijen een paar jaar vervroegd heeft.

Het is natuurlijk zo dat het internetbankieren gepromoot is om kosten te besparen en dus kantoren te kunnen sluiten.
Ik denk dat het toch genuanceerder ligt. Ongeacht de kosten, zijn er ook mensen die bankzaken liever zelf regelen vanuit hun huis of werkomgeving. Ik denk dat internetbankieren ook groot geworden zou zijn als het voor de bank duurder was dan fysieke loketten.
18-12-2020, 13:32 door Anoniem
Het klinkt allemaal mooi en aardig, maar de opmerking van bankmedewerkers die naar klanten toe gaan, is eigenlijk eng. Er wordt nu steeds geroepen, dat de banken niet komen, dus wanneer je een mail- of andere uitwisseling hebt, waarbij een medewerker langs zal komen, dan is dat bedrog. Voor kwetsbare personen is die nog redelijk uit te leggen situatie helder. En dus straks dan niet meer.
18-12-2020, 14:15 door Anoniem
Het is wel een beetje kip-ei verhaal. Eerst dwing je de consumenten naar online diensten en dan zeg je 'online diensten zijn zo succesvol dat we de kantoren niet meer nodig hebben'. Voor mij als relatief jonge ICT'er is het helemaal prima, ik heb niet zonodig een kantoor nodig. Maar er is wel degelijk een groep in de samenleving die die behoefte wel heeft.

Als we 1.200 kantoren hebben, zijn dat er ca. drie per gemeente. Voor Amsterdam wat krap, maar voor Lutjebroek erg ruim; gemiddeld genomen lijkt me dit voldoende fijnmazig. Probleem is echter dat die kantoren nog steeds merkgebonden zijn en dan is 1.200 krap. Als ze kantoren net als de gele geldautomaten 'multi-vendor' maken, dan zijn 1.200 kantoren meer dan voldoende.
18-12-2020, 15:12 door Briolet
Door Anoniem: Het klinkt allemaal mooi en aardig, maar de opmerking van bankmedewerkers die naar klanten toe gaan, is eigenlijk eng.…

Bankmedewerkers komen al zeker 15 jaar bij ons langs. Dat was nog voordat het filiaal helemaal opgedoekt was, omdat de specialisten op een bepaald moment niet meer op het filiaal zaten.

Door Anoniem: …Als ze kantoren net als de gele geldautomaten 'multi-vendor' maken, dan zijn 1.200 kantoren meer dan voldoende.

Bij hypotheken heb je ook al bureaus die merk neutraal zijn en waar je voor meerdere banken terecht kunt. Al moet je oppassen dat je wel de beste keuze voor jou krijgt en niet waar de adviseur de meeste provisie voor krijgt. Voor provisie bij hypotheken zijn er inmiddels wettelijke regels. Dat moet dan ook gelden voor andere diensten via een tussenpersoon. Gratis zal deze dienst dan niet worden.
18-12-2020, 16:07 door Anoniem
Dit is allemaal zelf zo door de banken opgezet om meer kosten te sparen en winsten te maximaliseren. Hetzelfde gebeurt ook in de supermarkten al die zelfscan kassa`s zorgen ervoor dat het beroep van kassiére ook zijn langste tijd heeft gehad.
Alleen voor ouderen is het wel moeilijk en lastig dat er steeds minder bankkantoren zijn en dan vooral in de dorpen.
Wij hadden bij ons in het dorp een soort van dependance gesitueerd in onze plaatselijke bibliotheek waar je 3 ochtenden in de week van 09.00-12.00 terecht kon voor vragen over overboekingen ,bankpassen en andere bankgerelateerde zaken.
Maar die is sinds een paar mnd ook gesloten nou moet een oudere als ze toch persoonlijk iemand van de bank willen spreken
naar de stad reizen waarbij de dichtsbijzijnde op ongeveer 15km ligt. Ja of je moet gaan videobellen maar goed lang niet alle 70 plussers zijn daarin handig in, sommige zijn behoorlijke digibeten.
Ja de service word steeds minder je moet zelf steeds meer doen[internetbankieren] dus eigenlijk de administratie van hun erbij doen maar ze vragen wel steeds meer geld voor het gebruik van bankpas cq pinautomaat.
En dit is allemaal reuze slim bedacht ik begrijp het wel vanuit zakelijk oogpunt maar hun mogen blij zijn dat wij het geld uberhaubt bij hun willen stallen maar hun draaien dat om.
Hun bepalen van veel meer dingen het beleid in de wereld hedendage steeds meer.En dat gebeurt meestal niet in het belang van de gewone werkende burgers.
18-12-2020, 16:18 door Anoniem
Je zou toch denken dat met al die "besparingen" we ook minder maandelijks
hoeven te betalen voor onze rekening.
18-12-2020, 16:20 door Anoniem
Het analoge leven trekt zich terug, het digitale verspreidt zich meer en meer.
Jammer dat er geen digitale IC bedden zijn en we zo veel moeite moeten doen voor 50 meer,
dat kan er toch wel af met zoveel bankkantoren minder?

J.O.
18-12-2020, 16:22 door spatieman
imho dit is BS..
de mensen worden juist gedwongen voor internet bankieren.
18-12-2020, 16:30 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:Het gaat hier niet erom of Corona bedrog is. Het gaat erom dat banken momenteel filialen permanent sluiten en medewerkers ontslaan met de maatschappelijke gevolgen van Corona als excuus. .

Dat zullen vooral filialen zijn die toch al op de nominatie van sluiting stonden. Corona heeft deze sluiting alleen vervroegd. Net zo als dat Corona het sluiten van de nerts-fokkerijen een paar jaar vervroegd heeft.

Het is natuurlijk zo dat het internetbankieren gepromoot is om kosten te besparen en dus kantoren te kunnen sluiten.
Ik denk dat het toch genuanceerder ligt. Ongeacht de kosten, zijn er ook mensen die bankzaken liever zelf regelen vanuit hun huis of werkomgeving. Ik denk dat internetbankieren ook groot geworden zou zijn als het voor de bank duurder was dan fysieke loketten.

Ooit gedacht aan mensen die niet jong en technisch zijn zoals jij ongetwijfeld bent? Je hoort mij niet zeggen dat elke bank in elk dorp een kantoor moet blijven hebben, maar momenteel gaat het wel erg met de botte bijl. Banken (en betalen) is een nutsvoorziening, maar de meeste banken zien het als kostenpost. En dat heeft maatschappelijke gevolgen.
18-12-2020, 16:59 door Anoniem
Door spatieman: imho dit is BS..
de mensen worden juist gedwongen voor internet bankieren.

Klink als gejammer van mensen die zo vol zijn van leuke buurtwinkels waar ze altijd langslopen op weg naar de supermarkt.

Die winkelier wil niet je sympathie van lansglopen, die wil je omzet van BINNEN lopen.

De grote massa is volkomen logisch en graag op online bankieren gestapt omdat een kantoor van 09:00- 16:00 op maandag tot vrijdag ontzettend beperkt is - en daarmee werd het niet meer rendabel om een kantoor open te houden.
18-12-2020, 17:27 door Anoniem
Door Anoniem: Je zou toch denken dat met al die "besparingen" we ook minder maandelijks
hoeven te betalen voor onze rekening.
Je moet ook betalen voor het "vergoeden" van schade die mensen lijden die in babbeltruuks trappen.
Dat was vroeger niet gebruikelijk om te doen. Nu wordt dat wel gedaan, hoewel het met internet eigenlijk niks te
maken heeft.
18-12-2020, 19:13 door Anoniem
De populariteit van internetbankieren onder Nederlanders is de reden voor het verdwijnen van fysieke bankkantoren, zo stelt minister Hoekstra van Financiën.

En hoe komt het dat inetrnetbankieren zo groot geworden is?
Juist, omdat de banken dat zwaar gepromoot hebben.
Alles en iedereen moest via het internet zijn bankzaken maar zien te regelen.
Iets van kip en ei.


Banken moeten voor deze groepen zorgen dat er voldoende mogelijkheden zijn om zelfstandig te kunnen bankieren. "Dit hoeft niet per se in de vorm van het lokale bankkantoor, maar kan ook op andere manieren, bijvoorbeeld door bankmedewerkers die bij klanten thuis langs komen", stelt de minister.

Gezien het aantal recente gevallen van oplichting, waarbij de "bankmedewerker" bij mensen langs komt om de pas op te halen (oid), lijkt me een bezoek thuis door een bankmedewerker niet echt handig. Dit werkt oplichting in de hand.
Daar zou langskomen op een bankkantoor een uitkomst voor kunnen bieden. Maar die worden nu net allemaal opgeheven. Door de banken!!!!
Ga maar eens op zoek naar een filiaal in een dorp buiten de randdstad.
18-12-2020, 20:05 door Briolet
Door Anoniem: …Ooit gedacht aan mensen die niet jong en technisch zijn zoals jij ongetwijfeld bent? Je hoort mij niet zeggen dat elke bank in elk dorp een kantoor moet blijven hebben, maar momenteel gaat het wel erg met de botte bijl. Banken (en betalen) is een nutsvoorziening, maar de meeste banken zien het als kostenpost. En dat heeft maatschappelijke gevolgen.

Banken zijn in eerste instantie een zakelijke instelling met het behalen van wist als doelstelling.

Voor nutsvoorzieningen moet je bij de oude postgiro (en rijkspostsparbank) zijn. Die bank(en) had als doel om er voor de burger te zijn. Ook vroeger moest je op het platteland met een lantaarntje zoeken naar een bankfiliaal. Vaak tevergeefs. Voor mij was een wandelvakantie in Zwitserland in de jaren '80, de reden om ook een postgiro rekening te nemen. Twee week lang geen bank gezien, maar elk gehuchtje met meer dan 50 huizen had wel een postagentschap waar je geld kon opnemen.

Het is een keuze van de samenleving geweest om deze voormalige nutsbank(en) te privatiseren. Als je wilt klagen, had je dat toen moeten doen.
18-12-2020, 21:38 door Anoniem
Iedereen wordt ouder, krijgt slechtere ogen, reuma in de vingers en een slechter geheugen en moeite om nieuwe dingen te leren. Voor wie nu met 50 jaar het internetbankieren goed te doen is, kan best gelden dat het over 20 (of 30) jaar wel te moeilijk is. En dan zijn die bankkanyoren nog steeds weg.
19-12-2020, 02:09 door Anoniem
Door Anoniem:
De populariteit van internetbankieren onder Nederlanders is de reden voor het verdwijnen van fysieke bankkantoren, zo stelt minister Hoekstra van Financiën.

En hoe komt het dat inetrnetbankieren zo groot geworden is?
Juist, omdat de banken dat zwaar gepromoot hebben.
Alles en iedereen moest via het internet zijn bankzaken maar zien te regelen.
Iets van kip en ei.


Banken moeten voor deze groepen zorgen dat er voldoende mogelijkheden zijn om zelfstandig te kunnen bankieren. "Dit hoeft niet per se in de vorm van het lokale bankkantoor, maar kan ook op andere manieren, bijvoorbeeld door bankmedewerkers die bij klanten thuis langs komen", stelt de minister.

Gezien het aantal recente gevallen van oplichting, waarbij de "bankmedewerker" bij mensen langs komt om de pas op te halen (oid), lijkt me een bezoek thuis door een bankmedewerker niet echt handig. Dit werkt oplichting in de hand.
Daar zou langskomen op een bankkantoor een uitkomst voor kunnen bieden. Maar die worden nu net allemaal opgeheven. Door de banken!!!!
Ga maar eens op zoek naar een filiaal in een dorp buiten de randdstad.
Wel eens aan gedacht, dat verschillende banken dat al OP VERZOEK doen. Zij komen nooit ongevraagd bij je langs, alleen als jij dat vraagt. Maar ja. Dat is niet zo spannend als de geliefde complottheorieën!
19-12-2020, 06:52 door Anoniem
Banken zijn in eerste instantie een zakelijke instelling met het behalen van wist als doelstelling.
Hier onder een link over nuts en zakelijke banken. Misschien geeft dit helderheid.

https://economie.rabobank.com/contentassets/2cedfe73aebb4c69851f53f4ed64ea1b/tb1212ltr_nuts_en_zakenbanken_scheiden_doet_lijden.pdf
19-12-2020, 08:15 door Anoniem
Door Briolet: Het is een keuze van de samenleving geweest om deze voormalige nutsbank(en) te privatiseren. Als je wilt klagen, had je dat toen moeten doen.

Je bedoelt: het is een politieke keuze geweest.
De jaren 90 stonden bol van dit soort acties door de politiek. Afstoten van overheidsbedrijven. Het verkleinde de overheid. Het leverde (eenmalig) geld op voor de staatskas.

En leverde de bevolking volledig over aan marktwerking.

De gevolgen van ongebreidelde marktwerking:
- Commeciele banken die vanwege speculaties op omvallen stonden, en door gemeenschapsgeld geholpen moesten worden. Hadden ze echt allemaal omgevallen, dan waren heel veel mensen hun spaargelden kwijt geweest. Was de postbank er nog geweest of een goede scheiding tussen commerciele klanten en "nomale" hypotheek/spaargeld-klanten, dan hadden de commerciele banken om kunnen vallen. (Marktwerking).Dit is nog steeds niet geregeld! De risico's blijven bestaan. En we hebben geen echte keuze.

- Minder bankfilialen in dorpen en steden, en verdwenen in kleine dorpen. Want niet rendabel.
Maar geen oog voor de zwakkeren in onze samenleving, die zo niet of slecht meer mee kunnen komen. Maar daar houdt de markt geen rekening mee. En de poliek rolt ook over ze heen.

- Minder openbaar vervoer in de buitengebieden. Want niet rendabel.
Maar geen oog voor de zwakkeren in onze samenleving, die zo niet of slecht meer mee kunnen komen. Maar daar houdt de markt geen rekening mee. En de politiek rolt ook over ze heen.

- Zorgkosten die nog steeds stijgen. (ondanks "marktwerking")

- Een aantal gemeenten had in het verleden aandelen in energiecentrales. Die hebben ze verkocht aan buitenlandse partijen. Dat leverde ze eenmalig geld op. Geld dat nu opgeslokt wordt door de jeugdzorgkosten (of verloren ging in Ijsland).
Snelle "winst", ipv continue inkomstenbron.
En vervolgens maar klagen dat die buitenlandse comemrciele partijen geen oog hebben voor de Nederlandse huishoudens.

- De verkoop van Organon aan buitenlandse investeerders. Geen interventie van de staat. De markt moest het maar zelf regelen. Tot heel Organon opgedoekt werd (het ging de [Amerikaanse] investeerders namelijk alleen om de patenten) en er grote groepen mensen werkeloos werden. Toen klaagde de poltiek. Maar kon niets meer doen. Too little, too late.


Bedijven zoals banken hebben een zogenaamde zorgfunctie, maar de politek/overheid (blijkbaar) niet?
Die kan haar bevolking gewoon laten stikken. Alles voor het grote geld.
19-12-2020, 09:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]Gezien het aantal recente gevallen van oplichting, waarbij de "bankmedewerker" bij mensen langs komt om de pas op te halen (oid), lijkt me een bezoek thuis door een bankmedewerker niet echt handig. Dit werkt oplichting in de hand.
Daar zou langskomen op een bankkantoor een uitkomst voor kunnen bieden. Maar die worden nu net allemaal opgeheven. Door de banken!!!!
Ga maar eens op zoek naar een filiaal in een dorp buiten de randdstad.
Wel eens aan gedacht, dat verschillende banken dat al OP VERZOEK doen. Zij komen nooit ongevraagd bij je langs, alleen als jij dat vraagt. Maar ja. Dat is niet zo spannend als de geliefde complottheorieën!

De oplichters komen ook langs, "op verzoek". Denk jr nu echt dat ze hun praatje niet zo kunnen aanpassen, of er al op aangepast hebben?

Het verwarren van klanten, door ook echte bankmedewerkers thuis langs laten komen, werkt oplichtingspraktijken alleen maar in de hand.
De officiele kantoren van de banken zouden daar juist veilige plekken voor zijn. Als ze er nog geweest waren in alle dorpen en steden.
En dat is een conclusie. geen complot theorie.

En aan welk complot zit jij te denken?
19-12-2020, 10:49 door Anoniem
De grote massa is volkomen logisch en graag op online bankieren gestapt omdat een kantoor van 09:00- 16:00 op maandag tot vrijdag ontzettend beperkt is - en daarmee werd het niet meer rendabel om een kantoor open te houden.

ha ha ha koffie op mijn scherm hoor!
20-12-2020, 00:52 door Anoniem
Ik ben juist overgestapt naar de RegioBank vanwege het fysieke kantoor. Maar ook omdat het de ING zat was, daar ben je slechts een nummer.
20-12-2020, 20:08 door Anoniem
Door Anoniem: Het klinkt allemaal mooi en aardig, maar de opmerking van bankmedewerkers die naar klanten toe gaan, is eigenlijk eng.
Ze kunnen ook met een mobiel kantoor naar de mensen toe. Hoeft niet bij mensen thuis te zijn, maar wel in de wijk, of dorp.
20-12-2020, 20:20 door Anoniem
Door Anoniem:En dit is allemaal reuze slim bedacht ik begrijp het wel vanuit zakelijk oogpunt maar hun mogen blij zijn dat wij het geld uberhaubt bij hun willen stallen maar hun draaien dat om.
Ik denk dat banken helemaal niet op spaargeld zitten te wachten, zie de tendens naar negatieve rente.
20-12-2020, 23:02 door Anoniem
Door Anoniem: Je zou toch denken dat met al die "besparingen" we ook minder maandelijks
hoeven te betalen voor onze rekening.
Daar verbaas ik me ook al een aantal jaren over. We doen steeds meer 'zelf' en je betaal rekening wordt steeds duurder....om over de rente voor je geld maar te zwijgen. Vervolgens gebruik de datzelfde internetbankieren als reden om de kantoren te sluiten.
01-01-2021, 11:35 door potshot
Door Anoniem: Het is natuurlijk zo dat het internetbankieren gepromoot is om kosten te besparen en dus kantoren te kunnen sluiten. Corona was trouwens ook een mooi excuus voor banken om kantoren te sluiten.

jij zou natuurlijk als eigenaar zoveel mogelijk kosten willen maken..maar dan wel gaan zeuren dat mensen krenten zijn en naar een andere bank gaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.