De Italiaanse telecomprovider Ho Mobile biedt klanten een nieuwe simkaart aan wegens een datalek waarbij persoonsgegevens en technische simkaartdata werd gestolen. Dat laat de provider via de eigen website weten. Volgens Ho Mobile is van een deel van de klanten gegevens buitgemaakt. De datalekmelding volgt op een bericht van een beveiligingsonderzoeker.
Die meldde eind december dat op een forum gegevens van 2,5 miljoen Ho Mobile-klanten worden aangeboden. Het gaat om persoonsgegevens, telefoonnummers en het ICCID, het unieke serienummer van de simkaart. Volgens de onderzoeker zouden criminelen met deze informatie sim-swappingaanvallen kunnen uitvoeren. Bij sim-swapping weet een aanvaller het telefoonnummer van een slachtoffer op een simkaart te krijgen die in zijn bezit is.
Ho Mobile laat niet weten hoeveel klanten slachtoffer van het datalek zijn geworden. Wel meldt het bedrijf dat naam, achternaam, telefoonnummer, burgerservicenummer, e-mailadres, geboorteplaats en -datum, nationaliteit en adresgegevens zijn buitgemaakt door de aanvallers. Alle gedupeerde klanten zullen hierover worden geïnformeerd.
Die kunnen als zij willen een nieuwe simkaart in de winkels van Ho Mobile ophalen. Volgens de telecomprovider heeft het maatregelen genomen om te voorkomen dat criminelen een nieuwe simkaart in naam van een slachtoffer ophalen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.