image

ABN Amro mag ouders katvanger acht jaar op zwarte lijst zetten

woensdag 6 januari 2021, 17:30 door Redactie, 21 reacties

ABN Amro mag de ouders van een katvanger acht jaar op een interne zwarte lijst zetten en hun rekening bij de bank sluiten, zo heeft het het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De vijftienjarige zoon van de ouders fungeerde in 2019 als katvanger en stelde zijn betaalrekening en bijbehorende pas ter beschikking aan criminelen.

Op de rekening werd 1145 euro overgemaakt afkomstig van fraude. Daarvan werd een deel contant opgenomen. Duizend euro werd echter overgemaakt naar de rekening van de ouders, die het geld later contant opnamen. ABN Amro besloot daarop de rekening van de ouders te beëindigen. Tevens werden de ouders voor een periode van acht jaar in de Gebeurtenissenadministratie en het Intern Verwijzingsregister (IVR) van de bank opgenomen. Dat houdt in dat zij gedurende deze periode geen gebruik kunnen maken van de diensten van ABN Amro en de groep financiële ondernemingen waarvan de bank deel uitmaakt.

Volgens de ouders is de registratie op de zwarte lijst van de bank voor een periode van acht jaar disproportioneel. Daarnaast claimen ze het geld naar hun eigen rekening te hebben overgemaakt om het veilig te stellen en hebben ze de bank aangeboden om de duizend euro terug te storten. De ouders eisten dat ABN Amro de bankrelatie met hen herstelt en hun gegevens uit de Gebeurtenissenadministratie en het IVR verwijdert.

Het Kifid stelde dat de bank volgens de regels heeft gehandeld en de ouders op de zwarte lijst mocht plaatsen. De gegevens van de ouders zijn namelijk geregistreerd in verband met geld dat afkomstig is uit fraude en dat via de rekening van de zoon op hun rekening is gestort. De fraude waaruit het geld afkomstig is, is een strafbaar feit, zo stelt het klachteninstituut. De ouders zijn daarnaast meerdere keren in de gelegenheid gesteld het geld terug te boeken, en gaven ook aan dit te zullen doen, maar deden dit uiteindelijk niet.

Volgens het Kifid is niet vast komen te staan dat de ouders het geld wilden veiligstellen, zoals ze beweren. "Het lijkt er eerder op dat zij dit hebben gedaan om, zoals later ook bleek, eigen betalingen en uitgaven mee te kunnen doen." Opname in het register is dan ook proportioneel. Daarnaast mocht de bank de klantrelatie met de ouders beëindigen, beslist het klachteninstituut (pdf).

Reacties (21)
06-01-2021, 17:33 door Anoniem
Ik zou liever zien dat een objective rechter naar dit soort gevallen zou kijken, het KIFID is door en voor banken in het leven geroepen en is niet objectief te noemen.
06-01-2021, 17:49 door Anoniem
Moet je voorstellen in een cashloze samenleving.
06-01-2021, 18:17 door botbot
Lekker vaag weer: Er werd ook 1000 euro naar de ouders overgemaakt en dat geld werd later ook opgenomen.... Ehh als ik 2.500 euro op mijn rekenening heb, ik stort er 1.000 bij en maak vervolgens 2.000 euro op. Welk geld heb ik dan uit gegeven? Mijn eigen geld toch wel, of niet?

Lijkt mij een valide argument dat de ouders het veilig wilden stellen, maar dat is heel makkelijk te controleren: Kijk wat het saldo voor het storten was, kijk wat het saldo na opname van geld was, en kijk dus welk geld er is uitgegeven...
06-01-2021, 18:28 door Anoniem
Daarnaast claimen ze het geld naar hun eigen rekening te hebben overgemaakt om het veilig te stellen
Jaaaa die kennen we! "kluisrekening". Om uw geld veilig te stellen.
Ik zou die ouders nog maar eens nader justitieel onderzoeken, die zitten misschien ook wel achter dat soort scams.
06-01-2021, 18:54 door Anoniem
Er voorzorgen dat de ouders nergens meer een bankrekening kunnen openen en dan hun huidige bankrekening te beindigen is niet propotioneel.

Je kunt zeggen dat het aanhouden van een bankrekening een eerste levens behoefte is tegenwoordig.
06-01-2021, 19:13 door Briolet
Door botbot: Lijkt mij een valide argument dat de ouders het veilig wilden stellen, …

Heb jij het hele verhaal van het Kifid gelezen? De ouders zaten al in een schuldsanering. Daar zal echt geen 2500.- euro op de rekening hebben gestaan. Verder is hun voor het opdoeken van de rekeningen gevraagd het geld naar de eigenaar terug te boeken. (lijkt me ook logischer dan contant opnemen)

Verder lees ik dat ze beweren dat ze het geld nog een keer overgeboekt hebben naar hun meerderjarige dochter. Elders beweren ze dat ze het contant opgenomen hebben. Verder zijn hun verklaringen tegenstrijdig omdat ze ook aangeven dat het geld opgebruikt is in hun huishouden. Die tegenstrijdigheid maakt ze ook minder geloofwaardig volgens het Kifid.

Dat veiligstellen zal wel kloppen, maar dan voor zichzelf. Als je in de schuldsanering zit, is het misschien ook verleidelijk om dit geld achter te houden.

Ik vind wel dat de bank hun rekening snel opgeheven heeft. De frauduleuze betaling op naam van de zoon vond plaats op 12 en 12 juli. De ouders hebben de 1000.- pas de 23e overgemaakt op hun eigen rekening, die vervolgens al op de 31 juli hun relatie beëindigd en de mensen in het incidentenregister bijgeschreven.
06-01-2021, 21:06 door Anoniem
ABN-Amro heeft gelijk.
De ouders hebben geen geld. Wat is het nut van een bankrekening voor hun?
Zijn de ouders het niet mee eens, dan gaan ze maar naar de rechter. Bij het Kifid hebben de ouders niks te zoeken, want dat zijn vertegenwoordigers van de bank- en verzekeringswereld.
06-01-2021, 22:28 door Anoniem
Door Anoniem: Er voorzorgen dat de ouders nergens meer een bankrekening kunnen openen en dan hun huidige bankrekening te beindigen is niet propotioneel.
Daar is geen sprake van. Niet bij ABN of een van hun dochterbedrijven. Maar ze kunnen gewoon naar ING, Rabo, whatever andere bank die geen ABN bedrijf is.
Als het een akkefietje met een verzekering was dan was dat wel anders geweest, die hebben dat soort lijsten onderling gedeeld.
07-01-2021, 08:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er voorzorgen dat de ouders nergens meer een bankrekening kunnen openen en dan hun huidige bankrekening te beindigen is niet propotioneel.
Daar is geen sprake van. Niet bij ABN of een van hun dochterbedrijven. Maar ze kunnen gewoon naar ING, Rabo, whatever andere bank die geen ABN bedrijf is.
Er staat nog een extra zinssnede in het artikel:

[...] en de groep financiële ondernemingen waarvan de bank deel uitmaakt.
Ik kan hier niet direct uit opmaken of dat dan gaat over de ABN Amro Group, of dat het nog breder is (en er dus weldegelijk andere banken in het spel zijn).
07-01-2021, 09:24 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou liever zien dat een objective rechter naar dit soort gevallen zou kijken, het KIFID is door en voor banken in het leven geroepen en is niet objectief te noemen.

Heb je weleens een uitspraak van het KIFID gelezen? Waarschijnlijk niet, anders had je dit niet geschreven.
07-01-2021, 10:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er voorzorgen dat de ouders nergens meer een bankrekening kunnen openen en dan hun huidige bankrekening te beindigen is niet propotioneel.
Daar is geen sprake van. Niet bij ABN of een van hun dochterbedrijven. Maar ze kunnen gewoon naar ING, Rabo, whatever andere bank die geen ABN bedrijf is.
Als het een akkefietje met een verzekering was dan was dat wel anders geweest, die hebben dat soort lijsten onderling gedeeld.
Nee als je op de zwarte lijst staat kun je bij geen enkele Nederlandse bank opnieuw voor tenminste 8 jaar een rekening openen.

Enigste optie is een buitenlandse rekening
07-01-2021, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou liever zien dat een objective rechter naar dit soort gevallen zou kijken, het KIFID is door en voor banken in het leven geroepen en is niet objectief te noemen.

Ja begon me dat ook al af te vragen.
07-01-2021, 11:15 door Anoniem
hmm, schuldsanering en zoonlief die niet onder de curatele valt is catvanger en dochterlief als 3de partij?...
ben ik dan discreminerend als ik denk 1+1=2
07-01-2021, 14:27 door Anoniem
Door Anoniem: Er voorzorgen dat de ouders nergens meer een bankrekening kunnen openen en dan hun huidige bankrekening te beindigen is niet propotioneel.

Je kunt zeggen dat het aanhouden van een bankrekening een eerste levens behoefte is tegenwoordig.
Oh ja? En een vrachtwagenchauffeur z'n rijbewijs afpakken omdat hij dronken achter het ztuur heeft gezeten is dat dan ook?

We moeten wat meer naar een samenleving waar er echt consequenties zitten aan iemand zijn gedrag en handelen.
Als je meedoet in de samenleving dan hou je je daarbij aan de spelregels. Doe je dat niet, dan ben je af en doe je tijdelijk (8 jaar blijkbaar) niet meer mee.
Met dat slappe pappen en nathouden schieten we echt niets op.
07-01-2021, 15:01 door -Peter-
Door Anoniem: Nee als je op de zwarte lijst staat kun je bij geen enkele Nederlandse bank opnieuw voor tenminste 8 jaar een rekening openen.

Ik snap dat je de Kifid site niet leest. Maar dat je zelfs bovenstaand artikel niet leest, is eigenlijk idioot.

De eerste regel:
interne zwarte lijst

Peter
07-01-2021, 15:47 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: …Daar is geen sprake van. Niet bij ABN of een van hun dochterbedrijven. Maar ze kunnen gewoon naar ING, Rabo, whatever andere bank die geen ABN bedrijf is.
Nee als je op de zwarte lijst staat kun je bij geen enkele Nederlandse bank opnieuw voor tenminste 8 jaar een rekening openen.…

De ABN heeft ze inderdaad kort op zo'n openbare zwarte lijst gezet, waardoor ze ook elders geen rekening meer konden openen. Maar als je het Kifid verhaal leest, zijn ze daar weer snel afgehaald. De uitspraak van deze rechter gaat over een interne lijst die alleen binnen de ABN groep geldt.
07-01-2021, 16:23 door Anoniem
Die kan uiteindelijk nog een uitkering krijgen. Zonder bankrekening gaat dat moeilijk worden.

Je krijgt dan kontant geld of een prepaid-pinpas. Je zult veel moeten reizen om de vaste lasten moeten betalen elke maand als je überhaupt nog aan de balie kunt betalen voor gas-licht-water, ziektekosten verzekering ontvangen toeslagen etc..
08-01-2021, 15:03 door Anoniem
Blijft altijd een welles nietus verhaal. Maar ik vind dat ze altijd een tweede kans horen te krijgen, los wat er is gebeurd. Het gaat immers om een 15 jarig kind dat wellicht zwak heeft laten beïnvloeden door klasgenoten ofzo. Ik vind de situatie heel triest. Dat de bank daar geen rekening mee houdt. BELACHELIJK!


Bank heeft zogenaamd ten alle tijden het recht om het verband af te sluiten. Dat recht hebben ze. Daar kunnen ze mee dreigend spelen. In dit geval:

De ABN-AMRO is onverbiddelijk. Personeel die daar zitten op het fraudeafdeling van het hoofdkantoor in Amsterdam Zuid-Oost horen van mijn part ongekende harde maatregelen verdiend. Als je van de normale burger met gezin nog ook.. alles blokkeert. En dat andere banken jou ook negatief gaan inzien ondanks die verwijzingsregister. Ontzettend vervelend. Ik hoop dat in de toekomst alle banken worden bestormd door lui en cryptocurrency de nieuwe betaalmiddel gaat worden die het systeem kapot gaat maken van onrecht en geen hart en ziel kent voor de medemens. Nog de in mijn ogen "slachtoffers", in een nutteloze prodecure gooien van hoop en geduld van maanden dat toch averechts gaat uitwerken. Het bespelen van de emotie en gevoel door machthebbende.. tegenover een 15 jarige boy van wie het gezin houdt en luisterd. Zal wel zwak zijn opgevoed in deze keiharde wereld. De KiFid is zo corrupt als wat dan ook. Tjonge tjonge jonge WAT SNEU !

F'ck de ABN AMRO ! IK HOOP DAT JULLIE WORDEN INGESLIKT DOOR EEN ZWART GAT. K*T HARTELOOS SYSTEEM. CREËEREN VERWARDE PERSONEN.
08-01-2021, 22:32 door Anoniem
Door Anoniem: Blijft altijd een welles nietus verhaal. Maar ik vind dat ze altijd een tweede kans horen te krijgen, los wat er is gebeurd. Het gaat immers om een 15 jarig kind dat wellicht zwak heeft laten beïnvloeden door klasgenoten ofzo. Ik vind de situatie heel triest. Dat de bank daar geen rekening mee houdt. BELACHELIJK!

Als ouders (of voogd) draag je inderdaad enige verantwoordelijkheid voor jouw minderjarig kind.
Vanaf een bepaalde leeftijd en ernst van feiten worden ouders zeker en vast ontzien door de minderjarige toch als volwassene te berechten.
Er wordt dus zeker en vast rekening gehouden met de ouders, maar dat wil niet zeggen dat deze hun verantwoordelijkheden zomaar kunnen ontlopen.
In die geval waren de ouders echter ook betrokken partij en werd er geld achtergehouden. Hierdoor hebben ook zij zich schuldig gemaakt aan fraude.

Door Anoniem: Bank heeft zogenaamd ten alle tijden het recht om het verband af te sluiten. Dat recht hebben ze. Daar kunnen ze mee dreigend spelen.

Klopt, en jij hebt als klant steeds het recht om je rekening op te zeggen, en daar kan je "dreigend mee spelen".
(Je kan/mag trouwens ook rekeningen openen bij meerdere banken gelijktijdig.)

Door Anoniem: In dit geval:

De ABN-AMRO is onverbiddelijk. Personeel die daar zitten op het fraudeafdeling van het hoofdkantoor in Amsterdam Zuid-Oost horen van mijn part ongekende harde maatregelen verdiend. Als je van de normale burger met gezin nog ook.. alles blokkeert. En dat andere banken jou ook negatief gaan inzien ondanks die verwijzingsregister. Ontzettend vervelend. Ik hoop dat in de toekomst alle banken worden bestormd door lui en cryptocurrency de nieuwe betaalmiddel gaat worden die het systeem kapot gaat maken van onrecht en geen hart en ziel kent voor de medemens. Nog de in mijn ogen "slachtoffers", in een nutteloze prodecure gooien van hoop en geduld van maanden dat toch averechts gaat uitwerken. Het bespelen van de emotie en gevoel door machthebbende.. tegenover een 15 jarige boy van wie het gezin houdt en luisterd. Zal wel zwak zijn opgevoed in deze keiharde wereld. De KiFid is zo corrupt als wat dan ook. Tjonge tjonge jonge WAT SNEU !

F'ck de ABN AMRO ! IK HOOP DAT JULLIE WORDEN INGESLIKT DOOR EEN ZWART GAT. K*T HARTELOOS SYSTEEM. CREËEREN VERWARDE PERSONEN.

Dus jij vind het niet normaal dat een bank de relatie met een klant wil stopzetten als die klant de aangeboden bankservice misbruikt voor frauduleuze doeleinden en in strijd met het afgesloten contract?
Stopzetten van bestaande contracten, en tijdelijk niet toestaan dat er nieuwe contracten afgesloten worden, is standaard procedure. Niet alleen bij deze bank. Niet enkel in de bankwereld. Ook ISPs willen bepaalde types van klanten niet.

Er is trouwens geen enkele reden waarom een bedrijf iemand als klant zou "moeten" aannemen (tenzij de reden discriminerend van aard zou zijn).
13-01-2021, 10:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er voorzorgen dat de ouders nergens meer een bankrekening kunnen openen en dan hun huidige bankrekening te beindigen is niet propotioneel.
Daar is geen sprake van. Niet bij ABN of een van hun dochterbedrijven. Maar ze kunnen gewoon naar ING, Rabo, whatever andere bank die geen ABN bedrijf is.
Als het een akkefietje met een verzekering was dan was dat wel anders geweest, die hebben dat soort lijsten onderling gedeeld.
Nee als je op de zwarte lijst staat kun je bij geen enkele Nederlandse bank opnieuw voor tenminste 8 jaar een rekening openen.

Enigste optie is een buitenlandse rekening

Er is een Intern en Extern Verwijzingsregister. IVR en EVR.
Intern gaat alleen om de eigen bank + onderdelen.
Extern is gedeeld met alle banken in Nederland.
https://www.nvb.nl/themas/veiligheid-fraude/ivrevr-registratie/
13-01-2021, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er voorzorgen dat de ouders nergens meer een bankrekening kunnen openen en dan hun huidige bankrekening te beindigen is niet propotioneel.
Daar is geen sprake van. Niet bij ABN of een van hun dochterbedrijven. Maar ze kunnen gewoon naar ING, Rabo, whatever andere bank die geen ABN bedrijf is.
Als het een akkefietje met een verzekering was dan was dat wel anders geweest, die hebben dat soort lijsten onderling gedeeld.
Nee als je op de zwarte lijst staat kun je bij geen enkele Nederlandse bank opnieuw voor tenminste 8 jaar een rekening openen.

Enigste optie is een buitenlandse rekening

Dat is niet waar. De zwarte lijst is alleen voor de desbetreffende bank van toepassing (en dochter ondernemingen). Die personen kunnen dus wel naar andere banken.

Daarnaast, elk persoon in Nederland heeft recht op een bankrekening in NL. Als je bij geen een bank meer welkom bent, is de bank waar je als eerste zat je verplicht terug te nemen, alleen krijg je dan een rekening waar zeer veel restricties op zit. je kan dan bv geen geld meer storten en opnemen, geen internationale betalingen doen of ontvangen. Je kan dan letterlijk, je huur betalen, je boodschappen betalen en je verzekering betalen. En daar houdt het wel een beetje mee op.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.