image

Kabinet wil opt-insysteem voor telemarketing gaan invoeren

donderdag 21 januari 2021, 09:50 door Redactie, 10 reacties

Het Kabinet wil een opt-insysteem voor telemarketing gaan invoeren, zodat mensen niet meer zonder vooraf gegeven toestemming door telemarketeers kunnen worden gebeld. Ook komt er een verbod op het gebruik van anonieme telefoonnummers voor telemarketing.

Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken heeft hiervoor een wetsvoorstel gemaakt. Op dit moment moeten gebruikers die niet op marketingtelefoontjes zitten te wachten zich aanmelden bij het bel-me-nietregister. Keijzer wil deze opt-out vervangen door een opt-in.

"Met het opt-insysteem en met de voorwaarden in de wet, namelijk omkering van de bewijslast en het niet meer gebruik mogen maken van anonieme telefoonnummers, kan ook de Autoriteit Consument & Markt beter toezicht houden", liet Keijzer tijdens een debat in de Tweede Kamer weten.

In het huidige systeem moet de ACM namelijk aantonen dat er werkelijk een telefoongesprek tot stand is gekomen en dat de telemarketeer heeft gesproken met de abonnee van het telefoonnummer. Dit blijkt in de praktijk vrij lastig. Het wetsvoorstel moet dit veranderen. "Zo kunnen we ook cowboys uit deze sector houden", merkte de staatssecretaris op.

Bedrijven mogen straks alleen nog bellen als er sprake van een klantrelatie is. Hoelang na de verkoop van een product of dienst er sprake van een dergelijke relatie is wil Keijzer voorlopig niet in de wet regelen, maar via zelfregulering aan de sector overlaten. Wel kan er later via een algemene maatregel van bestuur een maximumtermijn worden vastgesteld. Op dit moment is er sprake van een termijn van drie jaar. De Tweede Kamer zal op 26 januari over het wetsvoorstel stemmen.

Reacties (10)
21-01-2021, 10:14 door Anoniem
Triest dat het zo moet. Maar is de basis van het probleem niet dat telemarketeers blijkbaar succesvol zijn? En ligt het probleem dan niet bij de mensen die erin trappen?

Alhoewel het symptoom zo ook onderdrukt wordt... Overheid, waar bemoei je je eigenlijk mee?
21-01-2021, 10:54 door Anoniem
Hulde voor dit voorstel van deze staatssecretaris!

Ik denk dat het veel uit gaat maken voor de effectiviteit van telemarketing. Immers zijn zij verlost van iedereen die niet lastig gevallen wil worden met hun activiteiten. Geen vele onnodige telefoontjes naar mensen die toch niet geïnteresseerd zijn en daardoor misschien ook definitief niet meer de producten/diensten wil kopen. Alleen maar telefoontjes naar mensen die graag op deze wijze aanbiedingen willen ontvangen! Ik zie alleen maar winnaars als dit voorstel wordt uitgevoerd.

De telemarketingbranche is kennelijk zelf niet in staat geweest om dit fatsoenlijk te regelen, dus dan moet er ingegrepen worden. Het bel-me-niet register is natuurlijk een privacy-schendend gedrocht, wat bovendien niet werkt. Het is toch compleet gestoord dat iemand actie moet ondernemen om niet gebeld te worden. Ik ben er al jaren voorstander van dat degene die graag telemarketing aanbiedingen willen ontvangen hun gegevens daarvoor moeten geven aan een soort belmewel register.

Natuurlijk kan je discussiëren over dat het niet veel eerder had moeten gebeuren, maar beter laat dan nooit. Ik hoop dat dit ook snel wordt geïmplementeerd en voor altijd verlost ben van telemarketing!
21-01-2021, 11:17 door Anoniem
Ooit van het begrip 'stalking' gehoord? Gaat hier niet om hoe succesvol bedrijven zijn, maar in welke mate men op irritante wijze mensen lastig valt.
21-01-2021, 11:34 door Anoniem
Hoelang na de verkoop van een product of dienst er sprake van een dergelijke relatie is wil Keijzer voorlopig niet in de wet regelen, maar via zelfregulering aan de sector overlaten.
Dat is dan wel weer jammer. Men zou nu zo langzaamaan toch wel moeten weten dat zelfregulering in deze sector niet werkt.
21-01-2021, 11:54 door Anoniem
Kan iemand me E E N voobeeld noemen waarbij zelfregulering door de sector werkt?
21-01-2021, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem: Kan iemand me E E N voobeeld noemen waarbij zelfregulering door de sector werkt?

Kifid. Maar dat komt omdat het een aparte instelling is die haar bestaansrecht ondermijnt als ze te weinig voor de consument doet. Verder is het inderdaad zeldzaam.
21-01-2021, 13:03 door Anoniem
Het Kabinet wil een opt-insysteem voor telemarketing gaan invoeren, zodat mensen niet meer zonder vooraf gegeven toestemming door telemarketeers kunnen worden gebeld. Ook komt er een verbod op het gebruik van anonieme telefoonnummers voor telemarketing.
[...]
"Met het opt-insysteem en met de voorwaarden in de wet, namelijk omkering van de bewijslast en het niet meer gebruik mogen maken van anonieme telefoonnummers, kan ook de Autoriteit Consument & Markt beter toezicht houden", liet Keijzer tijdens een debat in de Tweede Kamer weten.

Hoe lang heeft dit nu geduurd? In ieder geval al jaren zo niet decennia.
Dat hele opt-out systeem heeft nooit lekker gewerkt. Zoals te voorzien was. En zelfregulering was ook een aanfluiting.


Door Anoniem: Triest dat het zo moet. Maar is de basis van het probleem niet dat telemarketeers blijkbaar succesvol zijn? En ligt het probleem dan niet bij de mensen die erin trappen?

Alhoewel het symptoom zo ook onderdrukt wordt... Overheid, waar bemoei je je eigenlijk mee?

Het probleem heeft altijd al gespeeld.
Ik heb al ruim 30 jaar last van die ongewenste colportage telefoontjes.

Het is triest dat deze situatie zo lang in stand gehouden is door de verschillende kabinetten (met VVD en CDA) die teveel luisteren naar de lobby van deze marketingbedrijven.

En dat Opt-Out register heeft nooit goed gewerkt.
Alsof je Whack-a-Mole speelt.
21-01-2021, 13:51 door Anoniem
Dat bel-me-niet-register heeft nooit gewerkt. Die boeven bellen je toch wel. En als je er wat van zegt en ze voelen nattigheid, dan hangen ze snel op. Dan krijg je een bandje te horen, waarbij je voor de 20e keer je mag aanmelden voor het register.

Een opt-in lijkt me een heel goed idee. Dankjewel.

En ik hoop dat het delen van persoonsgegevens voor dit soort doeleinden in de toekomst nog veel strenger wordt aangepakt. Ik ga zeer zorgvuldig om met mijn gegevens en zal ze nooit vrijwillig aan zulke partijen verstrekken (via online enquetes of wat dan ook). Maar om een of andere manier lekken die gegevens toch richting deze partijen.
21-01-2021, 19:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kan iemand me E E N voobeeld noemen waarbij zelfregulering door de sector werkt?

Kifid. Maar dat komt omdat het een aparte instelling is die haar bestaansrecht ondermijnt als ze te weinig voor de consument doet. Verder is het inderdaad zeldzaam.

surely you are joking! verdiep je eens in de whatsapp fraude ellende....
23-01-2021, 12:45 door Anoniem
Door Anoniem: Dat bel-me-niet-register heeft nooit gewerkt. Die boeven bellen je toch wel. ...
Een opt-in lijkt me een heel goed idee. Dankjewel.

Wat houd die boeven dan tegen om je te bellen zonder dat je ge-opt-in hebt?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.