De Consumentenbond wil dat Bunq meer doet tegen oplichting en gaat controleren dat de naam die klanten bij een overboeking opgeven ook bij het ingevoerde rekeningnummer hoort. Andere banken maken al jaren gebruik van deze zogeheten IBAN-Naam Check. Deze controle zorgt ervoor dat klanten een waarschuwing krijgen wanneer ze geld willen overmaken naar een rekeningnummer en daarbij niet de naam van de rekeninghouder gebruiken.
Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond via het eigen online klachtenplatform in totaal 123 klachten over Bunq, wat volgens de consumentenorganisatie veel is voor een bank met relatief weinig klanten. Zo kwamen er in vergelijking 147 klachten over de Rabobank binnen. Daarnaast gaan de klachten van Bunq-klanten allemaal over oplichting (vaak via Marktplaats), geblokkeerde accounts en de klantenservice.
Volgens de Consumentenbond is het belangrijk dat banken de IBAN-Naam Check toepassen om hun klanten te beschermen. Bunq doet dit echter niet. "Consumenten verwachten wel dat ze in dit soort gevallen worden gewaarschuwd. Wij snappen niet dat de bank zo’n voor de hand liggende veiligheidsmaatregel niet gebruikt", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Bunq laat aan de consumentenorganisatie weten dat het fraudebestrijding serieus neemt en accounts bij een vermoeden van oplichting blokkeert. "Dat is mooi, maar het is wel de put dempen als het kalf al verdronken is. Wij vinden dat Bunq meer moet doen om oplichting te voorkómen. Zoals een naam-nummer controle invoeren", stelt Molenaar.
Verder vermoedt de Consumentenbond dat de veelheid aan IBAN-nummers die Bunq-klanten krijgen de bank aantrekkelijk voor oplichters maakt. Klanten krijgen namelijk standaard 25 IBAN-nummers. Daardoor zouden kwaadwillenden langer kunnen doorgaan met criminele activiteiten voor de bank het in de gaten heeft.
Als laatste wijst de Consumentenbond erop dat Bunq geen lid is van de Nederlandse Vereniging van Banken en daardoor niet aangesloten is op het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Via dit systeem kunnen banken toetsen of potentiële klanten eerder betrokken waren bij fraude. Bunq stelt dat het zich hiervoor wel heeft aangemeld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.