image

Consumentenbond wil dat Bunq IBAN-Naam Check invoert

donderdag 21 januari 2021, 08:24 door Redactie, 15 reacties
Laatst bijgewerkt: 21-01-2021, 09:35

De Consumentenbond wil dat Bunq meer doet tegen oplichting en gaat controleren dat de naam die klanten bij een overboeking opgeven ook bij het ingevoerde rekeningnummer hoort. Andere banken maken al jaren gebruik van deze zogeheten IBAN-Naam Check. Deze controle zorgt ervoor dat klanten een waarschuwing krijgen wanneer ze geld willen overmaken naar een rekeningnummer en daarbij niet de naam van de rekeninghouder gebruiken.

Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond via het eigen online klachtenplatform in totaal 123 klachten over Bunq, wat volgens de consumentenorganisatie veel is voor een bank met relatief weinig klanten. Zo kwamen er in vergelijking 147 klachten over de Rabobank binnen. Daarnaast gaan de klachten van Bunq-klanten allemaal over oplichting (vaak via Marktplaats), geblokkeerde accounts en de klantenservice.

Volgens de Consumentenbond is het belangrijk dat banken de IBAN-Naam Check toepassen om hun klanten te beschermen. Bunq doet dit echter niet. "Consumenten verwachten wel dat ze in dit soort gevallen worden gewaarschuwd. Wij snappen niet dat de bank zo’n voor de hand liggende veiligheidsmaatregel niet gebruikt", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

Bunq laat aan de consumentenorganisatie weten dat het fraudebestrijding serieus neemt en accounts bij een vermoeden van oplichting blokkeert. "Dat is mooi, maar het is wel de put dempen als het kalf al verdronken is. Wij vinden dat Bunq meer moet doen om oplichting te voorkómen. Zoals een naam-nummer controle invoeren", stelt Molenaar.

Verder vermoedt de Consumentenbond dat de veelheid aan IBAN-nummers die Bunq-klanten krijgen de bank aantrekkelijk voor oplichters maakt. Klanten krijgen namelijk standaard 25 IBAN-nummers. Daardoor zouden kwaadwillenden langer kunnen doorgaan met criminele activiteiten voor de bank het in de gaten heeft.

Als laatste wijst de Consumentenbond erop dat Bunq geen lid is van de Nederlandse Vereniging van Banken en daardoor niet aangesloten is op het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Via dit systeem kunnen banken toetsen of potentiële klanten eerder betrokken waren bij fraude. Bunq stelt dat het zich hiervoor wel heeft aangemeld.

Reacties (15)
21-01-2021, 09:07 door Anoniem
Dat heb ik de laatste keer wel gemerkt , dat er geen controle plaatsvind ..Had gereageerd op Marktplaats advertentie en had overeenstemming met de verkoper bereikt...ik wilde betalen via betaalverzoek ..en kreeg een link van de Bunq bank en gelijk erop een Ideal scherm ..heb betaald ,en direct erna kreeg ik van Marktplaats een bericht dat het om fraude ging ..
Ander inlogcode gemaakt voor mijn bank ..en de Bunq bank ingelicht dat er fraude met een rekening nummer wordt gepleegd
daarop een reactie ...bedankt voor de melding ..en daar kan je het mee doen ...ook bij Ideal een melding gemaakt dat er met een vals inlogscherm gebruik wordt gemaakt ...dat bleek toen Ideal een controle uitvoerde ..er was nooit via ideal betaald ...
ook bij de politie aangifte gedaan ...

Maar ik ben dus gewoon 100 euro armer ....en dat terwijl ik echt alles gecheckt had ,..rekening nummer ..telefoon nummer .
enz enz .
21-01-2021, 10:18 door Anoniem
Consumenten verwachten wel dat ze in dit soort gevallen worden gewaarschuwd.
Daar zit het probleem dus. Je kunt ook gewoon het rekening nummer goed inkloppen...

@hierboven: wat heeft dat met naam controle te maken? Je hebt gewoon te goeder trouw wat over gemaakt. Had je dat dan niet gedaan als er naam controle bij zit?

En eh... iets met 'betaal verzoek' enzo is natuurlijk ook wel vragen om problemen. Geef maar een rekeningnummer. Tik ik het zelf wel in.
21-01-2021, 10:31 door Anoniem
Door Anoniem:
@hierboven: wat heeft dat met naam controle te maken? Je hebt gewoon te goeder trouw wat over gemaakt. Had je dat dan niet gedaan als er naam controle bij zit?
In dit soort gevallen staat de rekening waar je het aan overmaakt niet op de (fake) naam van degene waarvan je koopt,
maar is het een katvanger die per transactie wisselt. Immers deze katvangers gaan maar kort mee, en die fake verkoper
probeert langer actief te blijven en daarmee betrouwbaarder te lijken.
Dus het heeft wel degelijk zin om dit te checken en daarmee deze fraude te voorkomen.
21-01-2021, 11:15 door Anoniem
via marktplaats via een betaalverzoek ..hoort een stuk veiliger te zijn ...en zelf een rekening nummer intikken ...hoe zo is dat veiliger ? dat gaat ook genoeg fout ...ook al heb jezelf het nummer gecheckt
21-01-2021, 12:55 door Anoniem
Om te beginnen poppen er niet allerlei windows op. Als dat wel gebeurt, is dat gelijk een red flag om elke willekeurige transactie te stoppen. En wat betreft die naam... Niet interessant. Vandaag 100 euro overmaken op rekening 1 van Pietje. Bij de volgende koper is het rekening 2 van Jantje. De naam klopt nog steeds. Het is nog steeds een katvanger. En de oplichter blijft in de lucht. Kortom: geen toegevoegde waarde...
21-01-2021, 13:00 door Anoniem
Elk betaalverzoek die ik ontvang via Bunq gaat direct naar /dev/null. Ik heb in die 'bank' totaal geen vertrouwen meer. Helaas ook via MP opgelicht.
21-01-2021, 19:20 door Anoniem
Maak gewoon geen geld over naar Bunq. Die bank heeft zijn KYC processen en fraude detectie & preventie totaal niet op orde. Het interesseert ze zelfs helemaal niets.
21-01-2021, 22:26 door Anoniem
Bunq is dé bank voor oplichters en fraudeurs: geen checks, willen je ook niet helpen igv fraude verschuilen zich achter privacy. Politie kan vaak niets doen, dus moet je een civielrechtelijke starten...en dus betalen. Bij een oplichting van, in mijn geval (en ja, ook ik had "alles" gecheckt en het leek OK) 200 euro loont dat niet: dus doe je het niet. Voor mij is Bunq het schoolvoorbeeld van een Facilitator...en het interesseert ze niets, zo lang ze maar verdienen.
Ieder betaalverzoek, van wie dan ook en waarvoor dan ook, van Bunq gaat bij mij /dev/null
21-01-2021, 23:02 door Anoniem
IBAN rekeningnummers zijn toch uniek? De bank WEET dus welke naam er bij hoort, waarom moet je de naam dan zelf nog invoeren met de kans dat je het fout doet?
22-01-2021, 09:15 door Marcel de Haas - Bijgewerkt: 22-01-2021, 09:16
Door Anoniem:
Consumenten verwachten wel dat ze in dit soort gevallen worden gewaarschuwd.
Daar zit het probleem dus. Je kunt ook gewoon het rekening nummer goed inkloppen...

@hierboven: wat heeft dat met naam controle te maken? Je hebt gewoon te goeder trouw wat over gemaakt. Had je dat dan niet gedaan als er naam controle bij zit?

En eh... iets met 'betaal verzoek' enzo is natuurlijk ook wel vragen om problemen. Geef maar een rekeningnummer. Tik ik het zelf wel in.

Verkeerde bericht....
22-01-2021, 09:17 door Marcel de Haas
Door Anoniem: Dat heb ik de laatste keer wel gemerkt , dat er geen controle plaatsvind ..Had gereageerd op Marktplaats advertentie en had overeenstemming met de verkoper bereikt...ik wilde betalen via betaalverzoek ..en kreeg een link van de Bunq bank en gelijk erop een Ideal scherm ..heb betaald ,en direct erna kreeg ik van Marktplaats een bericht dat het om fraude ging ..
Ander inlogcode gemaakt voor mijn bank ..en de Bunq bank ingelicht dat er fraude met een rekening nummer wordt gepleegd
daarop een reactie ...bedankt voor de melding ..en daar kan je het mee doen ...ook bij Ideal een melding gemaakt dat er met een vals inlogscherm gebruik wordt gemaakt ...dat bleek toen Ideal een controle uitvoerde ..er was nooit via ideal betaald ...
ook bij de politie aangifte gedaan ...

Maar ik ben dus gewoon 100 euro armer ....en dat terwijl ik echt alles gecheckt had ,..rekening nummer ..telefoon nummer .
enz enz .

Even voor mijn beeldvorming: Dit was een link in de chat en geen betaalverzoek van Marktplaats?
22-01-2021, 11:57 door Anoniem
De Bunq 'klantenservice' is erg beroerd. Ik heb wel eens wat vragen aan ze gesteld omdat ik er zakelijk wat rekeningen wilde openen.

Nederlands spreken/schrijven kunnen ze niet of willen ze niet, en als je vraag hen niet bevalt sluiten ze het ticket zonder dat je vraag is beantwoord. Dan maar een bank die niet 'hip' is en wel op een nette wijze helpt. De reacties hierboven verbazen mij dan ook niet.
22-01-2021, 12:26 door Anoniem
Best Marcel de Haas ,,,

had gewoon om een betaalverzoek gevraagd door op de knop via Marktplaats te drukken ...daarna gelijk een link van Bunq bank en direct ( 1 a 2 seconden ) een Ideal scherm ..met qr code ...dat ideal scherm bleek dus ook vals te zijn ..
25-02-2021, 16:43 door Anoniem
Ik was afgelopen week ook de pisang, een Bunq betalingsverzoek, door werk en zo even snel tusen door, geen red flags, en bingo... Voor het eerst opgelicht via MP....

Schijnt erg makkelijk te gaan via Bunq... helaas
12-02-2022, 22:48 door Anoniem
Enkele weken geleden heb ik iemand geholpen met een geval van phising maar dan kom ik terug uit bij een rekening van de bunq bank in Amsterdam. Dus ik had nog iemand geholpen ergens in 2016 en ja ik ging kijken en ja raad het was weeral dezelfde bitcoins rekening. En de bank had toen al beloofd om actie te ondernemen om de rekening te sluiten. Oeps wat blijkt dat de criminele nog steeds de zelfde rekening gebruiken bij de zelfde bank. En ja nu werd er weeral gezegd dat de rekening zou gesloten worden maar nu 2 maand later blijkt dat de rekening nog steeds bestaat en dat de bank er nog steeds niets aangedaan heeft om de indentiteit van de rekening houder te controleren. Want ze doen dat niet omdat dit moet gebeuren met een gerechtelijke bevel. Maar de politie wil niet tegen de internet criminelen optreden want ze vinden niets. En Jan met de pet vind de criminele onmiddellijk. Wat ik dan ook niet begrijp is dat de bank dit zelf niets melden want dat is hun plicht. Er zijn verplicht vanuit de overheid om fraudeleuze rekeningen te melden, maar de doen ze niet. Vreemd niet, en dat hun reputatie van criminelen bank, vinden ze best wel ik, want ze zijn de bank of thé free.
Waarom trekt de overheid dan hun licentie niet in als ze weten dat die een witwas bankus en dat er enorm veel misdaad geld wordt omgezet. Het is maar voor den onozele burger, dus niet belangrijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.