image

Apple lanceert toestemming voor tracking begin lente in iOS 14

donderdag 28 januari 2021, 10:26 door Redactie, 6 reacties

Begin deze lente zal Apple een feature voor iOS 14 uitrollen waardoor gebruikers toestemming moeten geven als ze door apps getrackt willen worden. Dat heeft het bedrijf via de eigen website bekendgemaakt. Via "App Tracking Transparency", zoals de feature wordt genoemd, moeten apps toestemming van gebruikers krijgen voordat ze hun data over apps en websites van andere bedrijven mogen volgen.

Via het instellingenmenu van iOS kunnen gebruikers straks zien welke apps toestemming voor tracking hebben gevraagd en dit indien gewenst aanpassen. De feature zal begin deze lente via een update voor iOS 14, iPadOS 14 en tvOS 14 worden uitgerold. "Bewustzijn over de werkwijze van de industrie, zoals datatracking, is slechts een eerste stap naar een betere ervaring. Gebruikers hebben ook features en opties nodig om te bepalen hoe hun data wordt gebruikt en door wie", aldus Apple.

Elke iPhone beschikt over een uniek ID, de identifier for advertisers of IDFA. Adverteerders kunnen gebruikers via dit ID binnen apps volgen. App Tracking Transparency zorgt ervoor dat de IDFA in feite wordt uitgeschakeld. De plannen van Apple zorgden voor felle kritiek van adverteerders, waaronder Facebook. Zo gebruikt Facebook de IDFA om gebruikers over verschillende apps te kunnen volgen.

Reacties (6)
28-01-2021, 10:54 door Anoniem
Ja een goede zaak nou Android app nog??????
28-01-2021, 11:32 door spatieman
kun je schudden,, daar zorgt facebook wel voor.
28-01-2021, 11:54 door Anoniem
Goh. Dat de overheid het uitschakelen van zoiets zomaar toe laat. Blijkbaar hebben ze genoeg andere mogelijkheden om mensen te volgen...
28-01-2021, 13:32 door Anoniem
"Gebruikers hebben ook features en opties nodig om te bepalen hoe hun data wordt gebruikt en door wie", aldus Apple."

Waarom bouwt Apple niet gewoon zelf een firewall? Waar in je bijvoorbeeld globaal facebook.com, fbcdn.net etc. kunt blokkeren.
Voor dat geld wat ze vragen zou je dat best mogen verwachten en je laat zien als bedrijf dat je privacy wel degelijk serieus neemt.
28-01-2021, 15:26 door Reinder
Door Anoniem: "Gebruikers hebben ook features en opties nodig om te bepalen hoe hun data wordt gebruikt en door wie", aldus Apple."

Waarom bouwt Apple niet gewoon zelf een firewall? Waar in je bijvoorbeeld globaal facebook.com, fbcdn.net etc. kunt blokkeren.
Voor dat geld wat ze vragen zou je dat best mogen verwachten en je laat zien als bedrijf dat je privacy wel degelijk serieus neemt.

Dat is niet de oplossing voor de grootste groep gebruikers. Al dat soort domeinen blocken werkt prima voor tech-savvy mensen die niet zelf facebook e.d. gebruiken, maar voor de grootste groep mensen is dat niet het geval. Die grote groep wil graag wel die social-media apps en zo gebruiken, en dingen liken en plussen, ze willen alleen niet dat ze gevolgd kunnen worden in de mate waarin dat nu gebeurt. Ze willen, bijvoorbeeld, niet door facebook overal advertenties te zien krijgen voor luiers en kinderwagens als ze op hun telefoon ook een app installeren om bij te houden wanneer het beste moment is om zwanger te worden. Het is die mate van data-deling en verwerking die voor veel mensen het issue is, niet advertenties an-sich, of social media an-sich.
28-01-2021, 16:23 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: "Gebruikers hebben ook features en opties nodig om te bepalen hoe hun data wordt gebruikt en door wie", aldus Apple."

Waarom bouwt Apple niet gewoon zelf een firewall? Waar in je bijvoorbeeld globaal facebook.com, fbcdn.net etc. kunt blokkeren.
Voor dat geld wat ze vragen zou je dat best mogen verwachten en je laat zien als bedrijf dat je privacy wel degelijk serieus neemt.

Dat is niet de oplossing voor de grootste groep gebruikers. Al dat soort domeinen blocken werkt prima voor tech-savvy mensen die niet zelf facebook e.d. gebruiken, maar voor de grootste groep mensen is dat niet het geval. Die grote groep wil graag wel die social-media apps en zo gebruiken, en dingen liken en plussen, ze willen alleen niet dat ze gevolgd kunnen worden in de mate waarin dat nu gebeurt. Ze willen, bijvoorbeeld, niet door facebook overal advertenties te zien krijgen voor luiers en kinderwagens als ze op hun telefoon ook een app installeren om bij te houden wanneer het beste moment is om zwanger te worden. Het is die mate van data-deling en verwerking die voor veel mensen het issue is, niet advertenties an-sich, of social media an-sich.

Hierbij heb je het antwoord gegeven voor het standaard ontbreken firewalls in een mobiele OS. Met een firewall waren adbedrijven nooit zo groot geworden, aangezien zulke spammers en spytools daarmee meteen door de mand vallen. En mensen tech-savvy houden past tevens in hun strategie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.