Apple heeft appbouwers gewaarschuwd dat ze gebruikers van hun apps straks niet meer zonder toestemming mogen volgen. Begin deze lente zal het techbedrijf een update voor iOS 14, iPadOS 14 en tvOS 14 uitrollen die het gebruik van "AppTrackingTransparency" door apps verplicht. Deze feature zorgt ervoor dat apps toestemming moeten krijgen voordat ze gebruikers over apps en websites van andere bedrijven mogen volgen.
Gebruikers kunnen deze toestemming ook elk moment weer intrekken. Oorspronkelijk was Apple van plan om de feature eind vorig jaar uit te rollen, maar besloot daar vanaf te zien om appbouwers meer tijd te geven om zich voor te bereiden. Apple roept ontwikkelaars nu op om hun implementatie van AppTrackingTransparency binnen hun app zo snel mogelijk te controleren.
"Zonder de toestemming van gebruikers is het niet toegestaan hen te volgen en zal de advertising identifier van het toestel uit alleen maar nullen bestaan", zo laat het techbedrijf weten. Elke iPhone beschikt over een uniek ID, de identifier for advertisers of IDFA. Adverteerders kunnen gebruikers via dit ID binnen apps volgen. AppTrackingTransparency zorgt ervoor dat de IDFA in feite wordt uitgeschakeld.
De maatregel zorgde voor felle kritiek van adverteerders en advertentiebedrijven. Apple lijkt daar wel iets mee te doen. In een toekomstige versie van iOS en iPadOS zal Apple namelijk "Private Click Measurement" toevoegen alsmede het SKAdNetwork, waarmee het effect van advertentiecampagnes is te meten, verbeteren. Zo maakt Private Click Measurement het mogelijk om het succes van advertentiecampagnes, waarbij gebruikers naar websites worden doorgestuurd, op een privacyvriendelijke manier te meten. Apple zal binnenkort met meer details hierover komen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.