Mozilla heeft Apple bedankt voor het toevoegen van een nieuwe feature aan iOS 14 die het lastiger voor adverteerders maakt om gebruikers over meerdere apps en websites te volgen. De Firefoxontwikkelaar hoopt dat andere fabrikanten zullen volgen en hiervoor steun krijgen van gebruikers.
In april 2019 kwam Mozilla met de oproep aan Apple om het unieke advertentie-ID van iPhones elke maand te veranderen, zodat het lastiger voor adverteerders wordt om een profiel van mensen aan te leggen. Elke iPhone beschikt over een identifier for advertisers of IDFA. Een uniek ID waarmee adverteerders gebruikers binnen allerlei apps kunnen volgen.
Volgens Mozilla is de IDFA vergelijkbaar met de online versie van een verkoper die gebruikers in winkels volgt en alles vastlegt waar ze naar kijken. Vorig jaar kondigde Apple App Tracking Transparency aan, een optie waarmee apps toestemming aan gebruikers moeten vragen om hen te kunnen volgen. Daarmee wordt de IDFA in feite uitgeschakeld. Mozilla spreekt van een overwinning voor de privacy van consumenten.
Om Apple te steunen lanceerde Mozilla afgelopen december een petitie waarin het steun voor App Tracking Transparency uitsprak. De petitie werd meer dan 40.000 keer ondertekend. "Zelfs wanneer je de petitie niet hebt ondertekend kun je helpen om de boodschap te verspreiden. Apple is misschien de eerste, maar we willen niet dat ze de laatste zijn", zegt Mozillas Kaili Lambe. De privacyfeature zal begin deze lente onder iOS-gebruikers worden uitgerold.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.