Waar webshops uitgebreid het gedrag van klanten kunnen monitoren is dit voor fysieke winkels een stuk lastiger. Zo mogen camera's alleen voor bepaalde doeleinden worden opgehangen, omdat anders de privacy van klanten in het geding is. Drie bedrijven hebben nu een systeem ontwikkeld dat aan de hand van sensoren shoppers monitort, zonder dat hierbij camera's te pas komen.
Het systeem maakt gebruik van bewegings- en lichtsensoren. De bewegingssensoren monitoren wanneer iemand een product pakt, terwijl de lichtsensoren zien wanneer iemand voor een product staat. Op deze manier kunnen winkels zien wat de populairste producten zijn, hoe zich dit verhoudt tot de verkoopcijfers en hoe die kunnen worden verbeterd.
"En allemaal zonder het verzamelen van persoonlijke identificeerbare informatie", zegt Adam Dunkels, ceo van IoT-bedrijf Thingsquare dat aan het systeem heeft meegebouwd. "Met alleen beweging en licht is er gewoon niets om een individuele shopper te identificeren." Voor de ontwikkeling werd samengewerkt met gedragsexperts en een niet nader genoemde internationale witgoedfabrikant. Of, wanneer en waar het systeem in de praktijk zal worden toegepast is niet bekendgemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.