Facebook gaat iOS-gebruikers een extra pop-up tonen om hen toch te kunnen blijven tracken en gepersonaliseerde advertenties te laten zien. Dat laat het socialmediabedrijf in een blogposting weten. Binnenkort verschijnt er een nieuwe versie van iOS waarin apps toestemming moeten krijgen om gebruikers over meerdere apps en websites te volgen.
Met de maatregel wil Apple de privacy van gebruikers beschermen. Facebook is het niet eens met de aanpak van Apple en claimt dat gepersonaliseerde advertenties en privacy samen kunnen gaan. Daarnaast hekelt het bedrijf de pop-up van Apple waarin apps aan gebruikers om toestemming voor tracking moeten vragen. "De Apple-melding biedt geen context over de voordelen van gepersonaliseerde advertenties", aldus Dan Levy van Facebook.
Het bedrijf zal daarom een extra pop-up in de Facebook-app tonen waarin het gebruikers aanmoedigt om tracking alsnog toe te staan. Volgens de pop-up helpen gebruikers die zich laten volgen kleine bedrijven en biedt dit een "betere advertentie-ervaring". Daarnaast is deze pop-up zo vormgegeven dat gebruikers eerder voor toestaan zullen kiezen. De pop-up van Apple hanteert een neutrale aanpak en gebruikt geen kleurschema voor de knoppen.
"Bewustzijn over de werkwijze van de industrie, zoals datatracking, is slechts een eerste stap naar een betere ervaring. Gebruikers hebben ook features en opties nodig om te bepalen hoe hun data wordt gebruikt en door wie", aldus Apple. Volgens Facebook helpt de extra pop-up mensen juist om een "weloverwogen keuze" te maken. "We vinden dat mensen extra context verdienen en Apple heeft gezegd dat het geven van voorlichting is toegestaan", besluit Levy.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.