image

Persoonlijke data gestolen? Bedrijven niet aansprakelijk

vrijdag 5 maart 2004, 09:50 door Redactie, 3 reacties

Terwijl steeds meer bedrijven door virussen en crackers getroffen worden, kiezen bedrijven die de persoonlijke gegevens van hun klanten opslaan een nieuwe tactiek: Als je informatie wordt gestolen zijn ze niet wettelijk aansprakelijk. Er zijn steeds meer Internetshops en andere aanbieders die transacties van klanten verwerken, die consumenten verplichten om een overeenkomst te ondertekenen, waardoor ze het bedrijf niet meer kunnen aanklagen als het bedrijf gehackt wordt. Deze bepalingen zijn vaak in lange overeenkomsten opgenomen, die de meeste consumenten zonder door te lezen accepteren. Verschillende bedrijven laten weten dat ze ondanks alle maatregelen niet kunnen garanderen dat persoonlijke gegevens veilig zullen zijn en willen hier niet voor worden aangeklaagd. (Yahoo)

Reacties (3)
05-03-2004, 13:47 door Dyna18
Zeer slechte zaak.
Ik kan mij voorstellen dat dit ook niet in lijn is met Europese doelstellingen,
waar de rechten van consumenten zo veel mogelijk beschermd worden.
Helaas zal er waarschijnlijk eerst nieuwe wetgeving of een proefproces
moeten komen voordat het bedrijven verplicht wordt consumenten gegevens
voldoende te beschermen.
06-03-2004, 11:43 door Anoniem
Door Dyna18
Zeer slechte zaak.
Ik kan mij voorstellen dat dit ook niet in lijn is met
Europese doelstellingen,
waar de rechten van consumenten zo veel mogelijk beschermd
worden.
Helaas zal er waarschijnlijk eerst nieuwe wetgeving of een
proefproces
moeten komen voordat het bedrijven verplicht wordt
consumenten gegevens
voldoende te beschermen.
Ja, en volgens mij is de bescherming van persoonsgegevens
wettelijk geregeld (WBP). De wet kun je niet omzeilen met
een contractje.
06-03-2004, 12:34 door Anoniem
Die voorwaarden hebben idd geen enkele waarde als het een
europees bedrijf betreft. In heel Europa is de regeling van
kracht dat bedrijven de verplichting hebben ervoor te zorgen
dat derden zonder uitdrukkelijke toestemming van de houder
geen toegang hebben tot de persoonsgegevens. In Nederland
kan je zelfs in veel gevallen, behalve de bedrijven geheel
aansprakelijk stellen voor het lekken, ook een flinke boete
laten opleggen voor het niet bij het cbp geregistreerd
hebben van een systeem waarin persoonsgegevens verwerkt
worden. Dat kan al snel oplopen tot in de duizenden euro's.
Buiten Europa ligt het heel anders. Dan moet je als Europees
burger behoorlijk oppassen dat je niet zomaar wat
persoonsgegevens vrijgeeft, want daar is moeilijk controle
over te houden wat er mee gebeurt. Het lijkt dus
verstandiger om gewoon bij Europese bedrijven zaken te doen
dan erbuiten. En dat is dan ook precies wat ik doe.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.