@Anoniem, 28-02-2021, 22:14 uur.
.......Overeenkomstige hiaten....
Dat is vaag geformuleerd als je niet in de betreffende praktijk rondom verkiezingsoftware bent ingelezen.
Echter is er ruim materiaal voor handen om jezelf verder in te lezen.
Als een van de bronnen om jezelf voordat je om je heen gaat roepen nader in kunt lezen is Arjen Kamphuis z'n publicaties.
Je zult hoop ik begrip ervoor kunnen opbrengen dat ze op gemeentehuizen en stembureau's niet erg toeschietelijk zijn om enerzijds alle details uit de doeken te doen, terwijl ze tegelijk toch volledige inkijk moeten bieden voor elke kiesgerechtigde en verkiezingwaarnemer.
Dat is een lastige spagaat.
Alleen gaan ze daar van de zijde van de gemeentehuizen niet altijd even secuur mee om, ze leggen in hun handelen zelf nadruk op het consequent en consistent proberen toe te passen van de regels.
Als je goed ingelezen bent in verschillen tussen wetten, regelgeving, bepalingen, dubbele petten enerzijds en anderzijds wat er alleen al bijvoorbeeld in de praktijk bij bijvoorbeeld loggings een beetje tussen het wal en schip kan vallen weet je genoeg.
Ik kan je zeggen dat het hier concreet gaat om in elk geval omissies die bij tussentijds doorvragen wel in live-rapportages vanuit stembureau's tijdens dal-uur uitzendingen nog wel eens worden bericht maar daarna redactioneel in de hoofd nieuwsuitzendingen worden geframed als hier en daar vond wat geneuzel plaats.
Daarnaast verklaren bepaalde bestuursorganen soms al tot verkiezingsuitslag over te kunnen en zullen gaan, die ze zelf soms samenvoegen met het daarvoor afzonderlijk te beleggen "officieel" moment van het hoofdstembureau NA de verkiezingsdag en het tellen van de stemmen.
Dat betreft dan de bekendmaking opgestelde verkiezingtelling door de voorzitter van de stembureau's, hetgeen in spreektaal in veel media - voorbarig - wordt bericht als bekendmaking van de verkiezinguitslag.
In veel gevallen maakt de burgemeester de totaal standen van de tellingen bekend.
Iedereen die dat wil MOET bij die bekendmaking aanwezig kunnen zijn.
De vertegenwoordiger van het hoofdstembureau MOET daar ter plekke volledige inzage kunnen bieden.
Wat gebeurt er dan vaker, de burgemeester vertegenwoordigd dan het hoofdstembureau en verward daar ter plekke volledige inzage bieden met een betrekkelijkere invulling van inzicht kunnen bieden in het eindtotaal van uitgebrachte stemmen.
Soms probeert de burgemeester dan krampachtig een afspraak te maken dat de aanhouder niet ter plekke in aanwezigheid van iedereen kan overleggen & de zaak kan inzien, maar dat een en ander in besloten setting ter inzage aan de eiser wordt overlegd.
Het schouwspel dat dat oplevert biedt sinds ongeveer 2006 in mijn gemeente achteraf nogal wat stof tot napraten tussen aanwezigen en oplettenden, waar soms net even te opzichtig aanwezige betrokkenen vanuit het openbaar bestuur dan weer opzichtig om daar ook grotere afstand van te houden dan dat ze bij doorsnee gemeente-comissie en raads-vergaderingen gangbaar doen.
Bij dat napraten hoor je interessante dingen die overeenkomen met wat ik zelf op stembureau's sinds die jaren zie en in eerste instantie als punten en komma gedoe wil kunnen beschouwen.
Maar bij beschouwing van het grotere geheel en boven komen drijven van soortgelijke punten bij andere stembureau's in mijn gemeente maar ook ernstigere kwesties die de burgemeester dan niet meld op de eerste beste bijeenkomst, zelfs niets van wil horen omdat hij die niet doorgekregen heeft terwijl ze volgens eiser wel netjes bij het betreffende stembureau zijn gemeld, dan MOETEN ze ook bij de burgemeester van mijn gemeente onder ogen komen.
Laat nou die ernstigere maar precies kwesties wel door de kiesraad eindrapporten over andere kieskringen netjes worden gerapporteerd.
Dan moet je zeker vanwege de door de kiesraad gerapporteerde toename van omissies als burgemeester NADER onderzoek willen instellen en het lek boven willen krijgen.
Dan ga je in elk geval als gemandateerde namens de kroon een NEGATIEF advies geven die de mazen om eventuele fraude te kunnen laten ontstaan alleen maar oprekken.
Zoals dus foutverzendingen van formulieren die heel veel honderden formulieren betreft, van die marge dat daar zetel verdeling binnen een kieskring tussen partijen met 1 tot 3 zetels kan verschuiven.
Dan heb je het dus over majeure aantallen formulieren.
Dat moet je dan ook volledig rechtzetten door fail-safe te gaan en de vigerende versie van alle formulieren aan te passen.
Het gaat namelijk om
....corrigeer de fout en leer ervan voor de volgende keer.
Alleen een heilige maakt nooit fouten.
Tja, ik proef hierin een element alsof je de vereiste integriteit en striktheid op controle van de verkiezing processen benadert als een soort business as usual.
Bij een APK beurt accepteren we ook geen fouten en liggen te toleranties ook heel secuur.
Kijk je naar vliegtuig fabrikanten, daar werken ze ook in proces vorm, maar daar gaat in verhouding tot het aantal vliegtuigen dat ze binnen de marges probleemloos afleveren minder fout dan hier.
Daarbij ook bijvoorbeeld in rekenschap genomen dat de processen voor vliegtuig fabrikanten qua complexiteit nog eens veel grotere uitdaging bieden om de deel-producten tot het eindresultaat te brengen.
Maar het lijkt wel alsof je enige onbekendheid hebt met specifiek processen met een kwetsbaarheid en gevoeligheid van verkiezingen.
En dat nou juist de lessen die de kiesraad al heeft getrokken en steeds gerapporteerd heeft in de basis toenemend ondergraven worden door ernstigere en/of meer basale fouten.
Ernstiger, in de zin van schaal van de fout en/of reikwijdte van de implicaties (doorwerken tot in meerdere fasen van het verkiezingproces).
Meer basaal in de zin van, vergewis je dubbel en niet enkel steeksproefgewijs of je het juiste adresbestand verwerkt hebt bij de enveloppen die je aan je collega's van de post aanlevert en/of overhandigd.
Of in de zin dat ambtenaren ook wel weten dat als ze een wethouder mailen beter niet alle inwoners van die gemeente als cc ontvanger in die specifieke mail worden meegenomen.
Je hebt dus fouten en fouten.
En omdat we hier dus zowel ernstiger als meer basale fouten zien optreden duik je deels door ondergenzen heen met Nederland van wat sinds de jaren 80 door Nederland, door de OVSE en ook daar meekijkende en meelezende internationale organisaties als gangbaar, passend en haalbaar werd toegepast en gehandhaafd.
Wat Nederland in de jaren 80 lukte moeten we niet even met z'n allen gaan afkalven of lichter over gaan denken.
Daarvoor is democratie - velen met mij, daaronder ook de kiesraad & veiligheidsdiensten zelf, mij een te gevaarlijk en kostbaar maatschappelijk belang voor.