Het alternatief dat Google heeft bedacht als alternatief voor trackingcookies is een verschrikkelijk idee, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF. Google maakte gisteren bekend dat het geen individuele identifiers meer zal gebruiken om personen op het web te volgen zodra third-party cookies zijn uitgefaseerd.
Om third-party cookies te vervangen en toch nog gericht te kunnen adverteren bedacht Google de "Privacy Sandbox". Hierbij worden gebruikers op basis van hun browsegedrag in zogeheten cohorten geplaatst. Vervolgens kunnen adverteerders aan gebruikers binnen een bepaald cohort advertenties tonen. Google Chrome kijkt naar het browsegedrag en plaatst de gebruiker vervolgens in een cohort. Dit cohort wordt met websites en adverteerders gedeeld, zodat die op basis van het cohort gericht kunnen adverteren.
"De technologie voorkomt de privacyrisico's van third-party cookies, maar introduceert tegelijkertijd allerlei nieuwe risico's", zegt Bennett Cyphers van de EFF. Het gaat dan bijvoorbeeld om discriminatie en fingerprinting. Volgens Cyphers presenteert Google een valse veronderstelling waarbij er moet worden gekozen tussen het "oude tracken" en het "nieuwe tracken". In plaats daarvan zou er moeten worden gekeken naar de problemen die bij gerichte advertenties komen kijken, aldus Cyphers.
De EFF-medewerker spreekt van een tweesprong waarbij er moet worden gekozen tussen een toekomst waar gebruikers zelf kiezen welke informatie ze met een website willen delen en een toekomst waarbij gebruikers op basis van hun browsegedrag een label krijgen opgeplakt dat hen op alle websites achtervolgt. Volgens Cyphers moet de nieuwe oplossing van Google en andere pogingen om gedragsgerichte advertenties te tonen worden verworpen. De EFF roept Google dan ook op om de nu gepresenteerde oplossing in te trekken en aan een echt gebruikersvriendelijk web te werken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.