Door Anoniem: Door Anoniem: Door karma4: Welk datalek? Er zijn zeer waarschijnlijk 2 schijfjes voortijdig vernietigd.
Geen datalek want die gegevens werden niet gebruikt, alles werd via papieren dossiers afgehandeld (wel lek, niemand kon het volgen wie wat bekeek). Geen datalek omdat met de vernietiging van die schijfjes niemand wat gezien heeft.
.
Als alle wat een ander mogelijk zou hebben kunnen zien of gehoord hebben als datalek gaan bestempelen dan wordt de toezichthouder voor privacy de grote Big Brothers de iedereen zijn privacy schend. Dat is de 1984 handleiding.
Beste IT'er, juridisch is er wel degelijk sprake van een datalek, zie hier:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/beveiliging/meldplicht-datalekken#wat-is-een-datalek-precies-7964Dit is duidelijk een gevalletje van
ongewenst verliezen, het maakt daarbij niet uit of de gegevens wel of niet onbevoegd zijn ingezien.
Juridisch gezien heet het een datalek. Ik vind alleen de benaming 'datalek' verkeerd. Überhaupt zou de term vanuit de wetgeving duidelijk moeten maken dat het om persoonsgegevens gaat (dat is dus smaller dan 'data') en daarnaast valt veel meer onder de definitie 'lek' dan het woord doet vermoeden.
Op dit moment valt onder de definitie van 'datalek' ook dat iemand bv te vroeg bepaalde persoonsgegevens heeft vernietigd (en dat keurig geregistreerd heeft, conform de eisen). Er is hierbij geen sprake van een 'lek' zoals in de Dikke van Dale staat beschreven.
In de verhandelingen rondom de AVG stond de minister nou juist ook stil bij deze definitie kwestie die u (mogelijk onbedoeld) napluist met anderen.
De werkingssfeer van datalek was nou juist beperkt tot datgeen dat dat met specifieke handelingen - niet beperkt tot een stomme cc keus bij het verzenden van een email naar breder publiek - waarmee actief gegevens lekken, maar niet zozeer de volledige lading van fouten in organisatorische aansturing zou moeten vervangen zoals het nalaten een oude of afgeschreven harddisk voor de volledigheid door de shredder te halen zoals overheden ook moeten doen bij gevoelige analoge gegevens waarvan je niet wilt dat ze via een vuilnis leesbaar op een vuilnisbelt belanden.
Er werd in beginsel de volgende aanleiding gemeld:
Begin 2020 werd besloten om het papieren archief van het Donorregister te vernietigen. Bij deze actie kwam aan het licht dat de twee externe harde schijven niet meer in de kluis lagen waar zij werden bewaard.
In het kader van digitalisering is in 2011 een project opgestart om de papieren registratieformulieren van burgers digitaal te archiveren. Van de papieren formulieren is, conform vaste procedure, een back-up gemaakt op twee externe harde schijven, die hoogstwaarschijnlijk niet zijn beveiligd. Op 19 september 2019 is het Vervangingsbesluit Donor archief 1998-2010 CIBG gepubliceerd in de Staatscourant. Naar aanleiding van dit besluit is het papieren archief van het Donorregister begin 2020 vernietigd. Bij deze actie is gebleken dat de twee externe harde schijven zich niet meer in de kluis bevonden waarin ze werden bewaard.
Daarnaast lijkt de inbedding, de hiërarchische verdeling van verantwoordelijkheden en geven van opdrachten(mandatering) rondom de informatie opslag van de donorformulieren me hier toch ietwat apart.
Het oorspronkelijke donorregister is in verband met de wetten rondom begrafenissen en dergelijke netjes ingebed in de wet per 26 januari 1998.
Zie daarvoor https://wetten.overheid.nl/BWBR0009352/2016-07-01.
Deze wet kwam tot stand onder Els Borst en Winnie Sorgdrager (paarse kabinetten / kabinet Kok).
Primair ging het om een kader waardoor de registratie doel van transplantatie toestemming en archivering van de kenbaar gemaakte toestemming middels formulier als specifiek proces werd geborgd.
Het ministerieel besluit is per 01-07-2020 vervallen.
Hetgeen ook al opmerkelijk is omdat staatsrechtelijk dat al in 2008 zou moeten zijn vervallen, hernieuwen van ministeriele regelingen is staatsrechtelijk namelijk taboe.
Maar in elk geval gold in 2020 dus die ministeriële passieve regeling niet meer.
Toen werd werd een actieve dwingende registratie bepaling van kracht.
Met die regeling stemde de eerste kamer op 13-02-2018 in.
Daarvoor is een vervangingbesluit opgesteld.
Genaamd "Vervangingsbesluit Donor archief 1998–2010 CIBG", Den Haag, 4 juli 2019.
Alleen is daarbij de directeur het agentschap CIBG te Heerlen namens de minister als vervangend ondertekenaar van dat besluit tekstueel opgenomen.
Het CIBG is volgens haar website een uitvoeringsorganisatie
(naar eigen zeggen onderdeel van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport).
Dit terwijl een directeur van een uitvoeringorganisatie staatsrechtelijk sowieso GEEN besluiten bekrachtigd die zijn bedoeld om te worden opgenomen in de wet te zoals bedoeld in de Algemene Bestuurswet.
Een directeur bij een uitvoeringsorganisatie voert enkel uit.
Namelijk de taken en opdracht(en) uit die vanuit de opdrachtgever / eigenaar formeel worden opgedragen.
Maar stelt zelf geen wettelijk beleid vast.
Het vervangingsbesluit Donor archief 1998–2010 CIBG meldt hierover:
Dit besluit zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van het Handboek substitutie Donorregister 1998–2010. Het handboek ligt ter inzage bij het CIBG.
Den Haag, 4 juli 2019
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, namens deze, N.A. Laagland - Directeur CIBG
Artikel 1
Dit besluit heeft betrekking op archiefbescheiden op papier die behoren tot het donor archief van het CIBG. Deze archiefbescheiden worden vervangen door digitale reproducties. Deze vervanging betreft alle papieren donorformulieren die betrekking hebben op de donor registraties in de periode 1998–2010 zoals beschreven in de selectielijst van het CIBG en de Stichting Donorgegevens kunstmatige bevruchting 1995–.2010
Artikel 2
De digitale reproductie geschiedt ten minste overeenkomstig de specificaties en instellingen zoals deze zijn opgenomen in het Handboek substitutie Donorregister 1998–2010.
Hoe omschrijft het Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg zichzelf?
(de organisatie waar het donorregister van de fout onder valt)
Wij bieden opdrachtgevers - in samenwerking met onze partners - integrale dienstverlening.
Dat betekent dat we niet alleen een beleidsvraag in een uitvoeringsproject vertalen, maar daarbij ook juridisch advies en communicatieadvies leveren, het klantcontact verzorgen en de ervaringen en vragen van onze klanten analyseren en delen met onze opdrachtgevers.
De vraag is vervolgens, wie gaf opdracht waarvoor?
In beginsel worden er vervolgens rondom het donor register een aantal ernstige misduidingen door de minister aan de tweede kamer gedaan c.q. verkeerde schijn gewekt met betrekking tot waar de gemaakte fouten aan toe te schrijven zouden zijn:
1. Je vernietigt NOOIT originelen.
Tenzij daarom wordt verzocht door de eigenaar - in dit geval de burger - of door de rechter de overheid daartoe gedwongen wordt.
Op de een of andere wijze lijkt de minister hier aan voorbij te gaan met diens digitalisering actie van de formulieren.
Zoals je als overheid ook geen originele (historische) kunstwerken in opslag vernietigt.
Om te voorkomen dat die overheidsarchieven beschadigd raken of zelfs verloren gaan, stelt de archiefwet 1995 eisen aan goed informatie- en archiefbeheer.
Bijkomend heeft de minister bij de verhandelingen over datalekken nog specifiek benadrukt dat het begrip datalek in kader van de AVG en de AP in de vorm van "fouten in omgang met gevoelige en/of belangrijke informatie niet mogen leiden tot afzwakking of verwatering van wettelijke vereisten voor omgang met informatie".
Daarbij lichtte de minister nader toe dat als er geen specifieke bepaling is vastgesteld voor "specifiek die ene digitale informatie of anderszins digitale informatie dat daarmee de verplichtingen die op de informatie beheerder rusten vanuit de hele wet daarmee onverkort, dus altijd, van kracht zijn."
2. Je vernietigt alleen originelen bij verstrijken van vereiste WETTELIJKE en functionele bewaar termijn.
Tenzij de aard of doel dat de gegevens worden bewaard zich daartegen verzet.
Voor veel gegevens noemde de betreffende minister bij de verhandelingen de bewaartermijnen van officiële documenten en dossier-stukken die gelden voor het Rijk.
Veelal 15 jaar, volgens de minister bij de verhandelingen.
Maar geenzins, benadrukte de minister bij de verhandelingen (Grapperhaus), moeten er dubbele of grijze archieven worden aangehouden door overheden.
Waarbij de minister bij de verhandelingen (Grapperhaus) verwees naar de ernstige fraude van personen van wie door derden pogingen werden ondernomen hun indentiteit te misbruiken om zich heimelijk als ander persoon voor te doen.
De betreffende gegevens dateren van de periode februari 1998 tot juni 2010,
3. In geval van verstrijken administratieve termijn voor formele afhandeling van individuele overlijdens, dan is het doel van opslag van de Donorformulieren gewoonlijk wel vervallen.
Tenzij het stoffelijk overschot volgens de minister door de persoon bij leven nadrukkelijk toestemming gaf voor specifiek en langduriger gebruik is er dan geen reden meer dat ook de de corresponderende donorformulieren blijven bewaard.
Het ging in bovenstaande kwestie volgens de minister om kopieën van de donor-formulieren (digitale versie, in tweevoud).
De originelen daterend van februari 1998 tot juni 2010 werden als vervanging beschouwd en daarmee dus primair al door de minister in afwijking van de wetgeving op archieven en bewaartermijnen behandeld.
Bijkomend zijn de kopieën kwijt geraakt.
Op basis van het bovenstaande golden er natuurlijk wel degelijk duidelijke richtlijnen voor omgang met de gegevens.
De aard en doel van de formulieren verandert in beginsel natuurlijk niet.
De originelen blijven de originelen.
Kopieën van de originelen blijven wettelijk kopieën.
Met even zware verplichtingen.
Anders wordt het een merkwaardige voorstelling van zaken.
Ook kan je dan intern door opeenvolgende handelingen natuurlijk niet de strekking van de archiefwet verwateren/verdunnen.
Enkel als je de voorstelling van zaken van doel en verspreidinggeschiedenis van de donor-gegevens zelf verhaspelt / anders voorspiegelt / je je laat voorspiegelen dan doe je als Audit Dienst Rijk deels oneigenlijke uitspraken!!
Natuurlijk had het Donorregister wel degelijk te maken met regelingen, namelijk die van de archiveringwet en de AWB.
Volgend vanuit de donorformulieren en het beheren daarvan als een overheidtaak.
Dus waren er vanzelfsprekend regelingen van kracht voor "het omgaan" "met informatie"!!!!!
Dat had in elk geval de Audit Dienst Rijk zelf wel moeten weten en door moeten hebben en rapporteren.
Dat kopieën van de donor informatie (digitaal opgeslagen) in elk geval per 20 februari 2020 uit de kluis zoek waren kan enkel een specifieke opdracht of van rechtswege vernietiging besluit van een bestuurlijk gemandateerde zijn geweest, zonder dat een bewijs van vernietiging van de digitale gegevensdragers is aangeleverd.
Anders is naast het niet toepassen van de archiefwet 1995 en wat daarna volgt OOK nog eens de bestuurswet overtreden, namelijk het niet toepassen van zorgvuldigheid.
Dat had het CIBG natuurlijk al 4 maart 2020 (conclusie van vermissing) moeten melden bij de ADR.
De vermissing had in die zin niet enkel tot melding bij de AP moeten leiden.
Ook tot melding van ernstig verzuim bij de ADR en bij minister de Jonge.
De Jonge meldt dat zijn ministerie op vrijdag 6 maart mondeling door de algemeen directeur van het CIBG is geïnformeerd.
"over een waarschijnlijk datalek" meldt de Jonge in zien beantwoording Verslag_van_een_schriftelijk_overleg_over_Datalek_Donorregister_(Kamerstuk_32761-160).pdf.
Dat is dus puur een aanname, een gerichte gok wellicht.
Feitelijk gezien misschien niet per se een lek als die gegevens - zoals Karma4 aanhaalt - niet zijn ingezien.
Voor de wet waar de overheid mee te maken heeft, onder andere de AVG maar ook de archiefwet en AWB, betreft het in eerste instantie oneigenlijk verdwijnen of kwijtraken van belangrijke en/of gevoelige gegevens, met onzorgvuldig handelen en/of behandelen.
Het is vervolgens wel informatief dat de Jonge gaat schermen met de Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2019 maar dat is secundair aan het niveau en ernst van de ontstane tekortkomingen in het geheel.
Verder reageert de minister met de beantwoording:
Gelet op het feit dat dit datalek geen gevolg is van een hack en er ook geen aanwijzingen zijn dat de harde schijven zijn ontvreemd, acht de RvIG de kans op identiteitsfraude klein.
De vraag is natuurlijk ook, heeft de minister gecontroleerd met diens collega van Binnenlandse Zaken of betreffende gegevens matchen aan wie ten onrechte en foutief stemformulieren werden toegezonden?
Hetgeen recentelijk ook nog in het nieuws kwam en tientallen stemformulieren voor de tweede kamer verkiezingen in maart 2021 betrof.
Als een een of andere grapjas - interne geheime controle van een Rijksdienst - iets met de digitale formulieren dacht te doen om te kijken hoe wakker minister de Jonge en Ollongren zijn, dan is dat natuurlijk wel een van de stunts om uit te halen.
Minister de Jonge stelt:
Ik vind het belangrijk dat burgers vertrouwen hebben in het Donorregister en de zorgvuldige omgang met hun gegevens
Burgers hebben inmiddels natuurlijk ook gegronde reden om eventueel geen vertrouwen in de zorgvuldigheid in omgang met gegevens te hebben.
De wet geldt natuurlijk ook voor Hugo de Jonge en zijn ministerie, maar het verprutsen ervan lukt aardig.
Ook is diens haast en data-honger verre van geruststellend.
Dat compenseer je niet met verwijzing naar procedures en baselines.
De moraal van dit verhaal is, originelen zijn ONVERVANGBAAR!!
Vernietig die dus niet als je kopieën ervan maakt!!!!!