Door Anoniem: Wat je je ook kan afvragen:
Is een (niet essentiele/overheids) website verplicht om jouw content aan te bieden als jij (bepaalde) cookies niet accepteert?
Of anders geformuleerd, heb jij een recht om content van een website te bekijken?
Mijn inziens is hier niks onrechtmatigs aan.
Ja de sites verliezen wellicht bezoekers die hier niet mee akkoord gaan, maar dat is hun afweging.
Moreel maak je een punt waar echt wel wat voor te zeggen valt, maar on
rechtmatig gaat over
recht, over wat de wet zegt. En de AVG zegt dat toestemming voor verwerking van persoonsgegevens (als toestemming de verwerkingsgrondslag is) vrij gegeven moet worden en het houdt op om vrij te zijn als de toegang van de toestemming afhangt, dan wordt er namelijk een dwangmiddel toegepast. Dat maakt het wel degelijk onrechtmatig — in de EU althans.
En er is natuurlijk wel degelijk een alternatief mogelijk: advertenties die niet op tracking en profileren van personen gebaseerd zijn maar op de inhoud van de pagina die getoond wordt. STER heeft op de NPO-websites zo'n anderhalf jaar geleden de overgang gemaakt en ontdekt dat hun advertentie-inkomsten
toenamen. DuckDuckGo koppelt al sinds jaar en dag advertenties aan zoektermen en niet aan degene die de zoektermen opgeeft, en verkondigt ook al sinds jaar en dag dat ze daar prima inkomsten mee weten te genereren.
Je kan ook tegenkomen dat de advertentieinkomsten juist dalen als je het niet aan de persoon koppelt, dan wordt er wat minder vaak op geklikt. Maar dat gaat over de inkomsten van de advertentienetwerken (inclusief Google en Facebook), bij wie een deel aan de strijkstok blijft hangen. Voor websites die advertenties als inkomstenbron gebruiken valt het kennelijk gunstiger uit om die dure partijen er tussenuit te snijden en advertenties te koppelen aan iets waar ze zelf inzicht in hebben: de inhoud van hun website. Zelfs als je dat uitbesteedt kan dat vermoedelijk goedkoper dan met de infrastructuur die nodig is om mensen over ongeveer alle websites heen te volgen en te analyseren.
En los van hoe dat allemaal precies uitwerkt qua kosten: als je aanneemt dat de AVG op een gegeven moment goed wordt gehandhaafd wordt daardoor het op tracking gebaseerde inkomstenmodel vanzelf een stuk duurder, voor wie het blijft volhouden, terwijl op inhoud gebaseerde advertenties geen extra kosten vergen.
Volgens mij staat daarmee het tracken en profileren van mensen als verdienmodel op losse schroeven, hebben websites een alternatief, en hoeft de AVG niet geschonden te worden. Dat besef moet alleen nog doordringen.