image

ISP sluit onbewust spammende klanten af

woensdag 10 maart 2004, 11:29 door Redactie, 9 reacties

De Amerikaanse Internet service provider Comcast heeft verschillende abonnees afgesloten omdat hun computers als relay voor spamberichten gebruikt werden. Comcast heeft haar abonnees gewaarschuwd dat de machines als spam "zombies" gebruikt werden en in sommige gevallen zijn de klanten zelfs afgesloten. De afgesloten abonnees hadden absoluut geen idee dat hun computer ongewenste commerciele e-mail verstuurde. Volgens verschillende filterbedrijven wordt 33% tot 66% van alle spam via thuiscomputers verstuurd. (PC World)

Reacties (9)
10-03-2004, 12:06 door Anoniem
Ja ik had daar ook last van....tot dat ik een
firewall+virusscanner installeerde en de hele tijd de
virusscanner ging scannen op uitgaande mail
10-03-2004, 12:54 door Anoniem
Het zou een keer tijd worden dat Comcast actie gaat ondernemen, want er
komt aardig wat spam vanuit hun IP-range. Gelukkig staan er ook veel in
blacklists, maar dat is ook geen oplossing natuurlijk.
10-03-2004, 13:09 door Anoniem
Dat zouden wel meer ISPs mogen doen ...
10-03-2004, 13:09 door Anoniem
Comcast doet tenminste nog wat gedegen onderzoek voordat ze klant
gaan afsluiten van hun internetaansluiting.

Multinep / quickniet deed deze week ook zo'n actie zonder te beseffen
dat deze klanten misschien zelf niet de email hadden verstuurt maar
dat de MAIL FROM: header misschien gespoofed was ? Erg
amateuristisch...
10-03-2004, 15:21 door Anoniem
Gedegen onderzoek? Als in de headers lezen?
10-03-2004, 19:56 door Anoniem
@home sluit al tijden haar klanten die spam versturen af... Daarbij maakt
het ook niet uit of ze het bewust of onbewust doen.
12-03-2004, 09:42 door Anoniem
Door Anoniem
@home sluit al tijden haar klanten die spam versturen af... Daarbij
maakt
het ook niet uit of ze het bewust of onbewust doen.

En dat is maar goed ook. Eerst onderzoek doen, kost veel te veel tijd.
En tegen die tijd dat het onderzoek is afgelopen zijn er miljoenen mails
verstuurd en is de spammer 'verhuisd' naar een andere PC.
12-03-2004, 10:57 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
@home sluit al tijden haar klanten die spam versturen af... Daarbij
maakt
het ook niet uit of ze het bewust of onbewust doen.

En dat is maar goed ook. Eerst onderzoek doen, kost veel te veel tijd.
En tegen die tijd dat het onderzoek is afgelopen zijn er miljoenen mails
verstuurd en is de spammer 'verhuisd' naar een andere PC.


Het nadeel hieraan is dat mensen die zich niet eens bewust zijn van het feit
dat via hun pc spam wordt verstuurd (dus onschuldig zijn aan het spammen)
afgesloten worden.
13-03-2004, 12:29 door Anoniem
Door Anoniem
Het nadeel hieraan is dat mensen die zich niet eens bewust
zijn van het feit
dat via hun pc spam wordt verstuurd (dus onschuldig zijn aan
het spammen)
afgesloten worden.

Hoezo is dat een nadeel???
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.