Volgens mij is DigiD machtigen meestal geen oplossing, o.a. omdat slechts 5% van de organisaties hierop is aangesloten.
Voor het hele verhaal lees:
https://www.maxmeldpunt.nl/digitalisering/mantelzorgers-en-bewindvoerders-in-de-knoop-met-digid/93% van de bewindvoerders en andere wettelijke vertegenwoordigers gebruiken dus toch Digid van de client,
maar wettelijk "hang je" in geval er iets mis gaat. Want officieel mag het niet.
Dus je vraag is heel logisch, want je wil natuurlijk zo weinig mogelijk risico lopen, en je moet toch wat.
Toch denk ik dat je in dit geval
voor jezelf het laagste risico loopt als je netjes met papier werkt, en geen DigiD van de client gebruikt. Maar ik snap dat het lastig is, en dat het met DigiD makkelijker en sneller gaat.
Met een computer zijn er in potentie zoveel verschillende risico's dat het vrijwel ondoenlijk is om alles op te sommen.
Gelukkig is het wel zo dat veel van die risico's erg klein zijn, en daarom gaat het best nog wel vaak goed.
Als je het wil doorzetten met DigiD kan je op dit forum misschien wat tips krijgen, zodat je hopelijk wat minder kans loopt
dat het fout afloopt, maar
geen 100% garantie dat het nooit en te nimmer fout zou kunnen gaan.
Wees je hier goed van bewust voordat je een keuze maakt.
Als je het dan toch op eigen risico zou doorzetten om het met DigiD te doen,
reageer ik hieronder alvast met enkele tips op wat je had aangegeven:
1. Bewindvoerder werkt op laptop van de zaak (waar de DigiD op wordt bewaard); de laptop wordt fysiek van kantoor naar huis verplaatst (bijv. in de auto); er wordt vanaf een particulier woon-adres ingelogd.
2. Bewindvoerder deelt de inloggegevens met zijn/haar assistent.
3. De bewindvoerder (of ass. bewindvoerder) logt in bij DigiD vanaf een Open Wifi verbinding, bijv. in een hotel.
4. Cloud - office gebruik om DigID op te halen van de zaak
Met het oog op punt 1:
- wees bedacht op diefstal uit de auto, en dat er niet te gemakkelijk toegang is tot alles wat op de laptop staat als een onbevoegde hem in handen krijgt. (wordt alles versleuteld opgeslagen, zodat niet te gemakkelijk alles wat op de laptop staat door een onbevoegde is te lezen of te gebruiken?)
- zorg dat je een werkende backup of copy achter de hand hebt van belangrijke data.
- wees ervan verzekerd dat op beide plekken de modem/router -instellingen zo veilig mogelijk zijn.
punt 2:
- heeft de assistent ervoor getekend dat wachtwoord en alles wat onder zijn of haar ogen komt vertrouwelijk moet blijven?
punt 3: Gebruik liefst helemaal geen wifi van een hotel, of als het echt niet anders kan: gebruik een betrouwbare VPN,
en zorg ervoor dat die VPN ook correct is ingesteld als er via de wifi van het hotel wordt gewerkt.
punt 4: werken vanuit een cloud kan een privacy risico zijn.
Verdiep je in de privacyvoorwaarden van het gebruik van die cloud,
en/of sla bestanden
alleen goed versleuteld op in die cloud.