image

Nederlandse id-kaart met vingerafdrukken en BSN in qr-code verschijnt uiterlijk 2 augustus

dinsdag 23 maart 2021, 10:06 door Redactie, 32 reacties

De nieuwe Nederlandse identiteitskaart waarbij de chip twee vingerafdrukken van de houder bevat en het burgerservicenummer (BSN) ook als qr-code is opgenomen zal uiterlijk 2 augustus verschijnen. Tevens zal bij de nieuwe id-kaart het BSN uit de machine readable zone op de voorkant en chip zijn verwijderd. Dat meldt de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) in een nieuwe editie van het online magazine IDee.

Een Europese verordening is de reden dat er een nieuwe identiteitskaart verschijnt. Deze verordening stelt dat alle identiteitskaarten in de EU twee vingerafdrukken van de houder moeten bevatten. De vingerafdrukken staan alleen op de chip van de identiteitskaart. Zodra een id-kaart is uitgegeven worden de vingerafdrukken verwijderd uit de aanvraagsystemen.

"Er is geen database met alle vingerafdrukken. Burgers hoeven daardoor niet bang te zijn dat hun vingerafdruk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor politieonderzoek naar onopgeloste misdaden", zegt beleidsadviseur Arend-Jan Westerhuis van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De verordening stelt dat de vingerafdrukken uitsluitend mogen worden gebruikt om te verifiëren of iemand bij het document hoort en als controle of het om een authentiek document gaat. Wanneer mensen hun vingerafdrukken niet willen afstaan kan hun aanvraag niet worden verwerkt.

Burgerservicenummer

Op dit moment staat het BSN nog op de voorkant van de identiteitskaart. Het nummer zal bij de nieuwe id-kaart naar de achterkant zijn verplaatst. "De huidige plaatsing leidt tot extra handelingen voor de burger; die moet nu steeds het BSN doorstrepen wanneer een kopie van het paspoort moet worden ingeleverd bij een instantie die het BSN niet mag verwerken", stelde staatssecretaris Knops eerder.

Omdat verschillende organisaties het burgerservicenummer willen verwerken wordt het nummer ook als qr-code op de achterkant van de identiteitskaart toegevoegd. De qr-code is uit te lezen via zogeheten aanvraagstations en smartphones.

Hogere prijs

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens meldt dat de opslag van de vingerafdrukken in de chip voor een hogere prijs van de identiteitskaart zal zorgen. "De uitgevende instanties zullen per aanvraag meer tijd kwijt zijn om vingerafdrukken af te nemen. Dit leidt tot een verhoging van het maximumtarief dat uitgevende instanties voor een identiteitskaart mogen vragen", stelt Westerhuis. Per document is dit bij gemeenten 3,55 euro en bij ambassades 5,68 euro.

De ontwikkelfase is inmiddels afgerond en nu wordt er gestart met de testfase. "Het is van belang dat we in deze fase testen dat alles goed werkt, zodat de burger na het overgangsweekend de nieuw vormgegeven Nederlandse identiteitskaart kan aanvragen en in ontvangst kan nemen", zo stelt de RvIG. Wanneer de nieuwe id-kaart precies is aan te vragen is nog onbekend, maar dit zou uiterlijk 2 augustus moeten zijn.

Reacties (32)
23-03-2021, 10:32 door Anoniem
De Europese regelgeving bevat geen regeling waarbij rekening wordt gehouden met iemand die weigert vingerafdrukken af te staan.

Als iemand weigert vingerafdrukken af te staan, kan de aanvraag op grond van artikel 39 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 niet in behandeling worden genomen. Deze regeling zal nog worden aangepast in verband met de verordening.


gaat leuk worden net als in 2009 gelukkig kom je nog ver met rijbewijs iig in NL let maar op binnen paar jaar ook vingerafdruk in rijbewijs
23-03-2021, 10:32 door Anoniem
“ Omdat verschillende organisaties het burgerservicenummer willen verwerken wordt het nummer ook als qr-code op de achterkant van de identiteitskaart toegevoegd. De qr-code is uit te lezen via zogeheten aanvraagstations en smartphones.”

Want camera’s zijn heel slecht in het lezen van een paar getallen?
Wat een onzin zeg. Het maakt het weer onveiliger om een qr code erbij te zetten (mensen weten niet wat erin zit).
23-03-2021, 10:36 door Anoniem
waarom vingerafdrukken als een irisscan veiliger is en beter voor de privacy is?

https://www.schiphol.nl/en/privium/how-the-iris-scan-works/

https://www.trouw.nl/buitenland/in-dubai-kan-je-nu-zonder-paspoortcontrole-op-het-vliegtuig-een-irisscan-voldoet~b4dacf65/
23-03-2021, 10:39 door Anoniem
Een Europese verordening is de reden dat er een nieuwe identiteitskaart verschijnt.
Beetje jammer dat de EU onder "samenwerking" iets heel anders verstaat dan waar de burger dan nog wel voor zou kunnen zijn.
Je hoort de politieke partijen roepen "we moeten meer samenwerken want dat is goed voor ons allemaal", maar dit is geen samenwerken, dit is gewoon dictatoriaal gedrag vanuit Brussel.
Ik denk dat als die EU zich zou beperken tot "samenwerken" en zich ver zou houden van "verordeningen" het draagvlak heel wat beter zou zijn...
23-03-2021, 10:43 door Reinder
Door Anoniem: De Europese regelgeving bevat geen regeling waarbij rekening wordt gehouden met iemand die weigert vingerafdrukken af te staan.

Als iemand weigert vingerafdrukken af te staan, kan de aanvraag op grond van artikel 39 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 niet in behandeling worden genomen. Deze regeling zal nog worden aangepast in verband met de verordening.


gaat leuk worden net als in 2009 gelukkig kom je nog ver met rijbewijs iig in NL let maar op binnen paar jaar ook vingerafdruk in rijbewijs

Ik begrijp, en deel, volkomen de weerstand tegen het als onschuldig burger verplicht moeten afstaan van vingerafdrukken. Het issue is alleen, helaas, wel wat complexer dan dat omdat de lijst met landen die het vereisen in nieuwe paspoorten inmiddels vrij lang is. Om het paspoort zijn waarde te laten houden als reisdocument moeten we dus wel; als je een recent paspoort hebt moet er een vingerafdruk in staan anders kom je bijvoorbeeld de US of het VK niet meer in. Als reisdocument heb je er dan niet meer zo veel aan. Just my 2ct, ik heb ook geen goede oplossing.
23-03-2021, 10:47 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: De Europese regelgeving bevat geen regeling waarbij rekening wordt gehouden met iemand die weigert vingerafdrukken af te staan.

Als iemand weigert vingerafdrukken af te staan, kan de aanvraag op grond van artikel 39 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 niet in behandeling worden genomen. Deze regeling zal nog worden aangepast in verband met de verordening.


gaat leuk worden net als in 2009 gelukkig kom je nog ver met rijbewijs iig in NL let maar op binnen paar jaar ook vingerafdruk in rijbewijs

Ik begrijp, en deel, volkomen de weerstand tegen het als onschuldig burger verplicht moeten afstaan van vingerafdrukken. Het issue is alleen, helaas, wel wat complexer dan dat omdat de lijst met landen die het vereisen in nieuwe paspoorten inmiddels vrij lang is. Om het paspoort zijn waarde te laten houden als reisdocument moeten we dus wel; als je een recent paspoort hebt moet er een vingerafdruk in staan anders kom je bijvoorbeeld de US of het VK niet meer in. Als reisdocument heb je er dan niet meer zo veel aan. Just my 2ct, ik heb ook geen goede oplossing.


grappig is dat de VS 75 jaar alles bewaren van reizigers maar zelf hun burgers geen vingerafdrukken afnemen voor een US paspoort en als ze de EU binnen komen ook geen vingerafdrukken hoeven afstaan
23-03-2021, 11:03 door Anoniem
Heerlijk toch die overheden. Je maakt de boel ingewikkelder dan eigenlijk nodig is en dan breng je meer kosten in rekening.
Waarom moet de burger toch altijd meer betalen voor de onzin die overheden verzinnen?
23-03-2021, 11:17 door Anoniem
Read my lips: Er is geen database met alle vingerafdrukken.
23-03-2021, 11:27 door majortom - Bijgewerkt: 23-03-2021, 11:28
Dit wordt natuurlijk straks een mooie data set aan biometrische informatie die wordt verzameld van een ieder. Wellicht niet bij afstaan van de vingerafdruk tbv de ID kaart (hoewel dat alleen een "plechtige" belofte is; wie zegt mij dat men niet "vergeet" deze informatie na verwerking uit de systemen te halen zoals ook heeft plaatsgevonden met politiefoto's), maar bij eventuele controle/gebruik ervan kan een ieder natuurlijk die info gewoon gaan verzamelen.
23-03-2021, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem: Read my lips: Er is geen database met alle vingerafdrukken.

Door majortom: Dit wordt natuurlijk straks een mooie data set aan biometrische informatie die wordt verzameld van een ieder. Wellicht niet bij afstaan van de vingerafdruk tbv de ID kaart (hoewel dat alleen een "plechtige" belofte is; wie zegt mij dat men niet "vergeet" deze informatie na verwerking uit de systemen te halen zoals ook heeft plaatsgevonden met politiefoto's), maar bij eventuele controle/gebruik ervan kan een ieder natuurlijk die info gewoon gaan verzamelen.


De vingerafdrukken staan alleen op de chip van het document. Zodra een document is uitgegeven worden de vingerafdrukken verwijderd uit de aanvraagsystemen. Er is geen database met alle vingerafdrukken. Burgers hoeven daardoor niet bang te zijn dat hun vingerafdruk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor politieonderzoek naar onopgeloste misdaden.’


https://magazines.rvig.nl/idee/2021/16/de-nederlandse-identiteitskaart-vernieuwt-verder
23-03-2021, 11:41 door Anoniem
Door Anoniem: Read my lips: Er is geen database met alle vingerafdrukken.
Hoewel dat _waarschijnlijk_ is, is het niet onmogelijk. Overigens is er een database met 1,3 miljoen vingerafdrukken van mogelijk verdachten tot criminelen, die bijzonder slecht beheerd is - en 1,3 miljoen, da's toch al snel 1 op de 10 a 11 nederlanders.
23-03-2021, 11:42 door Anoniem
"Er is geen database met alle vingerafdrukken. Burgers hoeven daardoor niet bang te zijn dat hun vingerafdruk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor politieonderzoek naar onopgeloste misdaden", zegt beleidsadviseur Arend-Jan Westerhuis van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Alles leuk en aardig, maar dat is mijn zorg niet. Mijn zorg is dat vingerafdrukken niet aan maar liefst twee van de kernprincipes van een goede authenticatie voldoen:

1. Het moet compartimenteerbaar zijn (gebruik niet dezelfde sleutel voor meerdere (kritische) diensten.
2. De sleutel moet in geval dit voor de dienst nodig is vervangbaar zijn.

Voor mij is het gebruik van een paspoort of ID kaart van kritisch belang in mijn leven. Ik wil me geen kopzorgen hoeven maken dat de ondergang van mijn halve werkzame en sociale leven één false positive verwijderd is door het gebruik van iets "dat in de film zo goed werkt".
23-03-2021, 11:48 door Anoniem
Wij denken voor je,Wij beslissen voor je,Wij weten wat goed voor je is,
jij hoeft zelf niets meer te regelen,Wij weten wie jij bent,en wie je mag zijn,en waar je bent,en wat je doet,
ook steeds minder eigen bezit,je leent en gebruikt en je
data wordt verbruikt aan....je weet wel.

The Matrix
23-03-2021, 12:42 door Briolet
Door Anoniem:…Want camera’s zijn heel slecht in het lezen van een paar getallen?
Wat een onzin zeg.….

Geen onzin. Want al kunnen ze misschien 99,9% goed herkennen, het is heel goed mogelijk dat er een getal verkeerd gelezen wordt. Een 0 kan zo in een 8 veranderen door aangekoekt vuil, om maar een voorbeeld te noemen. Bij een QR code zit er een checksum in verwerkt, zodat je direct merkt dat er geen geldige tekst gelezen kan worden.

Nu zal dat verkeerd lezen bij een BSN nummer meevallen omdat het nummer zelf een checksum bevat.
23-03-2021, 12:46 door Anoniem
Door Anoniem: Het maakt het weer onveiliger om een qr code erbij te zetten (mensen weten niet wat erin zit).
De overheid zegt dat wat erin staat het BSN is. En op iedere smartphone en computer is heel eenvoudig een QR-codelezer te installeren waarmee iedereen die uitspraak kan controleren. Als er iets anders in staat dan een BSN wordt dat snel genoeg algemeen bekend. En bij dingen die via strak gecontroleerde processen worden geproduceerd, zoals ID-kaarten, ga je echt niet meemaken dat er bij de een een BSN op staat en bij de ander iets heel anders.
23-03-2021, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Read my lips: Er is geen database met alle vingerafdrukken.

De vingerafdrukken staan alleen op de chip van het document. Zodra een document is uitgegeven worden de vingerafdrukken verwijderd uit de aanvraagsystemen. Er is geen database met alle vingerafdrukken. Burgers hoeven daardoor niet bang te zijn dat hun vingerafdruk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor politieonderzoek naar onopgeloste misdaden.’
Daar zijn burgers niet bang voor. Burgers zijn bang dat hun data wordt misbruikt. Ik wordt op elk vliegveld er al tussenuit gehaald bij de koffers omdat er Amsterdam in mijn paspoort staat. Er zijn mensen die worden opgepakt omdat hun identiteit is gejat en misbruikt.
23-03-2021, 13:02 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: Read my lips: Er is geen database met alle vingerafdrukken.

Door majortom: Dit wordt natuurlijk straks een mooie data set aan biometrische informatie die wordt verzameld van een ieder. Wellicht niet bij afstaan van de vingerafdruk tbv de ID kaart (hoewel dat alleen een "plechtige" belofte is; wie zegt mij dat men niet "vergeet" deze informatie na verwerking uit de systemen te halen zoals ook heeft plaatsgevonden met politiefoto's), maar bij eventuele controle/gebruik ervan kan een ieder natuurlijk die info gewoon gaan verzamelen.


De vingerafdrukken staan alleen op de chip van het document. Zodra een document is uitgegeven worden de vingerafdrukken verwijderd uit de aanvraagsystemen. Er is geen database met alle vingerafdrukken. Burgers hoeven daardoor niet bang te zijn dat hun vingerafdruk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor politieonderzoek naar onopgeloste misdaden.’


https://magazines.rvig.nl/idee/2021/16/de-nederlandse-identiteitskaart-vernieuwt-verder

Dat is inderdaad de plechtige belofte, net als dat de plechtige belofte is dat wanneer een verdachte een politiefoto moet laten maken, deze uit de systemen verwijderd wordt als degene geen verdachte meer is. wat dus niet is gebeurd.

En dat maakt het probleem bij de verificatie niet minder erg: degenen die je vingerafdruk verifieren moet je dan maar vertrouwen dat zij de informatie niet bewaren?
23-03-2021, 13:32 door Anoniem
Vraag is en blijft: waarom onverdachte niet-criminele burgers, opeens als criminelen worden behandeld omdat hun vingerafdrukken moeten worden afgenomen. Dat is de reden waarom ik tegen ben en geen andere.
23-03-2021, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem: De Europese regelgeving bevat geen regeling waarbij rekening wordt gehouden met iemand die weigert vingerafdrukken af te staan.

Als iemand weigert vingerafdrukken af te staan, kan de aanvraag op grond van artikel 39 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 niet in behandeling worden genomen. Deze regeling zal nog worden aangepast in verband met de verordening.


gaat leuk worden net als in 2009 gelukkig kom je nog ver met rijbewijs iig in NL let maar op binnen paar jaar ook vingerafdruk in rijbewijs

Je hoeft geen vingerafdrukken af te geven voor een ID kaart. Daar hebben we rond 2016 genoeg voor geknokt.

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Raad-van-State/Nieuws/Paginas/Zonder-vingerafdrukken-geen-paspoort-wel-identiteitskaart.aspx
23-03-2021, 13:59 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: De Europese regelgeving bevat geen regeling waarbij rekening wordt gehouden met iemand die weigert vingerafdrukken af te staan.

Als iemand weigert vingerafdrukken af te staan, kan de aanvraag op grond van artikel 39 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 niet in behandeling worden genomen. Deze regeling zal nog worden aangepast in verband met de verordening.


gaat leuk worden net als in 2009 gelukkig kom je nog ver met rijbewijs iig in NL let maar op binnen paar jaar ook vingerafdruk in rijbewijs

Ik begrijp, en deel, volkomen de weerstand tegen het als onschuldig burger verplicht moeten afstaan van vingerafdrukken. Het issue is alleen, helaas, wel wat complexer dan dat omdat de lijst met landen die het vereisen in nieuwe paspoorten inmiddels vrij lang is. Om het paspoort zijn waarde te laten houden als reisdocument moeten we dus wel; als je een recent paspoort hebt moet er een vingerafdruk in staan anders kom je bijvoorbeeld de US of het VK niet meer in. Als reisdocument heb je er dan niet meer zo veel aan. Just my 2ct, ik heb ook geen goede oplossing.

Paspoort prima, identiteitskaart niet. Met die 2 kun je nu ook niet de VK (meer) en de US in.
23-03-2021, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: Read my lips: Er is geen database met alle vingerafdrukken.
Als in: "Er is een database met bìjna alle vingerafdrukken?"
23-03-2021, 14:12 door Anoniem
Straks dus ook in het paspoort of je gevacineerd bent.
23-03-2021, 14:36 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: De Europese regelgeving bevat geen regeling waarbij rekening wordt gehouden met iemand die weigert vingerafdrukken af te staan.

Als iemand weigert vingerafdrukken af te staan, kan de aanvraag op grond van artikel 39 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 niet in behandeling worden genomen. Deze regeling zal nog worden aangepast in verband met de verordening.


gaat leuk worden net als in 2009 gelukkig kom je nog ver met rijbewijs iig in NL let maar op binnen paar jaar ook vingerafdruk in rijbewijs

Je hoeft geen vingerafdrukken af te geven voor een ID kaart. Daar hebben we rond 2016 genoeg voor geknokt.

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Raad-van-State/Nieuws/Paginas/Zonder-vingerafdrukken-geen-paspoort-wel-identiteitskaart.aspx

Nu nog niet, maar dat gaat dus veranderen.
23-03-2021, 14:57 door Anoniem
De verordening stelt dat de vingerafdrukken uitsluitend mogen worden gebruikt om te verifiëren of iemand bij het document hoort en als controle of het om een authentiek document gaat.
Dat is wel een vreemde redenering, want op de ID staat ook je foto en een deel van je gegevens. En wie beweert dat iemand de ID kan switchen met een ander (die op je lijkt): de grenspolitie (zoals Marechaussee) is juist speciaal getraind in het herkennen van look-alikes. In feite geeft Brussel gewoon toe dat - om die reden - die vingerafdrukken dus helemaal niet nodig zijn.

De vraag blijft dan waarom deze maatregel dan toch is doorgevoerd?
23-03-2021, 15:04 door Anoniem
Op dit moment staat het BSN nog op de voorkant van de identiteitskaart. Het nummer zal bij de nieuwe id-kaart naar de achterkant zijn verplaatst. "De huidige plaatsing leidt tot extra handelingen voor de burger; die moet nu steeds het BSN doorstrepen wanneer een kopie van het paspoort moet worden ingeleverd bij een instantie die het BSN niet mag verwerken", stelde staatssecretaris Knops eerder. Omdat verschillende organisaties het burgerservicenummer willen verwerken wordt het nummer ook als qr-code op de achterkant van de identiteitskaart toegevoegd. De qr-code is uit te lezen via zogeheten aanvraagstations en smartphones.
Dus de burger kan toch nog extra handelingen uitvoeren om door te strepen, alleen maar omdat er extra een QR-code wordt geplaatst die door smartphones kunnen worden uitgelezen?? Je kunt het bijna niet verzinnen!
23-03-2021, 15:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Read my lips: Er is geen database met alle vingerafdrukken.
Als in: "Er is een database met bìjna alle vingerafdrukken?"

dit kan natuurlijk net zo werken als de verzameling van bijv. locatiegegevens van parkeerders. Waarbij anderes instanties het recht hebben de data op te vragen en waar vervolgens een ander retentie termijn van toepassing is (zoals de belastingdienst doet bij parkeerapps).

Aansluitend zijn er andere organisatie waar op basis van bepaalde wetgeving informatie mee gedeeld mag of moet worden die vervolgens ook met en andere retentietermijn werken.

Aan het eind van het liedje staat je informatie op 10 verschillende plekken en mag het tot in de lengte der jaren bewaard worden.
23-03-2021, 17:32 door Anoniem
M'n ID kaart is nog 7 jaar geldig, zal ik de gok nemen dat het binnen die 7 jaar ook weer afgeschaft is, of zal ik 3 jaar extra "kopen" door m'n ID kaart nu te vervangen?
23-03-2021, 19:25 door Anoniem
Door Anoniem: M'n ID kaart is nog 7 jaar geldig, zal ik de gok nemen dat het binnen die 7 jaar ook weer afgeschaft is, of zal ik 3 jaar extra "kopen" door m'n ID kaart nu te vervangen?

Noem mij één maatregel die naderhand is afgeschaft en je hebt je antwoord.
24-03-2021, 07:26 door Anoniem
Door Anoniem: Je hoeft geen vingerafdrukken af te geven voor een ID kaart. Daar hebben we rond 2016 genoeg voor geknokt.

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Raad-van-State/Nieuws/Paginas/Zonder-vingerafdrukken-geen-paspoort-wel-identiteitskaart.aspx
Dat was op basis van een Europese verordening die toen gold. Inmiddels is er een andere Europese verordening ingegaan die de vingerafdrukken verplicht stelt. Aangezien rechters situaties toetsen aan de wetten die gelden op het moment van de situatie zou de uitkomst van net zo'n rechtzaak nu vermoedelijk anders zijn. Dit is de nieuwe verordening:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A32019R1157&from=FR

PS. Ik heb de URL in je quote klikbaar gemaakt. Het is een piepkleine moeite om dat zelf meteen te doen waar je de lezers van je post een hoop plezier mee doet.
24-03-2021, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: M'n ID kaart is nog 7 jaar geldig, zal ik de gok nemen dat het binnen die 7 jaar ook weer afgeschaft is, of zal ik 3 jaar extra "kopen" door m'n ID kaart nu te vervangen?

Noem mij één maatregel die naderhand is afgeschaft en je hebt je antwoord.
De vingerafdruk heeft al eens in de ID-kaart gestaan, en is weer afgeschaft. Ik weet dat heel zeker omdat ik zelf een tijd zonder geldige ID kaart rond heb gelopen en na afschaffing direct een ID kaart aangevraagd heb :-)
25-03-2021, 13:06 door Anoniem
Door Anoniem: M'n ID kaart is nog 7 jaar geldig, zal ik de gok nemen dat het binnen die 7 jaar ook weer afgeschaft is, of zal ik 3 jaar extra "kopen" door m'n ID kaart nu te vervangen?

huidige id kaart ook gewacht om er 1 zonder vingerafdrukken te krijgen, die 3 jaar extra 'koop' ik graag voor die paar tientjes..
Deze is toevallig zo ver beschadigd dat hij toch niet meer geldig is en ik een nieuwe aan kan vragen..
30-03-2021, 07:47 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Read my lips: Er is geen database met alle vingerafdrukken.

Door majortom: Dit wordt natuurlijk straks een mooie data set aan biometrische informatie die wordt verzameld van een ieder. Wellicht niet bij afstaan van de vingerafdruk tbv de ID kaart (hoewel dat alleen een "plechtige" belofte is; wie zegt mij dat men niet "vergeet" deze informatie na verwerking uit de systemen te halen zoals ook heeft plaatsgevonden met politiefoto's), maar bij eventuele controle/gebruik ervan kan een ieder natuurlijk die info gewoon gaan verzamelen.


De vingerafdrukken staan alleen op de chip van het document. Zodra een document is uitgegeven worden de vingerafdrukken verwijderd uit de aanvraagsystemen. Er is geen database met alle vingerafdrukken. Burgers hoeven daardoor niet bang te zijn dat hun vingerafdruk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor politieonderzoek naar onopgeloste misdaden.’


https://magazines.rvig.nl/idee/2021/16/de-nederlandse-identiteitskaart-vernieuwt-verder

Dat is inderdaad de plechtige belofte, net als dat de plechtige belofte is dat wanneer een verdachte een politiefoto moet laten maken, deze uit de systemen verwijderd wordt als degene geen verdachte meer is. wat dus niet is gebeurd.

En dat maakt het probleem bij de verificatie niet minder erg: degenen die je vingerafdruk verifieren moet je dan maar vertrouwen dat zij de informatie niet bewaren?

De vingerafdrukken worden op de kart geschreven met een kaartterminal met vingerprintscanner die zo gemaakt is dat de vingerafdruk alleen maar naar de kaart kan. Communicate van de vinger afdrukniet naar buiten is niet mogelijk. Zo'n terminal heeft beveiligde hardware met type goedkeuring voor de veiligheid ervan. Die beving beschermt ook de sleutels die het schrijven in de kaart toestaan en de informatie beveiligen bij dat schrijven. Zulke terminals zijn meer dan 10 jaar geleden al ontwikkeld voor he Duitse nPa (neue Personalausweis) om te voldoen aan de strenge Duitse privacy eisen. Dezelfde beveiligde terminal is de enig mogelijke die gebruikt kan worden door een bedrijf of overheidsinstelling die de vingerafdruk kan verifiëren met wat er op de kaart staat, waarbij de controle in de kaart plaatsvind, en niet daarbuiten.
Hacken van hardware is mogelijke, maar dan praatje in dit geval waarschijnlijk over een geheime dienst om dat onzichtbaar te kunnen doen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.