De op privacy gerichte zoekmachine DuckDuckGo heeft een nieuwe versie van de eigen browser-extensie ontwikkeld die een nieuwe trackingmethode in Google Chrome blokkeert. In de nieuwste versie van Chrome is Google een proef gestart met Federated Learning of Cohorts (FLoC), een nieuwe technologie voor het gericht tonen van advertenties.
Bij FLoC worden gebruikers op basis van hun browsegedrag in zogeheten cohorten geplaatst. Vervolgens kunnen adverteerders aan gebruikers binnen een bepaald cohort advertenties tonen. Google Chrome kijkt naar het browsegedrag en plaatst de gebruiker vervolgens in een cohort. Het kan dan gaan om de url's, de inhoud van die pagina's of andere factoren. Deze informatie blijft lokaal op het systeem. Het cohort wordt met websites en adverteerders gedeeld, zodat die op basis van het cohort gericht kunnen adverteren.
Volgens de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF zullen deze cohort-id's veel nieuwe informatie prijsgeven wat handig is voor fingerprinters die aan de hand van allerlei informatie een fingerprint van gebruikers maken om hen vervolgens op het web te volgen. Daarnaast doen Chrome-gebruikers uit Australië, Brazilië, Canada, Indonesië, Japan, Mexico, Nieuw-Zeeland, de Filipijnen en de Verenigde Staten standaard aan de proef mee, tenzij ze zelf het accepteren van third-party cookies in de browser hebben uitgeschakeld.
Tijdens de proef zullen trackers de FLoC-id's naast third-party cookies kunnen verzamelen. "Dit houdt in dat alle trackers die op dit moment van cookies gebruikmaken om je gedrag op een deel van het web te monitoren ook je FLoC cohort-id zullen ontvangen. Het cohort-id is een directe weerspiegeling van je gedrag op het web. Dit kan een aanvulling zijn op de gedragsprofielen waar veel trackers al gebruik van maken", waarschuwde Bennett Cyphers van de EFF al eerder.
De proef zal op dit moment onder 0,5 procent van de Chrome-gebruikers in de eerder genoemde landen worden uitgevoerd. Het Google-team achter FLoC heeft echter gevraagd om hier 5 procent van te maken, zodat advertentiebedrijven hun modellen beter met de nieuwe data kunnen trainen.
DuckDuckGo heeft de eigen Chrome-extensie van een update voorzien zodat die de "FLoC interactions" op een website blokkeert. Deze versie moet echter nog door Google worden goedgekeurd en is op het moment van schrijven nog niet in de Chrome Web Store te vinden. De huidige versie van de DuckDuckGo Privacy Essentials-extensie in de Chrome Web Store is versie 2021.4.1. De versie die FLoC-tracking kan blokkeren heeft versienummer 2021.4.8. DuckDuckGo verwacht dat die snel in de Chrome Web Store zal verschijnen.
In de tussentijd kunnen gebruikers ervoor kiezen om Google Chrome niet te gebruiken of de instellingen van de browser aan te passen, zo adviseert de zoekmachine. "We zijn teleurgesteld dat, ondanks de publiek geuite zorgen over FLoC die niet zijn verholpen, Google al begonnen is om FLoC aan gebruikers op te dringen zonder hen hier uitdrukkelijk toestemming om te vragen", laat DuckDuckGo verder weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.