Een ransomware-aanval op logistiek dienstverlener Bakker Logistiek was de oorzaak dat de kaasafdelingen van Albert Heijn de afgelopen dagen met lege schappen te maken hadden. Directeur Toon Verhoeven van Bakker Logistiek laat tegenover Omroep Flevoland weten dat door de aanval belangrijke bestanden niet toegankelijk waren, wat gevolgen had voor de levering van verse waren aan onder andere Albert Heijn.
"Wegens een technische storing is er beperkte beschikbaarheid op de voorverpakte kaas. De logistiek dienstverlener werkt er met man en macht aan het probleem zo snel mogelijk op te lossen en de beschikbaarheid snel weer op orde te krijgen. Onze excuses voor het ongemak", meldde de grootgrutter op de eigen website over de leverproblemen.
Door de aanval moesten allerlei zaken opeens met de hand en pen en papier bij Bakker worden afgehandeld, aldus de directeur tegenover de Telegraaf. "Er gaan zoveel data in om. Welk product zit op welk moment in welke vrachtwagen en wanneer mogen we lossen bij welke winkel? Als je dat systeem niet hebt, valt alles stil. Dat kun je niet zomaar allemaal achterop een sigarendoos plannen", vertelt Verhoeven aan RTL Nieuws.
De directeur stelt dat de grootste problemen inmiddels zijn opgelost, mede door de beschikbaarheid van back-ups. Of er ook losgeld is betaald wil hij niet laten weten. Ook is niet bekendgemaakt hoe de aanval kon plaatsvinden. Het kan nog wel enkele dagen duren voordat de schappen bij Albert Heijn weer zijn gevuld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.