Door Staewoldt: Door Anoniem: Dit is geen juridisch forum. Ik zou een jurist vragen in plaats van security mensen....(knip)...
Hoe lang neus jij hier rond? Enkele minuten misschien?
De vaste contributor hier is ict-jurist Arnoud Engelfriet en dat al jaren, omdat het soort vragen zoals TS nu stelt een IT gespecialiseerde insteek vragen van een jurist die zich daarin gespecialiseerd heeft. En Inderdaad iemand zoals degene wiens naam ik hierboven noem.
Kennelijk neus je hier zelf te kort rond om opgemerkt te hebben dat Arnoud Engelfriet wel juridische vragen beantwoordt die via het daarvoor bestemde e-mailadres zijn ingediend en nagenoeg nooit buiten zijn rubriek om ergens op reageert.
Dit is een conflict tussen twee zakenpartners dat kennelijk zo hoog oploopt dat de een de ander probeert buiten te sluiten. Ik denk dat de vraagsteller er inderdaad verstandig aan doet om juridisch advies in te winnen, domweg om te weten waar hij formeel staat en wat er mogelijk is. Dit kan inderdaad een goede juridische vraag zijn (zie de rubriek van Arnoud Engelfriet voor het e-mailadres om de vraag aan te richten), maar de vraagsteller moet daarbij wel beseffen dat het even kan duren voordat daar een antwoord op gepubliceerd wordt, en wie weet beantwoordt Arnoud niet alle vragen maar selecteert hij de interessantste voor deze site. Zo'n rubriek is geen vervanging voor het inschakelen van een jurist voor jouw situatie. Dit zou wel eens dringend genoeg kunnen zijn om zelf (bijvoorbeeld via een rechtsbijstandsverzekering, als die er is) advies in te winnen.
Of er meteen met aangetekende brieven of brieven van juristen geschermd moet worden kan ik niet beoordelen, misschien is dat juist olie op het vuur gooien. Om uit een conflict te komen is het altijd goed om te proberen de dialoog op gang te houden. Als dat onderling niet lukt heb je daar hulp bij nodig. Zoek op "conflictbemiddeling zakenpartner" en je ziet genoeg partijen die zich (ongetwijfeld goed betaald) als mediator beschikbaar stellen. Wie weet wordt dat gedekt door een zakelijk rechtsbijstandsverzekering. Of misschien zijn er gemeenschappelijke vrienden of kennissen die door beiden vertrouwd worden die bereid zijn een bemiddelingspoging te doen.
Een zakenpartner van zijn e-mail afsluiten gaat duidelijk te ver, maar als het zo hoog oploopt kan het heel goed zijn dat de vraagsteller in de ogen van de ander ook veel te ver is gegaan, en vermoedelijk heeft de vraagsteller dan zelf wel een idee hoe dat zit. Dat bedoel ik niet als insinuatie dat de vraagsteller zelf wel fout zal zitten, ik ken de situatie helemaal niet, ik bedoel gewoon dat je er niet uit gaat komen als je elkaars standpunten niet serieus neemt (wat iets anders is dan elkaar gelijk geven). Als de standpunten niet te verenigen zijn dan kan de conclusie zijn dat je niet verder kan met elkaar als zakenpartner, maar dan ben je allebei beter af als je nuchter en zakelijk concludeert dat het niet gaat en de samenwerking netjes afsluit dan dat je de puinhoop van een slaande ruzie moet zien te ontwarren.
Mijn advies zou dus zijn om te proberen te de-escaleren. In een ruzie zijn mensen typisch van twee kanten druk aan het overreageren. Soms is dat even nodig om stoom af te blazen, maar als je daar niet vanzelf weer uitkomt is het nodig om zelf met overreageren te stoppen en om niet te eisen dat de ander als eerste concessies doet. Ruzies los je dan op door zelf te stoppen met ruziemaken en de ander de ruimte te geven om stoom af te blazen. En als dat niet lukt heb je daar dus hulp van een ander bij nodig die zelf geen partij is in de ruzie.