image

Spam, wie is er verantwoordelijk: ISPs of abonnees?

donderdag 18 maart 2004, 14:30 door Redactie, 10 reacties

Veel Internet service providers hadden in het verleden nog een lakse houding tegenover het gedrag van hun abonnees. Allerlei regelgeving ten spijt werden abonnees meestal niet "gecorrigeerd". Nu er steeds gevaarlijkere e-mailvirussen verschijnen, zoals Sobig, MyDoom en Bagle, die misbruik van beschikbare bandbreedte, lakse security en onverschilligheid bij ISPs en abonnnees maken, zijn ook de gevolgen voor ISPs steeds duidelijker voelbaar. Providers treden dan ook steeds actiever op tegen misbruik op hun netwerk. De vraag blijft echter wie er verantwoordelijk is voor security en bescherming tegen virussen, de abonnee of de provider? (Zdnet)

Reacties (10)
18-03-2004, 15:09 door Anoniem
Voor je persoonlijke security ben je zelf volledig verantwoordelijk: Firewall,
anti virus software etc en up-2-date houden.
18-03-2004, 15:48 door Anoniem
Hoezo wie is er verantwoordelijk? Beide partijen moeten verantwoordelijk
worden gesteld ..
18-03-2004, 15:53 door Anoniem
Voor het veilig houden van zijn systeem is eenieder zelf
verantwoordelijk.
Voor het beschermen van zijn netwerk tegen
onverantwoordelijke abonnees is de provider verantwoordelijk.
Voor het massaal versturen van spam is de spammer
verantwoordelijk, en de onwetende wetgever die dat allemaal
maar normaal vindt (de Donner zeg maar).
18-03-2004, 17:12 door Anoniem
Elke thuisgebruiker is verantwoordelijk voor zijn eigen
computer (netwerk). Als hij een open proxy heeft en spamt
dan is hij en alleen hij verantwoordelijk. Als hij virussen
verstuurt idem.
18-03-2004, 17:15 door Anoniem
Ik denk dat de overheid eens een reclamecampagne moet beginnen over het
gebruik van antivirus en client firewalls.
Pas als de gebruikers op de hoogte zijn van het feit dat hun pc een
doorgeefluik kan zijn, dan pas zullen ze er ook daadwerkelijk ook wat aan
doen.
18-03-2004, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem
Ik denk dat de overheid eens een reclamecampagne moet beginnen over het
gebruik van antivirus en client firewalls.
Pas als de gebruikers op de hoogte zijn van het feit dat hun pc een
doorgeefluik kan zijn, dan pas zullen ze er ook daadwerkelijk ook wat aan
doen.

Lijkt me geen slecht idee. Sterker nog, wat mij betreft stelt de overheid gratis
firewalls en antivirus software ter beschikking voor wie dat wil.

Dat laatste zal wel als concurrentievervalsing aan te merken zijn.

Overheid, providers en gebruikers hebben hierin ieder een eigen
verantwoordelijkheid lijkt me. De overheid om te informeren, gebruikers om
preventieve maatregelen te nemen en providers als het mis gaat.
18-03-2004, 17:38 door Anoniem
Waarom zouden ze geen SIRE spotje kunen laten zien? Hoeft
niet eens een superduur spotje te zijn, maar wel een
effectieve. Je weet wel zo'n spotje met zo'n zwart scherm
(of beter.....ee blauwe) met witte teksten die
"flits....flits" even duidelijk maakt dat virussen etc. er
voor kunnen zorgen dat spam de wereld in gestuurd blijft worden.

Hoeft niet shockerend of zo, maar niet iedereen weet dat. Ze
lezen van alles in de krant, maar beseffen niet dat hun
eigen PC ook deze schade kan veroorzaken.
19-03-2004, 08:11 door Anoniem
Verantwoordelijke is en blijft de gebruiker van een computer die op het
internet wil.
Maar als de provider nu de eerste is die een anti virus en een anti spam
programma in het programma van de server zetten, immers al het internet
verkeer gaat over die servers, dan kunnen zij daar al de boel scannen, zij
kunnen hun klanten dan als eerste beschermen tegen virus en spam, net zo
goed als de gebruiker is ook de provider verantwoordelijk voor een goede
werking van de computer internet verbinding.
Dat dit een verhoging van abonement voor de huidige gebruikers met zich
mee brengt is onvermijdelijk, maar dat behoeft maar enkele euro centen te
zijn en geen euro's per maand, veel internet gebruikers of abonee's zullen dit
als prettig ervaren.
19-03-2004, 10:36 door Anoniem
De ISP's zijn eigenlijk de enige van de 3 genoemde partijen die er geld aan
verdienen. Zij moeten dan ook hun verantwoordelijkheid nemen en er alles
aan doen om deze dienst zo veilig mogelijk aan te bieden en bovendien met
zo min mogelijk overlast (lees spam) voor hun klanten.

Ik begrijp wel dat het opstrijken van het geld zonder de verantwoordelijkheid
te nemen de meest eenvoudige manier is van geld verdienen, maar op de
lange duur helpen ze hier het internet mee om zeep.
19-03-2004, 15:00 door Anoniem
Ik blijf ervoor dat iedereen zijn best doet in plaats van ons alleen maar af te
vragen wie het hoort te doen. Ik heb thuis een firewall op mijn router en op
elke pc aan mijn netwerk.
Op mijn werk heb ik zelf een firewall op mijn pc draaien, dus nog los van wat
het bedrijf zelf doet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.